Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Drittlei

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-11, 15:08   #1
Marte83
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 54
Marte83 er på en erverdig vei

Drittlei

nå har jeg spist lavkarbo i 4 måneder og gått ned litt under 5kg, har 10kg til som skal vekk. trener 3-5 dager i uka.. og vekttapet lar vente på seg.. maten er god den, og har ingen problemer med å følge dietten (skaldemann).. men nå tror jeg ikke at jeg gidder mere, på styrketreing ble jeg bare svakere og klarer ikke å øke noe.. de gangene jeg har gått ned er etter en dag hvor jeg har vært ute av ketose?!

jeg spiser svært lite søtnigsstoffer og annet som er partystoppere så nå tror jeg rett og slett ikke dette er noe for meg..

viss ingen av dere kan komme med noen knakenes gode oppvekkere til meg?

__________________


Alt går! enten så går det bra, eller så går det over!
Marte83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCLF Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 15:13   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Dritt lei

Det er godt mulig at du har godt av å øke på karboen til 20 KH i form av grønnsaker, evt ta en oppkarbingsdag eller to. De som har lite å gå ned (som du!) har det oftest best på den måten. Skaldeman er for de som skal ned mye!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 15:18   #3
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: dritt lei

Er også noen som må telle kcal i tilegg til karbs. Ettersom du har drivi på med dette i noen måneder nå regner jeg med du har god kontroll på karbsene.

Prøv i tilegg å tell kcal. Legg deg på 1300-1500 kcal om dagen og sjekk hvordan vekten er i løpet av ett par uker da.
Pøs på med mye fett, da slipper du være sulten, noe du sikkert gjør på skaldemann uansett

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 16:10   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dritt lei

Folk er forskjellige når det kommer til respons på næringsinntak, og ettersom du opplever at vekta rykker ned når du øker karboinntaket, så bør du kanskje rett og slett legge deg på et høyere anntall, som Megselv sier. Du kan fint ligge på 30-50 gr karber uten å måtte spise mindre fett.
Å "pøse" på med fett er jo relativt, da. Spis naturlig fet mat, og putt i litt smør der det passer og trenges. Å gå noe særlig under 1500 kcal for et voksent menneske som i tillegg trener høres ikke særlig lurt ut i mine ører.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 18:28   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Dritt lei

Kjære trådstarter, det aller viktigste målet bør være at du har det bra og føler deg vel. Det lønner seg å lytte til kroppen sin. Når du opplever at vekta slipper de dagene du får i deg mer karbohydrater - da er det kanskje nettopp dét du bør gjøre? Prøv en stund å gå bort fra Skaldemans opplegg (som jeg er enig i at passer bedre for noen med flere kilo på kroppen enn deg), og prøv å legge deg på 50-70 g karber om dagen, eller slutt å telle og prøv noe i retning Fedon Lindberg istedet. Jeg tror kroppen din vil takke deg. Uansett hva resultatet blir vil du ha lært noe viktig om hvordan nettopp din kropp fungerer.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 20:01   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dritt lei

Opprinnelig lagt inn av Marte83, her.

nå har jeg spist lavkarbo i 4 måneder og gått ned litt under 5kg, har 10kg til som skal vekk. trener 3-5 dager i uka.. og vekttapet lar vente på seg.. maten er god den, og har ingen problemer med å følge dietten (skaldemann).. men nå tror jeg ikke at jeg gidder mere, på styrketreing ble jeg bare svakere og klarer ikke å øke noe.. de gangene jeg har gått ned er etter en dag hvor jeg har vært ute av ketose?!

jeg spiser svært lite søtnigsstoffer og annet som er partystoppere så nå tror jeg rett og slett ikke dette er noe for meg..

viss ingen av dere kan komme med noen knakenes gode oppvekkere til meg?

Hvilken av skaldemans er det du følger? Han har jo 10+, 25+ og 50+. Hvis du følger 10+ anbefaler jo skaldeman ved platå at du prøver deg på 50+ (dvs veldig lite karber et par uker) for å se om det kan trigge noe.

Det kan være du spiser for lite mat/fett slik at fettforbrenningen ikke helt kommer ordentlig i gang? Og derfor har du heller ikke krefter til styrketrening? (Jeg spiser 20 gram karbo pr dag - ca 17-1800 kcal - trener styrke 3 ganger i uka (hardt, med pt) og er kjempesterk, men HELT blåst på kondisjon - men går ikke ned i vekt. Har nok problemer med å gå ned i vekt når jeg trener faktisk... selv om det burde være slik at det burde hjelpe - siden man da forbrenner mer...)

Du er sikker på at du spiser nok fett - altså "rett" fordeling mellom karbo, fett og proteiner? Når du sier du går ned når du er ute av ketose - hva har du spist en typisk slik dag?

