Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo på sykehus- forslag?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-07-09, 20:28   #1
muskatt
Juniormedlem
 
muskatt sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 46
muskatt er på en erverdig vei

Lavkarbo på sykehus- forslag?

Hei

Jeg har vært på sykehus med datteren min nå i lengre tid og å holde seg til lavkarbo er umulig hvis man skal spise sykehusmaten. Middag er panert fisk, lapskaus, pølser, karbonader, pannekaker, grøt, pasta osv. Gjerne med 4-5 poteter. I salaten er det deilig kinakål(!!) med raspet gulrot og mais.I kantinen ligger det fremme info på alle bord om hvor viktig det er med et sunt kosthold med begrenset kalorier- dvs GR stil. Synes det er så synd at ikke sykehuset kan tilby annet enn høy karbo mat.

Jeg har tatt med eget brød og spiser kun fisk og kylling når det blir servert, ellers dropper jeg middag. Blir mye hjemmelaget brød og knekkebrød(lav karb) selvfølgelig og jeg får ikke i meg fett mengden jeg skal, spesielt de dagene jeg kun spiser kald mat.

Er det noen som har forslag til hva man kan spise får å få opp fettmengden når en ikke har tilgang til komfyr?

Jeg ønsker så veldig å forsette med lavkarbo og har klart å være i ketose hele tiden, men begynner å bli veldig lei av å ikke spise middag.
Erfaringer og forslag tas imot med STOR takk!

__________________
Din mat er din medisin.
muskatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: trening og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 20:46   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Avokado
Jædersylte med majones

Så kommer jeg ikke på noe mer i farten

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 20:52   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

De fleste barneavd. har kjøleskap der du kan ha medbragt mat så sant du merker den. Så jeg har med smør,majones, salami el.l. og fet ost som brie el.l.
Men det er en utfordring ja, og jeg har falt av lasset to ganger for 6 mndr eller mere pga elendig mat på sykehus, detter når vi har vært der et par uker eller mere. Når man er inne så lenge mister man litt piffen og viljen til å fortsette kan lett reduseres til null.

Kan man gå en tur på butikk nå og da, så kan man kjøpe litt kylling og ruccola og kanskje litt rømme, så er det lettvint, men når vi er på feks riksen er dette vanskelig, for jeg er ikke kjent i oslo og det er langt ned til butikk med delikatesse...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 21:26   #4
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Kald kylling (kjøpt ferdigstekt på butikken), kokosolje, nøtter, salami, makrell i tomat, en spiseskje olje av høy kvalitet (om du orker).

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 21:28   #5
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Nå er jeg kanskje helt ute på vidda, for jeg har liten erfaring med sykehusmat, men, fra de få gangene jeg har ligget på sykehus så vil jeg minnes at man må fylle i et slags kort...om man er muslim, vegetarianer osv. Husker jeg feil?
Er det en veldig dårlig løsning å fylle i at du er vegetarianer...og finnes det ikke da en type vegetarmat som inneholder fisk?

Som sagt, mulig dette er et innmari dårlig forsalg....

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 21:41   #6
muskatt
Juniormedlem
 
muskatt sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 46
muskatt er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Nå er jeg kanskje helt ute på vidda, for jeg har liten erfaring med sykehusmat, men, fra de få gangene jeg har ligget på sykehus så vil jeg minnes at man må fylle i et slags kort...om man er muslim, vegetarianer osv. Husker jeg feil?
Er det en veldig dårlig løsning å fylle i at du er vegetarianer...og finnes det ikke da en type vegetarmat som inneholder fisk?

Som sagt, mulig dette er et innmari dårlig forsalg....

Vi får velge mellom 2 retter feks: panert fisk eller pasta. Tror det kun er pasientene som kan få spesialkost, ikke foreldre. Har prøvd innimellom å spørre om å få 2 fiskebiter isteden for 5 poteter- men det blir vanskelig...

__________________
Din mat er din medisin.
muskatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: trening og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 01:04   #7
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Jeg tror jeg ville kjøpt en flaske MCT-olje og tatt i tillegg til maten for å få opp fettandelen.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 14:46   #8
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Jeg tror jeg ville kjøpt en flaske MCT-olje og tatt i tillegg til maten for å få opp fettandelen.

Hva er MCT-olje?

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 19:10   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Når jeg har lagt på sykehus, så har jeg krysset av for høyprotein-diett ( i tillegg til at jeg har cøliaki), da har jeg fått gode måltider (ganske lavkarbo, men ikke ketosemat). Når jeg overnattet på barneavd med poden varmet jeg opp egen mat på kjøkkenet der, og oppbevarte egen mat i kjøleskapet.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 02:11   #10
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Opprinnelig lagt inn av Filakia, her.

Hva er MCT-olje?

Det er en forkortelse for medium chained triglycerids (mellomkjedete triglyserider eller fettsyrer skulle vel det bli på norsk). Det finnes blant annet mye av MCT i kokosolje, selges på apoteket.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 11:13   #11
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Det er en forkortelse for medium chained triglycerids (mellomkjedete triglyserider eller fettsyrer skulle vel det bli på norsk). Det finnes blant annet mye av MCT i kokosolje, selges på apoteket.

Takk!

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 09:20   #12
Guromor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 9
Guromor er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på sykehus- forslag?

Som pårørende på SUS, får man matkupong i kantinen som de ansatte bruker. Der kan man finne mye godt å spise, hør om det er samme mulighet der du er?

Dvs, bytte maten du får i dag, med en verdikupong som du kan bruke i kantinen.
Evnt, snakk med sykpleieren som har barnet ditt, kanskje hun kan hjelpe deg med å bestille spesial kost pga din slanking. De sykepleierne pleier å ha god forståelse for slike ting, lykke til

Guromor

Guromor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forslag til forbedring av søk Areola Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 8 27-02-09 09:50
Behandlingsfrist på sykehus, noen som vet? indi Generell diskusjon 0 13-01-08 23:39
Utdrikningslag - Forslag? Bell Generell diskusjon 11 15-04-07 20:19
Forslag til måltider? MokkMokk Induksjonen 1 24-06-06 00:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no