Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Fisk

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-10, 12:34   #1
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Fisk

Etter å ha lest i en annen tråd her inne om en som ikke liker / klarer å spise fisk så må jeg spørre....
Vi spiser fisk ca en gang i uka og da er det som regel laks eller seibiff.
Men - det er ingen av oss i familien som egentlig liker fisk - og det er en voldsom stønning og sukking hver gang. Ungene og mannen pirker i maten og jeg kjenner selv at jeg nesten må tvinge det ned. Argumentet er jo at det er sunt og vi må spise det. Det er ikke gøy å tilberede fisken og hele måltidet blir liksom en begredelig affære. Dette er kun når vi har fisk - all annen mat går ned med et smil.
Har selvfølgelig prøvd å variere - vi har vært innom mange fiskeslag og tilberedningsmåter i løpet av åra.....

Hva gjør vi? Har mest lyst til å kutte ut all fisk til middag en god stund for å se om vi kanksje vil savne det etterhvert.....
Hva bør vi evt. spise som erstatning? Vi bør vel ta tranpiller? Omega 3 tilskudd?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 13:08   #2
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Fisk

hva med fiskegrateng

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 14:10   #3
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fisk

Har enda tilgode å ha smakt en god lavkarbo fiskegrateng......har du en god oppskrift kanskje?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 15:50   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Fisk

Jeg liker ikke fisk, men denne synes jeg er god:
Smør en ildfast form.
Skjær en halvtint blokk med torsk i centimeter tykke skiver (det er lettere å skjære når den ikke er helt tint)
Legg fiskeskivene i formen lagvis med skivede tomater, eller hell over en boks med hermetiske, hakkede tomater.
Hell over fløte (i originaloppskriften tror jeg det var 1 dl fløte til en blokk fisk) til det nesten dekker fisken. Krydre med litt salt og (hvit)pepper etter smak.
Strø over et raust lag med jarlsbergost og sett i ovnen.

Vil tro at det var 180-200 grader i ca 20 minutter.

Tomatene "overkjører" fiskesmaken nok for min del

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 16:23   #5
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Fisk

Den varianten til Gracella liker jeg også veldig godt! Men jeg er i utgangspunktet glad i fisk da. Pleier å litt kapers og hakka persille sammen med de hermetiske tomatene. Kjempegodt!

Hva med (hjemmelagede) fiskekaker?

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 17:27   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Fisk

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Etter å ha lest i en annen tråd her inne om en som ikke liker / klarer å spise fisk så må jeg spørre....

Har en liten mistanke om at den personen var meg. Jeg har ikke spist fisk siden jeg var 8 år, men jeg har puttet to trankapsler ned i gapet så godt som hver morgen siden jeg var ca 15 år. Jeg VET jo at fisk er sunt, men det er en sterk mental blokk hos meg, og jeg blir kvalm av å tenke på fisk... Har ikke fått noen mangelsykdommer som jeg vet om - enda... Jeg tar mye heller kosttilskudd enn å spise noe som har sjømat i seg - uansett hvor lite. Jeg har alltid sjekket ingrediensene i ting, og inneholder det noe sjømat så klarer jeg ikke å spise det, uansett om det smaker fisk eller ikke. Jeg fant f.eks. ut at Fjordland sin karri-ett-eller-annet hadde fiskesaus i seg og da spiste jeg ikke den mer...

Men liker du reker da? Det er masse omega-3 i reker. Liste.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 17:35   #7
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fisk

Jeg ELSKER reker......
Og det var godt å høre at andre ikke spiser fisk! Da er det jo håp for meg også....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 17:39   #8
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Fisk

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Jeg ELSKER reker......
Og det var godt å høre at andre ikke spiser fisk! Da er det jo håp for meg også....

123g reker, så har du fått i deg 500 mg omega-3.

Jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å klare å spise fisk, men jeg er ikke interessert i å prøve heller.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 17:40   #9
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fisk

Hvis reker kan ersatte fisk på en fullverdig måte så driter jeg også en lang i hele fisken! Elsker reker og kunne spist kilovis pr dag. Og resten av familien er også glad i det....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 17:53   #10
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Fisk

reker er bittelitt dyrere enn fisk da eneste....

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 18:37   #11
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Fisk

Ja, men fisk er fryktelig dyrt det også.....utrolig at vi som bor i en fiskenasjon må betale så mye for fisk! 60-70 kr for en liten blokk med torsk....sykt!

Reker til middag blir det vel neppe en gang i uka - men en lørdagskveld i måneden er reker kjempesnadder...meg egg, salat og majones.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 18:52   #12
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Fisk

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Hvis reker kan ersatte fisk på en fullverdig måte så driter jeg også en lang i hele fisken! Elsker reker og kunne spist kilovis pr dag. Og resten av familien er også glad i det....

Spesielt rognreken som vi får nå på vinteren - nam, nam, nam...........
Reker om sommeren er kjempegodt, men vinterreken er mye bedre. Absolutt det aller beste jeg får å spise!!!

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fet fisk? xCamilla Ketolysekuren 3 22-02-09 23:28
Fisk PrøveKanin Generell ernæringsdebatt 5 16-02-09 20:05
Fet fisk kristine89 Middag 4 27-06-08 19:12
Fisk i form Selma Middag 9 25-01-08 13:33
Fisk Summer Middag 11 16-03-04 21:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no