Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

IDEALVEKT/FETTPROSENT/BMI

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-11-04, 02:07   #1
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Sitter her med en høyde/vekt tabell. for damer 172cm. (Tabellen er riktignok nesten like gammel som meg,- og det sier mye he,he!) Der er normal middelvekt 67kg. Minus 10 % av normal middelvekt er 60, 4 kg., mens en er undervektig hvis en veier mindre

Hm. Likte også tabellen din. Men - hva mener du med 10% mindre? Burde man liksom veie 10% mindre eller normalvekten (67 kg)?
Jeg spør for jeg er 171 cm!

smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 29-11-04, 02:45   #2
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Nei, men hvis du er 172 cm og veier 67 kg. har du normal gjennomsnittsvekt. Veier du 60,4 kilo har du fremdeles normalvekt, men er 10 % under gjennomsnittet. Det som er under er i denne tabellen er regnet som undervekt.
For deg som er 171 er gjennomsnitt normalvekt 66,4 kg. Fremdeles normalvekt om du veier 10 % mer 73.1 kg., eller om du veier 10 % mindre 59,8kg.
Skannet selve tabellen og ville ha limt den inn her, men det fikk jeg ikke til.

God natt! Nå vil jeg sove!

Klem fra

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 29-11-04, 17:29   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei Kornkari!

Skjønner jeg deg rett hvis jeg tror at dette er et gjennomsnitt av vekten befolkningen hadde på den tiden tabellen kom ut? I så fall ville nok tallene vært annerledes i dag. Jeg vet ikke om jeg synes gjennomsnitt er noen god rettesnor når det gjelder vekt...

Før fikk vi høre at man ihvertfall ikke skulle veie mer enn høyden sin minus 110. Dvs at jeg på 1.70 skulle veid 60 kilo. Da hadde jeg vært mager...

I følge BMI er normalvekt for 170 cm (tar utgangspunkt i det fordi det er de tallene jeg husker) fra 74 kg og helt ned til 54. Det betyr at det er ganske store variasjoner innenfor normalen.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg også reagerte litt på at NettaMamma ville gå ned med en såpass lav vekt. Men så tenkte jeg på at moren min, som er 179 cm høy, har en idealvekt på 63 kg. Og da er hun ikke for tynn, men hun har en mye spinklere kroppsbygning enn meg, særlig oventil. Vi er alle forskjellige... men jeg håper at du, NettaMamma, har en sunn holdning til vekta di og ikke har noen form for spiseforstyrrelser!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-11-04, 22:31   #4
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Jeg synes det er uheldig å fokusere så mye på kiloene. Muskler og solid beinmasse er tungt - og BMI tar overhodet ikke hensyn til det. Du trenger ikke å være tjukk selv om du har en høy BMI - kanskje du rett og slett har beinbygning som en liten traktor og er råsterk fordi du har slept fire småsøsken rundt siden tidenes morgen.

Fettprosent er et mye nyttigere mål, som tar hensyn til centimeterne man mister underveis. I ProteinPower (1996-utgaven) er det beskrevet en litt innviklet måte å måle det på som tar hensyn til spinkel/kraftig kroppsbygning også. Den utgaven av boka ble dessverre lånt ut en gang for mye og er nå over alle hauger, så jeg kan ikke beskrive metoden eksakt.

På nettet fins det haugevis av kalkulatorer man kan bruke til å få circatall. Jeg finner ikke igjen den jeg likte best, men her er link til en som jeg tror fungerer sånn noenlunde. NB! Den ber deg oppgi vekt i pounds. 1 kg = ca 2.2 pounds. "Forearm" betyr underarm, og hvis man måler på det største omfanget mellom albu og håndledd, har man ihvertfall ikke tatt i for lite.
http://www.eskimo.com/~cdickens/FatCalculatorF3.html

Hva fettprosenten bør være? Tja, si det. Jeg fant en tabell som skiller mellom menn og kvinner i forskjellige aldre, vi kan jo bruke den som utgangspunkt for diskusjon?

