Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-09-07, 17:29   #1
SkinnyToBe
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 72
SkinnyToBe er ny på veien

Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Jeg trenger mer fett i kosten min. Sist runde slet jeg med å få i meg nok, så nå tenkte jeg å prøve cocosa eller MCT.
Men hva skal jeg velge?

Jeg har altså noen spm i forbindelse med dette:

1) Har forstått det slik at MCT kan gi magesmerter?
Det vil jeg ikke ha. Er cocosa best da?
2) Hvilken konsistens har de?
MCt er vel en olje, og cocosa finnes i olje og ???? var det så?
3) Hva smaker de?
4) Hvordan bruker dere dem?
Altså hvordan får dere det i dere?
Bruker dere det i matlagingen?

Takker for svar.

__________________

SkinnyToBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt ettet Lindberg. Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 18:04   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av SkinnyToBe, her.

1) Har forstått det slik at MCT kan gi magesmerter?
Det vil jeg ikke ha. Er cocosa best da?
2) Hvilken konsistens har de?
MCt er vel en olje, og cocosa finnes i olje og ???? var det så?
3) Hva smaker de?
4) Hvordan bruker dere dem?
Altså hvordan får dere det i dere?
Bruker dere det i matlagingen?

  1. MCT gir kun magesmerter om du tar for mye enn magen din tåler eller du tar det på tom mage. Start med 1 ts to ganger pr dag, prøv det noen dager før du øker - tilslutt slik at du tar 1 ss 2 ganger pr dag. MEN alltid sammen med mat.
  2. MCT er flytende og skal oppbevares i kjøleskap. Cocosa er også olje, men om den står i romtemperatur vil den være hard og må spises med skje. Står den varmt vil den være flytende. Står den varmt har den mye kortere holdbarhet (blir fortere harsk).
  3. MCT er lukt og smaksfri. Cocosa extra Virgin som brukes som kosttilskudd smaker og lukter kokos.
  4. Cocosa Pure brukes til steking av mat. Cocosa extra virgin kan spises med skje eller blandes i mat, på salater eller i smoothies eller der du vil bruke olje utenom steking. I noen tilfelle på du varme den litt så den ikke er så hard. MCT brukes til det samme. Fordelen med MCT er at den ikke smaker noe, så du kan bruke den til hvasomhelst.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 18:19   #3
SkinnyToBe
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 72
SkinnyToBe er ny på veien

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Ok. Takk for opplysende svar. Når jeg har deg her Nille (eller andre som vet).
Jeg har litt problemer med å komme i Ketose. Nå har jeg spist Ketolyse-kost i to uker, men jeg har enda ikke utslag i det hele tatt på stixen, og vektnedgangen har også latt vente på seg. Jeg kjøpte ny stixpakke i tilfelle det var noe i veien med stixene, men det hjalp ikke. Fremdeles ikke utslag.

De siste tre dagene har jeg spist 10 g karbo bare, som trinn en i den stix-boost greia i boka. Fremdeles ikke utslag. Jeg har ikke fyllt opp med proteiner, og har ikke spist søtstoffer. Nå må jeg altså i gang med trinn to i den kuren.
Liker ikke det siden jeg ikke lenger kan spise meg mett da. Må jeg gå sulten så trives jeg ikke lenger på Kuren.

Jeg fatter ikke hvorfor dette er så vanskelig nå. Sist gang kom jeg i ketose etter to dager på vanlig kost, og jeg gikk ned mens jeg lå stabilt på 15-20 g karbo hver dag.
Her du noen synspunkter?

__________________

SkinnyToBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt ettet Lindberg. Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 18:33   #4
SkinnyToBe
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 72
SkinnyToBe er ny på veien

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Det jeg har spist de ca dagene er f.eks:
Frokost: Omelett av 4 egg med litt ost, krepsehaler og kokt brokkoli i.
Stekt i masse fett.
Middag: 125 g kjøtt, 125 g blomkålmos, 125 g brokkolimos. Begge mosene med MASSE smør i. Litt vannkastenjer til.
Kvelds: 150 g nabobrød med salat, tomat og agurk på.

