Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-06-07, 09:01   #1
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

http://www.abcnyheter.no/node/47764

Dette var ikke noen hyggelig nyhet å få slengt midt i fleisen sammen med morgenkaffen....
Noen fagfolk som kan kommentere denne - vær så snill....?

...og hva mener de med "i det lange løp", tror dere? Tre måneder? Tre år? Tredve år...?

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 09:45   #2
Grethe B
Seniormedlem
 
Grethe B sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 52
Innlegg: 1.627
Grethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snill

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

Jeg blir så frustrert og forbanna når det kommer dettende "forskningsrapporter" av sånn type!! Kunne ønske meg et skikkelig svar på omerådet jeg også!
Om dette virkelig stemmer, hvorfor er det da så mange som får tarmkreft av de som spiser karbohydrater så det "tyter"??
Jeg har selv to i nærmeste familie som har hatt diagnosen og kjenner til mange flere, tro meg når jeg sier at disse menneskene har IKKE spart på karb.inntaket!

__________________
Hilsen meg.
Grethe B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 10:17   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

*sukk*
Hvordan foregikk denne testen da ? Det står det ikke noe om. Hvor lenge ? Hva slags mat spiste de. Hvorfor kommer de ikke med mer detaljer ?

Anbefaler å lese original artikkelen. Der er ordene "could"/kan kanskje (Altså ikke "can"/kan) brukt 3-tre ganger og "possible"/mulig, brukt 2-to ganger. De tar altså alle mulige forbehold. Det er kanskje en mulighet for at lavkarbo dietter kan øke kreftfaren.

Litt tynt - ikke ??


Sitat:

The acid, called butyrate, is produced by bacteria and helps kill off cancerous cells.



Fettsyren (butyrate) produseres av bakterier i magen og hjelper til med å bryte ned kreftceller.


Det betyr altså at denne fettsyren hjelper til med å bryte ned allerede eksisterende kreftceller. Mangelen på den forårsaker ikke kreft. Det er bare EN av mange ting som kan bryte ned kreftceller. Protein er en annen...

Konklusjonen deres er:


Sitat:

I det lange løp kan slike dietter føre til tarmkreft, sa professor Harry Flint som står bak studien.

Det viser også hvor lite disse menneskene vet om lavkarbo kosthold. Det finnes 3% butyrate i ekte SMØR. Den finnes også i KOKOSOLJE. Og hvor mange karbohydrater er det i smør og kokos/kokosolje dere ? Hvor mye smør og/eller kokosolje spiser en på an lavkarbo diett ? I motsetning til de på lavkalori som spiser lettprodukter som IKKE inneholder butyrate. DE trenger karbohydrater til å danne denne fettsyren i tarmen.

Når det er sagt så er det ufordøyd korn/fiber som fører til vekst av botyrate i tarmen. De fleste lavkarbodietter tillater grovt korn/fiber. Bare ikke raffinert hvitt mel. Det står ikke noe sted at raffinert hvitt mel gir samme effekt. Både Atkins og Ketolysekuren anbefaler tilbake føring av grove kornsorter i maten etter at målvekt er nådd.


Sitat:

The researchers said the danger comes if dieters are tempted to keep the level low.

Det er få som lever på rundt 20-25 karber pr dag resten av livet, selv på en lavkarbo diett.



De sier også "i det lange løp", men sier ikke noe om hvor lenge.....


Litt for mange løse tråder syns jeg.



Og selv om det høres nifst ut vil jeg absolutt sjanse å spise slik jeg gjør, MED de helsegvinstene det gir (og alle vondtene jeg er kvitt). Fremfor å gardere mot en promille sjanse for tarmkreft og sitte med masse overflødige kilo, vondt oppblåst mage/dårlig fordøyelse/smerter, ledd/giktplager, dårlig hud,dårlig søvnkvalitet, tretthet ..... ja.... lista er lang.


Her må hver og en ta en avgjørelse for egen helse, egen kropp. Tro på alt en leser og leve etter det. (Da bør en vel strengt tatt legge seg ned for å dø med en gang). Eller veie helsegevinstene med mye/lite karber opp mot hverandre og velge hvilke bivirkninger en kan/vil leve med og innrette seg etter det.



Om noen blir redde etter å ha lest en slik artikkel har jeg full forståelse for det. Jeg disser ingen som føler for å hive innpå med karber på grunn av slikt heller. Men lytt iallefall til egen kropp og gjør egne avgjørelser på et noe mer vektig grunnlag enn en tilfeldig avisartikkel med tendensiøs overskrift !




