Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-10-09, 15:02   #1
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball

Lurer på om jeg skal ta en omgang med Ketolysekuren igjen før jul for å prøve å ta knekken på de siste 5-10 kgene, men lurer på hvordan det skal gå med treningen da.

Første gangen jeg begynte på Ketolysekuren gikk jeg fra vanlig kosthold og over på ketogent kosthold og måtte bare gi opp å jogge, da det var 0 overskudd til denne aktiviteten. Klarte på et vis å forsett med Aerobic, step og turn. Etter mye strev og et par smeller i begynnelsen klarte jeg etterhvert å trene ganske hardt.
De siste 7-8 månedene har jeg stablisert vekten og gått over til et mer generelt lavkarbo-kosthold, ligger vel gjennomsnittlig under 70 karber/dag. Trener nå 2x håndball, 1x turn og step i uken og lurer på om eventuelt overgangen til ketogent kosthold og innsats på treningen vil gå lettere denne gangen?
Trenger å beholde utholdenhet og hurtighet på håndballtreningene.

Noen erfaringer ute og går på hvordan denne overgangen i kostholdet påvirker utholdenhet i forbindelse med treningn når en går fra lavkarbo til ketogent kosthold?

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 19:26   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball

Opprinnelig lagt inn av achillea, her.

Lurer på om jeg skal ta en omgang med Ketolysekuren igjen før jul for å prøve å ta knekken på de siste 5-10 kgene, men lurer på hvordan det skal gå med treningen da.

Første gangen jeg begynte på Ketolysekuren gikk jeg fra vanlig kosthold og over på ketogent kosthold og måtte bare gi opp å jogge, da det var 0 overskudd til denne aktiviteten. Klarte på et vis å forsett med Aerobic, step og turn. Etter mye strev og et par smeller i begynnelsen klarte jeg etterhvert å trene ganske hardt.
De siste 7-8 månedene har jeg stablisert vekten og gått over til et mer generelt lavkarbo-kosthold, ligger vel gjennomsnittlig under 70 karber/dag. Trener nå 2x håndball, 1x turn og step i uken og lurer på om eventuelt overgangen til ketogent kosthold og innsats på treningen vil gå lettere denne gangen?
Trenger å beholde utholdenhet og hurtighet på håndballtreningene.

Noen erfaringer ute og går på hvordan denne overgangen i kostholdet påvirker utholdenhet i forbindelse med treningn når en går fra lavkarbo til ketogent kosthold?

hm. jeg føler jeg har like mye energi, og litt til.

bare spis nok fett og protein, så får det supert for meg.

prøv.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 18:57   #3
RuneKommune
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10
RuneKommune er på en erverdig vei

Sv: Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball

Hei. Jeg skal ikke generalisere her, men kan bare dele av min erfaring og synse litt.

For min del fungerer utholdenhetstrening og ketose helt greit. De første 2 ukene holdt jeg med til såkalt sone 1 og 2 trening, altså sub 85% av maks hjertepuls.

Min erfaring: Etter dette har jeg trent svært intensivt i 6 uker og hatt minst 2 harde intervalløkter i uka. Forskjellen jeg merker er at kilometertiden min i løping er rundt 5-10 sek lavere. Jeg har også utfordringer med å ligge over 92-93% HR (såkalt sone 4-5) men til sone 3 trening som er den intervallformen man bør trene mest i går det helt fint.

Min synsing: Jeg tror at utholdenhetstrening og ketose er en kombinasjon som den enkelte kropp håndterer svært ulikt. Noen fungerer det for og andre ikke.

Rune

RuneKommune er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 23:18   #4
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball

og jeg har maattet skru opp makspulsen min paa pulsklokken (fra 205 til 208) fordi jeg har hatt okter der jeg har ligget paa 99% uten aa vaere helt dod - det har jeg ALDRI klart for!

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 22:14   #5
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball -oppdatering

De 2-3 siste ukene har jeg igjen spist etter ketolyse-dietten og i dag hadde jeg min første håndballtrening etter overgangen til ketogen diett.
For å ha mer energi - forhåpentligvis, igjennom hele treningen tok jeg 1ss Cocosa en liten time før treningen. Ble egentlig overrasket over hvor godt kroppen fungerte under treningen. Hadde god energi og muskler som ikke surnet under hele treningen, men slet med at jeg fikk hodepine under harde kondisjonsøkter. Er dette noe som dere andre også har opplevd?

