Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-08-11, 20:30   #1
mym
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 20
mym er på en erverdig vei

Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

hei og hå

Hvert medlem her en liten stund og lestmye opp og ned. Men er nå rimelig forvirret enda. Hadde nesten klart å gå ned 30 kg, først 15 på pulver og 15 på lchf, så lykkelig, men så sprakk jeg totalt, så nå er 15 kg sneket seg sinnsykt fort på. Føler alle ser på meg, de må jo merke det, føler meg som den oppblåste ballongen, og alt er jo kommet på magen, helt utrolig. ARG! men nå har jeg prøvd og prøvd å stå i mot og komme meg i gang igjen på lavkarbo, men klarer det ikke, har et så sinnsykt sug mot sukker,klare bare ikke stå i mot. HVORDAN i alle dager klarer dere overgangen i begynnelsen. JEG trenger råd og motivasjon. skulle liksom bli min beste sommer, men den tanken røk gitt og nå kommer den tunge høsten snikende for hver dag som går.

mym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert, blir vel en form av lavkarbo. vet bare ikke hvilke enda, Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:17   #2
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Hva med å spise sukkerfritt godteri i begynnelsen ? I en overgang er vel det kanskje bedre enn å spise høykarbo.... Og gradvis trappe ned på mengden....

Eller synes jeg at mye fett og ikke minst FLØTE er ypperlig til å stagge søtsug!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:24   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Stemmer i. Om du har mat som er god for deg tilgjengelig så er det lett å ikke sprekke! I kveld var jeg kjempefysen. Jeg hadde salat til overs fra lunsjlaging, hadde i en liten skål med blåbær og rips fra hagen (=søtsmak) og hadde over en dressing av 1bs dijonsennep og en halv dl olivenolje med en dasj eddik i. (du rører inn oljen litt og litt til det er isammen. funker best i romtemp.) Totalt en halv liter i et stort beger. Ikke tale om at man er sulten etter det der...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:29   #4
GrønnPepper
Medlem
 
GrønnPepper sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 46
Innlegg: 77
GrønnPepper er på en erverdig vei

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Det som får meg til å ikke sprekke er å skrive ned alt jeg spiser, gjerne på diett.no
Da må jeg på en måte stå til rette for meg selv, og lar meg motivere av å få best mulig verdier.

I tillegg må jeg virkelig ville unngå sukker, og ikke bare tenke at jeg burde unngå det.

GrønnPepper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:40   #5
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Den eneste måten jeg klarte å ikke spise godis var å spise Atkins barer. Det tilfredsstilte søtsugen, men foret ikke det jevne søtsuget så det gikk gradvis ned. Har vel spist 2 barer på en uke nå, så det kommer seg Da jeg spiste 1 bar om dagen gikk jeg ned veldig lite, men det var ok. De første ukene gikk faktisk med til tilvenning av dietten og for å få ned søtsuget. Det er absolutt ikke lett. Prøv å tren litt; trening tar ifra meg søtsuget i alle fall

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:44   #6
Janeymaleney
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: :: Bergen ::
Alder: 41
Innlegg: 141
Janeymaleney er på en erverdig vei

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Opprinnelig lagt inn av GrønnPepper, her.

Det som får meg til å ikke sprekke er å skrive ned alt jeg spiser, gjerne på diett.no
Da må jeg på en måte stå til rette for meg selv, og lar meg motivere av å få best mulig verdier.

I tillegg må jeg virkelig ville unngå sukker, og ikke bare tenke at jeg burde unngå det.

Er jo dette som er en virkelig utfordring! Jeg er totalt sukkeravhengig,og kommer nok til å slite litt i beg. selv. Tror det hjelper å kunne lage seg f.eks en sjokoladekake,is ol. i lavkarboversjon

Janeymaleney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:52   #7
Dante
Medlem
 
Dante sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 277
Dante har en fantastisk aura rundt segDante har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Jeg må sette mål dag for dag. Det er eneste måte jeg kommer videre på. Tar små skritt. fullfører en dag av gangen. Tenker ikke på målet der framme, hver dag er et mål. Så er jeg nøye med å ha med matpakke og planlegge dag for dag hva jeg skal spise.
Det fungerer for meg.

