Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-06, 14:14   #1
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Hei. Driver og leser en mengde bøker om temaet, og er nå kommet til denne boken, som er gitt ut i år. Den anbefales å leses, det er mye interessant i den,om vitaminer, dietter osv. og også om lavkarbodietter. Ønsker en diskusjon rundt det som står der, og vil starte med det som som står om ketogene dietter.
Da må jeg bruke litt plass til endel utdrag og sitere:

" De ketogene diettene vekker også en viss interesse når det gjelder fettforbrenning og vektreduksjon, fordi man forandrer hele det biokjemiske miljøet i kroppen og stoler mer på fett som brensel. ....
...kosten påvirker mange av kroppens funksjoner negativt, blandt dem immunforsvaret og hjernens kapasitet. Utholdenhet påvirkes også negativt, fordi serotonininnholdet i hjernen synker når du unngårkarbohydrater, og personlig tror jeg at denne typen kosthold kan føre til nedstemthet og i verste fall til depresjon"...(har noen følt dette? Jeg er for tiden veldig nedstemt - etter 3 mndr. på kuren) .... jeg har hørt mange fortelle at de får det slik når de går på ketogene dietter.
Det er et åpent spørsmål om ketogene dietter virkelig gir fordel når det gjelder å forbrenne kroppsfett. Atkinsdietten går ut på ketose, iallfall is tarten. Fulgt riktig er denne dietten trygg for de fleste, men det har vært rapportert alvorlige konsekvenser hos personer som har unngått ksrbohydrater for ( merk for) lenge og ikke hatt kunnskap nok til å variere maten. Et dødsfall har også vært rapportert. Om det virkelig er sant at et menneske har dødd av å følge atkinsdietten, kommer det antakelig av at vedkommende ble rammet av en ubalanse mellom kroppens elektrolytter, noe som kan forårsake hjertestopp. Det kan skje hvis vi spiser lite og samtidig unngår alt som heter frukt og grønt "(s.168-169)
"Hvis kostholdet ditt er fattig på karbohydrater, får du snart energimangel i hjernen og føler deg trett og slapp...... ketoner aksepteres som brensel til hjernen, selv om de ikke er like gode som glukose.... " ( s. 170)
"Teoriene bak de ketogene diettene er interessante, og mye taler for at dette er en nygammel måte å kvitte seg med kroppsfett på. Men det finnes også mange motforestillinger.... Det finnes to syn.... de som er for de ketogene diettene, legger alltid frem de fordelene jeg har nevnt her, men de som er imot, har også mange argumenter. Noen av de store ulempene ved ketogene dietter er: ( min understreking)
- din mentale kapasitet påvirkes, og mentalt krevende oppgaver som problemløsning påvirkes negativt. Selv om ketoner fungerer som brensel for hjernen, fungerer glukose bedre
- immunforsvaret påvirkes negativt fordi immunforsvaret også hovedsakelig bruker glukose som brensel. Lite karbohydrater i kosten gir derfor nøvendigvis et dårligere immunforsvar. Det høye fettinntaket kan gjøre vondt verre, siden umettede fettsyrer under visse omstendigheter kan virke hemmende på immunforsvaret. Det skyldes at de forbruker kroppens antioksidanter, derfor er det viktig å ta et tilskudd.....
- på sikt kan et svært lavt karboinntak redusere insulinfølsomheten, siden kroppen strever etter å skaffe hjernen glukose.
- øker dannelse av urinsyre og kan gi økt fare for urinsyregikt
- andre bivirkninger som er rapportert er diare, dårlig humør, magekrampe, kvalme, vondt kroppslukt og nyrestein
- det er også fare for hemolytisk anemi, dvs. mangel på røde blodlegemer, nyreproblemer og dårlig leverfunksjon
- langvarig ketogen diett øker også faren for mange kreftformer, siden du spiser flere næringsmidler som f.eks. påleggsvarer og samtidig unngår næringsmidler som motvirker kreftfaren, som fullkorn, belgvekster, frukt og grønnsaker ( nå spiser jo mange grønnsaker på ketogen diett) (s.170)

"Du behøver selvfølgelig ikke å oppleve alle disse problemene hvis du prøver en ketogen diett, men det er fare for at du rammes av en eller flere av dem. Noen av dem er ikke til å unngå, som svekket immunforsvar, mindre treningsenergi og nedsatt mental kapasitet "( noen av disse problemene føler jeg selv at jeg har nå )

Han nevner også at " det er stor fare for at du minster mer muskelmasse ved ketogene dietter enn ved tradisjonelle. Det er gjort flere studier...." ( kan ikke skrive mere ned om dette- den som er interessert kan lese videre i boken)
Så gir han også noen gode råd til de som allikevel følger dietten, spesielt mener han at det beste er antakelig å basere energiinntaket på protein og ikke overdrive fettinntaket.
Så skriver han at den beste ketogene dietten, er den som kalles syklisk ketogen diett - den tillater et forholdsvis stort karbohydratinntak på bestemte dager. ( Har noen hørt om den???)Du spiser rikelig med karbohydrater i to sammenhengende dager pr.uke. Det skal gi en viss mengde muskelenergi, slik at oppbyggingen av musklene kommer igang på disse dagene. Så snakker han også om at denne dietten kan være bra for epileptikere.

