Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

Lavkarbo skader hjernen?

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-09-10, 12:09   #1
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Lavkarbo skader hjernen?

Kjæresten kom inn døra idag og sa "Lavkarbo skader hjernen, det står det ihvertfall i dagbladet" var visst på forsiden. Men finner ikke saken på nettutgaven. Noen som har lest artikkelen??? Er det jeg som er skikkelig dårlig på å søke?? hehe

Uansett kan ikke jeg bli mer skada.. :-P tjihi..

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:11   #2
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Lena Beatrice har nevnt saken i sin blogg ihvertfall.. :-D

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:30   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Ja, det er visst bare Drevon som har hylt litt igjen om hvor dumt det er å tenke på alternativer til statens kostråd.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:36   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Kan man da gå ut i fra at diabetikere som blir anbefalt lavkarbokosthold må ta kaputt hjerne med på kjøpet?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:41   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Er ikke fibromyalgien som gir meg konsentrasjonsvansker og dårlig hukommelse, har jeg skjønt i dag!
Det er snart 3 år med for lite karbohydrater som har skylda!!!

Nope!

Har skrevet opp Dagbladet på huskelisten. Den artikkelen bare må jeg lese!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:42   #6
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Så ikke denne før jeg lagde en ny tråd om akkurat det samme, jeg

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:43   #7
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er ikke fibromyalgien som gir meg konsentrasjonsvansker og dårlig hukommelse, har jeg skjønt i dag!
Det er snart 3 år med for lite karbohydrater som har skylda!!!

Nope!

Har skrevet opp Dagbladet på huskelisten. Den artikkelen bare må jeg lese!

Kan ikke skylde på lavkarbo jeg heller.. Hadde teflonhjerne før lavkarbokosten også..

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:27   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Veldig fornuftig av Devon, noen må stille kritiske spørsmål til denne dietten. Man kan ikke sluke alt som god fisk. Jeg går på ca. 150 kcal pr. dag og går ned i vekt hele tiden. Man må ikke ned i under 20 kcal pr. dag.


Nei det er farlig å spise så lite kcal hver dag

Men de fleste teller ikke så mye kalorier på lavkarbo vettu

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:28   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Håper du mener karbo, ikke kcal..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:29   #10
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Man må ikke ned i under 20 kcal pr. dag.

*gliser*

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:35   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Veldig fornuftig av Devon, noen må stille kritiske spørsmål til denne dietten. Man kan ikke sluke alt som god fisk. Jeg går på ca. 150 kcal pr. dag og går ned i vekt hele tiden. Man må ikke ned i under 20 kcal pr. dag.

Kritiske spørsmål er en god ting! Å hevde at man ikke kan overleve uten å spise frukt, derimot...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:53   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Står det noe om hvor lang tid det tar før skadene blir merkbare? Jeg har holdt på å fire år, og venter spent. I motsetning til før kostholdet har jeg bedre konsentrasjon og klarere tanker, så kanskje det er sånn at det blir bedre før det blir verre, eller er det snakk om akutt brain mail function? Det siste virker jo mest forlokkende, selv om det kan bli litt pinlig om det skulle oppstå typ midt i en samtale, f.eks.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:11   #13
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Står det noe om hvor lang tid det tar før skadene blir merkbare? Jeg har holdt på å fire år, og venter spent. I motsetning til før kostholdet har jeg bedre konsentrasjon og klarere tanker, så kanskje det er sånn at det blir bedre før det blir verre, eller er det snakk om akutt brain mail function? Det siste virker jo mest forlokkende, selv om det kan bli litt pinlig om det skulle oppstå typ midt i en samtale, f.eks.

At du har bedre konsentrasjon osv nå, er bare en av de ekle bivirkningene de er så redd for. Må huske han blir avslørt lettere da vet du, spesielt når vi får tankene på gli.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:15   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

At du har bedre konsentrasjon osv nå, er bare en av de ekle bivirkningene de er så redd for. Må huske han blir avslørt lettere da vet du, spesielt når vi får tankene på gli.

