Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hva tåler dere av kos?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-13, 20:54   #26
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Kilo ned?
Ingen tenkte jeg, hvordan det?

Det er nok derfor det funker for deg å skeie ut en gang i uka. En utskeielse en gang i uka fører for mange av oss til at vi ikke går ned i vekt. Og det at du tydeligvis ikke skal ned i vekt er jo et viktig poeng her. For mange av oss blir det å starte opp igjen fettforbrenningen en gang i uka om vi skulle spist sukker og stivelse hver helg, og da stopper det opp.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 21:08   #27
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Kilo ned?
Ingen tenkte jeg, hvordan det?

Du skriver jo at du kan skeie ut sånn og gå ned i vekt. Og at du har et mål å nå. Kan se litt ut som at du skal ned i vekt da.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 22:06   #28
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du skriver jo at du kan skeie ut sånn og gå ned i vekt. Og at du har et mål å nå. Kan se litt ut som at du skal ned i vekt da.

Åja, sånn å forstå. Men nei, kostholdet mitt er for å ha en god helse. Er sikkert heldig med genene siden jeg kan gå ned i vekt og spise hva jeg vil en dag i uka uten å ødelegge?

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 22:11   #29
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Jeg vet ikke helt jeg. Det er nok veldig individuelt. Hvis man ser på fitnessfolket så spiser jo gjerne de forholdsvis lite karbohydrater til vanlig, har gjerne de en dag med utskeielse i uka og går fint ned en hel haug. Det har kanskje noe med hvor tung man er, hvor mye ubalanser man har i hormonene, som jo gjerne avhenger av hvor tung man er/har vært osv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 00:25   #30
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Nellie: Ja, liker tro jeg er temmelig gjennomsnittlig med hormoner. Jeg er jo selv en fitnesstilhenger, dog ikke en som konkurrerer, men lærer mye av deres måte å både trene, planlegge og strukturere trenings-/kostholdshverdagen. For meg handler mye om å legge en plan og holde seg til den. Ikke alltid enkelt med unger, jobb og holde orden i et hus. Men jeg er nok særdeles disiplinert og det har jeg nok hentet litt fra andre fitnessutøveres "mindset".
Ser at mange her inne fokuserer mye på sin overvekt fremfor trening og kosthold. Lavkarbohydratredusert kosthold appellerer kanskje mest til de med overvektsproblemer, men flere også normalvektige burde spise mer naturlig og få effektene på helse av et slikt kosthold. Jeg synes det er synd at lavkarbo forbindes med overvektige mennesker fordi det fjerner noe av hensikten med lavkarbo og trening etter min mening.
Det er forøvrig utrolig mange i fitness og treningsmiljøer som spiser ren og naturlig mat med fokus på et karbohydratredusert kosthold i bunn. Men er man disponert arvelig eller genmessig for overvekt så må man jo være dobbelt så nøye med hva man spiser og da kan man jo ikke ta lettvinte løsninger heller dessverre.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 04:21   #31
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Jeg spiser også sånn (Prøver ihvertfall). Og selv om jeg er tung, og har vært det hele livet, går det helt fint. Men ketose holder jeg meg unna. Heldigvis så finnes det et ganske godt mangfold også her inne på forumet, selv om det til tider kan tas litt over av slanking.

Det som er trist med de som spiser et typisk fitnesskosthold, er at de ikke vil ha noe som helst med lavkarbobegrepet å gjøre. Det er jo i full forsvarsposisjon bare de har kjøpt inn et lavkarbobrød. For de er IKKE lavkarbofanatikere, nei. Men sorry Mac. Spiser du rent kjøtt og grønnsaker til 3/4 måltider også en havregrøt og et par frukt.. Da spiser du lavkarbo altså...