Ja, håper ingen tar helt av, synes det kan være viktig også å diskutere eventuelle problemer med dietter, og håper det kan bli et saklig nivå, hvis det er noen her som vil diskutere og tilføre andre kunnskaper om noen av påstandene. Jeg for min del har som motiv å gjennomgå alt material om dietter for å sørge for at "helsa holder" På forhånd takk for all interesse, og håper at noen synes dette er interessant. Kan iallefall anbefale boka, den innehilder litt av vært, og jeg syns den er ganske objektiv. Ha en god dag





-

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 14:22   #2
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Hei, synes dette var veldig spennende lesning, tror jeg skal kjøpe denne boka . Jeg kjenner flere som har fulgt ketolysekuren og snakket med to av dem idag som rett og slett sluttet på grunn av at de følte seg svake og med mye vondt i hodet. Er ikke så lett å fungere på skole og i en aktiv jobb da. Har vel en teori om at de kanskje var FOR flinke i dietten, at hvis de hadde tilatt seg selv å spise litt mer karbohydrater så hadde de følt seg litt sterkere, men nå har de sluttet så det finner vi ikke ut :-(
I alle fall skal jeg gå inn og bestille boka med en gang, takk for godt tips
Grethe

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 15:04   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Paulun har mange gode poenger og mye riktig i det han skriver. Og ikke minst mye interessant. Men hans "sannhet" er like lite "den eneste sannhet" som noen annen "sannhet". Alle påstår å ha sett lyset og at deres måte er den eneste rette. Min erfaring er at vi er så forskjellige at en metode ikke passer for alle. Det er ikke en påstand fra min side, det er et faktum. Hvor objektiv Paulun er skal jeg ikke uttale meg om.

Mye av det Paulun skriver om bl.a. den mentale kapasiteten og immunforsvaret har han kanskje belegg for i sine egne undersøkelser, mens andre har erfart det helt motsatte. Flere store forskningsprosjekter som har gått over flere år har kommet frem til helt andre resultater. Men nå kan de fleste forksningsresultater tolkes på mange måter, og kriteriene lagt til grunn kan være helt forksjellige. Men kan alltid finne et forskningsresultat som støtter ens syn. En rask søk på nettet er alt som skal til.

For egen del føler jeg meg klarere i hodet, tenker bedre, funker bedre på en lavkarbo diett. jeg jobber med problemløsning på jobb og har ikke merket noen som helt hemming, snarere tvert i mot. Det samme gjelder immunforsvaret. Før jeg la om kostholdet var jeg stadig syk og forkjølet, sommer som vinter, fikk alle sykdommer alle rundt meg hadde. Smittesvamp ! Men etter omlegging av kostholdet er jeg skjelden syk. Selv om jeg blir utsatt for basilusker av mange slag bl.a. på jobb. Og jeg er ikke alene om dette. Jeg kjenner enormt mange som går på lavkarbo dietter og det er få som opplever de problemene han skisserer. Det kommer kanskje av at ingen føler ekstremvarianter, men gjør det riktig og spiser sammensatt, variert mat. Han sier også at man mister mer muskler på ketogen diett enn andre. Det er heller ikke korrekt. Her har det også vist seg at det motsatte er tilfellet. Noe som også flere brukere her i forumet som trener ganske hardt kan bevitne. Min fysio og en PT jeg kjenner sier det samme. Flere av de andre påstandene om "skader" du kan påføre deg ved ketogen diett kan sikkert stemme, men da for de som ikke har et sammensatt kosthold - de som følger ekstremvarianter. Men for de som gjør dette riktig og slik det er ment, så er det motsatte av hans påstander tilfellet.

Syklisk keteogen diett er også en god ide - for noen. For andre funker det ikke i det hele tatt.

Min konklusjon er den samme som i de fleste diskusjoner om hva som er best. Man starter med en filosofi og ut fra den finner en ut hva kroppen tåler/liker/takler. Ut fra det gjør man sine egne variasjoner. Noe av det farligste amn kan gjøre er å sammenligne seg med andre, - og å tro på at det bare finnes EN løsning og EN sannhet.

Det finnes ikke en sannhet. Det finnes mange. Like mange som det er mennesker. Alle må finne SIN måte, det som funker for dem. Det viktigste er et godt sammensatt kosthold uansett om det er lavt på karber eller kalorier.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 15:10   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Grethe