Dante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:52   #8
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Jeg trappa gradvis ned over en 3 mnd periode mens jeg samtidig leste meg opp på lavkarbo og alt jeg fant om det Grunnen til at det ok 3 mnd er at jeg bodde hos mamma en periode og det var veldig liten plass til mat i kjøl og frys. Når jeg flytta hjem gikk det merkelig nok veldig smertefritt å gå rett på lavkarbo
Når jeg blir fysen nå så lager jeg meg en smoothie av litt jordbær, fløte og matyoughurt. Det demper alt av søtsug og holder meg mett lenge

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 00:14   #9
OnMyOwn
Medlem
 
OnMyOwn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Porsgrunn
Innlegg: 61
OnMyOwn er på en erverdig vei

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Jeg slutta tvert med godis, brus og høykarbo. Det var det som funka best for meg. Jeg tror også det er derfor det aldri har fungert for meg å slanke meg på tradisjonelt vis. (ikke så strengt-skal bare ha "litt" kake, sjokolade etc) Dag 3 etter tverrslutt drakk jeg et lite glass cola , rett og slett fordi jeg var så kvalm og uvel. jeg har også unnet meg en stoooor softis i sommer og har hatt en øllesmell. Det bare motiverte meg mer til å kutte helt. ( rimelig dårlig form dagen etter hehehe).Spist ca 5 atkisbarer i perioden jeg har holdt på.(startet 11. juni) Det som har reddet meg når jeg har gatt lyst på noe godt er bacongull, olden med sitron og Jukse-is (pisket kremfløte med frosnebær-kjøres med stavmikser) Vi er alle forskjellige, men jeg MÅ holde meg til "reglene" det føles trygt og gjør at jeg ikke føler behov for noen erstatninger. Det gjør at det føles lett for meg å følge dette kostholdet. Føler ikke at det er noe jeg savner....

OnMyOwn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 00:53   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Jeg kuttet først potet, ris og pasta, samtidig som jeg begrenset sukkerbruk og gikk over til å bruke kun grove meltyper.
Etter å ha lest til øyet ble stort og vått, tok jeg skrittet fullt ut.
Gjengen min har alltid vært noen skikkelige slikkmunner, så jeg visste jeg ville bli utsatt for fristelser når TV-godteriet kom frem.
Min plan var derfor klar; ha alltid lekre små måltid klappet og klar på asjett i kjøleskapet. Jeg brukte litt tid på å dandere disse småmåltidene slik at de skulle være så lekre og innbydende som mulig, slik at jeg skulle ha mer lyst på en slik rett enn f.eks. potetgull
Gikk ikke lange tiden før gjengen min ble misunte og begynte på lavkarbo de også.
Nå er det faktsik slik at jeg ikke skjønner hvordan jeg klarte å spise søtsaker før; de er jo altfor kvalmt søte
Fremdeles lager jeg stort sett daglig noen lekre asjetter med små måltid, og lar dem stå klar i kjøleskapet når noen av oss bare MÅ ha noe i munnen (og magen). Da frister det lenger ikke å gå ei kilometer til butikken for å kjøpe seg noe snacks. Det står jo allerede sunne og gode snadderbiter klar i kjøleskapet.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 06:25   #11
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Sukkeravhengiheten din vil forsvinne etter hvert, tro meg. Er selv en X søtmoms. Var en skikkelig skaptafser/skapmus hver ettermiddag kveld i flere år. Etter at jeg nå har spist lavkarbo i mangen år, så er jeg svært skjelden en slik skapmus og ikke ofte jeg får det over meg at jeg MÅÅÅÅÅÅ ha noe søtt. Men slvfølgelig så har vi alle slike dager av og til. Men da takler vi det. Jeg hadde veldig hjelp av gele laget på fun saft. Hadde en skål med gele i kjøleskapet som belønning eller kos på kvelden. Eggedosis er også søtt og godt og mer mettende enn gele. 1 glass med cola zero el. i en overgangsfase. Husk at du skal avgiftes. Det er ikke bare, bare det. Kroppen din skriker ettersukker og karbohydrater i begynnelsen, men du er sjefen, så trapp ned du og unn deg litt mer kunstig søtning i begynnelsen for du vil automatisk kutte ned på det også etter en stund. Smaksansene dine blir liksom mer skjerpet når du spiser lavkarbo Ting smaker liksom mer, eller smaken kommer bedre frem. Ønsker deg masse lykke til, dette klarer du, husk det er du som er sjefen

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 06:54   #12
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Jeg havner også med hodet først i sukkerskåla innimellom, og ser at for hver periode uten lavkarbo blir det verre. Tanken som tar meg hver gang er at "Nå har jeg spiste karber i dag så da spiller det ingen rolle om jeg spiser litt til". Det er den du må slå ihjel. Det er det du er i gang med å putte i munnen som spiller en rolle, ikke det du spiste for 5 min siden! Det er historie.

