Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Den store pizza-tråden

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-08-08, 14:02   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Den store pizza-tråden

Siden pizza ofte er det stooore samtaleemnet her på forumet (hehe) så tenkte jeg at vi jo måtte ha en egen pizzaoppskrifts-tråd her inne? Klart, vi kan ha det i bakst-tråden men det blir ikke det samme.

Jeg kom nettopp over denne pizzabunnen og har kjempelyst å prøve den, den har fått mye skryt på et amerikansk lavkarboforum. Men kokosnøtt-mel?? Jaja, man må jo prøve! Kan noen hjelpe meg å fornorske oppskriften? Jeg prøver:

PIZZABUNN

2-4 porsjoner

4,8 dl revet Mozarella
2 store egg
2 ss flax-meal? Linfrø eller noe?
2 ss soyaprotein eller kokosnøttmel
1/2 ss bakepulver

Mix alle ingrediensene sammen og spa røren ganske tynt utover en papirkledd langpanne. Stek den på 175 grader i ca. 30 minutter. Snu bunnen når halve steketiden er gått. Ta den ut av ovnen og snu den igjen. La den avkjøles. Ha på ønsket fyll og stek videre til osten er smeltet, ca. 2-4 minutter.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 23:28   #2
Notabella
Medlem
 
Notabella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Aksdal
Alder: 33
Innlegg: 124
Notabella er på en erverdig vei

Sv: Den store pizza-tråden

Har kommet fram til ( etter å ha prøvd meg frem en del) at disse ingrediensene blir til en knall bra bunn som smaker like bra som ekte pizzabunn.
får lyst å lage den hver dag


  • 150 - 200 g fetaost (ikke fra glass, men kartong)
  • 25 g glutenmel
  • 25 g bakemiks
  • 3 egg (pisket hvittene stive for seg og pisk plommene med fetaosten)
  • litt salt
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts fiberhusk
  • litt kli (jeg tok sånn at deigen ble fastere)
  • linfrø og sesam frø, godt både med og uten.

Du tilsetter alt, litt og litt oppi miksen av plommene og fetaosten. Til slutt tilsettes massen i de piskede hvitene. Røres forsiktig til det blir klumpfritt.

__________________

Bloggen
Notabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 14-40 kh til dagen Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 22:07   #3
SusanG
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 65
SusanG er på en erverdig vei

Sv: Den store pizza-tråden

I dag ville familien lage pizza i Pizza Pronto ¨ovnen¨ vår. Da fant jeg ut att jeg skulle lage meg pizza bunn av Hamburgerbrød oppskrifta på LCHF bloggen. Det fungerte supert. Jeg syns den ble god, den ble også litt sprø i kantene. Hadde i tillegg litt oregano i deigen.

Trykte ut deigen på ett bakepapir, stekte den ett minutt, så kunne jeg ta den av papiret. Stekte den litt til slik att den ble gylden. Tok den ut, hadde på pizzafyll, rødløk, sopp og pepperoni. Ost på toppen. Den ble skikkelig god og jeg merket ikke mye til sesam smaken.

__________________



Ole Brumm, Om ikke å gi opp:
Hvis hyssingen ryker, prøv en ny
SusanG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med innslag av supermat og rawfood Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 14:35   #4
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Den store pizza-tråden

Jeg orket ikke se gjennom alle de linkene over, mulig er det allerede linket til LCHF-bloggens pizzabunn. Testet den i går og den var helt fantastisk. Kunne holde pizzastykket i hånda, var ikke omelett-aktig eller svampete.
http://lchf-bloggen.blogspot.com/2011/03/pizzabunn.html

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 18:53   #5
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 40
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: Den store pizza-tråden

Jeg vil gjerne legge ut en oppskrift jeg har funnet, litt fritt oversatt fra siden jeg fant den på (link nederst hvis man er interessert) og med noen forandringer.

Dette er en pizzabunn som baserer seg på blomkål og mozzarella i hovedsak, og den er kjempegod!!
Den smaker "riktig" og folk som ikke har vært på kjøkkenet og sett meg lage den nekter ofte å tro den er laget på blomkål når de smaker den...


Bunn

Omtrent 1 blomkålhode, bruker ikke hele
Ca. 2,5 dl Mozzarellaost (1 pakke revet Mozzarella fra Synnøve Finden passer faktisk perfekt når jeg lager denne)
1 egg

Pizzakrydder

Rasp omtrent 3 dl rå blomkål og ha det i noe som tåler mikrobølgeovn.
Det skal være ca 2,5 desiliter blomkålris, eller like mye som osten når den er ferdig kokt, beregn derfor litt mer rå blomkål siden den krymper når det blir kokt. Lag mer om det ikke ble nok i første omgang...

Putt blomkålen i mikroen UTEN å tilsette vann. Det er nok vann i blomkålen til at den kokes i sitt eget vann.
Hvor vellykket denne oppskriften blir kommer helt an på hvor tørr man får blomkålen til slutt.

Full effekt i 5-6 minutter funker bra i min mikro, prøv deg frem med din egen.

Når blomkålen er kokt kan man strengt tatt bruke den som den er, men jeg syns det blir litt vel fuktig, så jeg "tørker" den forsiktig på en rist med bakepapir på i ovnen på lav varme.
Jeg blir ofte litt utålmodig og gidder ikke la det stå så lenge, men jo lenger jo bedre, så fremt blomkålen ikke begynner å bli svidd.

Når blomkålen er ferdig blander man blomkål, ost, egget og pizzakrydder (ferdig blanding eller egenkomponert) i en bolle. Jeg pleier også å ha hvitløkssalt oppi.

