Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Gir foreldre skylden for overvektige barn

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-06, 09:59   #26
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Da må vi altså ikke gi lommepenger til barna

Nettopp!! For min del, så var det så spennende å kunne gjøre ulovlige ting, som å spise snop på hverdager. Jeg var ikke rebelsk på noen andre måter... Men jeg kjøpte mengder med snop. Tror det etterhvert gikk over i trøst også. Men det startet som spenning.

Det startet igrunn før jeg fikk lommepenger... Jeg pantet flasker...

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 10:01   #27
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Jeg tror nemlig ikke at jeg er overfølsom for karbo, jeg kan spise ganske mye uten å gå opp (men jeg går selvsagt heller ikke ned!)

Jeg kan fint holde meg stabil med den såkalte "vanlige maten" men da kommer søtsuget itillegg ...

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 16:36   #28
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

jeg er temmelig følsom tror jeg... Jeg har aldri vært spesielt glad i brød eller søte ting, så jeg må sikekrt holde meg laaaaaaangt unna raske karber resten av livet

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:26   #29
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Hvis jeg kun hadde spist det jeg fikk hjemme, så hadde det nok gått fint.. Problemet kom når jeg fikk egne penger mellom fingrene. Chips og snop og alt. Så mye som mulig

Det første året jag begynnte å jobbe (16 år) å kjente egne penger (mye penger for en som bor hjemme kan jag si) så gikk jag opp sikkert 10 kg!!!!!!!!!!!!!!!

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:42   #30
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Men jeg har aldri vært spesielt glad i snop, og jeg kjøpte heller ikke mye chips og slikt... så klart jeg spiste litt godteri, men det var aldri snakk om mengder... Allikevell ble jeg tykk

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 01:15   #31
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Jeef: Der har vel PCO'en litt å si tror du ikke? Kjenner meg hvertfall igjen i det du sier, de måtte tvinge i meg brød og poteter når jeg var mindre, mens brodern som stort sett levde på brødskiver med sjokoladepålegg er tynn som en strek fortsatt.

Forøvrig mener jeg at foreldre har skyld i barnas overvekt. Fram til man er 18 er det faktsik foreldrene som er ansvarlig for en, enten en vil eller ikke, og selv om man er i stand til å ta egne valg fra man er relativt ung er det opp til de å legge grunnlaget for hvilket forhold man har til mat og kropp. Og om det skyldes uvitenhet, feil rådgivning, latskap eller rett og slett tidsklemme, så er det nok en god del foreldre som driver barna inn i både overvekt, undervekt, spiseforstyrrelser og sykdom med oppdragelsen og kostholdet de gir.
Jeg er fullstendig klar over at det er en utopi å tro at alle skal leve og lære riktig, men like fullt er det ikke til å komme fra at det hadde hatt noe for seg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 01:21   #32
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Som den store ordfetisjist jeg er, har jeg lyst til å bytte ut ordet "skyld" med "ansvar". Skyld er lite fruktbart. Ansvar er mer potent. Eller?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 01:28   #33
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor, her.

Som den store ordfetisjist jeg er, har jeg lyst til å bytte ut ordet "skyld" med "ansvar". Skyld er lite fruktbart. Ansvar er mer potent. Eller?

Jeg vil si at det er mer skyld enn ansvar. Ansvar er noe man tar, noe man aktivt påvirker. Ansvar er det man har for å forebygge at barna havner skeivt ut. Skyld er det man har i ettertid fordi man ikke tok ansvar.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 13:06   #34
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Uansett om det blir skyld eller ansvar så er det tross alt foreldrene som handler, som preparerer maten, som forteller HVORFOR kroppen har godt av drivstoff og ikke fløff osv. I tillegg skaper jo foreldre preferanser i tillegg - et eksempel - min søsters treåring får ikke godteri, det er et valg de har tatt, og han har ikke akkurat savnet det heller, han vbet jo ikke hva det er. Svigermoren, en dundre av dimensjoner med hang til alskens sukkervarer, er self uenig i dette, men er blitt bedt om å respektere det. Det "morsomme" er at hun ble busted da guttungen kom ned i stuen med verdens mest tilsmussede hender - hun hadde gitt ham M&Ms (de bor i USA) og han hadde ikke visst hva han skulle gjøre med dem, så han hadde bare holdt på dem til de smeltet....