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 09:06   #32
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Ja, enig. Jeg vil si at veldig mange nok spiser typisk lavkarbo fordi det er mest mulig ren mat med mye grønt i seg. Tror kanskje det har noe med at lavkarbo er blitt forbundet med overvektige og en fitnessutøver ønsker vel ikke akkurat bli plassert isammenheng med dette. Bare tull synes jeg og det er fler likheter en forskjeller imho.
Mediaskapt greie det der og uheldigvis lar mange seg påvirke av VG, Dagbladet etc.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 09:07   #33
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Jeg leser for tiden boken til Pål Jåbekk. Den kan anbefales, står mye bra i den som gir et mer nyansert bilde på kosthold og trening for bedret helsegevinst.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 14:18   #34
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Jeg har 31 kosedager i året, har en liste der jeg skriver opp datoer for kos, hvor jeg da spiser de tingene jeg elsker, men som jeg overhodet ikke kan spise ellers i hverdagen. Det fungerer veldig fint, og det gjør at jeg f.eks kan kose meg på ferie, på besøk eller andre anledninger.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 15:41   #35
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Jeg har 31 kosedager i året, har en liste der jeg skriver opp datoer for kos, hvor jeg da spiser de tingene jeg elsker, men som jeg overhodet ikke kan spise ellers i hverdagen. Det fungerer veldig fint, og det gjør at jeg f.eks kan kose meg på ferie, på besøk eller andre anledninger.


Men, da er det jo 334 ukoselige dager igjen av året da?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 16:53   #36
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Men, da er det jo 334 ukoselige dager igjen av året da?


-

Nei. Det er ikke slik at motsetning til kos er ukoselig. Det finnes jo faktisk mellomting. Jeg lever meget godt på lavkarbo, men når jeg definerer skikkelig kos, så er det mat jeg vanligvis ikke kan spise i det daglige.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 00:11   #37
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Men, da er det jo 334 ukoselige dager igjen av året da?


-

Hvis det å spise sunt er ukoselig synes jeg du ser merkelig på søtsaker og godterier...
Kos er jo de ting som man normalt ikke skal spise til hverdags som sukker, is, søtsaker osv osv.
Usunne ting, men som fremdeles nytes i godt lag.

Vin, alkohol er jo kos og godt, men fordi jeg drikker vin, øl, sprit 52 ganger ila året betyr ikke det at resterende dager er ukoselige ;-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 07:13   #38
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Hvis det å spise sunt er ukoselig synes jeg du ser merkelig på søtsaker og godterier...
Kos er jo de ting som man normalt ikke skal spise til hverdags som sukker, is, søtsaker osv osv.
Usunne ting, men som fremdeles nytes i godt lag.

Vin, alkohol er jo kos og godt, men fordi jeg drikker vin, øl, sprit 52 ganger ila året betyr ikke det at resterende dager er ukoselige ;-)

Det Kula prøver å si er at det er flere måter å kose seg på, feks en lese en god bok mm. Og det er greit å tenke på. Men nå spurte hovedinnlegger om mat da, så jeg synes det er rart å dra opp det å kose seg med bøker osv. Jeg koser meg hver dag jeg, med både bøker og god mat, men noen ganger ønsker jeg faktisk noe mere dessertaktig å kose meg med. Og jeg føler ikke at fokuset er feil selv om jeg tar meg en rute mørk sjokolade liksom.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 09:00   #39
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det Kula prøver å si er at det er flere måter å kose seg på, feks en lese en god bok mm. Og det er greit å tenke på. Men nå spurte hovedinnlegger om mat da, så jeg synes det er rart å dra opp det å kose seg med bøker osv. Jeg koser meg hver dag jeg, med både bøker og god mat, men noen ganger ønsker jeg faktisk noe mere dessertaktig å kose meg med. Og jeg føler ikke at fokuset er feil selv om jeg tar meg en rute mørk sjokolade liksom.

For meg er det kos og kos. Det vil si: jeg koser meg godt som lavkarber, det er ikke slik at jeg ser på livet som kjipt og ukoselig, faktisk kan jeg kose meg utrolig mye som lavkarber. I helgene passer jeg alltid på å ha noe å kose meg med, f.eks en deilig kake eller godteri, dog hjemmelaget og lavkarbovennlig. Selvsagt er det kos.