Det skal bli tilsammen 10 g karbo, slik denne fasen tilsier.

__________________

SkinnyToBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt ettet Lindberg. Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 20:59   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Jeg kunne sikkert svart litt mer utfyllende, men har ikke tid akkurat nå, men hvorfor går du ikke tilbake itl 15-20 gram karbo om dagen, dersom det funka bedre for deg?
Å gå ned i ti gram om dagen er sjelden særlig hensiktsmessig, mange trenger faktisk å øke litt for å få det til å løsne.
Jeg går best ned på mellom 20 og 30 gram pr dag.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 21:41   #6
SkinnyToBe
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 72
SkinnyToBe er ny på veien

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Runde 1 av Ketolysekuren gikk jeg i ketose med en gang (etter 2 dager på ketolysekost). Jeg raste ned i vekt, og det holdt i 3 mnd. Da tok jeg meg 3 dager på steg en av denne boost-kuren, og fortsette to md til med flotte resutater.
Så har jeg hatt en lang pause, og har akkurat startet opp igjen nå. Men denne gangen klarer jeg ikke komme i ketose i det hele tatt.
14 dager uten resultat. Så nå 3 dager på steg i boost uten resultat. Ikke et gram ned, og ikke det minste utslag på stixen...

__________________

SkinnyToBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt ettet Lindberg. Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 21:49   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Jeg går jo ikke på ketolysekuren, og kjenner ikke til denne boosten du snakker om.
Men det er jo helt vanlig at man går på et platå. Jeg lurer på om du burde øke litt på karbene igjen og være litt tålmodig
Du har ikke mange kiloene igjen, fem bare, og de tar oftest lengst tid å ta av!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 22:29   #8
Eliram
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 38
Eliram er ny på veien

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

hei, jeg synes det ser ut som om du får i deg for lite protein og fett!? kanskje litt bacon til eggene og kjøttpålegg til kvelds? nå har jeg akkurat sett ferdig videoen til torkil og han sier at hvis du står stille skal du øke karbo inntaket ikke redusere...

__________________


Eliram er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 23:19   #9
SkinnyToBe
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 72
SkinnyToBe er ny på veien

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Tusen takk for svar. Men dere missforstår meg litt. Jeg har ikke kommet til et platå.
Jeg kommer ikke i gang etter en lang pause. Jeg har hatt 4 mnd pause og har da ikke vært i ketose. Nå skal jeg starte opp med runde to, men kommer liksom ikke i ketose igjen.

Og anngående 5 kilo igjen, jeg har MYE mer enn det.
Om 5 kilo har jeg nådd DELMÅL nr to. Jeg har tre delmål før jeg er i ønsket vekt.
Tilsammen har jeg 19 kilo igjen til jeg er i mål.

__________________

SkinnyToBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt ettet Lindberg. Svar med sitat
Gammel 20-09-07, 23:21   #10
SkinnyToBe
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 72
SkinnyToBe er ny på veien

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

NB: Glemte det ja. Jeg er litt surrete.
Jeg er enig i at jeg skal øke på med protein og fett.
Etter helga (eller hvis jeg rekker det i morgen) blir det innkjøpt MCT-olje.
Og bacon har jeg handlet i store mengder i dag. NAM!!!

__________________

SkinnyToBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt ettet Lindberg. Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 07:41   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Ah! OK Da er jeg med.

Men du sier at du ikke blir mett, det er ikke et ledd i noen som helst slags lavkarbodiett. Et stort poeng er at du SKAL spise deg mett Om du fortsatt er sulten, så bremser du naturlig nok forbrenninga.
Men dersom det skulle være tilfelle at du har gått mye inn og ut av ketose, så blir det vanskeligere for hver gang.
Hvordan har pausen din vært? Har du gått tilbake til såkalt vanlig kosthold, eller har du spist vanlig lavkarbo?