__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 10:32   #4
Milla81
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

Se http://www.rowett.ac.uk/press/18_6_07_press_rel.htm

Her står det litt mer utfyllende

  Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 10:39   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

Ok, litt mer nyansert og litt mer info der, bl.a. at lavkarbo dietter betyr lite fiber, frukt og grønnsaker.....

Lite frukt er jeg med på, men lite grønnsaker ?? Det er jo det vi maser om hele tida her inne, mer grønnsaker, mer grønnsaker !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 13:34   #6
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

Akkurat.
AKKURAT!!!

Dette her hva mine første tanker også var.
For når vi tenker etter - er det virkelig noe der ute som ikke kan drepe oss?
Blir du utsatt for mye nok vann, for eksempel, dør du iallefall. Drukner, gjør du. Og grønnsaker? Hva hvis du får en diger gulrot i hodet og kreperer?

Nei, noe kommer nok til å ta kverken på en før eller senere. Spørsmålet er bare: Hva skal vi spise i mellomtiden...?

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 23:17   #7
Chop
Medlem
 
Chop sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 283
Chop er en juvelChop er en juvelChop er en juvel

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

Enig med Nille som nok en gang kommer med et meget fornuftig innlegg, for mange løse tråder.

Samme som jeg hører ang. brystkreft, alt som kan øke sjansene for å få det. Tidlig mens, få eller ingen barn, barn sent i livet, hormoner, bla..bla, overvekt, osv. Kjære vene, fikk jeg brystkreft fordi jeg var overvektig? Tror kanskje ikke det nei!

Jeg tror at gevinsten ved en lavkarbokur er større enn det motsatte og tar ihvertfall sjansen. Ved å være feit øker en vel sjansen for hjerteproblemer, og det ser jeg på som en større risiko.

__________________

_________
Bloggen min
Chops nedovertur
Chop er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mer fett, mindre karbo Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 00:03   #8
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

Slike saker er ikke bra. For det 1. så tviler jeg sterkt på at de stemmer og jeg har ingen planer om å legge om fra lavkarbo til noe annet ihvertfall. Da må jeg tilføre brød, potet, pasta, light produkter, melk til mitt nåværende kosthold.....kanskje litt sukker også?? Hvorfor er dette bedre spør jeg om da enn den maten jeg spiser nå?

Dette virker også som en skremselspropaganda på de som kanskje prøver denne måten å spise på, men så ser de at det er farlig og slutter. Og andre igjen vil ikke prøve engang for det er jo så farlig. Man tar helt enkelt fra mange mennesker bedre helse og livskvalitet og såklart muligheten til ett slankere liv med slike feilaktige "forskningsresultater".

Han som ledet studien var vel professor også....ja det gjør jo ikke saken noe bedre.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:31   #9
reidun50
Medlem
 
reidun50 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Alta
Alder: 66
Innlegg: 215
reidun50 er en juvelreidun50 er en juvelreidun50 er en juvel
Cool

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

Hei.
Syns jeg husker at det stod noe om et varig lavkarbo kosthold, og det kan vel ikke gjelde en kur. Uansett, med eplefasong er det fare for hjerte-kar, diabetes osv osv. Tror jeg heller til den tanken at "døden må en årsak ha", og om jeg med en lettere kropp får høyere livskvalitet, må vel det telle?
Iallefall: Dette er artig! to uker, minus 3,5 kilo!!!!!!
Jeg fortsetter selv om det måtte være farlig !!!
Reidun

reidun50 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:05   #10
Mint
Medlem
 
Mint sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 43
Innlegg: 369
Mint har en fantastisk aura rundt segMint har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

Jaja. Livet i seg selv er jo 100% "death proof". (Var og så siste Tarantinofilmen i går ja!) Jeg for min del orker ikke ta slike "undersøkelser" seriøst når de feks bare har hatt menn som "forsøkskaniner". Gjelder "resultatene" da bare menne eller?

Mint er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Bakdeler med lavkarbo? Lotusia Lavkarbo generelt 33 17-09-07 11:28
Sukker øker kreftfaren Kanutten Generell ernæringsdebatt 2 09-04-07 13:18
Kan ketolysekuren kun kombineres med andre lavkarbo dietter? Thula Ketolysekuren 28 03-03-05 08:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no