Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Vegetar-Lindberg

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-11-04, 22:43   #1
Spirea
Medlem
 
Spirea sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Innlegg: 59
Spirea er ny på veien
Question

Vegetar-Lindberg

Trenger hjelp til å sette sammen en Lindberg-uke med vegetarisk mat. Har god tilgang på vegetariske ferdigprodukter, men jeg vet jo fremdeles ikke noe om hvilken GI disse produktene har og om de er å anbefale. Anyone? Jeg ser mange gode råd om bruk av kylling og skinke, men jeg spiser jo ikke sånt. Spiser fisk og skalldyr hvis det hjelper....

Har jo spurt om sånt før her, men jeg prøver igjen. Er flink til å spise ofte, intet vanlig brød, bare Lindberg-brød, lettyoghurt, nøtter og mandler, kaldpresset linfrøolje og steking i meierismør.... men vekta står stille til tross for at jeg trener to kvelder i uka.

__________________
Still hungry after all these years...
Spirea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 03-11-04, 23:25   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Hei, dette var en god utfordring...
Du spiser jo fisk, så det kan du jo bruke... spiser du reker? krabbe? egg?
Du kan ha proteinpulver også... *tenker*

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 03-11-04, 23:42   #3
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Spirea

Trenger hjelp til å sette sammen en Lindberg-uke med vegetarisk mat. Har god tilgang på vegetariske ferdigprodukter, men jeg vet jo fremdeles ikke noe om hvilken GI disse produktene har og om de er å anbefale. Anyone? Jeg ser mange gode råd om bruk av kylling og skinke, men jeg spiser jo ikke sånt. Spiser fisk og skalldyr hvis det hjelper....

Har jo spurt om sånt før her, men jeg prøver igjen. Er flink til å spise ofte, intet vanlig brød, bare Lindberg-brød, lettyoghurt, nøtter og mandler, kaldpresset linfrøolje og steking i meierismør.... men vekta står stille til tross for at jeg trener to kvelder i uka.

Nutana burger fra fryse-disken i helsekosten er ok, og på boks kan du kjøpe Nutana soya-pølser, "kjøtt"boller og Nuttolene (peanøttkaker). Nutana har også grov bønnepostei som er kjempegodt pålegg på Lindberg-brød. Jeg vet ikke om det blir et bra forhold av proteiner/karbohydrater, kanskje lite proteiner og for mye karbohydrater hvis du bare spiser brødskiver med grov bønnepostei. Bønneposteien har et næringsinnhold pr.100 g: 12 g protein, 4,5 g karboh. 8 g fett.
Nuttolene inneholder pr. 100 g: 14 g protein, 5,5 g karbohydrat og 25 g fett.
Tofu er et bra vegetarisk produkt med gode og nok proteiner, og du kan finne mange oppskrifter på:

http://www.recipegoldmine.com/tofu/tofu.html

http://www.soybean.org/recipes.html

http://www.vegsoc.org/cordonvert/recipes/index.html

http://vegweb.com/food/sweets/1011.shtml

http://www.soyfoods.com/

http://www.vitasoy-usa.com/ethnic/recipe.cgi

Også andre vegetariske oppskrifter kan du finne her.

Jeg pleier å se på forholdet mellom proteiner og karbohydrater, og selvsagt mengden. Hvis du kikker litt på flere vegetariske produkter du finner i helsekosten og sammenligner innholdet av karboh. og proteiner - og så velger du de som har høyest innhold av proteiner og lavest innhold av karbohydrater. Sånn har jeg gjort det sånn helt enkelt. Bønner og linser inneholder også gode proteiner, og sammen med fisk, tofu eller soyaprodukter kan det bli riktig bra! Jeg forstår det er vanskelig sånn til å begynne med, jeg har selv lett mye etter annen mat enn kjøttmat med mye proteiner.
Nøtter og frø inneholder både proteiner og riktig fett også.
Spiser du egg da? Har du sett på oppskriftene her i forumet? Her er HP's fiskelinsesuppe - og den er rådgod! MHM (var det ikke din?) sin smoothie - som består av 3 egg, 100 g bær (fra frysedisken), 1 ss kaldpresset olje/cocosa, litt fruktose, 1 ss yoghurt. Kjempegod! Næringsrik til tusen - bær er jo en undervurdert matvare som vi burde bruke mye mer av.