Ellers kan jeg si hva som funket for oss når vi la om kostholdet i utgangspunktet:
-> PLANLEGGING.
Lag en ukesmeny. Planlegg frokost, lunch, middag, kvelds. (Selv om du ikke spiser alle måltidene.) Planlegg varierte måltider, og let opp gode oppskrifter på nett på forhånd (lchf-bloggen.blogspot.com er min favoritt). Kjøp inn det du trengter og minimaliser antall turer til butikken. Spare penger på det gjør du også.

Forbered deg på at du blir fysen og vil småspise. Selv går jeg ganske lenge med en ubestemmelig "sult"-følelse og konstant behov for å putte noe i munnen, selv om jeg vet at jeg egentlig er mett. Kroppen vil ha karber, men det får den ikke!
Istedet for å dekke dette behovet med sukkererstatninger: Kjøp inn ting du har "lov" å spise på. Bare det å putte noe i munnen hjelper i begynnelsen, selv om det er sjokolade du egentlig vil ha. Kjøp Babybel, andre gode oster (mmmmm, gruyere velger jeg over sjokkis any day!), gode snackpølser, oliven, masse rømme og dippmixer (her tillater jeg meg alltid gulrot, men så ligger jeg generelt på Lutz-nivå, ikke ketose, og spiser gjerne rotgrønnsaker), selleri, paranøtter, etc. Scann butikkhyllene etter ting som er gode å knaske på. Kos deg.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 08:05   #13
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Opprinnelig lagt inn av Janeymaleney, her.

Er jo dette som er en virkelig utfordring! Jeg er totalt sukkeravhengig,og kommer nok til å slite litt i beg. selv. Tror det hjelper å kunne lage seg f.eks en sjokoladekake,is ol. i lavkarboversjon

Nei. Det forer søtsuget.

Det er egentlig ikke bra å gi etter for søtsuget i det hele tatt, man må liksom være standhaftig. Det er som å komme tilbake etter en sprekk, så vet man at okei, det tar 21 dager å komme i gjenge igjen, og de 21 dagene må jeg ha stålkontroll. Når dag 21 kommer så sitter alt i fingrene og alt går lekende lett.

Jeg er ikke helt blåst altså, jeg har hatt søtsug selv og skjønner hvor vanskelig det er, men istede for å gi råd om spise noe eller trappe ned litt vil jeg heller være ulven og si at for deres egen del er det best å ikke erstatte sukkeret med søtningsmidler i en kritisk fase. Det ER vanskelig. Men dess mer man forer monsteret med erstatninger jo lengre tid vil det ta før det legger seg ned og sover.

Drikker man nok vann og spiser feit nok mat skal man normal ikke ha noe behov for søtt.

__________________


Sist redigert av Cherry : 11-08-11 kl 08:10.
Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 08:43   #14
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

Tar det virkelig 21 dager? Oooj da har jeg tre morsomme uker føre meg.. Har nemlig også dettet av lasset litt når det gjelder sukker inntaket.. Sjokolade er ikke min venn (men det smaker veeeldig godt).

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 08:51   #15
Fjellgeit
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 3
Fjellgeit er ny på veien

Sv: Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

Eg har i perioder brukt krom-tablettar mot søtsug, og synest at det fungerar veldig godt for meg. Eg brukar å ta dobbel dose dei fyrste dagane - då har eg effekt berre timar etter inntaket av den fyrste tabletten (placebo??). Eg har Bio-Chrom kjøpt på apoteket, som eg har lest ein eller annan stad skal vera mest effektive. Eg er usikker på om det finst dokumentasjon for at dette har effekt, men det er kanskje verdt eit forsøk? Krom har såvidt eg veit ingen skadelege effekter.


Sist redigert av Fjellgeit : 11-08-11 kl 08:58.
Fjellgeit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 09:14   #16
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

Mandler hjelper også .....de smaker søtt og knaser og tar litt tid å gjøre seg ferdig med......

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 09:16   #17
sjuggerpløm
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 75
sjuggerpløm er på en erverdig vei

Sv: Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

I starten spiste jeg et par ruter med sukkerfri sjokolade når suget ble for ille, og etterhvert så går det suget helt bort.

