Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Baklava

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-12-12, 19:29   #1
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Baklava

For bilder, se bloggen min:http://nytlavkarbo.blogspot.no/2012/...-nettkurs.html


Lyst å servere noe søtt og spennende uten sukker til venner/familie i nyttårshelgen?
Denne oppskriften smaker både litt jul og litt eksotisk. Som søtningsmiddel har jeg brukt tagatesse, fordi dette er eneste søtningsmiddelet som lar seg karamellisere. I fjor lagde jeg den med sukrinmelis, og det var ikke vellykket.
Tagatesse er utvinnet av laktose /melkesukker) og kan for noen gi søtsug etter hva jeg har hørt.

Du trenger:

500g filodeig (fås kjøpt på innvandrerbutikker eller velassorterte matvarebutikker)
250 g usaltet smør
600 g nøtter (Jeg brukte en blanding av usaltede pistasjnøtter og mandler)

Til sirup:
1 kanelstang
En dæsj sitron eller lime
1vaniljestang
3-5 nellik
5 dl vann
400g tagatesse
Smak til om du synes sirupen har nok smak. Jeg endte opp med å lage 2 porsjoner sirup (En porsjon er vanligvis 2,5 dl vann/ 200g søtning) , fordi jeg synes at baklavaen ble for tørr med bare en. Den hang dårlig sammen.

Slik gjør du:
Tin opp filodeigen. Smelt smør. Brett den ut og legg et fuktig håndle over, da flakene tørker raskt.
Smør en 20x30 form (altså en halv skypanne) med smør, legg på bakepair, nytt lag med smør, og du er klar.

Legg et flak filodeig i bunnen (arkene er store og vil gå over kanten) Pensle med smør, brett over resten av flaket og pensle igjen. Gjør det samme til du har brukt 4 lag med deig.
Legg på 1/3 del av nøtteblandingen, og gjenta prosessen med 3-4 nye lag med deig/smør. Så et nytt lag med nøtter, osv.
Pensle med smør på toppen av kaken.
Kutt kaken i ruter, nesten ned til bunnen (men ikke helt) og stek på 180 grader i ca 30 min.

Mens kaken steker lager du sirup.
Ingrediensene blandes og kokes i min. 20 min. Sirupen skal koke inn en del, slik at den blir tykkere, men den blir ikke like tykk som en sukkersirup.
Fjern krydderne.

Avkjøl kaken noen minutter og hell over sirupen. La kaken stå kaldt over natten i formen. Dette er nødvendig for at sirupen og smakene skal sette seg. Det er en holdbar kake og oppbevares kjølig i plast. Den kan også fryses.

Godt nytt år

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no