Trykk pizzaen ut på et bakepapir i en langpanne og stek på 230 grader i ca 20-25 minutter.

Jeg liker å la den stå til den er god og gyllen på toppen, igjen for å prøve å få mest mulig fuktighet ut av den.
Jeg tror også jeg har prøvd å steke den på rist med godt resultat. Jeg trykket ut bunnen på papiret på kjøkkenbenken og liksom "skled" papiret over på rist etterpå.

Saus

1 liten boks tomatpure fra Landlord (Rema 1000)
Pizzakrydder
Bittelitt vann
Søtning

Tomatpureen fra Landlord har minst karber, derfor bruker jeg den.

Bland den i en skål med 2-3 teskjeer vann (eller mindre om man vil), ha oppi MASSE pizzakrydder (jeg bruker også en del hvitløkssalt eller vanlig salt her) og bittelitt søtning til slutt.

Jeg syns litt søtning er nødvendig for å ta toppen av den verste skarpheten eller bitterheten fra tomatpureen.
Det er ikke mye søtning som skal til, jeg bruker Natreen pulver, i underkant av 1 teskje, uten topp. Kan helt sikkert bruke flytende også, men jeg syns ikke noe om bismaken på flytende søtning.


Fordel passe mengde på bunnen, det eneste som begrenser meg her er det at jeg ikke vil gjøre bunnen for "våt", så jeg bruker betydelig mindre saus enn om jeg skulle lagd pizza på vanlig måte.

Etter sausen har jeg på osten. 1 pakke mozzarellaost (Synnøve Finden) er akkurat passe her også, dvs at man bruker 2 pakker totalt i oppskriften, 1 til bunnen og 1 å ha oppå.

Tilslutt legger man på FERDIG STEKT topping.

Den må være ferdig stekt for når pizzaen skal tilbake i ovnen skal den bare stå så lenge at osten smelter.

Tilbake i ovnen med pizzaen, og bruk gjerne grillelementet og følg nøye med siden det kan gå veldig fort.

All slags topping passer, men jeg bruker gjerne to pakker stekt pizzabacon fra Peppe's og raust med stekt pizzapepperoni, Grilstad er favorittmerket for pepperonien.

Nam nam, spis i vei!!

http://www.examiner.com/low-carb-in-...h-its-wow-gold

__________________



Sist redigert av Fluke83 : 04-08-11 kl 19:02.
Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:00   #6
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 40
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: Den store pizza-tråden

Ehem... så først nå at det allerede er linket til "Cauliflower Pizza Crust" lenger opp her, som snakker om den samme linken jeg baserte meg på...

Kanskje greit at den blir stående allikevel, siden jeg gir forslag til å slippe mange av de problemene som ble omtalt i den andre posten, som for myk bunn og sånne ting..?

__________________


Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 14:55   #7
Dangerous Nan McGrew
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 144
Dangerous Nan McGrew har en fantastisk aura rundt segDangerous Nan McGrew har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Den store pizza-tråden

Jeg har lagt merke til dette med at det fins en del forslag til LCHF - pizzabunner der ute.. Jeg har laget en oppskrift et par - tre ganger nå, og savner INGENTING fra "vanlig" pizza. Det er flere jeg kunne ha prøvd, men dessverre er samboer allergisk mot nøtter, så jeg var veldig fornøyd når jeg greide å finne både ute nøtter OG som ikke er myk eller smaker egg

200 g philadelphia, romtemperert
70 g mykt smør
120-130 g melerstatning - jeg bruker Ketolyse bakemiks (fås kjøpt på Meny, men du kan også bruke Bakepro - fås kjøpt på helsekost).
3 ss fiberhusk
50 g revet ost
1 ts salt
2 ts tørkede urter (f.eks basilikum og oregano)
Ha philadelphia og smør i en bolle og rør sammen til en myk krem. Tilsett resten av ingrediensene og bruk hendene til å blande det raskt sammen. Bruk gjerne engangshansker, for deigen klistrer deg godt til hendene, men det fungerer fint uten også. Hvis du vil lage porsjonspizzaer, del deigen i fire deler før du setter den i kjøleskapet i 15-30 minutter. Kjevle hver del til en flat runding på ca 20 cm i diameter, eller hele sulamitten hvis du vil lage èn stor pizza. Bruk bakepapir under og plastfolie over, bakepapir over fungerer også fint, det er kun for å hindre at alt fester seg i kjevlen. Fjern plastfolien og stek bunnen ved 200 grader varmluft i 5-7 minutter.

Tips: Jeg surret plasten rundt kjevlen når jeg skulle rulle ut pizzadeigen, fungerte som skudd i ost!

Skal du bruke bunnen med en gang legger du på ønsket fyll og steker videre til osten har smeltet.

Om du skal fryse dem lar du de først avkjøles på bakerist. Legg de deretter oppå hverandre med matpapir i mellom og putt i fryseren. Da kan du enkelt ta ut ønskede antall bunner. Bunnene trenger ikke å tines før bruk.

__________________
Finn oppskriftene mine på bloggen min:
http://www.mariesmatmisjon.blogspot.com

Eller på facebook.

Dangerous Nan McGrew er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - tilpasset meg selv/ min kropp/ mitt blodsukker :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Den Store Musikk-Tråden firth Generell diskusjon 6 20-07-06 13:01
Den store HTML-tråden mofe Generell diskusjon 20 23-05-06 01:09
Den Store Yoga-tråden Summer Trening 19 29-05-05 17:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no