Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trening og ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-10, 20:15   #1
stiannb
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 4
stiannb er på en erverdig vei

Trening og ketose

Hvorfor blir det sagt at man ikke skal trene når man er i ketose?

Har sett at man kan mosjonere, men nå er jeg vant med å trene 4 - 5 ganger i uka 1 - 2 timer om gangen, skal jeg trappe ned på dette da jeg er i ketose?

stiannb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 20:20   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Trening og ketose

Tren allt du vil og orker Du merker fort om kroppen ble raskere sliten, og da er det bare å følge kroppens signaler.

Hvor har du det fra at man ikke kan trene når man er i ketose?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 20:23   #3
stiannb
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 4
stiannb er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

Legen min sa det pluss at jeg har lest det noen steder, måtte vare få hvite hvorfor.

stiannb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 21:35   #4
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

Jeg merker at det ikke er like mye futt i meg på treningsøkter nå når jeg er i Ketose. Jeg har gjennomført det samme opplegget som før men det har tatt meg litt mer tid.

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 23:14   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Trening og ketose

Det kan være lurt å ikke trene med samme intensiteten som før i oppstarten av en ketolysekur.
Inntil kroppen har vent seg til optimal fettforbrenning vil mange oppleve å møte VEGGEN så det smeller.
Når fettforbrenningsprosessen er godt i gang, blir det nestenmotsatt. Man kan holde på i evigheter uten å gå tom, rett og slett fordi man jo ikke kan gå tom for noe man i utgangspunktet ikke har!

Her finner du mange tråder om ketose og trening!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 08:25   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Trening og ketose

Gubben trener og løper halvmaraton i ketose. Vi har laget en videoblogg om hvordan det fungerer, du kan se den her hvis du er interessert:

http://lenabeatrice.net/generelt/vid...g-og-kosthold/

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 10:22   #7
Svadadama
Medlem
 
Svadadama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 93
Svadadama er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

Jeg trener som vanlig selv om jeg er i ketose og det går fint. Hadde en dårlig opplevelse den første uka hvor jeg ble akutt kvalm og hadde en nærsyncope, men det var nok en engangsopplevelse fordi kroppen ikke var vant med ketosen enda.

Svadadama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 11:45   #8
stiannb
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 4
stiannb er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

her var det mye bra, jeg også har trent likt lell om jeg er i ketose.
Har ikke merket mye forandring enda untatt hodepine.

stiannb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 12:01   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av stiannb, her.

her var det mye bra, jeg også har trent likt lell om jeg er i ketose.
Har ikke merket mye forandring enda untatt hodepine.

Om du er i Ketose, kan du være uggen, litt mindre energi, eller helt blåst av banen når de gjelder trening. Men får du i deg nok fett, skjer det som regel en omveltning etter en måned, og trening i Ketose går langt bedre enn å trene på karbohydratrik kost.
Legen som sa det vet ikke hva han prater om. Ketose er en naturlig tilstand for kroppen å være i, og du kan godt være i Ketose livet ut, for kroppen er det en veldig avslappet tilstand. På høykarbo er kroppen i konstant alarmberedskap, noe som medfører slitasje.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 12:30   #10
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trening og ketose

Hør hør! Trening og ketose hører sammen

Jeg har opplevd mye av det samme som andre beskriver. Møtte tildels veggen ved de første øktene, da hadde jeg vært i ketose kun kort tid. Det gjaldt spesielt høyintensitetsøkter. Roligere økter har hele tiden fungert bra, det samme gjelder moderat styrketrening. Nå derimot fungerer treningen utmerket. Jeg hadde en gradvis overgang fra januar til april, fra mindre og mindre karbo til lchf og ketose. Jeg vil tro at "overgangsfasen" hvor man tuner kroppen inn på fettforbrenning varierer fra person til person.

For å oppsummere effekten jeg har merket: Jevnere energi, jeg klarer å trene (mye) lengre uten tilførsel av energi og vann (selv om trening uten vann ikke nødvendigvis er bra). Jeg får ikke like lett kramper som før. Nå kan jeg spise lunsj, og trene når jeg før skulle spise middag, og det gjør ingenting å utsette måltidet, og jeg trenger ikke "hive i meg noe" for å ha energi til økten. Etter harde lange økter er jeg likevel ikke "knust" slik jeg pleide før. Jeg kan få såre muskler som føles brukte, men tomheten er fraværende. Og jeg vil selv påstå at restitusjonen er bedre på lchf kostholdet. Styrkemessig har jeg hatt en merkelig god fremgang, uten å ha trent mer enn vanlig. Styrken skøyt plutselig litt fart, og musklene har en seighet som føles anderledes enn før. Vanskelig å beskrive det, men jeg har trent mye i mange år, og det føles anderledes.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:21   #11
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Trening og ketose

Aliasdictus beskrev det godt Det tar tid for kroppen å avvende seg karbohydratene og å venne seg til å forbrenne fett, i sære tilfeller har jeg lest at dette kan ta et helt år. De som sier at de ikke kan trene like hardt når de er i ketose tør jeg tippe ikke er helt ferdig innvendt enda.

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 03:32   #12
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Trening og ketose

Det er ikke til å feie under teppet at for høyintensitetstrening er karbohydrater en stor fordel. Sist jeg gikk av ketose følte jeg meg som supermann når jeg løftet vekter, men nå som jeg er tilbake i ketose og for første gang på mange år sykler fikk jeg en veldig positiv opplevelse.

