Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Nora 100% frukt og bær syltetøy?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-02-05, 22:29   #1
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Nora 100% frukt og bær syltetøy?

Er dette noe greier for oss? Uten sukker!! Høres jo kjempebra ut, men er det lureri? Har ikke kjøpt det, så bare reklamen på tv i dag. Tenkte det kunne funke som erstatning for bær på omeletten osv. Noen som har testet/settp å innholdsfortegnelse?

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 00:32   #2
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Jeg så det også på reklame i dag, og ble kjempeinteressert. Ut fra det som ble sagt, hørtes det ut som om de heller ikke hadde tilsatt fruktsukker eller annet søtt (verken fruktose eller kunstig søtt). Dette må helt klart sjekkes. Hvis det er som jeg håper, kan vi jo bruke det!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 02:07   #3
lillemy
Medlem
 
lillemy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bergen
Innlegg: 98
lillemy er ny på veien

Er klippet fra stabburets sider

Nora 100% Frukt & Bær



Nora 100% Frukt & Bær er helt naturlig søt. Istedenfor å tilsette sukker søtes syltetøyet med fruktkonsentrat. Fruktkonsentratet inneholder den søtningen som naturlig finnes i frukt. Fruktkonsentratet fremhever den naturlige frukt- og bærsmaken og gir syltetøyet en frisk smak.


Som alt syltetøy fra Nora, så er også Nora 100% Frukt & Bær helt uten kunstige søtningsstoffer.




Nora 100% Frukt & Bær lanseres smaksvariantene Bringebær, Blåbær og Sydhavsfrukter (ananas, aprikos, fersken og mango). Jordbær lanseres mai-05.

__________________
lillemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse kuren Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 02:15   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

"Fruktkonsentrat" er en veldig dårlig fordekning av fruktose, eller i verste fall "high fructose corn sirup", som er en ren sukker-sirup... Hvis det ikke er tilsatt søtstoff, så skal det ha mellom 3 gram og 10 gram karbohydrat. Men det deklarerer de sikkert ikke. I Fedon sin sukkerbit-bok står det om trøbbel med å få informasjon fra Orkla-bedriftene (Stabburet og Nora). De nekter rett og slett å oppgi informasjon, også til stor frustrasjon for Forbrukerrådet. De begrunner det med at de har stor pågang fra aktører som ønsker slik informasjon, slik at de velger å ikke besvare....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 02:19   #5
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Dette hadde jo vært interessant og finne ut!

Trodde alle produsenter av matvarer var pliktige til og oppgi hva produktene deres inneholdt jeg MHM

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 02:23   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av friflex

Trodde alle produsenter av matvarer var pliktige til og oppgi hva produktene deres inneholdt jeg MHM

Joda, men de klarer å oppgi såpass ullene navn at det ikke er feil, men heller ikke presist. Blir som at det på grillkrydderet til slutt står "diverse krydder", noe som gjøre det hele usikkert for allergikere.

Nora kan altså skrive "fruktkonsentrat", men trenger ikke oppgi hvor mye karbohydrater, fett og proteiner det inneholder. Og hvordan definerer de "fruktkonsentrat" er da spørsmålet? Om det bare er litt druejuice og litt sitronsaft, så er det jo flott. Men det spørs...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 02:35   #7
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Ooops, gitt - når det står søtet med fruktkonsentrat, så er det i alle fall søtet! Dvs at jeg f eks ikke nødvendigis kan bruke det hvis jeg ikke vet hvor mange karber det er i det.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-02-05, 05:28   #8
lillemy
Medlem
 
lillemy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bergen
Innlegg: 98
lillemy er ny på veien

Kanskje man kan spørre Lindberg via Puls på NRK. Tror nok han finner ut av det.

__________________
lillemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse kuren Svar med sitat
Gammel 24-02-05, 10:03   #9
Pinne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2005
Innlegg: 29
Pinne er på en erverdig vei

Det står vel nødvendigvis på hvor mange gram karbohydrater det er pr 100 g vare - det er de pliktige til å oppgi. Trenger man vite mer? Alle ingrediensene er fra frukt, ingen tilsetningsstoffer, og hvor mye det er av hhv. fett, protein og karbohydrater. Dette bør være fullverdig informasjon, spør du meg. Dersom man forstår at fruktkonsentrat inneholder karbohydrater, vel og merke, og det bør alle forstå.

Pinne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 24-02-05, 10:23   #10
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 52
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Det inneholder 34 karbohydrater per 100 gram.

Til sammenligning inneholder Noras "lettere syltetøy" som allerede har vært på markedet en stund 32 karber....

Og til sammenligning, inneholder vanlig syltetøy 48.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 22:00   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Det inneholder 34 karbohydrater per 100 gram.

Til sammenligning inneholder Noras "lettere syltetøy" som allerede har vært på markedet en stund 32 karber....

Og til sammenligning, inneholder vanlig syltetøy 48.

Hm.. men denne "lettere syltetøy".. den inneholder sikkert ikke så mye bær som denne 100%-saken?

Noen som vet hvilke butikker som fører denne syltetøyen?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-03-05, 21:54   #12
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hm.. men denne "lettere syltetøy".. den inneholder sikkert ikke så mye bær som denne 100%-saken?

Noen som vet hvilke butikker som fører denne syltetøyen?

