Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fibromyalgi

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-11, 19:57   #1
Lyktestolpe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 18
Lyktestolpe er på en erverdig vei

Fibromyalgi

Hei, eg er ikkje interisert i å gå ned,men prøve om lavkarbo hjelper på fibromyalgi. Hvis eg eter lavkarbo uten alt det fettet, virker det likavel?? Har en galle som ikkje takler særleg mykje fett, er allergisk for reker,løk,hvitløk, diverse nøtter...og kroppen reagerer negativt på salt (bacon),hoper seg opp med vann og enkelte ganger må eg rett og slett ta vanndrivende.....smertene forsterker seg ved væskeansamling,og det går dagevis for kroppen og kvitte seg med det.

Lyktestolpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 20:39   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Fibromyalgi

Hei og velkommen!

Kva med å sjekke ut Lindbergkosthald? Det er mindre fett enn dei ketosebaserte kosthalda. Lindberg funkar, eg gjekk sjølv ned i alle fall 10kg på det i 2000 (har ikkje eksakt tal, sidan eg ikkje brukte vekt).

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 23:41   #3
Lyktestolpe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 18
Lyktestolpe er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

No har eg ikkje ynskje om å gå ned i vekt.....berre fungera bedre med kroppen eg har fått utlevert...

Lyktestolpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 23:46   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi

Å unngå sukker og høykarbomat som sukker, fruktose, bananer, ris, pasta, mais og brød/korn vil kanskje hjelpe. For ikke å bli for næringsfattig bør du innta litt erter og bønner siden du må unngå nøtter og sikkert da også frø. Kan du spise egg uten problemer er det supermat. Fedon-kosthold er ikke så høy på fett. Lett-ost kan du spise det?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 00:19   #5
Lyktestolpe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 18
Lyktestolpe er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

All ost går bra, men ikkje melk på frokostblandinger....men går bra i mat,supper og sånn. Skal prøve ut om paranøtter går bra no til uka. Frø har eg ikkje merka noke til enno. Erter går bra,bruker litt erterstuing fra pose,nesten det einaste ferdig produktet eg kan ete....det meste inneholder jo løk i noen varianter.....Bruker kiney bønner.

Lyktestolpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 00:22   #6
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Fibromyalgi

Jeg har hørt at høyfettkosthold også kan løse opp gallestein dersom det er det som er problemet (men da vil man jo gjerne ha noen runder med vondt før det ordner seg). Jeg har en venninne som fikk et mye bedre liv med mye mindre smerter etter hun spiste a la Hexeberg. Hun har hatt veldig mye smerter på grunn av fibromyalgi. Jeg tror at all redusering av karber vil hjelpe. Men du må nok øke litt på fetter. Avocado for eksempel er en god frukt

Les gjerne denne på Lena Beatrice sin blogg: http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...-dette-fettet/

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 00:23   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi

Så bra da. Du må jo ikke spise så mye fett som på ketolyse for å spise lavkarbo. Ketolyse er veldig streng. Om du spiser bønner, frø, erter og grønnsaker med en del karbohydrater i vil det gi den nødvendige energien du ellers ville fått fra det ekstra fettet du vil unngå ved ketolyse.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 00:34   #8
SusanG
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 65
SusanG er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

Du kan jo ta deg en tur på biblioteket og låne boken til Sofie Hexeberg før du begynner, Frisk med lavkarbo heter den. Syns det var veldig bra lesing

__________________



Ole Brumm, Om ikke å gi opp:
Hvis hyssingen ryker, prøv en ny
SusanG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med innslag av supermat og rawfood Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 00:51   #9
Lyktestolpe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 18
Lyktestolpe er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

Tusen takk for gode svar. begge bøkene til Hexeberg ligger og venter på postkontoret,blir henta imorgo...Veit ikkje heilt kva som går av gallen min,men får så store smerter at eg nesten ikkje holder ut. Nå har eg ete minimalt med fett i mange år.... Etter 3 uker på lavkarbo, lurer eg på om gallen er på tur igjen,men om det hjeper på den og med feitt,så får eg vel holde ut det og ei stund. Men smertene mine vart extrem verre etter at eg starta med lavkarbo.....det har vart vel ei uke,men trur det slpper taket litt no. Lurte på om det var vanlig...med forsterka smerter ved oppstart???

Lyktestolpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 02:52   #10
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Fibromyalgi

Opprinnelig lagt inn av Heidi Bjørgum, her.

Veit ikkje heilt kva som går av gallen min,men får så store smerter at eg nesten ikkje holder ut. Nå har eg ete minimalt med fett i mange år.... Etter 3 uker på lavkarbo, lurer eg på om gallen er på tur igjen,men om det hjeper på den og med feitt,så får eg vel holde ut det og ei stund. Men smertene mine vart extrem verre etter at eg starta med lavkarbo.....det har vart vel ei uke,men trur det slpper taket litt no. Lurte på om det var vanlig...med forsterka smerter ved oppstart???

Ja, dette er vanlig!
Hvis man har levd fettfattig i flere år, så har galleblæren vært i lite aktivitet, og når den da plutselig skal begynne å jobbe igjen, er ikke musklene helt vant og det kan gi smerter. En annen vanlig grunn til smerte er at det i tillegg har krystallisert seg litt grus eller evt stener i galleblæren, som kan ha vært der lenge, men som først merkes når galleblæren begynner å kontrahere igjen.
Du nevner at det begynner å slippe taket nå, og det er jo supert! Skulle det bli verre, er det selvfølgelig lurt å kontakte legen og få operert ut de eventuelle stenene.
Du finner flere nyttige innlegg i diverse tråder om temaet her inne, slik som denne og denne

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 08:06   #11
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi

Fibromyalgi var en av grunnene til at jeg begynte på lavkarbo mat. Har dette selv og som de fleste vet så trigger jo sukker betennelser. Du kan fint leve på lavkarbo eller redusert karbo mat uten alt fettet, men du må være veldig nøye med sammensettning av måltider. Liksom lure fettet inn i kroppen. Avokado er jo fin å spise da, likeså egg. Lykke til med ditt nye kosthold.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 09:29   #12
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Fibromyalgi

Min kommentar med 10kg ned på Lindberg var berre at det funkar! Dei fleste opplever vel meir kroppsleg velvære på lavkarbo.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 10:47   #13
Lyktestolpe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 18
Lyktestolpe er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

Dei smertene som begynner å slippe taket var ikkje gallesmerter, men extreme smerter mellom skulderblada....Trur nok at eg forsetter på lavkarbo etter å ha lese svar her, takk til alle....får berre lure meg rundt allergi og galleprob. så godt eg kan.
Mer energi merkar eg allerede,og om smertene slipper taket litt,kan eg kanskje bruka den til noke og....)

Lyktestolpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 11:21   #14
Lyktestolpe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 18
Lyktestolpe er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

Furine: du får herved tillatelse til å gi meg eit "tullenavn", da eg ikkje klarer å svare på melding...berre send det til meg i privat melding...for eg kan lese dei... På forhand takk!!

Lyktestolpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 11:22   #15
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

Jeg har hatt fibromyalgi siden tidlig i tenårene. Når jeg går på lavkarbo som nå, har jeg faktisk ingen smerter i kroppen! Jo, jeg har smerter når jeg bruker hendene, armene osv., f.eks. skreller poteter eller skriver. De tåler ingenting. Men når jeg er i ro, går eller sitter, kjenner jeg ingenting! Det er en helt ufattelig forskjell De stikkende smertene i skuldrene er også borte.
Da jeg gikk på Atkins for noen år siden, i 6 mnd, brukte jeg svært lite fett. Samtidig spiste jeg maks 20 karbo pr. dag. Da var jeg i fantastisk form, akkurat som nå når jeg går på Atkins, men spiser masse fett. Jeg er overbevist om at det er karbohydratene som er problemet! Kutt de ned til under 25 karbo, så er jeg sikker på at fibrosmertene forsvinner for deg også Tror det særlig er mel som er problemet for oss. Det betyr ikke noe om du ikke trenger å gå ned i vekt, gå på lavkarbo uansett. Du kan jo fint holde vekten med denne typen mat. Har tatt en haug med blodprøve nettopp. De har aldri vært flottere, legen er veldig fornøyd og ber meg fortsette med lavkarbo Vet ikke noe om nyrene dine, så jeg kan ikke hjelpe deg der. Men du kan kanskje prøve deg fram hva de tåler? Jeg bruker fløte i kakaoen, cocosa i teen og lager masse ostechips...