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 13:45   #35
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Jeg mener det selvfølgelig er et viktig ansvar foreldre har for å at barna skal få i seg riktig og sunn mat, men jeg vil ikke si at foreldrene mine har skyld for at jeg ble overvektig. Da jeg var liten/ungdom var det ikke så mye informasjon om lavkarbo. Det var vel ikke et begrep engang, men mine foreldre gjorde jo sitt beste ut i fra den forutsettningen de hadde. Det hadde vært noe annet om mine foreldre hadde stappet i meg og søsteren min lettvindt mat for at de ikke hadde tid til noe annet... da kanskje vi kunne snakket om å gjøre noe mot bedre viten, og dermed gitt dem "skylda" for min overvekt.
Men de kunne ikke vite det, og dermed synes jeg ikke det er riktig å si at det er deres "skyld" det blir det samme som å skylde på farmor og farfar for at jeg fikk PCOS... For farfar mistet håret i 20-årsalderen, og farmor er overvektig, så selvfølgelig er det deres feil at jeg har PCOS... Det blir ikke riktig å si det sånn

så klart jeg kommer til å gi mine barn lav GI-mat. men når de er 25 år, så kan det være at man har funnet ut at det ikke var så sunt heller...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 15:16   #36
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av AnnaV, her.

Det "morsomme" er at hun ble busted da guttungen kom ned i stuen med verdens mest tilsmussede hender - hun hadde gitt ham M&Ms (de bor i USA) og han hadde ikke visst hva han skulle gjøre med dem, så han hadde bare holdt på dem til de smeltet....

Dagens





__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 21:06   #37
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg vil si at det er mer skyld enn ansvar. Ansvar er noe man tar, noe man aktivt påvirker. Ansvar er det man har for å forebygge at barna havner skeivt ut. Skyld er det man har i ettertid fordi man ikke tok ansvar.


Forutsetter ikke "skyld" en viss porsjon overlegg - at man bevisst har gjort noe galt?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 22:49   #38
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor, her.

Forutsetter ikke "skyld" en viss porsjon overlegg - at man bevisst har gjort noe galt?

Ikke nødvendigvis. Det er forskjell på overlegg og "uhell"
Dersom jeg kjører på en bil bakfra fordi det er glatt i veien er det jeg som i følge forsikringselskapet er skyldig, selv ome jeg absolutt ikke gjorde det med vilje.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 22:09   #39
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ikke nødvendigvis. Det er forskjell på overlegg og "uhell"
Dersom jeg kjører på en bil bakfra fordi det er glatt i veien er det jeg som i følge forsikringselskapet er skyldig, selv ome jeg absolutt ikke gjorde det med vilje.

Det har du jo rett i

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 02:45   #40
Lykke
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 51
Innlegg: 9
Lykke er på en erverdig vei

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Jaggu er du flink til å skrive, Merete!
Stå på! Å takk for at du introduserte meg for lavkarbo!!!
Klem Lykke

__________________






"Slik jaga han gjennom livet
utan å få det fatt.
Ei glede sprang etter på vegen
men nådde han aldri att."
Jan-Magnus Bruheim
Lykke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: bedre uten brød Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 17:26   #41
Bruker2797
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 37
Innlegg: 9
Bruker2797 er ny på veien

Sv: Gir foreldre skylden for overvektige barn

Da jeg var på studietur i Frankrike ble mange av jentene fortalt at de enten hadde "la linia" (noen bodde hos italienskættede) eller at de ikke burde ta mer av maten. Tror at barn som oppdras på den måten blir mer klar over hvor stor mengde mat som er "passende" og at de ikke bare kan spise uante mengder av alt som er godt. Vet ikke om EDs er mer utbredt i frankrike enn i andreland heller... Her i Norge ville dette sikkert blitt sett på som barnemishandling eller noe lignende.

Skyld kan, i rettslig forstand, være det samme som uaktsomhet (til en viss grad), dvs at man kan klandres for det man gjorde galt, man burde handlet anderledes. Hvis f.eks en person hadde kjørt med motorbåt i utkanten av en badehavn i håp om å sprute ned sin svømmende venninde som svømmet i utkanten av badeområdet, men allikevel kom i skade for å kjøre OVER henne, eller på annen måte skade henne vil denne ha skyld.

Bruker2797 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Trening + Veg/Egg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker under svangerskapet gir store barn Dorothy Artikler 12 15-08-07 21:48
Melk gjør barn tykke og gir ikke sterkere benbygning Nooria Barns kosthold 5 13-06-05 14:10
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 05:52
Hva gir dere små barn til frokost, lunsj og kvelds? Zoë Barns kosthold 6 22-04-04 10:22
Sjokoladespising under svangerskapet gir fornøyde barn!!!! Iset Generell diskusjon 8 08-04-04 10:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no