Jeg begynner å ane heftig lobbyering for verdensovertakelse ved hjelp av langsom nedsløving av folket . Er Drevon Illuminatis løpegutt, kanskje?
Om jeg brått skulle forsvinne under mystiske omstendigheter, så skal dere bare vite at jeg har satt stor pris på forumet .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:31   #15
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg begynner å ane heftig lobbyering for verdensovertakelse ved hjelp av langsom nedsløving av folket . Er Drevon Illuminatis løpegutt, kanskje?
Om jeg brått skulle forsvinne under mystiske omstendigheter, så skal dere bare vite at jeg har satt stor pris på forumet .

Ohh.. om du forsvinner så vil vi lete til vi finner deg og hale deg vekk fangenskapet.. *nynner på 007 melodien*

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:44   #16
Tonelise
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 2
Tonelise er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo skader hjernen?

Jeg sitter her og gliser litt med meg selv og tenker ..er det mulig og være så negativ til en artikkel der en fagpersoner uttaler seg og rekker en pekefinger....
De fordømmer da ingen som går på Lav-Karbo..
Men ber faktisk folk bruke sunn fornuft og tenke seg om.Det er kanskje ikke alle som skjønner og har så godt kjennskap til akkurat det og og bruke Lav-Karbo..
De sier det KAN være helseskadelig.. og ikke at det ER.
Så sier de videre det er INDIVIDUElt når det gjelder hvor grensa går når det er skadelig og kutte ned på karbohydrater..Men går du under grensa DI, risikerer du at at hjernen ikke kan utføre de oppgavene dine optimalt.
Dere det KAN være skadelig og røyke....Det KAN være skadelig og drikke.....Mye kan være skadelig..
Slik jeg leser denne artikkelen så KAN det være skadelig, for meg er det en vesentlig forskjell at det ER skadelig...

Jeg synes det er skremmende, når jeg leser de fleste innlegg fra medlemmene her inne...Så vil jeg si, de har lest denne artikkelen som "fanden leser bibelen i kjerka".
Min livserfaring har lært meg, selv om ting funbra for andre så trenger det ikke funkse så bra for meg ...

Tonelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:50   #17
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Lavkarbo skader hjernen?

Innlegg til Dagbladet:



Christian Drevon, landets fremste talsmann for gamle og utdarte kostholdsråd, skjeller ut den norske legen Sofie Hexeberg i dagens avis. Drevon som har mislykkes med å begrense fedmeeksplosjonen i Norge, men han synes han har rett til å harslere over leger som Hexeberg, svenske Annika Dahlqvist og andre som har funnet ut hvor effektivt LCHF (Low Carb High Fat) er mot sykdommer som diabetes, overvekt, PCOS, høyt blodtrykk, betennelser osv.

Vi VET at sukkerforbruk gir sukkersykdom (diabetes), som igjen gir grunnlag for en rekke andre og alvorlige sykdommer. Vi VET at alle karbohydrater av kroppen oppfattes som sukker. Med andre ord kan alle skjønne hva man må gjøre for å beskytte seg og forbedre helsen: nemlig spise mindre karbohydrater. LCHF-bølgen i Sverige har gjort at svenskene som første land i Europa nå registrerer at fedmeveksten er stanset. Det er takket være Annika Dahlqvist som i Sverige har solgt over 300 000 LCHF-bøker, alle med budskapet om å spise mindre karbohydrater og mer naturlig fett. Nå opplever Sofie Hexeberg den samme suksessen med sitt LCHF-budskap.

Mens leger som Hexeberg og Dahlqvist har gjort markant og historisk innsats for å forbedre folkehelsen i hvert sitt land, har Drevon gjort det motsatte. Med ukritisk støtte til margarin- og bakeindustrien reiser norske ernæringsprofessorer som Drevon og Frølich landet rundt og gir folk utdarte og farlige kostholdsråd som å spise brødvarer og kunstige kjemikaliske fettsyrer (margarin som det også kalles), blant annet på fast spalteplass i VG.

Kostholdsdebatten må frem igjen - fremtidens folkehelse avhenger av at noen tar bladet fra munnen, og Sofie Hexeberg er en av de som gjør nettopp det.


Jan Mesicek
LCHF-forlegger

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:54   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen?

