Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-06-10, 12:51   #1
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Jeg kjøpte rå kakaomasse og kakaosmør på helsekosten, og prøvde med på hjemmelaget sjokolade, søtet med sukrin og litt yaconsirup. Men siden jeg ikke er noe glad i mørk sjokolade, ble den altfor sterk.

Hva kan man bruke til å lage lys sjokolade?? Fløte eller tørrmelk kanskje, og i såfall hvilke mengder??

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:39   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Godt spørsmål! Har lurt på det samme, men siden jeg ikke tåler melkeprodukter, har jeg liksom aldri fått eksperimentert med det. Fløte funker nok ikke så bra hvis du vil ha konsistensen til vanlig sjokolade, siden blandingen fløte/sjokolade blir ganache (hvis du derimot ikke har noe imot den "kremete" nougatkonsistensen, er jo dette et godt alternativ!). Tørrrmelk er jo det som brukes i produksjonen av vanlig melkesjokolade, men det inneholder dessverre veldig mye karber: 100 g helmelkspulver gir 500 kcal og inneholder ca 25 g protein, 37 g karbohydrat og 28 g fett. (Opplysninger hentet fra melk.no)
Jeg har tenkt til å prøve å "spe" ut sjokoladen med litt mandelmel + at jeg bytter ut mye av kakaosmøret med Cocosa Pure (jeg liker ikke smaken av hjemmelaget sjokolade laget bare på kakaomasse og kakaosmør - det blir for sterkt)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 20:34   #3
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

den mørke sjokoladen får en helt annen smak om du drysser litt havsalt på før den stivner........

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:51   #4
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Var på miljøfestivalen i går hvor økosjokolade hadde stand. Spurte de, og de foreslo også tørrmelk, men da blir det fryktelig mange karber

De foreslo 100g kakaomasse, 50g kakaosmør, 40g søtning og 40g tørrmelk... dvs at tørrmelka gir 14g karbo..

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 14:42   #5
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.


De foreslo 100g kakaomasse, 50g kakaosmør, 40g søtning og 40g tørrmelk...

Nå har jeg prøvd dette, og etter min mening går du ikke glipp av noe ...
Det ble veldig langt fra melkesjokolade, den sterke kakaosmaken forsvant ikke, og konsistensen ble som hard sjokoladeglasur.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 16:27   #6
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Jeg har også prøvd det.. og sjokoladen gikk rett i søpla.. også prøvde jeg med litt proteinpulver med vaniljesmak, og den gikk samme veien..

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 16:27   #7
svar
Juniormedlem
 
svar sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 13
svar er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Prøvde meg nå med:
100g kakaosmør
40g kakomasse
40g melkepulver
10dråper stevia med karamellsmak

Så får vi se hvordan det blir

svar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 17:33   #8
svar
Juniormedlem
 
svar sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 13
svar er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Ble ikke så ille, men veldig kornete, mest sansynelig for mye melkepulver.
Denne går til omsmelting tenker jeg.

svar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 00:35   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

jeg har brukt soyamelk og bittelitt proteinpulver. men smaken er ikke fantastisk. med fløte blir det nok bedre.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 01:00   #10
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Det blir jo ikke akkurat melkesjokolade, men mer kakaosmør i forhold til kakaomasse gjør den jo lysere.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 01:16   #11
svar
Juniormedlem
 
svar sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 13
svar er på en erverdig vei

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

Yrla: jeg har lest noe om at blander man fløte og kakaomase blir litt spesiell konsistens, men skal prøve det også.

svar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 08:52   #12
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hvordan lage melkesjokolade av rå kakao?

jeg bruker kakaosmø og kakaopulver og litt mandel eller chasew smør, den blir relativ lys og god

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan lage god salatdressing? pingu-72 Oppskrifter 7 28-07-09 15:41
Hvordan lage Weight Thicker Jabba Spørsmål og svar 0 11-11-08 21:19
Hvordan lage brownien? Hedda:) Eurodiett 27 20-09-07 16:40
Hvordan lage fromasj? Sturemmt Kake/dessert og snacks 15 11-06-07 21:04
Hvordan lage et nytt innlegg? mima Spørsmål og svar 9 21-05-07 19:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no