(Spør masse her jeg nå for å se om vi kan finne noe som kan være årsaken )

Jeg gikk på generell lavkarbo i 6 mnd og gikk ikke ned et j.. gram... FØLTE meg bedre, men ble ikke lettere. I MIN situasjon (desperat og møkk lei) begynte jeg spisdegslank-diett med ferdigmat levert frossen. DA kom vektnedgangen gitt! Nesten 1 kg i uka - det var helt vilt Jeg gjorde beregninger på spisdegslank-maten, og den lå på 12-1300 kcal pr dag - men MERK dette er fremdeles lavkarbo med ca 20 karbo pr dag! Etter tre dager forsvant all sulten også - og jeg var aldri sulten på ferdigmaten.

Etter 4 uker var nedgangen på 6 kg - og jeg gikk over til å lage maten selv. Da gikk det saktere... for nå å ha stoppet opp (rakk 10 kg før det gikk opp et par kg igjen). Jeg kan ikke spise generell lavkarbo (altså spis når du er sulten og stopp når du er mett) OG gå ned i vekt fordi jeg rett og slett spiser for mye, det er ihvertfall det jeg tror. (MERK at jeg avventer utredning hos legen for å sjekke stoffskiftet, dette etter mitt noe fortvilte initiativ).

Kcalorier har og vil alltid være et hett tema på dette forumet. Hadde det ikke vært for min egen erfaring med lavkarbo i over 1.5 år, og redusert kcaloriinntak i noen uker nå - hadde jeg nok heller ALDRI anbefalt eller foreslått å redusere kcaloriene. Ihvertfall ikke hvis jeg hadde hatt suksess med enten generell lavkarbo eller en av retningene. Det er noen få av oss - dessverre - som ikke går ned uansett om vi følger "reglene" innen lavkarbo-retningene til punkt og prikke. Noen av oss MÅ en hel del ned i kcaloriinntak for å miste vekt. Sånn er det bare - og dermed til mitt poeng og råd til TS:

Tell kcaloriene du spiser i løpet av to dager. Finn ut om du følger fordelings-nøkkelen til skaldeman. Reduser kcaloriinntaket med 500 kcal pr dag som marjusen foreslår i to uker, men vær obs på å følge fremdeles fordelingsnøkkelen til skaldeman slik at du spiser nok fett og protein. Det er ingen krise om du ligger i nedre del av fordelingen han anbefaler. (Dette bør ikke være noe problem, du bør ikke føle deg sulten eller noenting. Jeg lå som sagt nede på 12-1300 kcal pr dag i 4 uker og følte meg KNALL).

Gjør opp status etter to uker - og hold oss oppdatert! Vi er flere som sliter med å gå ned, du er ikke ALENE! Derfor er vi her på forumet, for å hjelpe hverandre med å finne løsninger som vi kan prøve, for å booste og trøste. Vi er her sammen fordi vi alltid kommer til å spise lavkarbo - vi må bare finne ut hvordan vi skal justere kostholdet slik at det passer perfekt til VÅR individuelle kropp

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 23:01   #7
Marte83
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 54
Marte83 er på en erverdig vei

Sv: Dritt lei

takk for gode redigerte svar tenkte å prøve en spisedag først og se om det funker.. viss ikke har fått låne mammas gamle fedon bøker.. tror jeg skal prøve å legge meg på litt mere karbs, så kanskje det hjelper på både vekta og treninga.. det er ikke det at jeg blir sliten, jeg klarer bare rett og slett ikke løfte like mye som jeg gjorde, og det er så frustrerende når man har kommet skikkelig igang, og er glad i styrke, har fått satt opp ett 3splitt prog. på treninga også nå, så da hjelper kanskje det litt også.

skal holde dere oppdatert

nå skal jeg legge meg på sofan og lese litt i fedon boka

__________________


Alt går! enten så går det bra, eller så går det over!
Marte83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCLF Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 13:27   #8
Marte83
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 54
Marte83 er på en erverdig vei

Sv: Dritt lei

nå har jeg vært ute av ketose i 2 uker ca

Har begynt å spise litt naturris, fullkornspasta, litt magrere meieriprodukter, mere bønner og linser og masse grønnsaker, ligger på ca 80-120karbs om dagen..

trener 6 ganger i uka, 2x spinning og 4x styrke.. har hatt en eksplosiv økning i styrken og det er jeg veldig glad for selvfølgelig, føler ikke at jeg trener på sparebluss lengre. utholdenheten på kardio har gått litt ned, og

jeg blir fortere sulten en det jeg har vært før, litt uvant å spise oftere igjen. fra 2-3 ganger om dagen til 4-5ganger..

Hatt en del problemer med vondt i magen de siste ukene, regner med at det er risen og pastaen som gjør det?! og blitt tregere i magen :/ men tar fibertabletter i tillegg nå for å få litt fart i sakene..
Ellers er formen ganske bra, vekta gikk først litt ned, men så litt opp.. men ligger nå stille, regner med det er pga all styrketreninga

All over er jeg mere fornøyd med treninga mi, mens vekta er det ikke skjedd stort med da altså, men noen uker til så får vi se om det her har noe for seg

Prøver å plukke ut det mest fornuftige fra alle hold og prøve ut hva som funker for meg..