Hei, synes dette var veldig spennende lesning, tror jeg skal kjøpe denne boka . Jeg kjenner flere som har fulgt ketolysekuren og snakket med to av dem idag som rett og slett sluttet på grunn av at de følte seg svake og med mye vondt i hodet. Er ikke så lett å fungere på skole og i en aktiv jobb da. Har vel en teori om at de kanskje var FOR flinke i dietten, at hvis de hadde tilatt seg selv å spise litt mer karbohydrater så hadde de følt seg litt sterkere, men nå har de sluttet så det finner vi ikke ut :-(
I alle fall skal jeg gå inn og bestille boka med en gang, takk for godt tips
Grethe

de som slutter fordi de ikke føler seg bra er som regel "for flinke", de spiser som regel altfor lite altfor lenge. Og selv om det blir påpekt gang på gang er de ikke villige til å høre etter. Alle vet best selv. Men da kan man i rettferdighetens navn ikke skylde på kuren eller dietten om man blir sjuk. Ekstremvarianter i alle former er farlig !! Jeg har hatt kontakt med flere som har gitt opp, og de er ikke villig til å spise MER, for da tar de ikke av fort nok..... tror de. Men jeg tror nok også at for mange av disse er det slik at kroppene deres ikke takler det lave innholdet av karbohydrater. Og da der det eneste riktige å prøve noe annet, som å telle kalorier for å oppnå vekttap. Som jeg sier. Det finnes ikke bare en sannhet....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 16:05   #5
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Hei Grete og Nille.

Nille: Jeg var spent på om du hadde lest Paulun, og det hadde du selvsagt. Du er veldig kunnskapsrik.Jeg beklager hvis jeg har irritert deg med å legge inn litt kritiske ting om lavkarbo. Jeg opplever ikke at Paulun forfekter å ha noen sannhet, tvert i mot synes jeg han er ganske objektiv, og han beskriver bare de forskjellige forskeres motsatte meninger om saker og ting, og jeg opplever at det ikke er noe galt i at man får kunnskap om positive og negative sider av saker, og hva de forskjellige forskere mener. Jeg er enig i at den enkelte kan oppleve dietter på helt forskjellige måter, og da er det jo viktig å få belyst alle sider, syns jeg, slik at folk kan velge, som du sier. Jeg startet denne tråden for at forskjellige meninger kan komme fram og så blir vi kanskje alle mer og mer opplyst.... og kan ta et personlig valg. Jeg for min del er ikke helt i form, så derfor utforsker jeg hva det kan være, og tar med alle muligheter. Og nå håper jeg at folk kan komme her med sine meninger og gi meg ennå mere kunnskaper å bearbeide.
Angående den sykliske dietten, har du noe litteraturhenvisninger Nille?

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 16:37   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Hei Grete og Nille.

Nille: Jeg var spent på om du hadde lest Paulun, og det hadde du selvsagt. Du er veldig kunnskapsrik.Jeg beklager hvis jeg har irritert deg med å legge inn litt kritiske ting om lavkarbo. Jeg opplever ikke at Paulun forfekter å ha noen sannhet, tvert i mot synes jeg han er ganske objektiv, og han beskriver bare de forskjellige forskeres motsatte meninger om saker og ting, og jeg opplever at det ikke er noe galt i at man får kunnskap om positive og negative sider av saker, og hva de forskjellige forskere mener. Jeg er enig i at den enkelte kan oppleve dietter på helt forskjellige måter, og da er det jo viktig å få belyst alle sider, syns jeg, slik at folk kan velge, som du sier. Jeg startet denne tråden for at forskjellige meninger kan komme fram og så blir vi kanskje alle mer og mer opplyst.... og kan ta et personlig valg. Jeg for min del er ikke helt i form, så derfor utforsker jeg hva det kan være, og tar med alle muligheter. Og nå håper jeg at folk kan komme her med sine meninger og gi meg ennå mere kunnskaper å bearbeide.
Angående den sykliske dietten, har du noe litteraturhenvisninger Nille?

Jeg blir da ikke irritert om noen er kritiske til lavkarbo. Det som av og til iriterer meg er de som påstår de har funnet den enste metoden, den eneste sannheten. OG at alle andre tar feil. For som jeg sier, det er mange sannheter ! Det er bra å få frem positive og negative sider av ting. Vi må bare huske på at det som er positivt for en er negativt for en annen og omvendt. Verden er ikke sort hvitt ! Paulun skriver bra og han sier som sagt veldig mye bra. men på enkelte steder syns jeg har er litt sånn "jeg alene vite"... men det er mitt inntrykk da. Lenge siden jeg har lest den, kanskje jeg skulle grave den frem igjen....

CKD (The Cyclic Ketogenic Diet) er mye brukt i bodybuilding og vektløfting miljø. For de som trener slik skal den visst funke helt perfekt. Kjenner flere som går på den med flotte resultater. Men de som IKKE kombinerer den med styrketrening har ikke så gode resultater. Det innebærer en del kaloritelling også... Vet ikke om det finnes noe lesestoff på norsk.

Jeg har lest:

1) The Ketogenic Diet av Lyle McDonald
2) Body Opus av Dan Duchaine

Men det finnes sikkert andre !

Det er noen her inne som har fulgt slike, de kan sikkert komme med mer input en jeg kan. Jeg fant for ut at dette ikke funket for meg og da mistet jeg litt interessen, for å si det sånn!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 18:24   #7
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Sitat fra Nille"
"Paulun skriver bra og han sier som sagt veldig mye bra. men på enkelte steder syns jeg har er litt sånn "jeg alene vite"... men det er mitt inntrykk da. Lenge siden jeg har lest den, kanskje jeg skulle grave den frem igjen...."

