Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketose i 2 uker, gir meg der, fordi ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-11, 15:03   #1
pspeters
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3
pspeters er på en erverdig vei

Ketose i 2 uker, gir meg der, fordi ...

Hei,

Gir meg etter 2 uker med 1.5 kg vekttap, hvorav halve muligens er vann, ikke fordi jeg ikke har tro på dietten, men fordi jeg kun har 3-4kg overvekt. Også fordi jeg syns det er ble noe upraktisk for meg og min familie.

Men jeg har lyst til å ta av de overflødige kiloene og ønsker å finne riktig balanse mellom karbo, proteiner og fett. Jeg er egentlig en karbojunkie; digger brød, mûsli og godteri.

Har god og sterk fysikk, bredbygd og er 185cm, 88kg. Trener i snitt 2.5-3 ganger i uka og går en time hverdag tur\retur jobb i tilllegg.

Ketolyse tar utgangspunkt i 20 karber dagen, men man vel ikke være i ketose for å miste fett på lavkarbo slik jeg har forstått det(?)

Det jeg lurer på er følgende:

- hva er riktig karbonivå får fortsatt vekttap pluss at man fortsatt kan spise mer fett enn "vanlig" diett? Trenger ikke være veldig spesifikt, vet at det varierer. Hvis noen vet om et spekter her f.eks. 20 -100

- har lav fett i kombo med lav karbo noen hensikt?

- har tidspunkt på dagen for karborike måltid noen innvirkning, når man ikke er i ketose?

-Netto karbo....hva er dette og er det noen kontrovers rundt begrepet?


....Ja, det var det

Takk på forhånd

pspeters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavere karbo :) Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:21   #2
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Vil oppfordre deg til å prøve ett lavglykemisk kosthold. Der er det rom for ALLE matvarer, bare i moderasjon. Lindberg er f.eks ett lavglykemisk kosthold.

Lavkarbo er jo ett vidt begrep og dekker opp til 150 gram karbohydrater om dagen. Det er en heslig myte som har etablert seg ute om at man MÅ være i ketose for å gå ned, hvilket ikke stemmer!

Du bør prøve å få karborike måltider tidlig på dagen for å forbrenne mest karbohydrater ut over dagen.

Spis f.eks havregrøt til frokost, men erstatt halvparten av havregrynene med cottage cheese, nøtter, musli etc, kakk oppi ett egg osv. Spis med bær, søtning og kanel. Så kan du spise f.eks salat med fullkornspasta, villris eller linser til lunsj.

Du kan også spise poteter, bare du koker poteten først, avkjøler den og varmer den opp igjen. En kokt potet med rødt skall har en GI på 69, mens den samme poteten plutselig får en GI på 23 når den er kokt og oppvarma igjen.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:39   #3
pspeters
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3
pspeters er på en erverdig vei

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Takk for tilbakemeldinger! Mye nyttig der!

I forhold til frokost, her har jeg hørt også det motsatte ( ikke overraskende, kanskje), nemlig at man bør spise mye fett for å kickstarte fettforbrenningen. Kommentarer eller emipiri på dette momentet?

Var også å trenet i går, og var i ketose på kvelden. Jo mer man trener, jo flere karber kan man spise og fortsatt være i ketose?

pspeters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavere karbo :) Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:03   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Du kan også spise poteter, bare du koker poteten først, avkjøler den og varmer den opp igjen. En kokt potet med rødt skall har en GI på 69, mens den samme poteten plutselig får en GI på 23 når den er kokt og oppvarma igjen.

Men oppvarmede poteter smaker pjuk...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 13:02   #5
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Men oppvarmede poteter smaker pjuk...

Neisj, steik de på panna =)

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 13:07   #6
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Opprinnelig lagt inn av pspeters, her.

Takk for tilbakemeldinger! Mye nyttig der!

I forhold til frokost, her har jeg hørt også det motsatte ( ikke overraskende, kanskje), nemlig at man bør spise mye fett for å kickstarte fettforbrenningen. Kommentarer eller emipiri på dette momentet?

Var også å trenet i går, og var i ketose på kvelden. Jo mer man trener, jo flere karber kan man spise og fortsatt være i ketose?

Det kommer nok sikkert helt an på hvilken kostholdsfilosofi man fører. Når man spiser ketolyse spiser man jo mye fett. Det er klart at da vil det jo være best å spise det mest fettrike måltidet på morgenen for å kickstarte energien og for å forbrenne mest mulig ut over dagen.

Hva tror du skjer om du spiser det karborike måltidet til kvelden? Jo, karbohydratene ligger og lurer neddi der og så sløver du litt før du legger deg, med masse karbs innabords som får lov å formere seg til fett

Spiser du lavglykemisk eller litt høyere på karbohydratene enn 20 gram så er det best å spise mest karbs tidlig på dagen. Trener du bør du kanskje vurdere å ha ett karbohydratmåltid etter trening. F.eks frukt og nøtter. det hjelper på restitusjonen.