Første gangen jeg gikk på ketolyse, så spiste jeg litt for mye sånn sjokolade - og vel - hva skal man si? Jeg fikk fart på magen for å si det sånn. Det sitter i, så 2-3 ruter er max inntak pr. gang nå, og jeg er mer enn fornøyd.
Jeg er egentlig mest stolt av at jeg kuttet Pepsi Max cold turkey altså - drakk sikkert 1 liter om dagen... jeg hadde skikkelig vondt i hodet og var helt utenfor i et par dager, men nå begynner formen å stige.
Er i min 3 uke nå, og nå føler jeg at overskuddet er i ferd med å komme for fullt.
Du må bare holde ut, og tenke på premien som vaier der fremme. God helse og en lettere kropp

__________________







sjuggerpløm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseish Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 10:39   #18
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Tar det virkelig 21 dager? Oooj da har jeg tre morsomme uker føre meg.. Har nemlig også dettet av lasset litt når det gjelder sukker inntaket.. Sjokolade er ikke min venn (men det smaker veeeldig godt).

Nei altså det er jo individuelt

For meg tar det ca. tre uker å komme inn i en god spiral med kosthold og trening etter ett opphold. I de tre ukene må jeg være disiplinert og jeg vet det. Jeg vet også at det er dritvanskelig.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 13:07   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

Jeg pleide å spise sånne diverse barer før. Atkins når jeg begynte på ketolyse. De har så intens søtsmak at det er vanskelig å kutte de ut, men det finnes en god erstatning, nemlig ost. Ost tilfredstiller i grunn bedre enn sjokolade gjør, så snart ville jeg heller ha ost om jeg fikk velge fritt. Sukker er svært skadelig for hormonsystemet og blodårene dine. Jeg spiste og spiser fortsatt en hard ost, fordi det gir en konsistens mer lik sjokolade. Jeg bruker "så lett"-ost fra synnøve finden. Den har egentlig for lavt fettinnhold for å passe til ketolyse,da men jeg spiste den faktisk med god olje på i begynnelsen, så da ble det mer fett og gjerne med litt kyling til, og dijonsennep.

Om du spiser litt ost og avokado med salt på til tviler jeg på at sjokoladebehovet eksisterer mer. Krom, sink og magnesium tror jeg kan hjelpe deg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 18:07   #20
Suann
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 191
Suann er på en erverdig vei

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg kuttet først potet, ris og pasta, samtidig som jeg begrenset sukkerbruk og gikk over til å bruke kun grove meltyper.
Etter å ha lest til øyet ble stort og vått, tok jeg skrittet fullt ut.
Gjengen min har alltid vært noen skikkelige slikkmunner, så jeg visste jeg ville bli utsatt for fristelser når TV-godteriet kom frem.
Min plan var derfor klar; ha alltid lekre små måltid klappet og klar på asjett i kjøleskapet. Jeg brukte litt tid på å dandere disse småmåltidene slik at de skulle være så lekre og innbydende som mulig, slik at jeg skulle ha mer lyst på en slik rett enn f.eks. potetgull
Gikk ikke lange tiden før gjengen min ble misunte og begynte på lavkarbo de også.
Nå er det faktsik slik at jeg ikke skjønner hvordan jeg klarte å spise søtsaker før; de er jo altfor kvalmt søte
Fremdeles lager jeg stort sett daglig noen lekre asjetter med små måltid, og lar dem stå klar i kjøleskapet når noen av oss bare MÅ ha noe i munnen (og magen). Da frister det lenger ikke å gå ei kilometer til butikken for å kjøpe seg noe snacks. Det står jo allerede sunne og gode snadderbiter klar i kjøleskapet.

Kan du gi noen hint om hva disse tallerkenene innholder?

__________________





Suann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 18:27   #21
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Nei. Det forer søtsuget.

Det er egentlig ikke bra å gi etter for søtsuget i det hele tatt, man må liksom være standhaftig. Det er som å komme tilbake etter en sprekk, så vet man at okei, det tar 21 dager å komme i gjenge igjen, og de 21 dagene må jeg ha stålkontroll. Når dag 21 kommer så sitter alt i fingrene og alt går lekende lett.

Jeg er ikke helt blåst altså, jeg har hatt søtsug selv og skjønner hvor vanskelig det er, men istede for å gi råd om spise noe eller trappe ned litt vil jeg heller være ulven og si at for deres egen del er det best å ikke erstatte sukkeret med søtningsmidler i en kritisk fase. Det ER vanskelig. Men dess mer man forer monsteret med erstatninger jo lengre tid vil det ta før det legger seg ned og sover.

