Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

jern

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-06, 18:21   #1
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

jern

har sett at man skal ta kosttilskudd uten jern - hvorfor det? har jern en negativ virkning på fettforbrenningen..?

  Svar med sitat
Gammel 29-01-06, 18:53   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: jern

Man skal IKKE ta jerntilskudd, såfremt man ikke har fått PÅVIST jernmangel.

Jeg mener at jeg leste et sted, at jernoverskudd i kroppen er mere vanlig blant det norske folk, enn jernunderskudd.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 29-01-06, 19:36   #3
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: jern

Opprinnelig lagt inn av mofe

Man skal IKKE ta jerntilskudd, såfremt man ikke har fått PÅVIST jernmangel.

Jeg mener at jeg leste et sted, at jernoverskudd i kroppen er mere vanlig blant det norske folk, enn jernunderskudd.

Det er helt korrekt. Litt av problemet er at for mye jern i kroppen har mye av de samme symptomene som jernmangel, f.eks. slapphet.

Når en kvinne da kommer til legen/søker rundt på internett og sier hun er trøtt og slapp blir hun ofte anbefalt jerntilskudd uten noe blodprøver til grunn. Og dermed forsterkes problemet.

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-06, 22:21   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: jern

Når en tar multivitaminer vil en få rikelig med andre mineraler enn jern og da kan jern komme litt i bakleksa. Har du for mye jern kan multivitamin være med å senke jernbeholdningen i kroppen. Og altså når du tar multivitamin kan du få for lite jern hvis du ikke hadde for mye fra før.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 30-01-06, 09:05   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: jern

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Når en tar multivitaminer vil en få rikelig med andre mineraler enn jern og da kan jern komme litt i bakleksa. Har du for mye jern kan multivitamin være med å senke jernbeholdningen i kroppen. Og altså når du tar multivitamin kan du få for lite jern hvis du ikke hadde for mye fra før.

Hm.. dette visste jeg ikke. Så kanskje man da, etter en viss tid med inntak av multivitamin - bør sjekke jernlageret hos lege?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-02-06, 14:55   #6
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: jern

Hei!
Henger meg på denne tråden her, jeg.
Jeg har sagt noen andre steder på forumet at jeg blir veldig sliten av trening, om jeg feks trener om morningen,så klarer jeg nesten ikke gjøre noe resten av dagen.. Jeg tar diverse kosttilskudd, uten jern. Jeg har igrunn ikke tenkt på dette med jernmangel før, men broren min har vært så sliten og slapp i det siste. Han har trodd at han har vært syk, og nesten ikke klart å trene. Svimler når han reiser seg og sånt. Jeg snakka med mamma i går, og da sa hun at han hadde fått påvist jernmangel...
Jeg tenkte kanskje jeg også kunne ha det.. men bør teste meg først da skjønner jeg..

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 10:15   #7
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: jern

Hadde din bror brukt multivitaminer eller krom?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 11:25   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: jern

Silje - sjekk stoffskiftet ditt i samme slengen! Det kan være det også... Det er en enkel blodprøve, men du bør be om det selv, tror ikke mange leger gjør det automatisk. Det kan evt være andre mangler enn jern også, så spør om å få tatt en mer omfattende blodprøve.

Jeg tok også jernfritt multivitamintilskudd, helt til legen min sa at jeg ikke skulle gjøre det... Jeg har ikke hatt jernmangel, men har heller ikke ligget høyt på jern på blodprøvene. Så jeg vet ikke om han snakket generelt eller om det var spesielt for meg.

Som kvinne i menstruerende alder har man et månedlig tap av jern... så det er mindre fare for å få for mye jern i kroppen om man er i den kategorien - og større fare for jernmangel hvis blødningene er kraftige.


Sist redigert av Huldr : 20-02-06 kl 12:00.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 23:53   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: jern

Skal ikke uttale meg om folk bør/ikke bør ta jern. Har bare lært at alle har et jerndepot og at det er viktig å få fylt opp dette når man har gjennomgått operasjoner etc. Kvinner med mens har også et større jernbehov enn mennn.