Har kjøpt på CC mat...er godt og søtt, og har jo som det står her like mye karber som lettsyltetøy...men det er nå ikke sukker da så litt på frokostpannekaka tar vel ikke livet av meg..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 23-06-05, 15:30   #13
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Syltetøy fra Heistad uten sukker er G-E-N-I-A-L-T. Husker ikke carb-counten i huet i farten, men jeg er MEGET streng og tillater meg dette med GOD samvittighet. Hadde aldri spist Nora sitt lettsyltetøy pga carbmengden, men husker jeg holdt på å velte handlekurven min av glede i butikken da jeg leste innholdsfortegnelsen på Heistad-glasset. Lag en low carb crepe, smør på ricotta-ost og topp med blåbærsyltetøy fra Heistad - you'll think you've died and gone to heaven...

AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 09:53   #14
Pinne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2005
Innlegg: 29
Pinne er på en erverdig vei

Sv: Nora 100% frukt og bær syltetøy?

Opprinnelig lagt inn av AnnaV, her.

Syltetøy fra Heistad uten sukker er G-E-N-I-A-L-T. Husker ikke carb-counten i huet i farten, men jeg er MEGET streng og tillater meg dette med GOD samvittighet. Hadde aldri spist Nora sitt lettsyltetøy pga carbmengden, men husker jeg holdt på å velte handlekurven min av glede i butikken da jeg leste innholdsfortegnelsen på Heistad-glasset. Lag en low carb crepe, smør på ricotta-ost og topp med blåbærsyltetøy fra Heistad - you'll think you've died and gone to heaven...

Det er sikkert fullt av aspartam eller lignende, da?

Pinne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 17:03   #15
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Nora 100% frukt og bær syltetøy?

Lerums utan tilsett sukker - 80 % bær
For eksempel:
Bringebærsyltetøy med eple
Ingredienser: bringebær (60%), eple (20%), vatn, søtstoff (isomalt, sukralose), stabilisator (pektin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), farge (karmin), 80g bær/100g
Næringsinnhald pr 100 g: Energi 201 kJ/48 kcal, protein 0,8 g, karbohydrater 18 g (av dette 9 g sukkeralkoholer og 9 g frå bæra), feitt 0,3 g, metta feittsyre 0 g, kostfiber 3 g, natrium 0 mg,

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-09, 23:15   #16
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nora 100% frukt og bær syltetøy?

Var det ikke Nora som fikk så mye pes for 100%-syltetøyet sitt? Fordi det er tilsatt fruktose (en god del også) og det er i gråsonen å kalle det "bær"?

Jeg spiser Nora Sukkerfri, i mangel av å funnet Lerum sitt alternativ som har litt mer bær.

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 11:48   #17
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nora 100% frukt og bær syltetøy?

Heistad er søtet med aspartam og acesulfam K, men jeg spiser det - eneste alternativet som er lavkarbo som jeg klarer å finne iallefall. Men syltetøy spises ikke hver dag, kanskje en gang i uka om jeg er "flittig".

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 00:12   #18
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Nora 100% frukt og bær syltetøy?

De fleste syltetøy bruker eple som søtning. Eple er det mye karber i.

Da jeg gikk på Vektklubb (typisk Grete Roede) fant jeg ut at det beste var selvlaget og laget da en jordbærsyltetøy med under 100kcal/100g med fruktose. Etter å ha startet med lavkarb så har jeg igjen konkludert med at en får desidert mest resultat ved å lage syltetøy selv.

Jeg lagde bringebærsyltetøy med 3kg ferske bringebær, 25g splenda og 2 poser med Jam syltepulver. Resultatet var et tykt bringebærsyltetøy som hadde 6,25karber/100g eller 0,3g/ts. Dette er ikke søtt for de fleste, men jeg syns det er godt sånn. Ser idag at ved å bruke kombinasjon av Certo (som inneholder JBKM) og JBKM og flytende natreen som søtning kunne muligens redusert karbene til under 4/100g, men det er jo lite i forhold til de besparelsene jeg allerede har fått ved å lage eget syltetøy.

F.eks. spiser jeg ofte dessert basert kun på cottage cheese og dette syltetøyet.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 08:53   #19
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Nora 100% frukt og bær syltetøy?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

De fleste syltetøy bruker eple som søtning. Eple er det mye karber i.

Da jeg gikk på Vektklubb (typisk Grete Roede) fant jeg ut at det beste var selvlaget og laget da en jordbærsyltetøy med under 100kcal/100g med fruktose. Etter å ha startet med lavkarb så har jeg igjen konkludert med at en får desidert mest resultat ved å lage syltetøy selv.

Jeg lagde bringebærsyltetøy med 3kg ferske bringebær, 25g splenda og 2 poser med Jam syltepulver. Resultatet var et tykt bringebærsyltetøy som hadde 6,25karber/100g eller 0,3g/ts. Dette er ikke søtt for de fleste, men jeg syns det er godt sånn. Ser idag at ved å bruke kombinasjon av Certo (som inneholder JBKM) og JBKM og flytende natreen som søtning kunne muligens redusert karbene til under 4/100g, men det er jo lite i forhold til de besparelsene jeg allerede har fått ved å lage eget syltetøy.

F.eks. spiser jeg ofte dessert basert kun på cottage cheese og dette syltetøyet.

ikke dum den, for min del er jet jo liksom bare og ha noe inne i pannekakene.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frosne bær med cottage cheese og krem Skorpia Kake/dessert og snacks 7 05-01-13 19:28
Info om diverse grønnsaker og frukt mofe Generell ernæringsdebatt 16 22-12-09 01:54
Om det å spise masse bær Nooria Generell ernæringsdebatt 18 10-02-05 14:51
Spiser jeg for mye frukt Tidligere bruker Dr Lindbergs 11 17-01-05 16:51
Frukt og bær Nille Type O 0 12-12-04 01:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no