Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Fett er fett (eller ...)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-10, 16:06   #1
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Fett er fett (eller ...)

Jeg har følgt kuren en stund nå, men hatt lite vektnedgang. (Spiser ikke kjøtt) Har spist endel grønsaker(kanskje for mye..) og tofu, fisk og skalldyr. Men vekta har stått stille. Men så tenkte jeg at jeg kanskje spiste for fettfattig? Har brukt mye smør, rømme og fløte..

Så forrige dagen kjøpte jeg Kviteseidsmør og fet ost, og gomla innpå. Tok også noen reale sleiver med Cocosa. Og dynket maten i kryddersmør og olje. Kutta endel ned på grønsakene, og spiste mer fisk/skalldyr og rene proteiner. Og da plutselig viste vekta at jeg begynte å gå ned..
Tja..grubla litt her, men er det faktisk så enkelt at jeg har spist for lite fett?

Har hørt at hvis stixen er rosa er man i ketose. Men det kan også indikere at man har spist for mye fett? Er litt forvirrende det der...Man skal jo spise fett?
Spiser man for mye fett da? Hva er passe liksom. Kan jeg stole på stixen hvis den er rosa?
Noen som har noen innspill?

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 16:45   #2
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett er fett;) (eller..)

Vel, som jeg har erfart så kan jeg ikke få i meg for mye fett. Siden fettet "regulere" appetitten min. Det er viktig å få seg mettet animalsk fett, og holde seg vekk fra plantefett, det finnes visse oljer fra planter som du kan spise, men de må være kaldpresset, og ikke kjemisk raffinerte olje. Jeg reagere litt at du spiser Tofu, som igjen består mye proteiner og veldig lite fett. Proteiner omgjøres stortsett til glukose i leveren. Når mye av kosten består av proteiner så vil kroppen stort sett brenne proteiner/glukose og ikke fett, dvs kroppen sparer på det gode fettet.

Av egne erfaringer hvor jeg hadde vektstagnasjon i snart 1 måned. Spiste jeg for lite fett, og dermed for mye kcal. Men det gjorde jeg fordi jeg hadde en sommerjobb som var fysisk krevende. Nå som jeg har ferie og gått til mer mettet fett og dermed kunne spise mindre, mistet jeg 2 kg over natten.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 16:57   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett er fett (eller ...)

Jeg har ikke noe problemer i det HELE tatt med å få i meg nok fett/spise altfor mye fett.
At sticken er rosa er en ting. Da er du i ketose, men spiser du mer enn kroppen trenger, så går du jo ikke ned.
Legg ut et eksempel på dagsmeny så er det lettere å si noe

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 16:57   #4
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Sv: Fett er fett;) (eller..)

Da forstår jeg deg rett at man ikke kan spise nok fett, men kanskje for lite?
Jeg spiser tofu fordi jeg ikke spiser kjøtt. Og orker ikke bare spise fisk og skalldyr..
Men jeg har som sagt erfart at fett gjør meg mett, og at jeg faktisk må tenke mer på fettet enn andre ting. Så hovedbestandene bør være fett, så får man kanskje bare legge til litt andre ting ved siden av. Er sikkert derfor jeg ikke har gått ned noe merkbart heller..

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 18:41   #5
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Fett er fett (eller ...)

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg har ikke noe problemer i det HELE tatt med å få i meg nok fett/spise altfor mye fett.
At sticken er rosa er en ting. Da er du i ketose, men spiser du mer enn kroppen trenger, så går du jo ikke ned.
Legg ut et eksempel på dagsmeny så er det lettere å si noe

Okå
Da lager jeg to varienter av hva jeg event spiser.

Frokost: Ett egg, event noen macadamianøtter eller en ostebit.
Frokost: En avaocado med rekesalat.
Lunch: Noen reker med majones og en bit blåmuggost.

Lunch: Laksestykke og noen skiver ridderost.
Middag: Salat med tofu.
Middag: Grønsaksgryte
Middag: Stekte scampi.