Alder Kvinner Menn
18-39 21-32% 8-19%
40-59 23-33% 11-21%
60-79 24-35% 13-24%

Vennlig hilsen
Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 30-11-04, 00:07   #5
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Hei Scilla!
Nei, det er ikke gjennomsnittet på befolkningen tabellen er satt opp etter! Det er satt opp tre tall, som alle ble beregnet som normalvekt (denne har helt riktig endret seg noe, men ikke veldig mye). Variasjonene mellom laveste - og høyeste vekt er ganske stor , nettopp fordi vi er så forskjellige.
Jeg er også grovbygget og er glad når jeg begynner å nærme meg det midterste tall, - der er jeg fin og det er min trivselsvekt.
For mye og for lite skjemmer alt!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 30-11-04, 00:58   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Hei Scilla!
Nei, det er ikke gjennomsnittet på befolkningen tabellen er satt opp etter! Det er satt opp tre tall, som alle ble beregnet som normalvekt (denne har helt riktig endret seg noe, men ikke veldig mye). Variasjonene mellom laveste - og høyeste vekt er ganske stor , nettopp fordi vi er så forskjellige.
Jeg er også grovbygget og er glad når jeg begynner å nærme meg det midterste tall, - der er jeg fin og det er min trivselsvekt.
For mye og for lite skjemmer alt!

Takk for svaret, komkari! (Har visst sett feil på navnet ditt, jeg...trodde det var KORNkari... ) Skjønner!
Vil ikke kalle meg grovbygget akkurat da... muskuløs, kanskje...

Jeg synes egentlig det er litt lite spillerom oppad når det gjelder BMI... enig med deg Ulex i at fettprosent sier mer. Får forresten ikke opp noe på linken din...

Oooops! Ser jo nå at dette er NettaMammas introduksjon...sorry, NettaMamma!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-11-04, 01:54   #7
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Takk, Scilla!
Foreløpig er jeg overvektig,- men grovbygd, ikke muskuløs, desverre.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 30-11-04, 09:23   #8
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Jeg synes egentlig det er litt lite spillerom oppad når det gjelder BMI... enig med deg Ulex i at fettprosent sier mer. Får forresten ikke opp noe på linken din...

Hmm, det var rart. Jeg tror det er en Java-applet som lastes for at den skal virke. Har testet i Explorer 6 og Opera 7, den virker begge steder.

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Oooops! Ser jo nå at dette er NettaMammas introduksjon...sorry, NettaMamma!

Huff, vi har kuppet NettaMammas intro. Unnskyld! Kanskje noe av tråden kan klippes og flyttes et annet, mer passende sted...? Nille? HP? Andre superduperbrukere som kan fikse-årne?

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 30-11-04, 17:30   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Her fortsetter vi denne diskusjonen !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-11-04, 21:16   #10
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Fettprosenten min ...

Ulex legger ut linken:

Sitat:

På nettet fins det haugevis av kalkulatorer man kan bruke til å få circatall. Jeg finner ikke igjen den jeg likte best, men her er link til en som jeg tror fungerer sånn noenlunde. NB! Den ber deg oppgi vekt i pounds. 1 kg = ca 2.2 pounds. "Forearm" betyr underarm, og hvis man måler på det største omfanget mellom albu og håndledd, har man ihvertfall ikke tatt i for lite. http://www.eskimo.com/~cdickens/FatCalculatorF3.html

Denne har jeg prøvd nå, legger inn eksakt samme tall som fra siste måling i MyBodyComp.com. Skal si det var forskjell! På MyBodyComp har jeg en fettprosent på 43,38 % (Body Fat Percentage) (Your body fat percentage determines what percentage of your body weight is made up of fat) På denne linken til Ulex har jeg, med eksakt samme målinger, 31 % (Calculated Body Fat).
Altså, kan det være det samme de mener? Hjelp meg, dere andre som bruker MyBodyComp. Prøv å sammenligne med denne andre siden, og se hva slags resultat dere får?

Hvis - HVIS denne siste beregningen for meg er det jeg tror den er, altså tilsvarende Body Fat Percentage, har jeg en meget grov benbygning da? Hvordan kan jeg gå fra en fettprosent på 43 til 31? Hva skal jeg gå ut ifra er riktigst? Jeg har passet på å legge inn riktig i pund og inches.
Neck: 15 inches = 38,1 cm
Height: 66,2 inches = 168,1 cm
Wrist: 7 inches = 17,8 cm
Hips: 45,2 inches = 114,8 cm
Forearm: 11,8 inches = 30 cm
Weight: 192 pounds = 87 kg

Må jo nevne at folk reagerer på vekten min, på en positiv måte. De sier "Jeg ville aldri trodd du veide SÅ mye". Jeg har regnet med at det er mye av høflighet, men kanskje litt oppriktig også???


Sist redigert av mam : 30-11-04 kl 21:27. Årsak: Fjernet et komma
mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-11-04, 21:29   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Skal teste det når jeg kommer hjem. Tror kanskje bodycomp ligger litt høyt. Jeg har lavere fettprosent både på Tanita vekta og når jeg ble målt med sånn klypedings !