Tonelise; Om du leser kommentarene her litt nøyere så håper jeg du ser at dette stort sett handler om et slags metningspunkt for mange av oss. Jeg har lest mye av det Drevon skriver, og kan ikke si annet enn at mange av hans uttalelser er direkte hets mot lavkarbo-kosthold, og for mange av oss som har blitt friskere ved hjelp av å redusere på karbohydratene og øke på fettet, ja, faktisk fått en markant bedre livskvalitet, så er det litt som å spytte på våre erfaringer, særlig når kostholdsråd som han hardnakket forfekter faktisk ikke har gjort godt for flere av oss, og gjerne verre! Hvor mange er det ikke som til stadighet får satt spørsmål ved viljestyrken sin på grunn av overvekt? Og det til tross for at man følger de anbefalningene som staten fordrer, og gjerne ender opp med å skylde på seg selv, og føle seg mislykket over å ikke få det til, når det uansett kun handler om å "spise mindre og trene mer"?
Dette er jo et lavkarbo-forum, og mange som har funnet hit, har også oppdaget en måte å spise på som ikke bare gir vekttap, men en rekke helsefordeler, da er ikke unaturlig at man setter seg litt i en forsvarsposisjon, rett og slett i ren oppgitthet.
Dessuten, når flere av uttalelsene er basert på direkte faktafeil, og overskriften er de verste krigstypene, så synes jeg det må være lov til å bli litt oppgitt. Dette er typiske oppslag som setter kjepper i hjulene for nytenkning hos folk flest, og igjen mange som kunne ha hatt godt av et karbohydratredusert kosthold. Media ER den femte statsmakt, og burde funnet seg for god til å tabloidisere på en sånn smørete måte.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:13   #19
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo skader hjernen?

Uten lavkarbo så hadde jeg enda vert innesperret på lukket psykiatrisk..

Med lavkarbo derimot har jeg bare angsten for å bli lukket inni igjen *lol*

Jeg gidder ikke bry meg mer med sånne artikler. Jeg vet hva JEG mener, jeg vet hva MIN kropp trenger og jeg vet hva den IKKE trenger.

Det vil alltid være får og i mot dietter. Har mange ganger tenkt på hva som ville skjedd vis myndighetene plutselig en dag snur og sier - alle bør spise lavkarbo, det vi har sagt før er ikke sant.
Hva ville egentlig skjedd da? Hadde det vert i USA hadde dem blitt saksøkt. Jeg har tenkt på det mange ganger....

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:20   #20
Tonelise
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 2
Tonelise er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo skader hjernen?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Tonelise; Om du leser kommentarene her litt nøyere så håper jeg du ser at dette stort sett handler om et slags metningspunkt for mange av oss. Jeg har lest mye av det Drevon skriver, og kan ikke si annet enn at mange av hans uttalelser er direkte hets mot lavkarbo-kosthold, og for mange av oss som har blitt friskere ved hjelp av å redusere på karbohydratene og øke på fettet, ja, faktisk fått en markant bedre livskvalitet, så er det litt som å spytte på våre erfaringer, særlig når kostholdsråd som han hardnakket forfekter faktisk ikke har gjort godt for flere av oss, og gjerne verre! Hvor mange er det ikke som til stadighet får satt spørsmål ved viljestyrken sin på grunn av overvekt? Og det til tross for at man følger de anbefalningene som staten fordrer, og gjerne ender opp med å skylde på seg selv, og føle seg mislykket over å ikke få det til, når det uansett kun handler om å "spise mindre og trene mer"?
Dette er jo et lavkarbo-forum, og mange som har funnet hit, har også oppdaget en måte å spise på som ikke bare gir vekttap, men en rekke helsefordeler, da er ikke unaturlig at man setter seg litt i en forsvarsperson, rett og slett i ren oppgitthet.
Dessuten, når flere av uttalelsene er basert på direkte faktafeil, og overskriften er de verste krigstypene, så synes jeg det må være lov til å bli litt oppgitt. Dette er typiske oppslag som setter kjepper i hjulene for nytenkning hos folk flest, og igjen mange som kunne ha hatt godt av et karbohydratredusert kosthold. Media ER den femte statsmakt, og burde funnet seg for god til å tabloidisere på en sånn smørete måte.

Jeg er helt ening med deg i svaret du gir meg.
Og jeg tror at for noen er det super bra med Lav-Karbo.. de har fått et bedre liv og en mye bedre livkvalitet.
Men er det ikke slik at mange forstår ikke og mestrer ikke dette med lavkarbo.. hva med de bør ikke de få en peke pinn ??
Jada media er den 4 statsmakt, også når det gjelder og fokusere ensidig på for eks. slankedietter...

