Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvorfor går bare en av oss ned?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-10, 14:27   #1
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Hvorfor går bare en av oss ned?

Kjæresten min og jeg har vært på Ketolysekuren siden 9. desember. Vi kom fort i ketose, og vi merket nedgang begge to. Han gikk ned mer enn meg i starten, og i løpet av et par uker hadde han gått inn 3 hakk på beltet! Jeg derimot, har gått ned jevnt og trutt, og når vi begge hadde gått ned 5 kilo, stoppet det opp for ham. Så begynte han å legge på seg igjen! Vi mistenker at han av en eller annen grunn har gått ut og inn av ketose, men vi skjønner ikke hvorfor.
Vi spiser stort sett det samme, bortsett fra at han er flinkere med fettinntaket, og han spiser ost og rømme innimellom, noe jeg ikke gjør.
Vi er begge flinke med salat og grønnsaker til alle måltid, og vi spiser når vi er sultne. Han går turer innimellom, jeg synes jeg får nok trim gjennom jobben, selv om det sikkert ikke er trim som sådan.
Jeg går fortsatt ned - har gått ned 9 kilo nå - men hans vekt varierer med 2-3 kilo fra uke til uke.
Det er meget frustrerende! Vi har forsøkt å finne råd her inne, men har ikke lyktes å finne en tråd som ligner på vårt problem.
Jeg forstår kjæresten min når han mister motet, men jeg prøver å oppmuntre han med min framgang, og at vi bare må finne svar på hva vi gjør galt. Kan han få i seg for lite karber? Jeg er muligens flinkere til å "fylle opp" dagsrasjonen ved å spise litt jordbær hvis jeg har spist for lite karber en dag, og noen ganger kommer jeg også over 20 karber uten at det betyr noe. Han drikker også bra med væske, jeg drikker for det meste Pepsi Max, og det blir ofte nærmere 2 liter om dagen i tillegg til noen kopper med te.
Av søtningsmidler bruker vi bare Natreen - han drikker lite lett-brus, det blir noen kopper te og noen kopper koffeinfri kaffe i tillegg til vann.

Jeg håper virkelig at det er noen her inne som kan pense oss i riktig retning!

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 14:50   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Jeg tror nesten du må legge en en så nøyaktig som mulig dagsmeny for kjæresten din!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 15:08   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Sitat:

ost og rømme innimellom

kan være én årsak . Melkeprodukter kan være en partystopper for mange!

Ellers gratulerer med vektnedgangen!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 15:28   #4
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tror nesten du må legge en en så nøyaktig som mulig dagsmeny for kjæresten din!

Ja, det har jeg faktisk gjort nå! Har laget en liste til ham over grønnsaker som han SKAL få i seg daglig, den ser slik ut:
200 gr agurk, 200 gr isbergssalat og 100 gr tomat. Dette gir 7,9 karber alene, så har jeg bedt ham inkludere 1-2 egg daglig og 100 gr bringebær med 1 dl fløte. Tilsammen blir det ca 16 karber. Har bedt ham bytte ut bringebærene med 100 gr brokkoli og bruke dagsrasjonen med fløte sammen med eggene i stedet innimellom. Det gir omtrent den samme karbe-mengden.
Kanskje det hjelper?

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 15:30   #5
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

kan være én årsak . Melkeprodukter kan være en partystopper for mange!

Ellers gratulerer med vektnedgangen!

Han spiser ost daglig, men ikke store mengder. Rømme spiser han kanskje 2 ganger i uka. Vi skal nå satse på at han får i seg for lite karber og få nivået opp, funker ikke det må vi kanskje begynne å kutte på osten

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 15:31   #6
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

prøv å slutt med pepsi max?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 15:36   #7
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

prøv å slutt med pepsi max?

Det er jeg som drikker Pepsi Max, og jeg har ingen problemer med nedgangen - så langt
Kanskje jeg må få kjæresten min til å drikke like mye som meg?
(tuller)

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 15:37   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

prøv å slutt med pepsi max?

Nå var det vel ikke kjæresten som drakk pepsi max.