Nille, den boka jeg nettopp har lest kom ut nylig. Jeg har automatisk mail fra biblioteket, så jeg får beskjed når det kommer noe nytt i min interesse, og boka er nettopp kommet inn. Men han har jo sikkert skrevet lignende bøker før.

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 18:49   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Ja, det er mye mulig, - boka mi heter (måtte ringe mannen hjemme og spørre om han kunne lete den frem - jeg er på jobb nå ) "Bedre fettforbrenning" og er fra 2003. Det er jo en stund siden jeg har lest den som jeg sa, så jeg husker jo ikke alt ordrett da ! Han sier jo de samme tingene der som han gjør i den "nye". Kanskje han har "omformulert" seg på noen punkter ? Skal uansett sørge for å oppdatere meg og lese den nye boka !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-03-06, 22:55   #9
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Nille

Ja, det er mye mulig, - boka mi heter (måtte ringe mannen hjemme og spørre om han kunne lete den frem - jeg er på jobb nå ) "Bedre fettforbrenning" og er fra 2003. Det er jo en stund siden jeg har lest den som jeg sa, så jeg husker jo ikke alt ordrett da ! Han sier jo de samme tingene der som han gjør i den "nye". Kanskje han har "omformulert" seg på noen punkter ? Skal uansett sørge for å oppdatere meg og lese den nye boka !

Flott Nille, da får jeg høre om det er nytt nytt eller gammelt nytt i boka.
Syns jo når folk skriver en ny bok at de bør ha oppdatert seg... spennende. Så får jeg håpe at det kommer kommentarer fra de som har prøvd the cyclic ketogen diett! Den har jeg lyst å prøve, sånn at jeg kan være i mer aktivitet uten å føle meg utslitt.

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 04:47   #10
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Jeg føler meg ikke nedstemt på denne dietten. Faktisk kunne jeg være nedstemt før jeg startet på dietten men aldri så lenge jeg følger dietten.

Musklene kan minke i starten på dietten, men det tror jeg kommer av at glukogenlagrene i musklene blir tømt. Ikke fortvil, musklene kommer tilbake og de er fastere enn før.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 09:33   #11
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Som Nille säger, vi är alla olika. Det som fungerar perfekt för en behöver inte fungera perfekt för en annan. Vi måste alla göra anpassningar, oavsett vilken modell vi följer.

Pauluns beskrivning stämmer inte på den verklighet jag upplevt. Men det är MIN verklighet.

På en punkt har han definitivt fel:
En fettrik lavcarbkost stärker immunförsvaret! Alla som skriver till mig rapporterar om sin förbättrade hälsa. Jag har lagt ut frågor om förkylningar på flera lavcarblistor. Det vanliga svaret är att man inte kan bli förkyld längre!

Själv har jag inte varit förkyld, eller sjuk i något annat, en enda dag på fyra år. Och jag har ändå skolbarn hemma som ofta är förkylda. Min fru som är tio år yngre än jag blir smittad ibland, men på mig biter ingenting.

MIn privata erfarenhet är att karbohydrater försvagar immunförsvaret och att fettrik kost stärker det.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-03-06, 11:25   #12
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Takk Kristian og sskaldemann. Jeg var veldig pigg i begynnelsen på kuren. følte meg helt i toppform, men plutselig ble jeg både gjentatte ganger forkjølt, noe jeg nesten aldri er og veldig slapp. Skal til legen og ta blodprøver nå for å se på saken. Det kan jo være andre ting som ikke har med denne dietten å gjøre.

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 00:09   #13
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Denne tråden viser godt hvor håpløst det blir når man søker etter sannheten i forskning og andres erfaringer. Det er kun ens egne erfaringer med egen kropp som gir svaret. Vi må alle huske på mange har det bedre på et karbobasert kosthold enn de ville hatt det på et fettbasert kosthold, men det er absolutt ingen grunn til at vi som trives best på et fettbasert kosthold skal ta hensyn til deres erfaringer.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 15:01   #14
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Begod

Denne tråden viser godt hvor håpløst det blir når man søker etter sannheten i forskning og andres erfaringer. Det er kun ens egne erfaringer med egen kropp som gir svaret. Vi må alle huske på mange har det bedre på et karbobasert kosthold enn de ville hatt det på et fettbasert kosthold, men det er absolutt ingen grunn til at vi som trives best på et fettbasert kosthold skal ta hensyn til deres erfaringer.

