Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Kylling - urk!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-11-09, 20:33   #1
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av
Unhappy

Kylling - urk!

Broren min har avstått fra kylling helt siden han kjørte kjøttbil for over 10 år siden. Jeg har bare syntes han har vært rar.

Så var det den nyheten på TV for noen uker siden hvor tusenvis av syke kyllinger med sårskader og gudveithva som ble sendt til slakteriet OG sendt videre til kjølediskene hos Rimi (eller var det Rema?). Husker sist jeg spiste kylling: Ferdig grillet kyllinglår og bryststykker i en pen pakke med plast over hos Rema. Da jeg satte tennene i låret måtte spytte ut i vasken, for det smakte råttent. Æsj.

Nå har broren min fortalt hvorfor han ikke spiser kylling. Hos produsentene hang kyllingene ute i solen for å tines ved siden av avfallscontainere, og det var bare ekkelt og en hel haug med fluer som surret rundt der og det var en helt ubeskrivelig stank. Det var ikke bare et engangs-tilfelle, det var hver gang har var og hentet der.

Så var det et sted (også produsent) som slang frosne kyllinger utover gulvet på fredagen, og sprayet de med varmt vann for så å la de ligge der og tine over helgen...

Så leser jeg i "Äkta Vara" av Mats-Eric Nilsson, og han forteller at det må være noe rart med kyllingen siden de kan selges for 29,90 pr. stk. Han forteller videre at en svensk avis hadde avslørt at slakteriene ett år måtte kaste 2,2 millioner kyllinger. Kyllingene var enten sjøldaua eller så syke og skadet at de ikke kunne brukes til menneskemat. Mange av de var avmagret og mange hadde blitt klemt ihjel under transporten. De kunne ikke engang brukes til MacDonalds Kyllingnuggets.

Nå sitter jeg og kjenner den ekle råtne smaken av det kyllinglåret, og tror kanskje det ikke blir noen flere hvite italienere på meg, før jeg får tak i en som har levd et godt liv og fått lov til å sparke grus og plukke i bakken mesteparten av sitt liv.

Er det noen som vet om det går an å få tak i sånne kyllinger/høns her i landet?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 20:37   #2
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Kylling - urk!

Har du lyst til å vite hvordan svenske griser har det også, eller skal jeg la være...? (du får heller ikke så lyst på grisekjøtt etter å ha sett videoen på aftenposten.no )

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 20:40   #3
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kylling - urk!

NEI!!!! Jeg vil være i den deilige uvitende verden jeg er i nå. Jeg elsker skylappene mine. De hullene jeg har fått i de kan jeg lappe!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 20:43   #4
Fluke
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 161
Fluke har en fantastisk aura rundt segFluke har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kylling - urk!

*har ikke lest hele innlegget*

Vi har litt skylapper i forhold til kyllingkjøtt, men kjøper kun økologiske egg -nettopp fordi vi vet hvilke forhold hønene (både "frittgående" og burhøns) lever under.

__________________
Journalen min



Sist redigert av Fluke : 25-11-09 kl 21:05. Årsak: burhøns heter det -ikke burhønd
Fluke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 20:59   #5
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Kylling - urk!

Meny - Frihet til og velge

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 21:43   #6
Lillebille
Medlem
 
Lillebille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Innlegg: 181
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: Kylling - urk!

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

*har ikke lest hele innlegget*

Vi har litt skylapper i forhold til kyllingkjøtt, men kjøper kun økologiske egg -nettopp fordi vi vet hvilke forhold hønene (både "frittgående" og burhøns) lever under.

Jeg er sååå enig med deg!! Her går det også kun i økologiske egg, og ikke egg fra såkalt ”frittgående” høns. Det får ikke hjelpe at vi må betale litt mer…

Kylling blir jeg kvalm av, så det spiser jeg aldri..

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 21:45   #7
Lillebille
Medlem
 
Lillebille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Innlegg: 181
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: Kylling - urk!

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.


Nå sitter jeg og kjenner den ekle råtne smaken av det kyllinglåret, og tror kanskje det ikke blir noen flere hvite italienere på meg, før jeg får tak i en som har levd et godt liv og fått lov til å sparke grus og plukke i bakken mesteparten av sitt liv.

