Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Diverse spørsmål fra en nybegynner!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-10-11, 18:59   #26
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Diverse spørsmål fra en nybegynner!

fantastisk, Nerthus! Applaus for bøttevis med gode råd!

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 20:45   #27
Tonjenic
Juniormedlem
 
Tonjenic sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 48
Tonjenic er på en erverdig vei

Sv: Diverse spørsmål fra en nybegynner!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Nå blir det veldig mye "ikke liker", "alt jeg ikke kan spise", "uff dette er så vanskelig" her...
Det første du må klargjøre for deg selv er at det finnes ingen snarvei til normalvekt. De som synes dette er "enkelt" er svært motivert for endringen. De har gått gjennom hva de innebærer. De har laget seg lister over fordeler, og jobbet hardt med og tenke gjennom "what if's" i tilfelle sprekker, dårlige dager osv.
Man kan ikke gå ned i vekt og spise akkurat det man vil. Godterier spiser man ikke på et lavkalori-kosthold heller, om man gjør det er det svært begrensede mengder.
Hva er målet ditt? Hvorfor vil du ned i vekt? Hva er du villig til å gjøre for å nå målet ditt? Hva er konsekvensen av å nå målet ditt? Er den konsekvensen noe du ønsker deg MER enn å fortsette og spise godterier (dog lavkarbo) idag?


Hvorfor velger du en diett som gjør at du må spise mer fett - som igjen gjør deg kvalm og uvel og igjen fører til lavere motivasjon? ENTEN velger du en diett som gjør at du er komfortabel med det du da kan spise, eller så må du justere innstillingen din til fett. Jeg tror de ALLER fleste her inne har spist seg kvalm på fett i starten av en kostholdsendring. De fleste fant igjen ut at etter de første 2-6 ukene kan man redusere noe av fettinntaket slik at det føles naturlig og mer bekvemt.


Jeg tror du må finne en balanse her. Selv om du ønsker og gå RASKT ned i vekt, vil det bli vanskelig for deg og gjennomføre over tid om du "hater" det... Istedet bør du justere ned forventningene, og finne et kosthold som du mener du kan leve med over tid.


Det finnes utrolig mye god mat og spise, men hvis hjernen din er opphengt i hva du IKKE kan spise, vil du ikke se skogen for bare trær Snu oppned på tankegangen din. Legg vekt på alt du KAN spise! Finn grønnsaker du liker og bruk de! Prøv en ny oppskrift du synes er fristende en gang i uka.
Jeg lager slett ikke avansert mat.

To laksefileter i stekepanna, 5-minutter kokte grønnsaker etter eget ønske (liker litt crønsjy), smør i panna, rømme ved siden av. En haug med ostehøvelskjært agurk.
Stekt sopp/løk/paprika mens grønnsaker etter eget ønske koker i 5+ minutter. Steke nakkekotelett. Fløteskvett i sjysausen etter steking.
Kokt egg i biter, majones, creme fraiche, purreløk og biter av spekeskinke gir eggesalat på null komma niks.



Se der ja! Du er jo FRYKTELIG glad i lage mat! For et knallbra utgangspunkt! Tenk deg mat du kunne tenkt deg og lage (feks om du ikke spiste lavkarbo). Hvordan kan du lavkarbofisere det? Ofte er det ikke mye som skal til...

Jeg laget lammestek forrige uke, med persillerot, sellerirot, løk, paprika og litt gulrot i panna som langstekte sammen med lammesteken. Evt kokte grønnsaker attåt. Laget en killer-saus av lammekrafta, fløte, litt ekstra buljong og masse krydder. Kjempesuksess, det var knapt noen slingser igjen etter at selskapet hadde forsynt seg opptil flere ganger...

Middag i går var:
Fyll bunnen på en liten langpanne halvveis med fløte. Kanskje et par dl. Ha oppi en halv (eller hel) boks med philadelphiaost. Jeg brukte også restene av en rømmeboks. Bland i et par ts med currypaste (som du finner i den mer asiatiske delen av butikken). Bland. Ha oppi det du liker av grønnsaker, som feks sopp, asparges, løk, persillerot, sellerirot, paprika, blomkål og brokkolibiter, rosenkål osv osv.

Hiv i ovnen på 180 grader i 20 minutter mens du bråsteker kyllingfilet i panna. Krydre med salt, pepper og paprika. Ikke stek helt igjennom. Ta ut forma fra ovnen, og rør rundt grønnsaker og "saus". Legg kyllingfiletene på toppen og stek ferdig 15-20 minutter. Sjekk at de er gjennomstekte før servering. Sambo fikk rester av ris fra noen dager siden, for meg holdt det LENGE med de deilige grønnsakene i panna

Dette hostet jeg opp fra det jeg hadde i kjøla, og om du er fryktelig glad i å lage mat er dette akkurat slike ting du kan gjøre! Fettet skjules i den gode sausen (du kan også ha litt vann i panna for å ikke få den så tykk om du liker det bedre), og jeg ble STAPPMETT!

Som du skjønner har jeg stor forståelse for hvordan du har det. Jeg har mange ganger forsøkt og gjøre endringer i mitt liv og endt opp med mange av de samme argumentene du deler her. Etterhvert lærer man litt da - og da er det greit og dele!

Linker til et innlegg jeg fant hos Thomas Geisner om dette med endring i livet og som jeg delte på min egen MUP, så kan du jo se om du finner noen ord som trigger noen strenger i deg

Tusen takk for ett informativt og flott svar! Tar det til meg!

__________________
I'm a winner, and so are YOU!



Tonjenic er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketogent Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:08   #28
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Diverse spørsmål fra en nybegynner!

Blir like glad hver gang jeg kan hjelpe - du klarer dette skjønner du, men det må skje på dine og de rette premissene

Lykke til!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diverse spørsmål StigArild Spørsmål og svar 13 25-03-10 21:36
Diverse spørsmål milamila Spørsmål og svar 13 26-08-09 20:44
Diverse nybegynner spørsmål/svar Nille Spørsmål og svar 2 25-07-08 10:26
Diverse spørsmål Pinklady Ketolysekuren 5 27-05-08 16:52
Div spørsmål om diverse.. chablis Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 17 19-07-05 21:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no