Hva mener du egentlig? Hva er det som er håpløst i denne tråden? hvordan kan man begynne på f.eks. lavkarbo hvis ikke det fins erfaringer rundt som andre kan dra nytte av? Jeg tror du må presisere svaret ditt hvis jeg skal forstå deg. Hva skal liksom være galt i å lese forskning og andres erfaringer? Det er jo gjennom bl.a. dette forum at jeg har dratt nytte av andres erfaringer, og det er jo viktig å stille spørsmål til ting man kommer over. Hvis ikke kan man jo stå i fare for å bli veldig sneversynt og ser bare til sin egen nese. Det er f.eks. gjennom sskaldemans erfaringer at mange får motivert seg til å prøve lavkarbo, eller gjennom atkins eller andre. Det virker litt på meg som om noen har bestemt seg for at lavkarbo er sannheten... men det er det jo ikke for alle. Men vi rører borti mange ting i kroppen vår gjennom å endre totalt på ting, og da er det viktig å høre hordan andre opplever det, om hvilke plager man kan få og hva man bør være forsiktig med. Noe av det som står her har du nok reagert på... så kom frem med det på en ordentlig måte

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 17:26   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Hva mener du egentlig? Hva er det som er håpløst i denne tråden? hvordan kan man begynne på f.eks. lavkarbo hvis ikke det fins erfaringer rundt som andre kan dra nytte av? Jeg tror du må presisere svaret ditt hvis jeg skal forstå deg. Hva skal liksom være galt i å lese forskning og andres erfaringer? Det er jo gjennom bl.a. dette forum at jeg har dratt nytte av andres erfaringer, og det er jo viktig å stille spørsmål til ting man kommer over. Hvis ikke kan man jo stå i fare for å bli veldig sneversynt og ser bare til sin egen nese. Det er f.eks. gjennom sskaldemans erfaringer at mange får motivert seg til å prøve lavkarbo, eller gjennom atkins eller andre. Det virker litt på meg som om noen har bestemt seg for at lavkarbo er sannheten... men det er det jo ikke for alle. Men vi rører borti mange ting i kroppen vår gjennom å endre totalt på ting, og da er det viktig å høre hordan andre opplever det, om hvilke plager man kan få og hva man bør være forsiktig med. Noe av det som står her har du nok reagert på... så kom frem med det på en ordentlig måte

Tror du misforstår litt her Vigdinil.
Det er ikke noe galt med en slik tråd. Jeg tror ikke at Begod mener det er noe galt å stille spørsmål heller. Og å dele erfaringer er det vi GJØR på et forum. Vi leser hele tiden om andres erfaringer og lærer masse av dem. Vi leser forskningsrapporter og leser bøker. Faren er hvordan vi BRUKER denne erfaringen.

Det er ikke alle som har et reflektert og åpent syn på tingene. Mange tror alt de leser i erfaringer og rapporter er den eneste sannhet og er gjeldende for alle. Det sier jo forskerne og rapportene/kommentarene/bøkene og internettsidene er jo skrevet av en doktor eller professor !

Det jeg tror Begod sier og det jeg også mener er at man kan drukne seg i for mye informasjon også. Er man ikke klar og strukturert vil man til slutt ikke vite hva man skal gjøre, fordi erfaringene er så mange og så delte. Nemlig fordi vi er så forskjellige alle sammne. Den eneste måten man finner ut av hva som funker, hva man tåler/takler er å gjøre egne erfaringer. Akkurat det har vi sett ofte her inne. Og folk spretter fra det ene til det andre i håp om å finne en løsning. For mange er det bortkastet tid, fordi de ikke har tid nok til å bruke NOK tid på hvert enkelt forsøk...om du forstår hva jeg mener. Man må til slutt bestemme seg og slutte å virre omkring. Men det er ikke lett om man i skogen av erfaringer enda ikke har funnet sin egen ! For noen blir det så alvorlig at det blir en "forstyrrelse", en stressfaktor i hverdagen.

Jeg vet at du gjør dine egne erfaringer Vigdinil, og det er kjempeflott. Jeg er helt enig i det du sier om åpenhet og erfaringer og viktigheten av informasjon.

Men det betyr ikke at alle er ute etter å lete sjøl. Noen vil at andre skal gjøre erfaringene for dem. Og da blir det helt feil, det er jo ikke praktisk mulig, skjønner du hva jeg mener ?

Og de som allerede har funnet at fettbasert lavkarbo kosthold er det beste for akkurat dem har utbytte av å lese masse forskningsrapporter fra forskere som har et helt annet utgangspunkt for sine studier og rapporter. Disse rapportene/artiklene rakker ofte ned på eller sier motsatt av hva andre kanskje 100% sikkert VET virker og virker BRA. Slikt blir man litt oppgitt og motløs av. Jeg er en av de heldige som har funnet MIN måte, og jeg må innrømme at jeg har sluttet å lese rapporter og artikler som blir kommentert i VG eller Dagbladet. Det er bortkastet tid og en kilde til frustrasjon jeg klarer meg uten. Spesielt npr en eller annen professor som ikke har greie på hva han snakker om kommer med uttalelser som en slags "rikssynser". Jeg leser masse, men kun etter anbefaling av andre med samme interesse. Folk her for eksempel, eller en eller annen ernæringsperson som tar kontakt vil ha meg overbevist om at lavkalorie er det beste og at fett er farlig !

Jeg innrømmer gjerne at jeg har litt skylapper også. Det intresserer meg ikke så veldig å diskutere hva som er FEIL med lavkarbo så lenge det funker for meg. Dette er et lavkarbo forum og de som er her inne er overveiende interessert i den type kosthold.