Men siden bodycomp krever flere mål er det jo mulig det er den som er mest nøyaktig... vet ikke jeg....

Kommer tilbake senere !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-12-04, 23:03   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mam

Ulex legger ut linken:
Denne har jeg prøvd nå, legger inn eksakt samme tall som fra siste måling i MyBodyComp.com. Skal si det var forskjell! På MyBodyComp har jeg en fettprosent på 43,38 % (Body Fat Percentage) (Your body fat percentage determines what percentage of your body weight is made up of fat) På denne linken til Ulex har jeg, med eksakt samme målinger, 31 % (Calculated Body Fat).
Altså, kan det være det samme de mener? Hjelp meg, dere andre som bruker MyBodyComp. Prøv å sammenligne med denne andre siden, og se hva slags resultat dere får?

Jeg skjønner ikke bæret jeg. På mybodycomp har jeg pr nå fettprosent på 33.8 %. På den nye linken dere hadde her, hadde jeg 37.2 %. Med sånn tang ting hadde jeg 29.7 % da jeg ble målt forrige dagen.

I sommer hadde jeg 32.4% på tanita vekta. Siden fett prosten min på bodycomp samme tid var 36.6, en diff på 4 % og forskjellen mellom body comp og tangtingen er ca 4 %, da tror jeg at for MIN del, stemmer bodycomp bedre enn Ulex sin link. Jeg har iallefall ikke en fettprosent på 37.2 !!

Men siden det spriker i alle retninger er det søren ikke godt å si hvilken som er best !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 19:43   #13
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Jeg var registrerte meg på BodyComp nå (og er småergelig over at de sendte passordet mitt tilbake i klartekst i mail, det er dårlige sikkerhetsrutiner, det!!). Hvis BodyComp sin kalkulator tar hensyn til alle målepunktene i profilen, så er den sikkert langt mer nøyaktig enn den vesle kalkulatoren jeg googlet meg fram til. Og tusen ganger bedre enn å bruke standard BMI-beregning basert på kun vekt og høyde!

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 19:52   #14
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent
Thumbs up

... og forresten, er ikke dette et tema som hadde vært fint å legge under "tips til nybegynnere"? Lage en oppsummering av tråden, ta med at vekta kan stå stille fordi kroppen bygger muskler når den endelig får nok protein, men at det godt kan forsvinne fett samtidig - og legge med linken til mybodycomp? Tror det er mange som er litt for opphengt i vekt og kilo når de starter her.

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 21:24   #15
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Jeg har alltid sagt at jeg sikkert har kraftig benbygning. Men jeg VET ikke om jeg har det. Blir ikke det en slags standard unnskyldning som alle overvektige lirer av seg? Jeg vil vite det sikkert. Derfor blir jeg irritert når jeg får så sprikende resultat. Og for Nille ble det helt motsatt? Åssen er det mulig?

Jeg har spurt her før, om noen vet om en kalkulator eller beregningsmåte for å finne ut om man har kraftig benbygning. Helst noe man kan gjøre selv, uten å melde seg inn i en slankeklubb eller kjøpe en Tanita-vekt. Men jeg fikk ikke noe hjelp til å finne ut det.
Og så vil jeg helst ha til svar at jeg har veeeldig kraftig benbygning og masse muskler....ja!!! Så hvis den linken til Ulex var mest riktig hadde jeg likt det godt.

Ulex: Hvordan ble resultatet ditt på MyBodyComp i forhold til Fat Calkulatoren? Noenlunde det samme eller stor forskjell?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 21:51   #16
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Oh! For en irriterende sak! Jeg prøvde å endre 3-tallet som står i adressen, og fikk opp 2 kalkulatorer til.
http://www.eskimo.com/~cdickens/FatCalculatorF2.html
http://www.eskimo.com/~cdickens/FatCalculatorF1.html

Og naturligvis helt forskjellig resultat på begge disse også. Skulle ikke tro det var samme kroppen, med samme vekt og mål. PS! Det var den første,
http://www.eskimo.com/~cdickens/FatCalculatorF3.html som var snillest mot meg.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 22:01   #17
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av mam

Ulex: Hvordan ble resultatet ditt på MyBodyComp i forhold til Fat Calkulatoren? Noenlunde det samme eller stor forskjell?

Jeg har ikke prøvd ennå, Mam - det var så mange mål å ta for MyBodyComp...

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 22:07   #18
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

hei.

mybodycomp: 33.3%
uncle chuck3: 38.5 %
u c 2: 33.4%
u c 1: 25.7%

hmm.... tror nok jeg stoler på mybodycomp. flest mål = best resultat tror jeg!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no