Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Trenger råd vedr. vekt, trening og lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-09, 22:34   #1
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Trenger råd vedr. vekt, trening og lavkarbo

Jeg har klart å holde vekten stabil i 1 år nå, og er superfornøyd med det. Gikk ned i overkant av 8 kg med lavkarbo og ketolyse i fjor vinter, og har spist lavkarbo siden. Har prøvd å trappe opp, men får stort sett karbene mine fra grønnsaker/salat. Er ellers også ganske raus med både smør og fløte til middagene... Skeier selvsagt ut innimellom med knekkebrød/brød, samt noe snop, men det er ytterst sjelden.

Jeg har hele tiden, siden jeg sa meg fornøyd med vektnedgangen, klart å holde meg under den "magiske grensen", og ofte også vært både 1 og 2 kilo under. Selv om vekta alltid raskt spretter opp mot grensa igjen, har jeg i alle fall vært under. Den siste mnd har dessverre trenden snudd, og jeg ligger oftere på grensen og nå i det siste også over. Nå ser det ut til at vekta heller stopper over, enn på grensa, og det er en utvikling jeg ikke liker.

Jeg mistenker (les: håper) at dette skyldes at jeg har trent mye siden midten av januar og at den ekstra vekten er muskler. Jeg kan ikke trene tungt/hardt grunnet en kneskade, men sykler mye og trener lett styrke.

Så det jeg lurer på er følgende: hvis dette skyldes muskelbygning - hva bør jeg gjøre kostholdsmessig for å ikke fortsette å gå opp i vekt? Jeg er helt bestemt på å klare å holde vekta der jeg er nå, og tenker at det kan hjelpe med små justeringer i kostholdet.

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 01:00   #2
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 58
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Trenger råd vedr. vekt, trening og lavkarbo

Hei! Så flink har du vært som har holdt vekten!
Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om, og jeg er vel heller ikke forumets mest kompetente til å svare, men prøver meg likevel Er det sånn at du ikke vil bygge muskler videre? Bare vedlikeholde? Da må du trappe ned på styrketrening, tror ikke det er noe du kan spise eller ikke spise for å hindre det. Om du bygger muskler vil en kg ha mindre volum enn en kg fett,- sjekk kroppen med målebånd og ikke bare vekten. Du sier at du skjeier ut sjelden med snop og brød, men det er vel sånn at dess mer karber som går inn, jo mer forsiktig må du være med fettet. Dessverre

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 18:08   #3
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: Trenger råd vedr. vekt, trening og lavkarbo

Takk for svar! Jeg skal selvsagt fortsette å trene og vil også bygge mer muskler, men ser da at jeg mest trolig må gjøre noe med kostholdet for at ikke vekta skal fortsette å gå oppover. Jeg ser at jeg kanskje må passe på fettet når jeg skeier ut. Problemet mitt er at jeg har blitt så vant med å kose meg med smør og fløte, samtidig som jeg begynner å bli mer og mer fysen på det jeg ikke burde spise. Trenger å komme meg tilbake på rett track. Savner rett og slett ketosen der jeg ikke brydde meg om mat...

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 08:48   #4
Sandy
Medlem
 
Sandy sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 156
Sandy er ny på veien

Sv: Trenger råd vedr. vekt, trening og lavkarbo

Pokker, dette er frustrerende! Jeg føler virkelig at jeg spiser akkurat det samme som jeg har gjort de siste mnd, men allikevel går vekta oppover. Ok, jeg trener ganske mye nå i forhold til i fjor, men det får da være måte på. Målebåndet viser akkurat det samme som det har gjort hele tiden, så det er vel bra, men det er den psykiske biten ved at vekten går oppover som plager meg.

Skriver opp en typisk dag - kanskje det er lettere å komme med en tilbakemelding da om det er kostholdet mitt:

Frokost: Proteinshake med ca. 2dl bringebær, vann, linfrøolje, psylliam husk, linfrø og 40g Tech Nutrition proteinpulver.

Lunsj: enten middagsrester eller en stor salat (salat, cherritomater, rå champis, egg, e avokoado, paprika etc.) med tunfisk (eller kjøttrester) med olje og balsamicokrem

Middag: Ofte kjøtt, kylling el. fisk stekt i smør med stekte grønnsaker (løk, chilli, paprika, squash, champignong, brokkoli, tomater) som jeg heller fløte over. Serveres enten slik, eller med quinoa eller røde linser til - og da spiser jeg lite av det.

Er jeg sulten på kvelden, spiser jeg et en høy skive rugsprø med no kjøtt/ost og grønt.

Drikker mye vann, unner meg kaffe med melk og en og annen sjokokaffekopp med kaffe fra automaten fra jobb (som sikkert inneholder for mye sukker...)

Tar ellers imot tips til din typiske dag under vedlikeholding, kombinert med trening.

__________________




Sandy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:15   #5
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger råd vedr. vekt, trening og lavkarbo

Men hvis du ikke går opp på målebåndet, er det da ingenting galt? Du går opp i vekt pga musklene du bygger deg. Kast den vekta og bruk målebånd og klærne dine som rettesnorer.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 20:43
Trening på lavkarbo nellie Trening 6 30-01-08 09:39
Går ikke ned i vekt, trenger råd Mariette Ketolysekuren 7 21-12-07 13:34
Trenger svar fort vedr. brød Tittentei Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 16-11-07 23:33
Opp i vekt med trening? xCamilla Ketolysekuren 7 15-01-07 20:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no