MEN, det er ingenting som slår Panda lakris eller deilig lys loff, eller hvilket som helst annet brød, med Nugatti, uansett hvor mye lavkarber jeg faktisk er. Noen lyter har dessverre også jeg. For å unngå at man skal sprekke fullstendig og ødelegge hele livsstilen, velger jeg heller små planlagte utskeielser. Jeg elsker brød, jeg er en skikkelig brødelsker, har alltid vært det, og ja, akkurat det innrømmer jeg er kjempekjipt, fordi det ikke finnes et eneste godt lavkarbobrød. Jeg har prøvd så mange at jeg mister snart tellingen, men de er like ille alle sammen. Dessverre.

Betyr det at jeg MÅ ha brød? Nei. Overhodet ikke. I hverdagen tenker jeg lite over brød, jeg koser meg godt med mine omeletter og eggerører. Men det er jo også fordi jeg et par ganger i året kan spise det jeg kanskje savner aller mest.

Det gjør rett og slett livet verdt å leve, jeg har noe å se fram til, det gir meg motivasjon til å være en enda flinkere lavkarber i hverdagen.

Om jeg så da bruker en av mine 31 dager til å spise tre skiver med Nugatti så ødelegger ikke det livsstilen min de resterende dagene i året. Jeg er ikke lavkarber for å slanke meg eller gå ned i vekt, jeg er det fordi blodsukkeret mitt går helt bananas når jeg får i meg sukker, og jeg slipper blodsukkerfall som gjør at jeg svimer av. Men, passer jeg på, og spiser lavkarbo før og etter min eventuelle utskeielse slipper jeg slike problemer. Og jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for det.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 10:49   #40
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

...når jeg definerer skikkelig kos, så er det mat jeg vanligvis ikke kan spise i det daglige.



For veldig mange er det svært uheldig at definisjonen av "skikkelig kos" er inntak av ting som kjører blodsukkeret i været. I mine øyne er det en altfor snever definisjon. Hvis man klarer å løsrive seg fra koblingen mellom kos og sukker har man større mulighet til å lykkes med et sunt kosthold i det lange løp.

Nå virker det jo som om du har stålkontroll på de enogtredve kosedagene dine i året, så det er jo helt sikkert ikke noe problem for deg. Jeg er veldig nysgjerrig av natur, så jeg lurer jo selvfølgelig på hvorfor du valgte nettopp 31 dager, hvorfor ikke 19 eller 42?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 10:56   #41
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

For veldig mange er det svært uheldig at definisjonen av "skikkelig kos" er inntak av ting som kjører blodsukkeret i været. I mine øyne er det en altfor snever definisjon. Hvis man klarer å løsrive seg fra koblingen mellom kos og sukker har man større mulighet til å lykkes med et sunt kosthold i det lange løp.

Nå virker det jo som om du har stålkontroll på de enogtredve kosedagene dine i året, så det er jo helt sikkert ikke noe problem for deg. Jeg er veldig nysgjerrig av natur, så jeg lurer jo selvfølgelig på hvorfor du valgte nettopp 31 dager, hvorfor ikke 19 eller 42?


-

Men det er derfor jeg velger å ha utskeielser, fordi det da ikke et et problem å ha et sunt kosthold i det lange løp. De 31 dagene i året definerer ikke hvorvidt jeg har et sunt kosthold eller ikke.

Jeg valgte 31 dager fordi det tilsvarer ca en måned (selv om det ikke gjelder alle måneder). Det var et fint tall å forholde seg til rett og slett. 19 ville blitt litt lite, synes jeg, og 42 for mye.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 12:02   #42
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Men det er derfor jeg velger å ha utskeielser, fordi det da ikke et et problem å ha et sunt kosthold i det lange løp. De 31 dagene i året definerer ikke hvorvidt jeg har et sunt kosthold eller ikke.

Jeg valgte 31 dager fordi det tilsvarer ca en måned (selv om det ikke gjelder alle måneder). Det var et fint tall å forholde seg til rett og slett. 19 ville blitt litt lite, synes jeg, og 42 for mye.