Takk for tipsene deres.. skal holde dere informert om hvordan det går til slutt

__________________


Alt går! enten så går det bra, eller så går det over!
Marte83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCLF Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 13:45   #9
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Sv: Dritt lei

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Kcalorier har og vil alltid være et hett tema på dette forumet. Hadde det ikke vært for min egen erfaring med lavkarbo i over 1.5 år, og redusert kcaloriinntak i noen uker nå - hadde jeg nok heller ALDRI anbefalt eller foreslått å redusere kcaloriene. Ihvertfall ikke hvis jeg hadde hatt suksess med enten generell lavkarbo eller en av retningene. Det er noen få av oss - dessverre - som ikke går ned uansett om vi følger "reglene" innen lavkarbo-retningene til punkt og prikke. Noen av oss MÅ en hel del ned i kcaloriinntak for å miste vekt.

Tiltredes.

Etter 10 år med diverse varianter av lavkarbo har jeg konkludert med at følgende gjelder for MEG:
• Høykarbo: Rask vektoppgang (alle utskeielser straffer seg umiddelbart)
• Generell lavkarbo (Fedonish): Stabil vekt
• Ketolyse: Stabil vekt
• Lavkarbo (<50) OG < 1800 kcal: Vektnedgang

Høyfettdietter fungerer dessverre ikke slankende for alle, og det gjelder nok særlig for de av oss som ikke er veldig overvektige (eller ikke overvektige i det hele tatt). Jeg går lett og raskt ned i vekt hvis jeg reduserer både karber og kcal, jeg står stille når jeg spiser mye fett.

__________________


Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:27   #10
Marte83
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 54
Marte83 er på en erverdig vei

Sv: Dritt lei

halleluja.. da var jeg igang igjen..

etter ca en måned med ca 50-120karbs om dagen uten kaloritelling så har jeg strammet inn igjen.. fant en fantastisk greie på myrevolution.no
http://myrevolution.no/hurtig-vektnedgang-med-psmf/

en lavkarbo og lavfett ekstremdiett.. som fungerer veldig fint for meg for den er jo høyprotein.. så denne skal jeg følge i max 6 uker.. med en spisedag pr. uke veldig fornøyd har gått ned 1,5kg på 4 dager (mest sansynlig er dette vann..) men hurra det skjer noe igjen

var også innom spisdegslank butikken i drammen i dag.. kjøpte litt syltetøy og sånt.. godt det endelig har kommet en lavkarbo butikk i området..

__________________


Alt går! enten så går det bra, eller så går det over!
Marte83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCLF Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:41   #11
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Dritt lei

Opprinnelig lagt inn av Marte83, her.

halleluja.. da var jeg igang igjen..

etter ca en måned med ca 50-120karbs om dagen uten kaloritelling så har jeg strammet inn igjen.. fant en fantastisk greie på myrevolution.no
http://myrevolution.no/hurtig-vektnedgang-med-psmf/

en lavkarbo og lavfett ekstremdiett.. som fungerer veldig fint for meg for den er jo høyprotein.. så denne skal jeg følge i max 6 uker.. med en spisedag pr. uke veldig fornøyd har gått ned 1,5kg på 4 dager (mest sansynlig er dette vann..) men hurra det skjer noe igjen

var også innom spisdegslank butikken i drammen i dag.. kjøpte litt syltetøy og sånt.. godt det endelig har kommet en lavkarbo butikk i området..

Ja værsågod å følge en lavkarbo+lavfett diett i SEKS uker. Den der skal du følge i 1 eller 2 uker liksom. Ekstremt slitsomt for kroppen den der i det lengre løp.

Du er for tynn for skaldermann og det har ikke slått deg at du trener og dermed legger på deg muskelmasse, og dermed opplever stagnasjon i vekta, selv om du går ned i fettmasse?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 22:53   #12
Marte83
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 54
Marte83 er på en erverdig vei

Sv: Dritt lei

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Ja værsågod å følge en lavkarbo+lavfett diett i SEKS uker. Den der skal du følge i 1 eller 2 uker liksom. Ekstremt slitsomt for kroppen den der i det lengre løp.

Du er for tynn for skaldermann og det har ikke slått deg at du trener og dermed legger på deg muskelmasse, og dermed opplever stagnasjon i vekta, selv om du går ned i fettmasse?

for folk med litt ekstra på kroppen kan fint gå på den i 6 uker står det.. med spisedag.. jeg er veldig klar over at vekta kan stå stille.. men det gjør målebånnet også.. og fettklypa

viss kroppen ikke liker det, så merkes det jo.. og selvfølgelig gir jeg meg viss jeg merker det.. men foreløpig har jeg faktisk ØKT i styrke.. noe jeg ikke klarte på skalderman eller spisdegslank.. der gikk jeg faktisk ned i styrke..

så jeg kan ikke skjønne at kroppen har noe problemer med det.. føler meg i fin form foreløpig.. selv om det bare har gått 4-5 dager, men selvfølgelig ting kan jo snu seg.. og da må det jo gjøres endringer etter det

__________________


Alt går! enten så går det bra, eller så går det over!
Marte83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCLF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Drittlei superted Mer enn 30 kg overvekt 24 19-03-10 09:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no