Nå vet jeg at vi beveger oss utenom opprinnelig tema, men i forhold til det så kan jeg si at cocosa for meg satte ting litt i gang igjen, pluss at det metter litt i tillegg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 09:41   #12
wander
Medlem
 
wander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 387
wander har en fantastisk aura rundt segwander har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Cocosa smaker kjempegodt...

Har hørt om flere her som får vondt i magen ved stort inntak, så jeg tør ikke å ta så masse av gangen, men jeg kan innimellom bare dytte i meg en teskje med Cocosa. Nam, syns jeg...

__________________
wander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 16:54   #13
SkinnyToBe
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 72
SkinnyToBe er ny på veien

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Ah! OK Da er jeg med.

Men du sier at du ikke blir mett, det er ikke et ledd i noen som helst slags lavkarbodiett. Et stort poeng er at du SKAL spise deg mett Om du fortsatt er sulten, så bremser du naturlig nok forbrenninga.
Men dersom det skulle være tilfelle at du har gått mye inn og ut av ketose, så blir det vanskeligere for hver gang.
Hvordan har pausen din vært? Har du gått tilbake til såkalt vanlig kosthold, eller har du spist vanlig lavkarbo?

Nå vet jeg at vi beveger oss utenom opprinnelig tema, men i forhold til det så kan jeg si at cocosa for meg satte ting litt i gang igjen, pluss at det metter litt i tillegg.


Forrige gang kom jeg i ketose med en gang. Så var jeg på kuren i 5 mnd, og var ikke ut av ketose en eneste gang.
I pausen har jeg levd på tilnærmet den kosten jeg hadde før. Bare uten poteter, ris og søtsaker. Ellers har jeg ikke brydd meg om mengder, og jeg har spist de "sunne" variantene av snaks og jeg har spist en god del pasta. Gikk litt opp, men bare et par kilo. Er VELDIG fornøyd med det.

Foreløbig spiser jeg meg mett enda, men i følge boka skal jeg jo forsøke steg to nå. Og da tror jeg ikke lenger jeg blir mett.
Er det ment som en boost i noen dager, og så tilbake til vanlig
Ketolysekost, eller hvordan funker det?

__________________

SkinnyToBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt ettet Lindberg. Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 12:50   #14
slave
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 40
Innlegg: 15
slave er på en erverdig vei

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Jeg lurer på, hvor mange gram fett er det i en SS med cocosa? Jeg mangler fett, og må nok kjøpe meg denne.

slave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 14:54   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Nå kan det hende jeg husker feil (sitter for godt til å gå på kjøkkenet og sjekke akkurat nå) men cocosa er hundre prosent fett. RENT fett med andre ord! Kjør på

Jeg sverger til Extra Virgin, men den har smak, så om du ikke liker kokossmaken, så kan du kjøpe Cocosa Pure eller MCT-olje.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 16:34   #16
slave
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 40
Innlegg: 15
slave er på en erverdig vei

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Men hvor mange gram fett får man i en spiseskje? Kan jo og drikke 100gram ren olje og få samme virkningen.

slave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 16:49   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

1 ss = ca. 15 gram
Passe dose når en er tilvent er 2 ss morgen og 2 ss kveld, sammen med mat.

100 gram vanlig olje er ingen god ide......... Det vil kroppen sannsynligvis ha poblemer med å takle. I beste fall går det rett igjennom til ingen nytte. I verste fall. magesmerter/kramper og diaree i laaaang tid.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 18:07   #18
slave
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 40
Innlegg: 15
slave er på en erverdig vei

Sv: Nå har jeg lest litt om MCT-olje og cocosa her. Er det noen som har erfaring?

Ja, jeg satt det bare litt på spissen

slave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no