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 11:24   #16
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi

Opprinnelig lagt inn av Heidi Bjørgum, her.

Dei smertene som begynner å slippe taket var ikkje gallesmerter, men extreme smerter mellom skulderblada....Trur nok at eg forsetter på lavkarbo etter å ha lese svar her, takk til alle....får berre lure meg rundt allergi og galleprob. så godt eg kan.
Mer energi merkar eg allerede,og om smertene slipper taket litt,kan eg kanskje bruka den til noke og....)

Masse lykke til, men husk du vil sannsynligvis bli værre før du blir bedre, bit tennen isammen for det går fort over. Du lærer kroppen din å kjenne på en ny måte og smertene blir anderledes etter en stund. De fæle dagene blir sjeldnere og de kommer ikke så ofte og varer ikke så lenge som før, men tålmodghet er stikkordet:-) Snakker av erfaring:-)

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 11:44   #17
SusanG
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 65
SusanG er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

Det kan også være lurt å spise glutenfritt når man har fibromyalgi. Har hørt flere som har gode resultat med sukker og glutenfri mat.

__________________



Ole Brumm, Om ikke å gi opp:
Hvis hyssingen ryker, prøv en ny
SusanG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med innslag av supermat og rawfood Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 12:12   #18
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Fibromyalgi

Opprinnelig lagt inn av Heidi Bjørgum, her.

Furine: du får herved tillatelse til å gi meg eit "tullenavn", da eg ikkje klarer å svare på melding...berre send det til meg i privat melding...for eg kan lese dei... På forhand takk!!

Fekk siste meldinga!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 12:52   #19
frk_johansen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 58
frk_johansen er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

jeg har fibromyalgi, og noen ekstra kilo som jeg tenkte jeg skulle kvitte meg med. To fluer i en smekk osv (har også hørt at lchf skal være bra for oss med fm). Men jeg synes ikke det virker no særlig, jeg har gått ned 6,5 kg fra 6 januar vel og merke, men merker ikke noe bedring i forhold til fm. Men det kan jo være individuelt det, hvis du ikke vil gå ned noe, så kan du jo bare prøve, blir du bedre så er det jo kjempefint. Hvis ikke så kan du jo bare gå over igjen til vanlig kosthold. (selv om det er veldig fint å gå på lchf altså!)
Bare tenkte på at det er mye du ikke tåler, som du skal spise mye av på lchf. Men jeg mener nå uansett at det er greit å kutte ut sukkerog karbohydrater, jeg kjenner det veldig godt på kroppen når jeg har spist mye av det... uvel og ekkel i kroppen liksom...

__________________
Startvekt 71,8 kg
http://marieshverdagsliv.blogspot.com/
frk_johansen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:21   #20
Lyktestolpe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 18
Lyktestolpe er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

Prøver dette en stund,men trur eg har lest ein plass at ein bør prøve en 6 mnd. tid......? Så det går eg for iallefall....Er ikkje undervektig enno,så det er ikkje stor krise om eg går ned litt meir,men det går jo fort nedover syns eg....men stopper det snart så..... Det eg ikkje tåler, det tåler eg jo ikkje uansett, men det er eit mareritt å gå ut å bestille mat. Veit ikkje alltid kem so er mest frustrert,eg eller servitøren...) Var kjekt å komme her og få litt forskjellige svar,det trengte eg.

Lyktestolpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:23   #21
murse
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 12
murse er på en erverdig vei
Smile

Sv: Fibromyalgi

Hei!
Jeg har ME, og egentlig også fibromyalgi ( men fikk ikke diagnosen FM, fordi jeg skulle slippe å ha så mange diagnoser). Jeg spiser lavkarbo, ca 50-70 g karbo om dagen. Jeg må spise mye fett, for å ikke gå ned mer i vekt. Har gått ned fra ca 75 kg til 61 kg. Lav BMI. Jeg har hatt en del effekt av lavkarbo. Jeg tåler mer aktivitet, får bare smerter etter mye aktivitet og er mer stabil i form, humør og sover bedre. Huden er finere ( dvs 2 kviser i steden for 30 kviser, og mindre kløe/tørrhet i huden) og håret tjukkere og jernmangelen er borte. Menstruasjonen er regelmessig og sparsom. All soppinfeksjon er borte. Nå skal det sies at jeg har nådd et ganske høyt nivå i min biyun qigong-trening, men at jeg merket veldig akutt bedring ved kostholdsomlegging. Var også uten gluten og melk i ca 1 år.

murse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg, under 70 g karbo Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:31   #22
christinal
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 86
christinal er ny på veien

Sv: Fibromyalgi

Jeg har fibromyalgi og begynte for ordentlig med lavkarbo etter besøk på Hexeberg klinikken 7. februar. Målet mitt er å få en levelig hverdag og overskudd til å ha ett liv utenfor huset og ikke tenke på å ha senga i nærheten til enhver tid. Jeg har også noen kilo for mye så om noen av de skal forsvinne gjør jo ikke det noe heller. Vektnedgangen går ikke så bra må jeg innrømme, den står ganske stille, litt ned og litt opp, har bestemt meg for å sette bort vekta ei stund, jeg minker nemlig i cm rundt livet hvertfall.
Når det gjelder fm, så er det fortsatt smerter tilstede så absolutt. Det jeg merker mest er at jeg henter meg raskere inn igjen, har mindre hodepine enn tidligere. Noen dager har jeg godt med overskudd, andre ikke. Jeg er fortsatt endel sengeliggende og utmattet/sliten. For min del er det godt å være "klar" igjen for nye tak etter en eller to dager istedet for fire /fem dager. Hvor bra jeg blir tør jeg ikke svare på eller håpe på. Hexeberg sa dette ville ta lang tid siden jeg har vært syk så mange år, men til sommeren mente hun at jeg ville merke stor bedring. Derfor vil jeg teste ut dette også, og la det få tid frem til sommeren,
Lykke til

christinal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 18:05   #23
Lyktestolpe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 18
Lyktestolpe er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

Dette høyrest lovande ut...) Og eg har idag laga smør heime da eg aldri har orka eta meierismør (bondesmør) så no håpar eg at eg klarer lure i meg litt fett slik og.Det var ihvertfall godt. Takk til alle som tar seg tid til å svare her.....skal gå for dette no.....

Lyktestolpe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 18:38   #24
christinal
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 86
christinal er ny på veien

Sv: Fibromyalgi

Egg inneholder både fett og proteiner. Når du lager deg en saus kok ut panna med rømme eller fløte om du kan bruke det. Kok deg brokkoli, hell av vannet, mos det med stavmikser tilsett en god dæsj smør og fløte

christinal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 20:03   #25
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi

Jeg har fibromyalgi. Begynte på lavkarbo for å gå ned i vekt, og det har jeg også gjort. Vet ikke hvor mye, for jeg har ikke vekt, men det kjennes godt på klærne.

Jeg er godt fornøyd med å ha blitt lettere, det har gjort livet mitt bedre. Men jeg synes ikke jeg har fått mindre smerter, heller tvert imot. Det kan godt hende at det skyldes andre ting, mer stress på flere måter, ungene mine har vært mye syke. Men har også lurt på om man får mer vondt når man slanker seg, kan det være at fettet fungerer som ei slags polstring? Vet om flere som har fått mer vondt etter at de slanka seg.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fibromyalgi og ME plastbox Fysisk og mental helse 10 23-10-10 00:26
Kosthold og fibromyalgi? beate Generell ernæringsdebatt 8 07-07-08 00:54
Fibromyalgi - gladnyhet Bergen27 Fysisk og mental helse 16 03-06-08 21:59
Fibromyalgi? KrissiFontaine Fysisk og mental helse 13 13-11-07 22:01
Fibromyalgi og kosthold MHM Fysisk og mental helse 11 08-05-05 21:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no