Er det noen som vet om det går an å få tak i sånne kyllinger/høns her i landet?

Her?

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 21:53   #8
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kylling - urk!

Takk for link! Den stange-kyllingen har jeg hørt mange gode rykter om, men aldri helt funnet ut hvor man får kjøpt det.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 22:25   #9
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Kylling - urk!

Stangekyllingen er nydelig De har den på Meny.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 23:15   #10
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kylling - urk!

Da skal jeg jammen prøve den!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 23:52   #11
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Kylling - urk!

Gubben har jobbet for Prior.....og jeg er veldig flink til å stikke fingrene i øra og synge en fin sang, når han vil fortelle om arbeidet sitt der ;-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 00:24   #12
Lillebille
Medlem
 
Lillebille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kongsvinger
Innlegg: 181
Lillebille er på en erverdig vei

Sv: Kylling - urk!

Jeg har et problem med kjøtt generelt, f.eks når jeg spiser et kjøttstykke og plutselig ser en bit av en blodåre eller en eller annen slingse av en sene eller noe sånt, ja da mister jeg fullstendig matlysten og blir rett og slett kvalm…

Tror jeg egentlig, dypt der inne, er en "skapvegetarianer"…

Lillebille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 01:11   #13
vargo
Juniormedlem
 
vargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 29
vargo er på en erverdig vei

Sv: Kylling - urk!

det er jeg og..har kutta ut kylling jeg..kanskje det blir annet kjøtt ettervært også

vargo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren.. Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 11:01   #14
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Kylling - urk!

Opprinnelig lagt inn av Lillebille, her.

Jeg har et problem med kjøtt generelt, f.eks når jeg spiser et kjøttstykke og plutselig ser en bit av en blodåre eller en eller annen slingse av en sene eller noe sånt, ja da mister jeg fullstendig matlysten og blir rett og slett kvalm…

Tror jeg egentlig, dypt der inne, er en "skapvegetarianer"…

Enig! Liker ikke å se hva jeg egentlig spiser....huff

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 20:30   #15
Krizzi
Medlem
 
Krizzi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 101
Krizzi er på en erverdig vei

Sv: Kylling - urk!

Opprinnelig lagt inn av Lillebille, her.

Her?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Stangekyllingen er nydelig

Jeg har som flere har nevnt problemer med å spise fjærkre pga av alt vi har sett og hørt om hva som foregår i produksjon av kyllinger.
Men etter at jeg selv har vært på Stangegård og sett har jeg endret oppfattning. Min konklusjon: Alle deres produkter anbefales både av mathygieniske og etiske grunner, og ikke minst en smaksopplevelse som ikke kan sammenlignes med andre.

__________________


Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 23:54   #16
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Kylling - urk!

Opprinnelig lagt inn av Krizzi, her.

Alle deres produkter anbefales både av mathygieniske og etiske grunner, og ikke minst en smaksopplevelse som ikke kan sammenlignes med andre.

Helt enig,
pleier å handle svinekjøtt fra en liten, økologisk gård noen mil unna her og det smaker bare helt fantastisk mye bedre enn den billige, masseproduserte fra butikken. Og så kan jeg peke ut grisen selv hvis jeg vil

Og så er det kanskje litt ironisk, siden jeg spiser dyret, at jeg synes det er ok at grisen har hatt en normal og sunn oppvekst :P

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 21:46   #17
Blupp
Juniormedlem
 
Blupp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 15
Blupp er på en erverdig vei

Sv: Kylling - urk!

Opprinnelig lagt inn av Krizzi, her.

...
Men etter at jeg selv har vært på Stangegård og sett har jeg endret oppfattning. Min konklusjon: Alle deres produkter anbefales både av mathygieniske og etiske grunner, og ikke minst en smaksopplevelse som ikke kan sammenlignes med andre.

Fint å få bekreftet at de har et greit liv før de havner i gryta. Har kjøpt de noen ganger og de smaker GODT!

Blupp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav GI + bevegelse Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 21:54   #18
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Kylling - urk!


Jeg har også kjøpt sånn ferdigstekt vakumpakket kylling...den var nesten råtten føltes det ut som..kjøttet gikk liksom i oppløsning...det var første og siste gangen jeg kjøpte sånn kylling i alle fall!

