Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sluttet med frukt/grønt

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-08-12, 09:37   #1
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sluttet med frukt/grønt

Jeg spiser ganske lite grønnsaker nå, med unntak av krydder og kaffe. Har sensitiv mage som reagerer på både stivelse og fiber, men kan gå bra hvis jeg spiser bitteliten porsjon samtidig med en del kjøtt og smør.

Tror egentlig at dettte går helt fint ernæringsmessig, men vært fint å finne fler 'tilbehør' jeg tåler, for variasjonens skyld. (Og for å berolige de som tror jeg kommer til å dø uten frukt og grønt..) Guacamole går ganske bra, så det har jeg begynt å spise litt mer av.

Her er en side som er negativ til fiber, og mye av det stemmer med min erfaring:
http://www.fibermenace.com/reports/myth.html

(En annen ting som hjelper i mitt tilfelle, er å unngå de mest 'magre' kjøttypene som fisk og kylling. Evt spise de sammen med stor mengde smør. Et høyt inntak av salt har også vist seg å hjelpe, så det blir en del spekemat og buljong.)

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 11:20   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Sluttet med frukt/grønt

Å reagerer på fiber og/eller fruktose er ikke så ukjent, men ikke så veldig omtalt. Det meste du trenger kan du få fra en animalsk diett alene; alle vitaminene med unntak av vitamin c f.eks. Likevel bør du gå igjennom vitaminer og mineraler og se om du, med dine matvaner, greier dette. Det vil være vanskelig om du ikke spiser organmat (spesielt lever) eller veldig vidt. Det er også en del mineraler som det finnes mest av i frømat...

Dersom du drikker buljong vil jeg anbefale å kjøpe oksehale og koke den selv - den er mye mer næringsrik (og inneholder store mengder glutamin som er den amminosyren som tarmslimhinnene trenger mest av) og fet sett i forhold til buljong/-terninger (som vanligvis inneholder mest MSG)...

Lykke til - husk at det er du som er fasiten for ditt liv.

EDIT: Du kan kanskje lese deg opp på FODMAPs - det er mat med mye uoppløselig fiber som mange har problemer med.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 12-08-12 kl 11:33.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frukt og grønt? tula73 Spørsmål og svar 8 03-03-11 11:53
Så mye sukker er det i frukt og grønt Kitt Lavkarbo generelt 2 09-04-10 23:30
Frukt og grønt Torleiv Ketolysekuren 2 31-01-09 18:53
Gift i frukt og grønt guro Generell ernæringsdebatt 1 30-09-06 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no