Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse og diabetes1!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-08, 23:18   #1
!Skrammel!
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 38
Innlegg: 22
!Skrammel! er på en erverdig vei
Question

Ketolyse og diabetes1!

Min mor har diabetes 1 og insisterer å gå på denne "kuren"! Leste på nett og i boka at dette skulle man ikke gjøre! Hvorfor?? Det blir nok litt lettere å overtale henne til å slutte hvis jeg har noen grunner!

!Skrammel! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 00:04   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: ketolyse og diabetes1!

Hø? I Mat og Helse står det iallfall at både de med diabetes 1 og 2 har svært god nytte av et slikt kosthold!

http://www.nrk.no/nyheter/1.2099137

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 07:16   #3
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og diabetes1!

Hei
Årsaken til problemene i forhold til type I diabetes er at man får svært vanskelig for å styre insulindoseringen og dermed lett får føling eller høyt blodsukker og ketoacidose ( meget farlig - og noe helt annet enn kostindusert ketose) Man mister muligheten for å sjekke urinen som tegn på ketoacidose fordi dietten gir ketoner i urinen.
I USA bruker man riktignok kostindusert ketose også ved type I diabetes, men det er under meget tett oppfølging hos lege og meget hyppig blodsukkermåling.
Ketolysekuren kan således ikke benyttes når man har type I diabetes.

Generell lavkarbo derimot er svært gunstig. Fedon Lindberg eller liknende an anbefales. Skifter man fra et "Kåre Norum" kosthold til "Fedon Lindberg", må ma også måle blodsukker ofte, da behovet for insulin blir mindre når man spiser mingre karbohydrat og stivelse.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 10:08   #4
!Skrammel!
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 38
Innlegg: 22
!Skrammel! er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og diabetes1!

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Årsaken til problemene i forhold til type I diabetes er at man får svært vanskelig for å styre insulindoseringen og dermed lett får føling eller høyt blodsukker og ketoacidose ( meget farlig - og noe helt annet enn kostindusert ketose) Man mister muligheten for å sjekke urinen som tegn på ketoacidose fordi dietten gir ketoner i urinen.
I USA bruker man riktignok kostindusert ketose også ved type I diabetes, men det er under meget tett oppfølging hos lege og meget hyppig blodsukkermåling.
Ketolysekuren kan således ikke benyttes når man har type I diabetes.

Generell lavkarbo derimot er svært gunstig. Fedon Lindberg eller liknende an anbefales. Skifter man fra et "Kåre Norum" kosthold til "Fedon Lindberg", må ma også måle blodsukker ofte, da behovet for insulin blir mindre når man spiser mingre karbohydrat og stivelse.

Vennlig Hilsen
Torkil


Oki! Tusen takk! Hun fikk ketoacidose i høst her og det var ikke langt unna at det gikk galt! Men da skal jeg tipse henne om Fedon jeg!

!Skrammel! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 20:46   #5
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og diabetes1!

Hei. Slenger meg på en gammel tråd i håp om svar Jeg har type 1 diabetes og har slitt med HØY hBa1c i mange år. Fikk diabetes i 95 og har vel så å si slitt med høyt langtidsblodsukker siden 98.. Jeg har hatt syreforgiftning opptil flere ganger og også akutt nyresvikt.. Likevel har jeg ikke klart å finne noe som har funka for meg.. Før nå! Jeg har prøvt meg på lavkarbo siste 3 ukene og siste uka med rundt 20 kh/dag. Blodsukkeret er mer stabilt enn noen gang og jeg har gått fra 7-8 til max 3 sprøyter daglig.. Jeg måler blodsukkeret mer enn noen gang og ligger som regel en plass mellom 4 og 7. Kan dette da på noen måte være skadelig for meg?! Jeg har ikke tett oppfølging med lege, men har tatt blodprøver før jeg startet med dette og skal gå regelmessig fremover.. Vil jeg ikke kunne fortsette slik på egenhånd, så lenge jeg har så god helse-gevinst av det? Og når jeg faktisk måler blodsukkeret mitt og regulerer insulinbruken? Jeg vil da virkelig påstå at det må være bedre for meg å holde blodsukkeret mitt jevnt under 10 enn å ha et blodsukker som svinger fra 3 til 30 i løpet av et døgn?!

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 21:37   #6
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketolyse og diabetes1!

Opprinnelig lagt inn av FrøkenBianca, her.

Hei. Slenger meg på en gammel tråd i håp om svar Jeg har type 1 diabetes og har slitt med HØY hBa1c i mange år. Fikk diabetes i 95 og har vel så å si slitt med høyt langtidsblodsukker siden 98.. Jeg har hatt syreforgiftning opptil flere ganger og også akutt nyresvikt.. Likevel har jeg ikke klart å finne noe som har funka for meg.. Før nå! Jeg har prøvt meg på lavkarbo siste 3 ukene og siste uka med rundt 20 kh/dag. Blodsukkeret er mer stabilt enn noen gang og jeg har gått fra 7-8 til max 3 sprøyter daglig.. Jeg måler blodsukkeret mer enn noen gang og ligger som regel en plass mellom 4 og 7. Kan dette da på noen måte være skadelig for meg?! Jeg har ikke tett oppfølging med lege, men har tatt blodprøver før jeg startet med dette og skal gå regelmessig fremover.. Vil jeg ikke kunne fortsette slik på egenhånd, så lenge jeg har så god helse-gevinst av det? Og når jeg faktisk måler blodsukkeret mitt og regulerer insulinbruken? Jeg vil da virkelig påstå at det må være bedre for meg å holde blodsukkeret mitt jevnt under 10 enn å ha et blodsukker som svinger fra 3 til 30 i løpet av et døgn?!

Ser ut som vi har tenkt likt i dag, for jeg starta denne tråden med litt av det samme:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40007

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 21:44   #7
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og diabetes1!

copy and paste

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Endre litt på Ketolyse. Nille eller andre som er flinke med forskjellige filosofier. SkinnyToBe Ketolysekuren 11 08-01-08 18:05
Fra ketolyse til SB? Monix South Beach 2 20-02-07 08:08
EAT og ketolyse, noen som har prøvd begge deler? LilleVille Lavkarbo generelt 0 29-11-06 11:30
Hva er grunnen til at dere valgte ketolyse? Titti Ketolysekuren 12 26-10-06 02:34
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no