Jeg synes det ser ut som veldig stusselige grønnsaker. Både agurk og isbergssalat har tilnærmet null næringsverdi, og består stort sett av bare vann. Kjør heller på med brokkoli, blomkål, aubergine, suash, løk/purreløk, paprika, etc.
Mange kan med fordel kutte ut tomater i vektnedgansøyemed, og også kutte ned/ut meieriprodukter, foruten smør.
Det er viktig å få i seg nok fett, så velg fete kjøttyper som bacon, nakkekoteletter med tydelig marmorering, kjøttdeig framfor karbonadedeig, bruk kun meierismør ved steking etc.
I tillegg er det viktig å spise nok mat, ikke for mye, ikke for lite, men akkurat nok til at man er behagelig sulten, og unngå å spise mellom måltidene.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:01   #9
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg synes det ser ut som veldig stusselige grønnsaker. Både agurk og isbergssalat har tilnærmet null næringsverdi, og består stort sett av bare vann. Kjør heller på med brokkoli, blomkål, aubergine, suash, løk/purreløk, paprika, etc.
Mange kan med fordel kutte ut tomater i vektnedgansøyemed, og også kutte ned/ut meieriprodukter, foruten smør.
Det er viktig å få i seg nok fett, så velg fete kjøttyper som bacon, nakkekoteletter med tydelig marmorering, kjøttdeig framfor karbonadedeig, bruk kun meierismør ved steking etc.
I tillegg er det viktig å spise nok mat, ikke for mye, ikke for lite, men akkurat nok til at man er behagelig sulten, og unngå å spise mellom måltidene.

Ja, jeg er klar over at det er litt mye "feige" grønnsaker, men jeg liker ingen av de grønnsakene dine selv (bortsett fra løk), så tenkte derfor at han skulle få litt mer av "min" mat
Han liker både løk, paprika og brokkoli, så her fikk vi noen gode råd
Tomaten har vi forsøkt å kutte ut, uten at det ga ham noen effekt. For meg derimot, hjalp det å kutte ut tomat i 3 dager når vekten stagnerte, da fortsatte nedgangen igjen, og jeg kunne tilbakeføre litt tomat igjen

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:17   #10
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

ikke for å være stygg ,men er du helt sikker på at han følger kuren pungt til prikke

min bror gikk på Skaldemann og når han spiste med andre var han så flink så ,, og gikk ikke ned
men han glemte og fortelle at han i grunn kunne kjøpe ei pølse med brød ,,og egg og bacon ,,med brød ,, i grunn en del brød som kom fram etter hvert

men han kunne ikke skjønne hvorfor han ikke gikk ned i vekt

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:24   #11
karikins
Medlem
 
karikins sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Kirkenes
Innlegg: 62
karikins er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

ikke for å være stygg ,men er du helt sikker på at han følger kuren pungt til prikke

min bror gikk på Skaldemann og når han spiste med andre var han så flink så ,, og gikk ikke ned
men han glemte og fortelle at han i grunn kunne kjøpe ei pølse med brød ,,og egg og bacon ,,med brød ,, i grunn en del brød som kom fram etter hvert

men han kunne ikke skjønne hvorfor han ikke gikk ned i vekt

Ja, jeg er sikker på det. Han er utrolig flink! Kanskje han er litt FOR flink, fordi han muligens har litt karbo-angst... Jeg tror problemet ligger der.

__________________
Start 9/12-2009


karikins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:26   #12
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Kan godt være - bør vel ha minst 15-20 karber?

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:42   #13
Danioh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 38
Innlegg: 36
Danioh er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Nå bare svarer jeg kun på abstrakte filosofiske tilnærmelser av forståelse av prosessert mat og hensiktsmessighet i å velge bort alt annet enn det mest essensielle av matvarer for å eventuelt finne ut hva som din kjæreste stoppes av.

For min del virker det logisk at all mat som er prosessert, om ikke selve næringsverdien endres, men gjerne ørsmå molekylære endringer igjennom prosessen vil jeg tro kan virke mot sin hensikt, på lik måte som proteinopptak fra animalia, og ikke fra planter.