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 15:12   #19
siljeogmanila
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 3
siljeogmanila er på en erverdig vei

Sv: Kylling - urk!

I min lille verden kommer kjøttt fra Meny... Her blir det laget og lagt i praktiske pakninger...

Kylling spiser jeg ikke, etter å ha ved et uhell sett en film om oppdretten. Egg kjøpes økologisk.

skylapper er greit å ha!

siljeogmanila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: low carb Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 15:32   #20
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Kylling - urk!

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Er det noen som vet om det går an å få tak i sånne kyllinger/høns her i landet?

Jeg spiser også Holte gård sine produkter i tillegg til Stange.
Holte gård er også ideell for meg fordi den er så nærme der jeg bor når jeg er i Norge
Her kan du lese mer om dem: http://www.holtegard.no/index.html og under "kundeliste" finner du oversikt over endel av forhandlerne!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 15:40   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kylling - urk!

Jeg er oppvokst på gård, med både kyllinger og griser, og det er litt hysterisk å mene at alle dyr har det grusomt under oppveksten!
Hos oss (og de fleste andre grisebønder i Norge) gikk grisene ute på sommeren, og hadde helt grei plass inne på vinterstid.
Og er det opp til produsentene så har de fleste dyr en helt grei levetid. Man får jo et forhold til dyra og veit at de er levende individer. Og man går jo ikke inn for at de skal ha det vondt!
Men man må jo overleve som produsent også, og det er vanskelig i Norge. Forbrukerene er kun opptatt av å betale minst mulig, og da presser man produsentene til å effektivisere driften, øke antallet dyr og minske plass og tidsforbruk pr dyr. Noe man blandt annet ser resultatet av på de tidligere omtalte grisefarmene i sverige (selv om jeg mener en god del av materialet beror på tilfeldigheter, og at det neppe viser en reel daglig drift).
Med høner og kyllinger har det vært litt anderledes siden inntjeningen er minimal, og man har derfor vært nødt til å drive mest mulig effektivt og mindre humant. I tillegg til at de i seg selv ikke er spesielt plasskrevende, og man har derfor ekspirementert med å presse inn flere på mindre områder. Og som sagt, dette er basert på muligheten til å drive med inntjening.

Forøvrig gikk vel første innelgget mer på hvordan dyrene behandles under og etter slakting, og jeg tror det er flere ting å sette fingeren på der enn hos den jevne kjøttprodusent. Gilde, Prior og deres likemenn grafser til seg av kaka, og har ikke det samme forholdet til individene som produsentene har. I tillegg gjør de alt de kan for å hindre at konkurrenrende, mer humane småbedrifter får drive, og resultatet kan sees i butikkene og i kjøttkontainere...

Men alt i alt så er all kjøttproduksjon basert på at man skal kunne få det til å gå rundt, og med det hysteriske jaget etter lavere priser på mat som vi har så har man ikke så mange valg. Så forbrukerne graver sin egen grav.

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 30-11-09 kl 20:37.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-09, 21:05   #22
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kylling - urk!

Sitat:

Gilde, Prior og deres likemenn grafser til seg av kaka, og har ikke det samme forholdet til individene som produsentene har. I tillegg gjør de alt de kan for å hindre at konkurrenrende, mer humane småbedrifter får drive, og resultatet kan sees i butikkene og i kjøttkontainere..

Jeg forstår det med inntjeningen og at vi får det vi ber om... dessverre. Det er synd at vårt prispress går så til de grader utover småbedrifter - og matkvaliteten.

Jeg tenker vel egoistisk nok mer på kjøttets kvalitet enn på de stakkars dyrene Sånn som oppdrettslaks for eksempel, som har blitt helt verdiløst som menneskemat. Den stakkars laksen blir foret med vegetabilsk olje og maismel, og fisken inneholder nå omega 6 i stedet for omega 3.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kylling Konni1887 Middag 4 15-09-08 18:05
Kylling Emme Dr Lindbergs 5 26-01-08 15:08
Ang. kylling Elanessë Lavkarbo generelt 1 08-11-07 18:42
Kylling... Hyper Spørsmål og svar 7 26-10-06 21:33
Kylling Mussallam (kylling med nøtter) Marianne Middag 0 29-12-04 12:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no