Drikker man nok vann og spiser feit nok mat skal man normal ikke ha noe behov for søtt.

Jeg trappet ned gradvis, og kunne ikke ha gjort det på noen annen måte. Mitt kosthold bestod igrunn av noe søtt + et par måltider med skikkelig mat. Ikke snakk om at jeg kunne ha gått cold turkey på det. Men jeg er fullstendig enig med deg i at det er det beste å gjøre. Men man må jo legge det opp til å lykkes, og vet man at man ikke klarer å kutte ut alt med en gang så kan man jo få skyldfølelse på toppen av det hele om man sprekker, noe som absolutt ikke er bra (trøstespising er ikke et ukjent fenomen ). Og det er ikke alltid lett å komme seg i gang igjen. Selv må jeg minne meg på at dette er en livsstil; jeg ødelegger ingenting om jeg spiser noe godt en gang, det tar bare litt lenger tid før jeg kommer dit jeg vil.

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 20:42   #22
Katta66
Medlem
 
Katta66 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 141
Katta66 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

Jeg er veldig ny på dette og i "les og lær"-fasen. Men ut i fra det dere skriver her så skjønner jeg at jeg er heldig. For jeg har ikke drukket noen form for brus på 15 år, og jeg fyser ikke på søtt og ikke på salt. Så det er overhode ikkeno problem for meg at det står godteskåler på bordet.
Jeg strever fremdeles for å finne fram til den "riktige" maten, men det kommer seg. Mitt mål er ikke nødvendigvis vekttap men merker etter en uke at magen har det mye bedre. Sliter litt når jeg trener for tiden, klarer ikke å presse meg så mye, men det regner jeg med går seg til etter hvert.

Katta66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 22:31   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

Ja energien er ikke på topp de første ukene.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 22:51   #24
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan klarer dere å legge om i begynnelsen?

Jeg har gått på lavkarbo siden januar og i en måned har jeg hatt godteri tilgjengelig 8 timer dagen på jobb. Har jobbet masse "overtid" og hatt to fridager. For å si det slik; Jeg har spist masse sjokolade! Dessverre. Starter jeg så sliter jeg med å slutte. Merker det på hele meg. Er uvel og sliten.. GLEDER meg til det ikke er tilgjengelig mer! Denne gangen trapper jeg ned med sukkererstatninger (ala IFA), men på mandag er det cold turkey.

Tror jeg trenger noen uker med streng lavkarbo for å få bort søtsuget. Til vanlig går det greit med en bit eller to sjokolade, men nå er jeg skikkelig karbojunky.

Det er utrolig hvor sterkt søtsuget er! Kan ikke tro jeg har hatt det slik så lenge tidligere i livet. Ikke rart jeg la på meg og ble overvektig. Ett slikt sug er virkelig ikke til å spøke med.

Denne måneden har gjort meg mer sikker på valget mitt om å leve lavkarbo. Jeg har en aktiv jobb og har faktisk gått ned i vekt disse ukene, men søtsuget og uvelheten i kroppen gjør at jeg føler meg større enn da sommeren startet.

  Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 03:39   #25
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?

Opprinnelig lagt inn av Suann, her.

Kan du gi noen hint om hva disse tallerkenene innholder?

F.eks kyllingsalat/tunfisksalat/skinkesalat m et par osteknekkiser,
reker og egg sammen med litt grønt, sitron og selvsagt majones,
ost pakket rundt kjøtt sammen med litt grønt og ei skål med dipp, kyllingmuffins og noen grønnsakstaver + litt dipp
nøtter i ei lita skål og litt fruktsalat
kanskje litt av middagrester,etc

Poenget er at det er små porsjoner, helt klar til å nappe ut av kjøleskapet, og at de skal se lekre ut. Da er det lettere og styre unna chips-skåla eller sjokoladen på bordet.....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fru "data-analfabet klarer ikke å legge inn bilder:( Nannah Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 1 22-09-09 09:02
Alle de kiloene ... Hvordan klarer dere det?! Kattabom Lavkarbo generelt 65 13-10-08 10:16
Hvordan teller dere karbo i begynnelsen? geysirland Ketolysekuren 3 09-08-07 07:08
hvordan klarer dere det?? karlista Lavkarbo generelt 6 04-01-06 18:56
Hvordan klarer dere det? magdalena Induksjonen 5 10-03-04 23:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no