Uansett, hadde jeg vært din kjæreste, hadde jeg valgt meg ut et knippe matvarer som jeg elsker, kuttet ned på kaffe og lettbrus og alt, virkelig fjerne det fra dietten en tid.
Selv om dette høres kjedelig og kanskje lite gjennomførbart ut, (vi vet jo alle hvor mye kaffekoppen kan hjelpe på morgenkvisten), så er det fortsatt et faktum at kaffe er et sentralstimuli som kan påvirke i lignende former som for eksempel nikotin og ritalin. stoffer som mange mennesker i dag er under influens av, og nikotin kan faktisk føre til forstoppelse, selv om det, paradoksalt nok øker forbrenningen.

Jeg er selv i en forskningsperiode der jeg nå begrenser meg til få, men ytterst hensiktsmessige matvarer, som egg og kjøtt og vann.

Problematikken i gjennomføringen ligger ofte i vår mentale tilstand, der vi fortsatt ser på mat som underholdning. Vi "koser" oss med maten, når mat, i utgangspunktet kun er hensiktsmessig for overlevelse. Man kan si, at ved vår intelligens burde vi ha lov til begge, men oppfinnelser som raffinert mat, viser at vi av og til går for langt for vårt eget beste.

Uansett, jeg anbefaler din kjæreste å heller SPISE når eventuelle ønsker om kaffe eller ost eller kjedelig plantespising virker fristende. Mat har både psykologisk og fysisk effekt.
Man kan jo selv stå opp, gå rett bort til stekepanna, slenge fire laksefileter på, og spise seg god og mett. Det er ekte våkenhet, som på alle positive måter erstatter kaffekoppen signifikant.

Danioh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedme Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 23:25   #14
Hilja
Juniormedlem
 
Hilja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 25
Hilja er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Jeg leser Dr. Sofie Hexebergs bok. Der står det:
"Dersom vekttapet stopper opp i flere uker mens du forsøker å gå ned i vekt, kan det være nyttig å veksle mellom perioder med ketogen kost og perioder med litt mer karbohydrater."
Har lest at noe som hemmer vektreduskjon er:
Alkohol, stress, kortison og tomater.
Husk også at større mennesker går rakere ned. Det gjør også de med mye vann i kroppen.
De som har vært jojo slankere tidligere i livet går gjerne saktere ned, og også de som bruker en del legemidler.
Dessuten er vi jo alle forskjellige.

__________________


Hilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og lavkarbo generelt. Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 10:10   #15
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Hos oss er det motsatt! Vi begynte på ketolyse 8.mai og samboern har nå gått ned 10 kg. Men jeg først gikk ned 4,3 kg , og etterpå har jeg gått opp igjen 0,5-0,8 kg istedet for ytterligere ned.
Skikkelig frustrerende! Men jeg mistenker at det er medisiner hos meg som hindrer vektnedgang. Jeg begynte på en ny medisin 25.mai, og fra 27.mai så har vekta tikket feil vei. Har derfor prøvd å være i mye mer aktivitet fra denne uka, og håper det skal løse problemet....

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 19:48   #16
Gladjenta81
Juniormedlem
 
Gladjenta81 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 35
Gladjenta81 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går bare en av oss ned?

Hva slags medisiner er det snakk om? Og hvor lenge kan kortison påvirke en mulig vektnedgang? Jeg tar nemlig kortisonssprøyte i forhold til allergi hvert år...

__________________


Gladjenta81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tanker om livet, hvordan, hvorfor og bare sånn generelt tanker om det Caxa Generell diskusjon 18 01-10-11 18:02
Hvorfor? (Hvorfor ketose?) Cammis Spørsmål og svar 3 24-01-09 18:55
Hvorfor bare vann? smil! Ketolysekuren 16 20-01-09 19:13
Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken? Løvetann Spørsmål og svar 202 17-06-08 23:10
Har bare gått ned 3 kilo på 3 uker - hvorfor ? Morradi Ketolysekuren 29 03-10-07 09:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no