Fra første gangen jeg gikk på Ketolysekuren, husker jeg at jeg møte veggen da jeg prøvde å jogge forsiktig, mens nå kjentes det bare ut som jeg hadde jevn god energi, bortsett fra hodepinen. At det gikk så bra kan nok muligen ha noe med at jeg har gått ned fra ca 50-70 karber til ca 20 og ikke fra et høykarbokosthold. Noe som også er deilig er at jeg nå etter treningen føler meg godt opplagt i muskulaturen selv om jeg vet vi hadde en hard økt - Oppløftendes

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 22:26   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball

Hei,
Her har du treningsdelen av forumet: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25
Les bl.a. klistret tråd om: Høyfettkosthold og utholdenhet. Tips: søk også opp andre tråder skrevet av brukernavn: Pål

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:06   #7
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball

Erfaringer fra trening med ketogen kost er mange. Noen få klarer det ikke, uten at grunnen er klarlagt.
Udo Erasmus forteller om maraton i Stockholm rundt 1970, da det var populært å løpe etter tre ukers faste, da opplevde løperne en slags euforisk tilstand, noe som kan settes i forbindelse med alle ketogenene som strømmet til hodet, da ketogener er et langt bedre brensel enn glukose for hodet. Det er kun noen få nerver i hjernen og nyrene som trenger glukose.
Ved trening i ketose øker mengden og størrelsen på mitokondriene, altså blir det flere forbrenningsovner enn ved trening med glukose (karbo).
Hjertecellene inneholder ekstremt mye mitokondrier, ca 50 % av plassen blir okkupert av dem. Tester har vist at mettet fett er det som hjertet foretrekker, også foran umettet fett. Glukose gir aldri hjertet maks energi, og det er også derfor de fleste merker en til dels dramatisk økning i maxpuls etter en stund med trening i ketose.
Undertegnede løper en del halvmara, og skal nå debutere i helmaraton.
Jeg startet for et år siden, på høykarbo. Pulsen lå etter fem mnd trening, rundt 140 på langturer. Maxpuls var 192.
Nå ligger pulsen på rundt 170 på langturer. Maxpuls er forløbig 209, og økende. Jeg har spist LCHF siden august, kun fordi jeg ville se hvordan det påvirket trening, jeg hadde ingen andre grunner, men nå vil jeg aldri gå tilbake til et annet kosthold. Jeg har eksprimentert mye frem og tilbake, fra rundt 70 gram karbo om dagen, til null. Jeg har funnet ut at jeg løper best og fungerer best i hverdagen når jeg holder meg på rundt 5-10 gram om dagen. Ca 85 % av energien min kommer fra fett, mettet animalsk og kokosfett. Musklene surner aldri, det tar ekstremt lang tid før det blir noe melkesyre å snakke om, og da skal også intensiteten være veldig høy. Før ble jeg tom etter en og en halv time, da var karbo"sekken" tom. Nå blir jeg ikke tom i det hele tatt, om løpeturen tar en eller fire timer spiller ingen rolle, fett finnes det nok av, dessuten gir det langt mer energi pr molekyl enn glukose.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 21:34   #8
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Erfaring med ketogent kosthold og utholdenhetstrening/håndball

Fy fader for en opptur jeg hadde i treningsrommet i dag
Ladet opp med en stor ss Cocosa, ca 1,5 time før jeg endelig kom meg ut av kontoret, spente på meg pulsbeltet for første gang på over 1 år og opp i treningsrommet på hotellet.

Denne gangen ble det først 30 minutter på crosstraineren før jeg fikk tilgang på tredemøllen. Sjekket pulsen innimellom på klokken og da jeg fant ut at jeg lå mellom 180 og 200 slag uten omtrent å kjenne det, ble jeg overrasket. Var litt tung i lårmuskulaturen, men pusten gikk rolig og fint. Det var ikke før jeg gikk over på tredemøllen og presset kroppen litt på farten at pusten begynte å gå hardere og da lå pulsen jevnt mellom 195 og 200 slag. Eneste som ble plagsomt var et jeg fikk kramper i leggene på tredemøllen, men ellers er jeg veldig fornøyd

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mulig å spise ketogent OG "vanlig" med noen timers mellomrom..? glitre Andre dietter 7 10-10-09 11:42
Hva med "folk flest" og ketogent kosthold? Lille-Lulle Ketolysekuren 17 12-10-08 18:35
OE ved hard utholdenhetstrening Frotin Optimal Ernæring 8 04-03-08 21:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no