Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Hjemmelaget majones

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-06-12, 10:06   #1
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Hjemmelaget majones

Jeg var innom Rimi forleden og grabbet 'Glad i mat'-magasinet på vei ut. Overraskende bra innhold!! (Beste jeg har sett for denne typen blad.)

Fant en majonesoppskrift der som virkelig frister, så skal lage den på søndag! (Har prøvd hjemmelaget majo tidligere, men da gjørde jeg feilen å bruke EV olivenolje. Det ble alt for mye oliven-smak! Denne gangen har jeg kjøpt en lys olivenolje, etter råd fra andre.)

Majones med hvitløk og sennep
Dette trenger du:


  • 6 fedd hvitløk
  • 2 eggeplommer romtemperert
  • saften av 1 sitron
  • 4 dl olivenolje
  • 3 ss grov sennep med frø
  • ½ ts havsalt
  • litt nykvernet pepper
Slik gjør du: 


  1. Kjør raskt sammen hvitløk, eggeplommer og sitronsaft i en blender.
  2. Tilsett oljen i en tynn stråle mens blenderen er i gang. Blandingen er ferdig når konsistensen er fast som majones.
  3. Ha den over i en serveringsbolle. Rør inn sennep. Smak til med salt og pepper og evt. mer sitronsaft.

    Kilde: http://gladimat.no/no/2012/02/fisk_o...r.9UFRHSZN.ips



Mmmmm får vann i munnen bare av å lese dette!

Her er noen majo-oppskrifter fra forumet. (Bytte peanøttolje med olivenolje etter min mening!)

Opprinnelig lagt inn av Idun Kjellvik, her.

Her skal dere få en majones-oppskrift av selveste Michel Roux (høyt anerkjent fransk kokk):

2 eggeplommer
1 spiseskje Dijon sennep
250 ml peanøttolje ("groundnut oil")
1 spiseskje varm hvitvinseddik ELLER 1 spiseskje Kald sitronsaft
Salt , pepper
***
Bland eggeplommene, sennepen og litt salt og pepper, og visp med en stålvisp. Hell oljen i, med en tynn, jevn stråle, og visp raskt hele tiden. Når alt er vispet inn, ha i oppvarmet eddik, eller sitronen. Smak til med salt og pepper.
Det blir en god porsjon, i mengde ca. et sånt kaviarglass, kanskje litt mer.
(evt erstatt litt av peanøttoljen med olivenolje, men ikek alt, til det er olivenoljen for fremtredende i smaken.)

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Urtemajones med Kesam eller Creme Fraiche (blir 7-8 dl)
Ingredienser
2 hele egg
4 dl kaldpresset olivenolje (finn en med mild olivensmak)
1 ss fransk sennep (dijonsennep)
1 ss eddik (eplecider eller hvitvin)
1/4 ts salt
1-2 fedd hvitløk, finhakket (alt. 1/2 - 1 kinesisk hvitløk)
1 chili, finhakket (alt. 2 ss chilisaus
3/4 beger kesam eller creme fraiche
Urter - valgfritt (forslag ; basilikum, timian, bladpersille, estragon)
- ved bruk av friske urter, bruk ca en neve av hver - finhakk før de tilsettes
- ved bruk av tørkede urter, bruk 1 ss av hver - la majonesen stå minst 45 min før bruk slik at smaken fra urtene får utvikle seg.

Salt + pepper smakes til på slutten

Framgangsmåte;
Fin hakk de friske urtene, ha alle ingrediensene i en høy, smal bolle (litersmål fungerer bra). Kjør dette sammen med en stavmikser til alt er hakket og godt blandet. Smak til med salt og pepper.

Dressingen oppbevares i kjøleskap, og tåler å stå minst 2 uker.

Forslag til bruksområder:
- ED fase 1: dressing på omelett
- ED fase 2: Omelett, kjøtt og fisk (stekt,kokt, grillet), sjømat
- Som utgangspunkt for bernaise, smakstilsetning i lyse sauser
- I stede for kryddersmør

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

2 eggeplommer
2-3 ts hvitvinseddik
2 1/2 dl olivenolje
hvit pepper etter smak
evt. 2-3 ts dijonsennep

Når du lager majones er det en stor fordel å bruke kjøkkenmaskin. Har du ikke en slik må du ha i ørlite olje om gangen og mikse kraftig.

Kjør eggeplommer, eddik og pepper i en kjøkkenmaskin i 15 sekunder. I stedet for eddik kan du bruke sitronsaft.

Tilsett oljen i en tynn stråle mens maskinen går, til all oljen er brukt og majonesen er tykk og kremaktig.

Blir oljen for tykk kan du spe med litt sitronsaft. Smak gjerne majonesen til med litt krydder.



lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 22:15   #2
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hjemmelaget majones

Ingenting er som heimelaga, men det blir helst til at vi lager hvitløksaioli når vi skal ha reker. Bruker stavmikseren og beholderen som hører til. Jeg synes forøvrig at den billigste rapsoljen fungerer best. Er ellers veldig glad i olivenolje, men akkurat til majones/aioli vil jeg ha en helt nøytral olje...

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 23:14   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget majones

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Ingenting er som heimelaga, men det blir helst til at vi lager hvitløksaioli når vi skal ha reker. Bruker stavmikseren og beholderen som hører til. Jeg synes forøvrig at den billigste rapsoljen fungerer best. Er ellers veldig glad i olivenolje, men akkurat til majones/aioli vil jeg ha en helt nøytral olje...

Akkurat der må jeg si meg enig, nøytral olje er best på smak i majones

Men hjemmelaget er alltid best!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 23:19   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget majones

Jeg synes billig (ikke-virgin) olivenolje gir lite nok smak til aiolii iallfall.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 09:36   #5
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Hjemmelaget majones

Huff fikk ikke laget den igår, for en liten sulten eggespiser hadde lurt til seg eggene mine

Kan definitvt underskrive på å bruke lys olivenolje også kalt 'prossessert' olivenolje hvis ikke du liker overdøvende olivensmak. Jeg kjøpte ybarra sin.

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Majones? Isa88 Induksjonen 3 06-07-10 15:35
Majones? Sua83 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 30-04-10 21:06
Majones Trampe70 Ketolysekuren 9 18-01-09 17:37
Din favorittolje i hjemmelaget majones? Chamomilla Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 22-12-08 15:33
Majones MissPhun Ketolysekuren 19 08-11-07 00:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no