Gleder meg og høre at du har fått et bedre liv på lav karbo..

Tonelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:23   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen?

Opprinnelig lagt inn av Tonelise, her.

Men er det ikke slik at mange forstår ikke og mestrer ikke dette med lavkarbo.. hva med de bør ikke de få en peke pinn ??

Denne skjønte jeg ikke helt ...

Ja, det var visst den fjerde statsmakt, beklager den. Den femte statsmakt er visst blogging, har jeg hørt rykter om .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:11   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen?

Opprinnelig lagt inn av janmesi, her.

Innlegg til Dagbladet:



Christian Drevon, landets fremste talsmann for gamle og utdarte kostholdsråd, skjeller ut den norske legen Sofie Hexeberg i dagens avis. Drevon som har mislykkes med å begrense fedmeeksplosjonen i Norge, men han synes han har rett til å harslere over leger som Hexeberg, svenske Annika Dahlqvist og andre som har funnet ut hvor effektivt LCHF (Low Carb High Fat) er mot sykdommer som diabetes, overvekt, PCOS, høyt blodtrykk, betennelser osv.

Vi VET at sukkerforbruk gir sukkersykdom (diabetes), som igjen gir grunnlag for en rekke andre og alvorlige sykdommer. Vi VET at alle karbohydrater av kroppen oppfattes som sukker. Med andre ord kan alle skjønne hva man må gjøre for å beskytte seg og forbedre helsen: nemlig spise mindre karbohydrater. LCHF-bølgen i Sverige har gjort at svenskene som første land i Europa nå registrerer at fedmeveksten er stanset. Det er takket være Annika Dahlqvist som i Sverige har solgt over 300 000 LCHF-bøker, alle med budskapet om å spise mindre karbohydrater og mer naturlig fett. Nå opplever Sofie Hexeberg den samme suksessen med sitt LCHF-budskap.

Mens leger som Hexeberg og Dahlqvist har gjort markant og historisk innsats for å forbedre folkehelsen i hvert sitt land, har Drevon gjort det motsatte. Med ukritisk støtte til margarin- og bakeindustrien reiser norske ernæringsprofessorer som Drevon og Frølich landet rundt og gir folk utdarte og farlige kostholdsråd som å spise brødvarer og kunstige kjemikaliske fettsyrer (margarin som det også kalles), blant annet på fast spalteplass i VG.

Kostholdsdebatten må frem igjen - fremtidens folkehelse avhenger av at noen tar bladet fra munnen, og Sofie Hexeberg er en av de som gjør nettopp det.


Jan Mesicek
LCHF-forlegger

Megabra!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:24   #23
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

eller er det snakk om akutt brain mail function? Det siste virker jo mest forlokkende, selv om det kan bli litt pinlig om det skulle oppstå typ midt i en samtale, f.eks.

Oooh brain mail. Det HADDE vært en litt kul funksjon. *kremt* Back on topic

Opprinnelig lagt inn av Tonelise, her.

Men er det ikke slik at mange forstår ikke og mestrer ikke dette med lavkarbo.. hva med de bør ikke de få en peke pinn ??

Fra Drevon og Frølich? Drevon og Frølich er så imot lavkarbo at å stole på informasjonen de gir folket om lavkarbo er som å stole på infoen om kjøtt fra en hardcore veganer. Det må tas med en stor klype salt...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:27   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Oooh brain mail. Det HADDE vært en litt kul funksjon. *kremt* Back on topic

Wops! En 'e' og et mellomrom for mye .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 18:18   #25
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo skader hjernen???

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Det var karb ja. Er litt over 120 kcal pr. dag. Men så lite karb er tydeligvis skadelig. Men 200-300 kcal pr. dag er vel heller ikke så bra.

Karber!!! IKKE kcal

Eller mener du kcal i karber?? Dvs 120/4=30 karber??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo, negativt for hjernen? Evah Lavkarbo generelt 13 14-11-09 11:57
Forskning: Gravide som spiser mye fett, skader fosteret Gracella Generell ernæringsdebatt 3 20-01-09 20:22
Får hjernen nok energi på lavkarbo ? Ullabulla Lavkarbo generelt 4 02-10-08 09:10
Kan man få noen skader av og spise maks 20 karbo og 1000 kalorier om dagen? Aadna Lavkarbo generelt 12 27-09-06 18:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no