Ja, virker det, så virker det! Never change a winning team, som det heter.

For meg ville et slikt opplegg blitt altfor skjematisk og merkelig. Hvis du mot slutten av året bare har hatt 26 sukkerdager f.eks. Føler du deg da tvunget til å klemme inn 5 til, bare for å fylle kvoten?

Jeg var svært avhengig av sigaretter for mange år siden, men klarte å slutte med den kosen. Hvis jeg skulle ha «unnet» meg 31 røykedager årlig ville jeg bare ha plaget meg selv i de resterende 334 dagene. Men det er meg, da.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 12:15   #43
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ja, virker det, så virker det! Never change a winning team, som det heter.

For meg ville et slikt opplegg blitt altfor skjematisk og merkelig. Hvis du mot slutten av året bare har hatt 26 sukkerdager f.eks. Føler du deg da tvunget til å klemme inn 5 til, bare for å fylle kvoten?

Jeg var svært avhengig av sigaretter for mange år siden, men klarte å slutte med den kosen. Hvis jeg skulle ha «unnet» meg 31 røykedager årlig ville jeg bare ha plaget meg selv i de resterende 334 dagene. Men det er meg, da.


-

Det er vel ikke verre enn hvis man fører en treningsdagbok eller fører budsjett. Jeg gjør begge delene, jeg er en som liker å ha orden og oversikt, jeg elsker skjemaer, det gjør at min hverdag er enkel å forholde seg til. Det er derfor jeg vet hva jeg skal spise om tre uker, for jeg elsker å planlegge.

Men nei, som sagt handler ikke dette om å må noe som helst. Dette er noe jeg kan unne meg hvis jeg har lyst. Har jeg lyst på kake med sukker den ene dagen så er det en utskeielsesdag. Har jeg igjen fem dager så er ikke det dager jeg må bruke opp, men da vet jeg at jeg kan bruke dem hvis jeg har lyst.

Det virker som du tror dette handler om avhengighet. Hadde det vært det hadde jeg forstått tankegangen din. Jeg er dog uenig. For jeg klarer meg fint uten, det er ikke slik at jeg går rundt og tenker "jeg bare MÅ ha noe med sukker i". Dette er faktisk noe jeg velger selv fordi jeg har lyst. Hadde f.eks legen min sagt til meg at du aldri igjen kan ha slike utskeielsesdager så hadde det ikke vært et problem. Men slike utskeielsesdager gjør mitt liv rett og slett at livet er deilig.

Og dermed blir det også en stor forskjell: for det blir altså ikke noe som plager meg 334 dager i året. I motsetning til å gjøre livet surt, så gjør det bare livet mitt herlig, det gir meg ytterligere livsglede, akkurat som lavkarbo generelt gir meg livsglede.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 12:24   #44
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Ja, vi tenker nok ikke helt likt, du og jeg.

Jeg syns det er litt betenkelig at sukker gir livsglede, men det gjør nok det for mange.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 12:31   #45
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ja, vi tenker nok ikke helt likt, du og jeg.

Jeg syns det er litt betenkelig at sukker gir livsglede, men det gjør nok det for mange.


-

Nei, det gjør vi kanskje ikke. Og at du synes det er betenkelig, vel, deg om det.

Og hva er egentlig problemet med det? Jeg sa forøvrig ikke at det er det som gir meg livsglede. Jeg sa det gir meg ytterligere livsglede. Med andre ord: det er mange ting som kan glede en i livet, og man velger ofte det som gleder en selv. Jeg elske å reise, men har ikke råd til å reise hele tiden, derfor sparer jeg penger. Det betyr jo ikke at jeg synes livet ellers er kjipt og at jeg kun lengter meg bort. Fotografi, film, litteratur gir meg også livsglede. Lavkarbo gir meg også stor livsglede. I tillegg til dette så kommer mine 31 dager med utskeielser i mindre eller større grad. Og alt dette kombinert gjør mitt liv verdt å leve, i tillegg til en haug med andre ting.