Jeg har som mange andre brukt år av livet på å tilegne meg erfaringer fra både det ene og det andre. Been there, done that. Hører gjerne på andre og sier alltid at det ikke bar er en sannhet, det er like mange som det er mennesker. Jeg er åpen og mottakelig for det meste. Men IKKE at MIN metode og MIN erfaring er feil - for meg. Det er nemlig bare jeg som vet hva som er riktig for meg. Jeg har brukt mange år på å finne det ! Jeg orker ikke alltid å bruke tid og energi på å lete etter feil eller finne nye metoder når jeg har en som funker.

Nå ble det langt her, men jeg tror vi er enige Vigdinil....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 22:37   #16
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Dette var en veldig interessant tråd!

Jeg er selv veldig opptatt av kosthold generelt, og jeg er overbevist om at lavkarbokost er det riktige kostholdet for folk flest.

Men lavkarbo er så mangt - og en kan leve lavkarbo uten å være i ketose.

Mitt dilemma er at jeg mener en ketogen diett er det beste alternativet for vektnedgang - men jeg tror ikke det er det beste alternativet for sunn helse.
Jeg mener at bær, frukt og alle typer grønnsaker ( også de med høy GI ) , samt fullkorn er viktig for helsen.

Jeg har prøvd mange måter å spise på i mitt voksne liv - mye pga. mageplager. Har levd på steinalderdiett, rotasjonsdiett, vegetarisk, lavkalori og ulike lavkarbovarianter.

Generelt vil jeg si at moderat lavkarbo med lite fett, mye frukt og grønt og ikke veldig mye kjøtt, ser ut til å fungere aller best for meg.
Da fungerer magen godt og jeg får kommentarer på at jeg ser godt ut.

Jeg går også ned i vekt på slik kost hvis jeg samtidig trener hver dag.

Jeg synes det er veldig verdifullt å lese om andres erfaringer - det er jo som regel på bakgrunn av slike man danner sine egne erfaringer, og får tips og innspill til små og store forandringer som kan være til nytte på veien til bedre helse.

Selv er jeg først og fremst opptatt av vektreduksjon i skrivende stund, da 20 kilo overvekt går utover helse såvel som humør.
Men som regel er jeg kun opptatt av den helsemessige (fysisk og psykisk ) siden ved kosten. Og i så henseende tror jeg nok at overnevnte forfatter har nyttige innspill.

Det er klart at vi her inne foretrekker lavkarbokost - men det er jo et vidt begrep, og meningsytringer for og i mot ketogene dietter er jo høyst aktuell også her inne.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 23:01   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Mitt dilemma er at jeg mener en ketogen diett er det beste alternativet for vektnedgang - men jeg tror ikke det er det beste alternativet for sunn helse.
Jeg mener at bær, frukt og alle typer grønnsaker ( også de med høy GI ) , samt fullkorn er viktig for helsen..

Ja, jeg er enig med deg Zoë, - og det er DU som skal vurdere hva som er sunt for DIN helse. Det som er sunt for en annen er ikke nødvendigvis det for deg.
Det som er litt vanskelig er at mange tror at lavkarbo=ketogen diett og bare det. Og det er jo litt feil. Ketogen diett i en vektnedgangsfase er OK, men man bør absolutt ikke gå mer enn 3-6 mnd på en ketogen diett (dvs. være i ketose) uten legesjekk. Selv har jeg vært i ketose i nærmere et år i strekk uten problem eller plager. (snarere tvert i mot). Kjenner mange som har vært enda lenger - opptil flere år, - uten at de har helseplager. De er sunne & friske og går jevnlig til legekontroll. Alle blodprøver er flotte. Hva er usunt med det liksom ?

Mitt standard spørsmål til lavkarbo motstandere er: Kan du fortelle meg hva som er så sunt med sukker, hvitt raffinert mel, poteter, pasta og ris.
lavkarbo MÅ ikke være ekstremt ! Lavkarbo er ikke bare Atkins Induksjon, selv om både leger og forskere, journalister og andre syns å være av den formening. Lavkarbo er så uendelig mye mer.
Lavkarbo ER bær, frukt og alle typer grønnsaker, nøtter og korn + kjøtt, fisk, fugl, egg og meieriprodukter. Og det er et sunt godt og variert kosthold. Og det håper jeg vi på en eller annen måte kan klare å formidle på dette forumet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 23:33   #18
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Nille

Lavkarbo er ikke bare Atkins Induksjon, selv om både leger og forskere, journalister og andre syns å være av den formening.

Ja, det er utrolig slitsomt at så mange tror dette.

Mange går glipp av hvor bra lavkarbokost er bare fordi rullegardina går ned når de hører"Atkins" eller "Fedon" - og ordene EKSTREMT og HYSTERISK blinker inni hodene deres!

Det er veldig synd, og fører ofte til ufruktbare diskusjoner.

Min mor legger ut om hvor ekstrem jeg er, mens hun propper lillegutt med boller,sjokolade og potetgull....
For å tilby en sulten liten gutt mengder med hvitt mel, sukker og usunt fett før middag er jo en balansert og sunn diett....