Selv spiser jeg havregrøt til frokost, og enten noe fullkornspasta, naturris, bønner, linser eller poteter til lunsj, med mindre jeg er lat og kjøper salat og kylling på ICAen, da tar jeg som regel en polarbrød extrem eller noe sånn til det. Så grønnsaker og frukt og nøtter resten av dagen som karbokilder.

Jo mer man trener jo mer karbs kan man "unne seg". For spesielt aktive personer, som meg selv som trener ett par timer om dagen, så har jeg inget utbytte av ketolyse. Man forbrenner jo karbene uansett, og dessuten kan man faktisk risikere at kroppen kommer i sparebluss nettopp fordi den ikke greier å omdanne fettet like raskt som karbohydratene til energi. Det er ikke dermed sagt at man skal dynge innpå med banan og sjokomelk.

__________________


Sist redigert av Cherry : 03-08-11 kl 13:12.
Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 13:24   #7
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Jeg mener å ha lest at om man overstiger 50-60 karbohydrater, så må man også kutte på fettet.

Lav karbo kombinert med lavkalori vil antagelig få deg til å føle deg ganske ille... Eurodietten ligger visstnok på 1200-1300 kcal og ca 20 karber pr dag, og noe lavere enn det er ikke å anbefale. Har hørt om ekstreme som besvimer og havner på sykehuset. Kroppen kan i perioder bruke protein som primærenergikilde, men at vektnedgangen stopper opp etter en tilvenningsperiode... det blir på samme måte som bodybuilderene gjør når de skal bygge muskler tror jeg...

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 13:48   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Opprinnelig lagt inn av tarante, her.

Jeg mener å ha lest at om man overstiger 50-60 karbohydrater, så må man også kutte på fettet.

Lav karbo kombinert med lavkalori vil antagelig få deg til å føle deg ganske ille... Eurodietten ligger visstnok på 1200-1300 kcal og ca 20 karber pr dag, og noe lavere enn det er ikke å anbefale. Har hørt om ekstreme som besvimer og havner på sykehuset. Kroppen kan i perioder bruke protein som primærenergikilde, men at vektnedgangen stopper opp etter en tilvenningsperiode... det blir på samme måte som bodybuilderene gjør når de skal bygge muskler tror jeg...

72 karbohydrater pr dag er grensa på hvor man må begrense fettinntaket. Dette er selvfølgelige bare offisielle tall og man må prøve seg fram med sin egen kropp.

Lavkalori med type lavkarbo ala ketolyse er i utgangspunktet bare tull. MEN, noen må faktisk begrense kaloriinntaket for å gå ned i vekt selv på lavkarbo.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 18:16   #9
Otelia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 3
Otelia er på en erverdig vei

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

- har lav fett i kombo med lav karbo noen hensikt?

Dette lurer jeg også på! - typisk når en ikke klarer å få i seg så mye som 70% fett..
Noen som vet?

Otelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:04   #10
pspeters
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3
pspeters er på en erverdig vei

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Karbene man spiser etter trening, blokkerer ikke de på samme måte for fettforbrenning fordi de brukes til å fylle opp glukoselagrene i kroppen?

Ønsker å kjøre lavkarbo en stund til før jeg går over på lav glykemisk. Trener på kveldene så i forhold til å spise karbo etter på så kommer det rådet muligens i konflikt med det å spise de før jeg legger meg.


Takk for all hjelp hittill!

pspeters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavere karbo :) Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 11:33   #11
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Lavkarbo+lavfett er ikke bra! Da fjerner du begge kildene til "brensel" for kroppen din. Mao: du sulter kroppen din..

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 22:30   #12
heymaria
Juniormedlem
 
heymaria sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 15
heymaria er på en erverdig vei

Sv: Ketose i 2 uker, gir meg der fordi....

Opprinnelig lagt inn av Otelia, her.

- har lav fett i kombo med lav karbo noen hensikt?

Dette lurer jeg også på! - typisk når en ikke klarer å få i seg så mye som 70% fett..
Noen som vet?

I vinter når jeg først begynte med lavkarbo og egentlig ikke hadde lest noe særlig om hvilke "regler" som gjelder, kuttet jeg bare ut karboer uten å legge til noe fett. Det resulterte i en slags lav-karbo/lavt-fett-kosthold. Jeg opplevde ikke det som noe problematisk på helsa, men kan ikke si jeg ble noe slankere av det.

heymaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Over 3 uker i ketose, men ingen kg ned ... Minusnoenkg Ketolysekuren 8 22-08-10 15:23
4 uker i ketose - når begynner man å gå ned i vekt? inot Ketolysekuren 22 11-08-10 21:27
I ketose i 3 uker, men ingen nedgang Always Ketolysekuren 3 01-02-10 12:26
Sunt fordi: usunt fordi: SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 0 22-09-09 06:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no