Det at man sier at man unner seg litt utskeielse da og nå er ikke det samme som at man forsvarer sukker, eller sier at sukker nødvendigvis en bra ting i seg selv. Samtidig tror jeg ikke svært begrensede mengder sukker er særlig farlig for min kropp, så lenge man er konsekvent og strikt ellers i hverdagen.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 17:39   #46
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Veldig enig med Kula her! Hvis man klarer å fjerne koplingen mellom kos og mat er mye gjort. Man kan da kose seg glugg i hel uten å måtte proppe seg med mat hele tiden? Kos er da noe helt annet enn det man spiser?

Jeg merker at jeg etter halvannet år på lavkarbo er blitt mye mer bevisst på hva jeg ønsker å oppnå med det jeg putter i munnen. Og da blir det å spise bare for å "kose seg" litt rart egentlig...

jeg synes mat jeg spiser når jeg er sulten er kos jeg, og klemmen fra sønnen min. å spise noe ekstra uten å være sulten er jo selvsagt noe som gir vektøkning og ikke nedgang

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 17:52   #47
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva tåler dere av kos?

Jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal gjerne koblingen mellom kos og mat jeg da men, men så har det aldri vært et problem for meg heller.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 18:06   #48
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Jeg er enig med deg SPK.

Jeg koser meg når jeg leker med datteren min, jeg koser meg her jeg ligger på sofaen under pleddet, med fyr på peisen, jeg koser meg på en god vakt på jobb, i kveld skal jeg kose meg med en havregrøt og gleder meg til helga, for da skal jeg kose meg med halvsunn sjokolade.

At man koser seg med mat, betyr ikke at man ikke finner kos i andre ting i livet. Jeg ELSKER mat. Det gir meg glede! Stor glede. Ååååh, som jeg koser meg med både det ene og det andre. Ikke er det litt matkos i ny og ne, som gjør at jeg er overvektig heller.

Her er det snakk om å kverulere for å kverulere. Og hver eneste tråd om "matkos" ender på den måten. Alt må tydeligvis presiseres til det ytterste, for at det ikke skal skje.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 18:50   #49
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Enig med Nellie!

Jeg tåler rødvin, oliven og ost veldig godt. Ikke vondt i hodet dagen derpå og ikke vektoppgang. Ostefondue er også kosemat; det tar tid å spise det så jeg merker knapt at jeg har spist. Jeg er ikke glad i søtt så saltmat er kosemat. Og skal jeg skjeie ut for en gangs skyld med noe søttgodt blir det med Tia Maria. Det er vel 10 år siden sist.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 20:00   #50
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hva tåler dere av kos?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg er enig med deg SPK.

Jeg koser meg når jeg leker med datteren min, jeg koser meg her jeg ligger på sofaen under pleddet, med fyr på peisen, jeg koser meg på en god vakt på jobb, i kveld skal jeg kose meg med en havregrøt og gleder meg til helga, for da skal jeg kose meg med halvsunn sjokolade.

At man koser seg med mat, betyr ikke at man ikke finner kos i andre ting i livet. Jeg ELSKER mat. Det gir meg glede! Stor glede. Ååååh, som jeg koser meg med både det ene og det andre. Ikke er det litt matkos i ny og ne, som gjør at jeg er overvektig heller.

Her er det snakk om å kverulere for å kverulere. Og hver eneste tråd om "matkos" ender på den måten. Alt må tydeligvis presiseres til det ytterste, for at det ikke skal skje.

Enig!

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som ikke tåler melk Newstart Spørsmål og svar 12 11-08-11 20:27
Nespressomaskin, tåler den fløte? Peppa Gris Generell diskusjon 2 26-05-11 11:33
Jeg tåler ikke ketose kamp Lavkarbo generelt 0 01-05-11 12:53
MCT - tåler den varme? Spungeworthy Spørsmål og svar 2 30-04-07 09:34
... tåler jeg ikke øl mer? janmesi Lavkarbo generelt 5 22-04-06 15:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no