Hvis du finner ut mer, er jeg veldig interessert i å høre om det. Synes selv en vegetarisk høyproteindiett høres perfekt ut! Er heller ikke en veldig kjøttspiser.
Det som er noe dri.. med vegetariske kokebøker er at de hele tiden fokuserer på at proteiner ikke er så viktig, og at vi spiser for mange proteiner i den vestlige verden . Jo da - i kombinasjon med høyglykemiske karbohydrater er det jo uheldig.
Vegetariske kokebøker eller filosofier som kombinerer vegetarisk kosthold med mye og riktige proteiner har jeg ennå tilgode å finne. Den eneste jeg kan tenke meg som kommer i nærheten er blodtypediettens filosofi, og de har mange gode oppskrifter på disse sidene:

http://www.dadamo.com/recipebase/list.cgi

Håper du finner noe interessant i disse linkene og fra rådene mine. Du kan jo høre i en god helsekostforretning også - be dem finne ut de mest høyproteinrike vegetariske produktene i butikken. De burde jo kunne hjelpe.

Stå på! og fortsett og skrive inn her - kjempespennende å høre om hvordan det går!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 04-11-04, 21:16   #4
Spirea
Medlem
 
Spirea sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Innlegg: 59
Spirea er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Lise

Hei, dette var en god utfordring...
Du spiser jo fisk, så det kan du jo bruke... spiser du reker? krabbe? egg?
Du kan ha proteinpulver også... *tenker*

Jada, jeg spiser både skalldyr (ikke så glad i skjell..) og egg. Proteinpulver har jeg ingen erfaring med. Smaker det greit? Blandes det i noe? Mange spørsmål

__________________
Still hungry after all these years...
Spirea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 04-11-04, 21:19   #5
Spirea
Medlem
 
Spirea sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Innlegg: 59
Spirea er ny på veien



Håper du finner noe interessant i disse linkene og fra rådene mine. Du kan jo høre i en god helsekostforretning også - be dem finne ut de mest høyproteinrike vegetariske produktene i butikken. De burde jo kunne hjelpe.

Stå på! og fortsett og skrive inn her - kjempespennende å høre om hvordan det går!
marianne
[/quote]
Takk for flotte linker. Jeg har sittet her og siklet over tofu-oppskriftene, det er massevis av fine greier i den listen. Jeg kan jo prøve å spørre om proteinrike vegetarprodukter i butikken, men jeg er redd kunnskapsnivået hos "helse-bertene" er litt labert .

However, det var fint å få så mange gode og utfyllende svar. Jeg får prøve å finne ut mer. Forøvrig håper jeg Fedon Lindberg snart får øynene opp for vegetarproduktene og tester dem med hensyn til GI.

__________________
Still hungry after all these years...
Spirea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 04-11-04, 22:32   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Spirea

Jada, jeg spiser både skalldyr (ikke så glad i skjell..) og egg. Proteinpulver har jeg ingen erfaring med. Smaker det greit? Blandes det i noe? Mange spørsmål

Proteinpulver kan blandes i det meste... Vi blander det og eggeplomme og malte nøtter i grøten til poden feks, i vaffelrøre... Du kan lage smoothie med det i... eller bare shake... (Det kan kjøpes med og uten smak, men lurest uten (rent uten søtstoff eller noe)

Det går helt fint an å leve på lavkarbo og ikke spise kjøtt!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 20-11-04, 22:00   #7
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Hvordan går det med deg, Spirea? Har du fått prøvd noen spennende vegetar-oppskrifter du kan dele med oss?

Denne kokeboka har jeg kjøpt og den kan anbefales. Den har mange oppskrifter med tofu, soyabasert proteinpulver og andre soyaprodukter. Og den var jo ikke dyr heller:

Skriv: The Soy Zone i søkefeltet på www.mao.no - der finner du boka!

Ha en fin dag der du er!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!

Sist redigert av Marianne : 20-11-04 kl 22:01. Årsak: Man kan ikke gå inn på linken
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins eller Lindberg a-slbakk Dr Lindbergs 4 30-12-04 22:31
Nytten av ketose + Atkins vs Lindberg - igjen.... Zoë Lavkarbo generelt 3 21-06-04 09:43
Atkins vs Lindberg Zoë Lavkarbo generelt 18 26-05-04 09:20
Jeg har gått over til Lindberg Iset Dr Lindbergs 1 14-02-04 14:35
Atkins eller Lindberg? Fleskepølsa Atkins kosthold 4 13-02-04 11:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no