Kvelds:Event en osteskive med smør.
Tar forøvrig noen sleiver med cocosa innimellom..
Tips mottas med takk

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:23   #6
Bomber
Nytt Medlem
 
Bomber sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 8
Bomber er på en erverdig vei

Sv: Fett er fett (eller ...)

Denne er egentlig ganske interessant vedr fett. (sier vel ikke hvor mye du skal spise, men forteller hvor viktig det er for kroppen og hva de ulike fettsyrene gjør for deg)
Foredrag på 5 deler.
http://www.youtube.com/watch?v=Iev9_...eature=related

Bomber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den som smaker best der og da Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 20:44   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett er fett (eller ...)

Det er kanskje litt lite fett ja, men jeg tror ikke det er det som er problemet personlig. Jeg tror det er litt lite protein kanskje? Eller ikke godt nok protein. Mange tror de spiser for lite fett, men så viser det seg at de også ikke spiser nok protein eller godt nok protein. Proteinet har litt å si for vektnedgangen det også. Og siden du ikke spiser kjøtt så får du heller ikke i deg protein derfra.

Dessuten spiser du kanskje litt lite ?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 21:17   #8
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Fett er fett (eller ...)

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Det er kanskje litt lite fett ja, men jeg tror ikke det er det som er problemet personlig. Jeg tror det er litt lite protein kanskje? Eller ikke godt nok protein. Mange tror de spiser for lite fett, men så viser det seg at de også ikke spiser nok protein eller godt nok protein. Proteinet har litt å si for vektnedgangen det også. Og siden du ikke spiser kjøtt så får du heller ikke i deg protein derfra.

Dessuten spiser du kanskje litt lite ?

Tja, kanskje det er det? Men hva slags proteiner kan jeg spise da?
Kanskje mer fisk Ja, det er mulig jeg noen ganger spiser litt lite..
Men ikke idag,for i dag har jeg spist rømmegrøt Slukte i meg hele kjelen.
Mulig oppskriften her inne var beregnet på flere, men det var så godt

Får evaluere og se om jeg kan få økt protein og fettmengden litt da
Takk for råd

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 21:18   #9
Maggen
Medlem
 
Maggen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 97
Maggen er på en erverdig vei

Sv: Fett er fett (eller ...)

Opprinnelig lagt inn av Bomber, her.

Denne er egentlig ganske interessant vedr fett. (sier vel ikke hvor mye du skal spise, men forteller hvor viktig det er for kroppen og hva de ulike fettsyrene gjør for deg)
Foredrag på 5 deler.
http://www.youtube.com/watch?v=Iev9_...eature=related

Kult, takk skal du ha Må jeg sjekke ut

Maggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen og blid! Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 09:34   #10
Superkatti
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 29
Superkatti er på en erverdig vei

Sv: Fett er fett (eller ...)

har også lurt litt på dette her. det er så vanskelig å finne balansen mellom for mye og for lite fett. som nellie sier; spiser du mer enn kroppen trenger, så går du jo ikke ned. men likevel så hører en jo at en kan pøse på med fett fra oljer, majones,creme fraiche andre ting. da er det jo veldig lett å få i seg for mange kalorier...?

__________________

Superkatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 14:05   #11
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett er fett (eller ...)

Opprinnelig lagt inn av Superkatti, her.

har også lurt litt på dette her. det er så vanskelig å finne balansen mellom for mye og for lite fett. som nellie sier; spiser du mer enn kroppen trenger, så går du jo ikke ned. men likevel så hører en jo at en kan pøse på med fett fra oljer, majones,creme fraiche andre ting. da er det jo veldig lett å få i seg for mange kalorier...?

Det regulerer ofte seg selv. Spiser du mye fett i ett måltid er du mett lengre, spiser mindre etc, så summa summarium ligger ofte kaloriintaket lavere hos mange.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fett - venn eller fiende? Lillevoff Nyheter / media 1 21-04-10 12:08
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 09:25
Karbohydreter sammen med fett eller alene? Almar Lavkarbo generelt 3 02-12-09 14:10
Muskelmasse eller fett? MrPerfect Spørsmål og svar 5 22-02-08 01:36
Hjelp! Fett eller Vann? niisin Spørsmål og svar 3 10-01-08 00:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no