I vår familie er det arvelig anemi over hele linja, - og før jeg la om kostholdet merket jeg veldig fort om jeg hadde glemt å ta dagens "folifer/ferrofer" eller hva den nå het jernpilla mi. Nå viser blodprøver og tester at jeg ikke behøver jern tilskudd lenger. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg er happy jeg !


Har klippet litt inn litt fra Helsenytt - sjekk gjerne linkene: (http://www.helsenytt.no/artikler/blodmangel.htm
http://www.helsenytt.no/artikler/jernmangel.htm
http://www.helsenytt.no/artikler/jernoverskudd.htm):
(har uthevet noe med rødt)

Sitat:

Jernpiller i feil mager

- Å spise jernpiller er vel enkel og grei «sikringskost»?
- Jeg ser ingen grunn til at folk flest skal spise jernpiller. Alt tyder på at mye slikt jern havner i feil mager. Med andre ord: En stor del av jernet som kjøpes på apotek, tas av folk som ikke trenger dette tilskuddet til kosten.
- Hvem har behov for jernpiller?
- Først og fremst de som har mistet deler av magesekken etter operasjon, de som er gravide, de som regelmessig er blodgivere og de som har fått konstatert jernmangel-anemi ved legebesøk.
- Er det rett og slett usunt å spise jernpiller?
- Vi har ikke holdepunkter for å hevde at det er usunt for folk flest å spise unødvendige jernpiller, men enkelte får bivirkninger av jerntilskudd og hos noen kan jernpillene føre til at et blodtap via tarmen oppdages sent.Et annet medisinsk problem i denne forbindelse er at barn kan få tak i jerntabletter som oppbevares usikret for eksempel på kjøkkenet eller i ulåst medisinskap. Dersom barn tar for eksempel 15-20 tabletter, kan det føre til en livstruende forgiftning. Hvert eneste år oppstår det flere ganger slike farlige situasjoner - på grunn av at folk oppbevarer jerntabletter tilgjengelig for mindreårige.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 07:15   #10
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: jern

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Hadde din bror brukt multivitaminer eller krom?

multivitaminer vil jeg tro. det er jeg ganske sikker på.

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 07:16   #11
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: jern

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Silje - sjekk stoffskiftet ditt i samme slengen! Det kan være det også... Det er en enkel blodprøve, men du bør be om det selv, tror ikke mange leger gjør det automatisk. Det kan evt være andre mangler enn jern også, så spør om å få tatt en mer omfattende blodprøve.

Jeg tok også jernfritt multivitamintilskudd, helt til legen min sa at jeg ikke skulle gjøre det... Jeg har ikke hatt jernmangel, men har heller ikke ligget høyt på jern på blodprøvene. Så jeg vet ikke om han snakket generelt eller om det var spesielt for meg.

Som kvinne i menstruerende alder har man et månedlig tap av jern... så det er mindre fare for å få for mye jern i kroppen om man er i den kategorien - og større fare for jernmangel hvis blødningene er kraftige.

jeg sjekka sånne stoffskifteting i vår, men det kan ha endra seg?
jeg vet egentlig ikke hva i maten som jeg får jern fra.. hmm

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 21:44   #12
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: jern

Stoffskifte ditt kan ha endret seg fra i vår ja, kan være på vei nedover! Hvordan føler du deg, har du mistanke om lavt stoffskifte??
Mye jern i grønne grønsaker og korn!!

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynner med spørsmål:) nanban Induksjonen 2 12-10-05 23:25
Jern i multivitamintilskudd - farlig? Huldr Kosttilskudd 14 30-01-05 14:36
Ta mer C-vitamin Kristian Kosttilskudd 3 07-01-05 10:39
ekstra jern??? dingpot Induksjonen 1 22-10-04 22:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no