Ja - lavkarbo er bær, frukt og fullkorn også.
Men de er ikke en del av en ketogen diett.
Når du var i ketose så lenge - tok du mye vitamin og mineraltilskudd for å veie opp for frukt & bær?

Jeg kjenner stadig konflikten lavkarbo vs sunnhet - jeg ser på banan, mais og gulrot som matvarer proppfulle av sunnhet, og kjenner motstand mot at dette skal vær fy-mat for en lavkarber.

Men alt til sin tid; noe må man ofre for å gå ned i vekt. Men min mening er at om man er normalvektig og ikke sliter med diabetes e.l, så skal man gjerne spise bananer - selv om de har høy GI.
Nettopp fordi de inneholder viktige næringsstoffer.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-06, 01:19   #19
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Vigdinil

Hva mener du egentlig? Hva er det som er håpløst i denne tråden? hvordan kan man begynne på f.eks. lavkarbo hvis ikke det fins erfaringer rundt som andre kan dra nytte av? Jeg tror du må presisere svaret ditt hvis jeg skal forstå deg. Hva skal liksom være galt i å lese forskning og andres erfaringer? Det er jo gjennom bl.a. dette forum at jeg har dratt nytte av andres erfaringer, og det er jo viktig å stille spørsmål til ting man kommer over. Hvis ikke kan man jo stå i fare for å bli veldig sneversynt og ser bare til sin egen nese. Det er f.eks. gjennom sskaldemans erfaringer at mange får motivert seg til å prøve lavkarbo, eller gjennom atkins eller andre. Det virker litt på meg som om noen har bestemt seg for at lavkarbo er sannheten... men det er det jo ikke for alle. Men vi rører borti mange ting i kroppen vår gjennom å endre totalt på ting, og da er det viktig å høre hordan andre opplever det, om hvilke plager man kan få og hva man bør være forsiktig med. Noe av det som står her har du nok reagert på... så kom frem med det på en ordentlig måte

Nille har svart svært bra for meg det jeg prøver å si er at enhver bør spise det som er best for seg. Så vidt jeg vet så er det ingen forskning som kan fortelle meg som enkelt menneske om jeg vil ha det best som fettforbrenner eller karbobrenner, eneste måten å finne ut av dette på er å prøve. Man skal selvsagt lese om koshold før man setter igang, men fasiten finner du i din egen kropp, ikke i en bok.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 01-04-06, 01:58   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Når du var i ketose så lenge - tok du mye vitamin og mineraltilskudd for å veie opp for frukt & bær?

Er det så mye mineraler i frukt & bær som vi ikke får i f.eks. grønnsaler da ? Jeg spiste bær hele tiden jeg. Bringebær, jordbær, blåbær bl.a. - mer enn jeg spiste før. Men de fleste frukter som er "vanlige" har jeg aldri tålt. Selv da jeg var i ketose spiste jeg mer grønnsaker en de fleste av de jeg kjenner.

Men jeg tok tilskudd ja. Det bør alle som slanker seg uansett syns jeg.
Jeg tok Spektro Multivitamin, Calcium m/magnesium og D-vit, Kaleroid (kalium), Omega 3-6-9, Folsyre, Magnesium og Bio-C vitamin.

Sitat:

Jeg kjenner stadig konflikten lavkarbo vs sunnhet - jeg ser på banan, mais og gulrot som matvarer proppfulle av sunnhet, og kjenner motstand mot at dette skal vær fy-mat for en lavkarber.

Hvor har du det fra at det er fy mat på lavkarbo da ? Joda, på Atkins Induksjon ja, men ikke når du har kommet videre. Vitsen er jo at du skal finne ut hva kroppen DIN tåler ! Det er ikke sikkert at ALLE frukter og grønnsaker er sunne for DIN kropp ! Jeg spiser ikke mye gulerot eller kålrabi eller mais, men det er fordi jeg ikke tåler det. De er veldig tungt fordøyelige grønnsaker og jeg må mose dem om jeg skal tåle det (deilig med kålrabistappe med litt gulerot og persille i). I den forstand at jeg legger på meg om jeg spiser mye av det. Dessuten har jeg aldri likt mais eller banan særlig godt. Noe av det får jeg mageknip av. Da er det ikke sunt for meg.

Det er det som er hele cluet, vi tåler og liker forskjellige ting. ALLE må ikke like banan og mais og gulrot, like lite som alle må like eller spise det jeg spiser.

Det som er fy på lavkarbo er kun sukker, hvitt mel, stivelseholdige produkter som poteter, pasta og ris. Disse kan skiftes ut med rug, bokhvete f.eks. og fullkornpasta og villris.

Sitat:

Men alt til sin tid; noe må man ofre for å gå n e d i vekt. Men min mening er at om man er normalvektig og ikke sliter med diabetes e.l, så skal man gjerne spise bananer - selv om de har høy GI.
Nettopp fordi de inneholder viktige næringsstoffer.

