Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lchf/ketolyse

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-10, 08:50   #1
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Lchf/ketolyse

Hva er forskjellen på LCHF og KETOLYSE?

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 09:00   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lchf/ketolyse

LCHF(Low Carb, High Fat) er en kostholdsretning der man spiser lite karber, men ikke nødvendigvis er i ketose!
Følger man ketolyse- kuren, er jo målet å være i ketose for optimal fettforbrenning!

Personlig syns jeg ketolyse kan kalles en kur(selv om mange er i ketose det meste av tiden) mens LCHF er mer en livsstil!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 09:21   #3
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Lchf/ketolyse

Men hvis man på LCHF spiser lite karber, f.eks 50-100 gram om dagen og mye fett (HF) (uten å være i ketose) - er ikke da faren for å gå opp i stedenfor ned til stede?

Jo mindre karbo, jo mer fett = Ketolyse.

Jeg har tenkt litt på dette. De som spiser lavkarbo (uten å være i ketose), må da minimere på fettet?

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 09:29   #4
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Lchf/ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Nero, her.

Men hvis man på LCHF spiser lite karber, f.eks 50-100 gram om dagen og mye fett (HF) (uten å være i ketose) - er ikke da faren for å gå opp i stedenfor ned til stede?

Jo mindre karbo, jo mer fett = Ketolyse.

Jeg har tenkt litt på dette. De som spiser lavkarbo (uten å være i ketose), må da minimere på fettet?

Du går nok ikke opp i vekt, med mindre du er undervektig i beg. Jeg går ikke opp i vekt iallefall...men jeg nærmer meg ketolyse da, sånn med tanke på antall gram karbohydrater, men det er der jeg trives

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 09:32   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lchf/ketolyse

I følge feks Lutz (Bedre uten brød) kan man pøse på med fett opp til 72 karber pr dage uten å tenke på å redusere noe.
Lavkarbo går opp til ca 150karber, men helt "der oppe" må man redusere på fettet om man vil gå ned i vekt!
Du må også huske at langt fra alle spise LCHF for å gå ned, mange spiser sånn kun pga av helsegevinstene!


LCHF sier jo akkurat det, altså at om du spiser lite karber, kan du spise mye fett! Så får man regulere det til det som passer best for en selv! Tror faktisk det er veldig individuelt hvor denne grensen går!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 09:35   #6
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Lchf/ketolyse

Takk, da forsto jeg dette

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 10:32   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lchf/ketolyse

Jo mindre karbohydrater, jo mer fett= KETOSE. Ketolyse er navnet på en slankediett satt sammen av en Norsk lege.
Jeg spiser LCHF fordi jeg mener kroppen min fungerer best sånn. Har normal kroppsvekt, og har vært idrettsaktiv store deler av livet mitt. Har drevet og eksprimentert i over 1 år nå, på karbohydrat nivået mitt, og funnet ut at spiser jeg for mye brød, eller går over 40 gram karbo om dagen, så er det en liten økning i gamle symptomer, som luft i magen, vond skulder osv. Er jeg i ketose, ca 15 gram karbohydrat om dagen, fungerer jeg som en oljet maskin. Så for min del er jeg i best form når jeg er i ketose. Det henger kanskje sammen med at jeg har blodtype 0, rhesus minus. (urtypen, jeger og sanker, ifølge blodtypedietten).

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 10:45   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lchf/ketolyse

Dessuten kan du være i ketose selv om du ligger ganske "høyt" i karboinntak.
Nå finner jeg jo selvfølgelig ikke innlegget hvor jeg leste dette, men jeg mener at det var Torkil eller Dag Viljen som har sagt at man kan være i ketose selv om man spiser over 50 g karbo om dagen - tror det var opp til nesten en 100 gram - litt avhengig av aktivitetsnivå, mann/kvinne osv. Men da har man ikke "målbar" ketose, dvs du vil ikke få utslag på en ketostix.
Grensen på å være i ketose går ikke på 15/20 gram karber om dagen, noe jeg hadde inntrykk av da jeg begynte på ketolysekuren - og det har jeg inntrykk av at det er enda mange som tror...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:00   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lchf/ketolyse

Nei, grensen er ganske "flytende". Grensen på 20 ble vel opprinnelig satt av Atkins, i og med at da ville så og si alle komme i ketose. Men så er det de som i TILLEGG må tenke på melkeprodukter OG tilsetningstoffer i maten for å nå dit. Og vi vet jo at det bare blir fler og fler tilsetningsstoffer. En av de verste heter glutamat.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 11:14   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lchf/ketolyse

Jeg feks er i målbar ketose over 50karber om dagen! Men kan ikke skryte på med hurtig vektnedgang i det skiktet. Best vektnedgang her jeg mellom 20 og 30 karber ser det ut til!
Eller rundt 70 med litt mindre fett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 18:23   #11
Kjetilsen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bærum
Alder: 41
Innlegg: 24
Kjetilsen er på en erverdig vei

Sv: Lchf/ketolyse

I følge LCHF definisjonen som står i siste nummer av LCHF magasinet, er 50g karbo om dagen den øverste grensen av hva som kan kalles LCHF.

En annen ting er vel at man i LCHF filosofien anbefaler at fettet først og fremst er mettet.

Kjetilsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige matvarer Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 19:07   #12
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: Lchf/ketolyse

Hei

Jeg følger LCHF kostholdet men har aldri telt karbohydrater. Det fungerer veldig bra for meg. Bruker denne oversatte brosjyren og holder meg mest på ja lista og litt på "unn deg til fest" lista. http://lillemaane.no/lchf/lavkarbo3minutter.pdf
Tror tilnærmingsmetoden til LCHF er veldig forskjellig fra person til person. Det eneste kriterie er at du spiser lite karbohydrater og mye fett
Jeg har lest Skandemans bok 0-GI og oppfatter det som en strengere versjon av LCHF.
Vet veldig lite om Ketolyse men skal lese boka så snart jeg får den på biblioteket.

Dr Sofie Hexeberg sier forresten at du kan være i ketose opp til 100g karbohydrater om dagen og gå ned i vekt. Dette er selvsagt individuelt fra person til person.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 01-11-10, 20:03   #13
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lchf/ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Titania, her.

Dr Sofie Hexeberg sier forresten at du kan være i ketose opp til 100g karbohydrater om dagen og gå ned i vekt. Dette er selvsagt individuelt fra person til person.

Ahh, det var der jeg hadde det fra, takk, da skal jeg ikke glemme det flere ganger

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En uke med lchf sk1974 Livets lyse side 4 24-10-10 22:29
LCHF og Ketolyse Trulte42 Spørsmål og svar 2 04-09-10 19:34
Ny på LCHF Virgo2 Generell diskusjon 6 26-01-10 21:32
Ketolyse VS LCHF Imali Spørsmål og svar 14 22-09-09 17:06
Overgang fra Eurodiet til Ketolyse/LCHF? Starry Eyes Ketolysekuren 12 23-07-09 17:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no