Ja, helt enig. I en slanke periode må man være villig til å kutte ut enkelte varer som gjør det vanskeligere å gå n e d i vekt. Men det behøver ikke å bety at man lever utsunt ! Det er mengder av grønnsaker man kan spise ! Og urter, bær og nøtter. Hverken Atkins, Torkil eller Fedon sier at man ikke skal spise bananer om man har lyst på dem. Men det blir feil om en skal spise dem om man ikke LIKER dem bare fordi det er næringsstoffer i dem, - sånn for å sette det på spissen. Og igjen, selv i ketose spiste jeg sunnere enn de fleste jeg kjenner !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 01-04-06 kl 02:09.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-04-06, 23:23   #21
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av Begod

Nille har svart svært bra for meg det jeg prøver å si er at enhver bør spise det som er best for seg. Så vidt jeg vet så er det ingen forskning som kan fortelle meg som enkelt menneske om jeg vil ha det best som fettforbrenner eller karbobrenner, eneste måten å finne ut av dette på er å prøve. Man skal selvsagt lese om koshold før man setter igang, men fasiten finner du i din egen kropp, ikke i en bok.

Ja, Begod, er enig i alt dette. reagerte bare litt på at du mente som en sannhet at denne tråden var håpløs.... og vi kan nok misforstå hverandre hva vi egentlig mener med det vi sier... jeg ønsket bare å dele min usikkerhet omkring ting med dere andre her, og da synes jeg ikke det er så hyggelig at noen opplever det håpløst. Men jeg skjønner at man skal være forsiktig med å skrive ne som kan oppfattes som kritikk mot lavkarbo.... men jeg er fortsatt på lavkarbo.... inntil videre

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 04-04-06, 15:32   #22
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Det jeg mener er håpløst er å bli klok på forskning som spriker alle veier.
Mener ikke at noen eller noe spesielldiett er håpløs. Det er forskningen som er håpløs å bli klok på, så lenge den hele tiden forsøker å finne en sannhet som gjelder for alle. Den sannheten finns ikke.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 11-04-06, 22:56   #23
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Etter nettopp å ha lest boka kan jeg ikke dy meg fra å legge noe til denne tråden. Paulun sier faktisk flere steder i boka at hva som fungerer best må den enkelte selv finne ut av, og han er ikke så negativ til ketogene dietter som Vigdinil kanskje vil ha det til. Det er ihvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med. Det eneste i boka som kanskje er noe virkelighetsfjernt er hans anbefaling om en 90-minutters spasertur hver morgen...hallo...om en ikke har nok tidsklemme fra før, så får man det i alle fall da. Bortsett fra det er boka så absolutt verdt å lese, og ha, for den som ønsker det.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-06, 20:19   #24
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

Opprinnelig lagt inn av jankph

Etter nettopp å ha lest boka kan jeg ikke dy meg fra å legge noe til denne tråden. Paulun sier faktisk flere steder i boka at hva som fungerer best må den enkelte selv finne ut av, og han er ikke så negativ til ketogene dietter som Vigdinil kanskje vil ha det til. Det er ihvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med. Det eneste i boka som kanskje er noe virkelighetsfjernt er hans anbefaling om en 90-minutters spasertur hver morgen...hallo...om en ikke har nok tidsklemme fra før, så får man det i alle fall da. Bortsett fra det er boka så absolutt verdt å lese, og ha, for den som ønsker det.

Jan.

Det er nettopp det jeg vil ha frem, at han ikke er så negativ til ting, som noen her reagerer på. Du har nok misforstått meg, jeg startet denne tråden for å diskutere ting i hans bok som jeg syntes var interessant og ville høre litt om hva andre synes

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Gammel 13-04-06, 20:30   #25
Vigdinil
Medlem
 
Vigdinil sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Innlegg: 179
Vigdinil er ny på veien

Sv: Boken "Fettforbrenning" av Fredrik Paulun

"quote=Begod]Det jeg mener er håpløst er å bli klok på forskning som spriker alle veier.
Mener ikke at noen eller noe spesielldiett er håpløs. Det er forskningen som er håpløs å bli klok på, så lenge den hele tiden forsøker å finne en sannhet som gjelder for alle. Den sannheten finns ikke.[/quote]"

Hei igjen Begod! På begynnelsen avsluttet jeg sitatene mine fra boka slik:

"Jeg for min del har som motiv å gjennomgå alt material om dietter for å sørge for at "helsa holder" På forhånd takk for all interesse, og håper at noen synes dette er interessant. Kan iallefall anbefale boka, den innehilder litt av vært, og jeg syns den er ganske objektiv. Ha en god dag"

Og - jeg leser ikke litteratur for å finne en absolutt sannhet, og det tror jeg ikke alle gjør heller. Derfor er vi her for å¨dele erfaringer som er ulike. Når man studerer må man igjennom ganske mange forskjellige teorier, og da finner man ganske snart ut at man må velge ut de som passer for seg. Og slik er det vel her også- enig i det!

Vigdinil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Den beste boken jeg har lest mofe Andre bøker 60 10-03-08 16:25
"Frågor och svar om Skaldemans diet" boken har kommet !!! 116->80 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 13 23-03-06 10:00
Ble litt skuffet over boken jeg Bianca Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 26-01-06 22:03
Hvorfor må en lese boken til Atkins? Anitave Lavkarbo generelt 4 24-06-04 19:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no