Syklet til og fra jobben (Tønsberg-Sandefjord, ca. 27km) her om dagen. Merket at jeg etter rundt én km gikk tom for ATP (musklenes raskeste energikilde) og kjente sviinga i låra. Tenkte jeg bare fikk tråkke videre, og til min store forundring fortsatte jeg i mer eller mindre akkurat samme tempoet hele resten av turen! Smålig vondt i låra som ikke har sykla på 8-10 år, men ble aldri "sur" i musklene og energien var dønn konstant! =D

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 19:23   #13
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Det er ikke til å feie under teppet at for høyintensitetstrening er karbohydrater en stor fordel. Sist jeg gikk av ketose følte jeg meg som supermann når jeg løftet vekter, men nå som jeg er tilbake i ketose og for første gang på mange år sykler fikk jeg en veldig positiv opplevelse.

Syklet til og fra jobben (Tønsberg-Sandefjord, ca. 27km) her om dagen. Merket at jeg etter rundt én km gikk tom for ATP (musklenes raskeste energikilde) og kjente sviinga i låra. Tenkte jeg bare fikk tråkke videre, og til min store forundring fortsatte jeg i mer eller mindre akkurat samme tempoet hele resten av turen! Smålig vondt i låra som ikke har sykla på 8-10 år, men ble aldri "sur" i musklene og energien var dønn konstant! =D

Dundre Om du klarte å sykle videre uten å produsere ATP er du et unikum )

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 02:02   #14
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Dundre Om du klarte å sykle videre uten å produsere ATP er du et unikum )

Det sa jeg da ikke? Om jeg sa det beklager jeg, akkurat hvordan ATP fungerer vet jeg ikke (enda). Men ok, det raskeste, mest tilgjengelige lageret mitt gikk tomt. Du vet.. som når man ikke klarer å vaske håret etter å ha kjørt skuldre og armer til ekstrem utmattelse med vektløfting.

Men musklene stoppa bare aldri helt, og ble aldri "stive". Det var all right, selv om forsøket på å sykle i dag endte på et busstopp ca 1 mil inn i turen. Dårlig luft i bakdekket, sykkelsete-formede blåmerker i baken og null futt i de slitne låra mine.. blæh! :P

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 02:08   #15
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Det sa jeg da ikke? Om jeg sa det beklager jeg, akkurat hvordan ATP fungerer vet jeg ikke (enda). Men ok, det raskeste, mest tilgjengelige lageret mitt gikk tomt. Du vet.. som når man ikke klarer å vaske håret etter å ha kjørt skuldre og armer til ekstrem utmattelse med vektløfting.

Men musklene stoppa bare aldri helt, og ble aldri "stive". Det var all right, selv om forsøket på å sykle i dag endte på et busstopp ca 1 mil inn i turen. Dårlig luft i bakdekket, sykkelsete-formede blåmerker i baken og null futt i de slitne låra mine.. blæh! :P

Du tenker kanskje på glykogenlagrene? At du gikk tom for glukose som brensel? ATP håper jeg virkelig ikke du "gikk tom for", for det er ikke forenelig med liv

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:01   #16
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Det sa jeg da ikke? Om jeg sa det beklager jeg, akkurat hvordan ATP fungerer vet jeg ikke (enda). Men ok, det raskeste, mest tilgjengelige lageret mitt gikk tomt. Du vet.. som når man ikke klarer å vaske håret etter å ha kjørt skuldre og armer til ekstrem utmattelse med vektløfting.

Men musklene stoppa bare aldri helt, og ble aldri "stive". Det var all right, selv om forsøket på å sykle i dag endte på et busstopp ca 1 mil inn i turen. Dårlig luft i bakdekket, sykkelsete-formede blåmerker i baken og null futt i de slitne låra mine.. blæh! :P

Been there, done that Ifjor måtte jeg krabbe inn på en kafè for å låne telefon. Måtte ringe hjem etter skyss, løpeturen stoppet på nøyaktig 10 km. Tom, vondt i hodet, vondt i brystet, kvalm, syk rett og slett. Men dette var på høykarbo... Da gikk jeg tom for glukose, og var helt ødelagt. På fett blir man aldri tom, selv om en bruker opp all glukosen, så har du fortsatt fettet tilgjengelig. Glukose kan gi gjøre deg "stiv" i musklene, for de kan forbrennes uten oksygen og gi overskudd av melkesyre. Fett har ikke den egenskapen. Uten oksygen, kan ikke fett forbrennes. Dette vet jo kroppen.
Så, noe som er lett å trene opp på ketogen kost er maks oksygenopptak. Det økes voldsomt, da kroppen trenger mye mer oksygen enn normalt, da det brennes mye mer fett enn det som har vært "normalt" til da. Jeg merker selv en voldsom effekt i det området, spesielt på intervallene, som spesifikt trener maksimalt oksygenopptak.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 14:00   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose

Wow, dette er jo kjempeinteressant, BitTorres!

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 00:30   #18
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Trening og ketose

I all form for kondisjonstrening så er det pusten som er mitt store problem, kan jeg håpe at noe av grunnen er at jeg er en fettbrenner og ikke bare at jeg er i forferdelig dårlig form?

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 15:27   #19
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose

Hmm...
Jeg trener karate sånn ca 2-3 ganger i uken. De første ukene på ketolyse var rent helvete da jeg trente karate. Kroppen var slapp og hadde lite energi. Eksplosiviteten, som jeg hadde da jeg gikk på høykarbo, forsvant. Og dette merket jeg også da jeg syklet. Men nå har jeg fått en utholdenhet uten like ettersom jeg brenner ketoner istedenfor karbs. Jeg merker at jeg ikke er like kjapp som før (sånn ca 90%), men til gjengjeld klarer jeg å holde på tre ganger mer før jeg begynner å bli andpusten eller sliten.

@Begod, å gå over til fettforbrenning vil fremme kondisjonen din, vil jeg tro, ettersom du trenger mer oksygen til å forbrenne fett, og for å forbrenne fett, må man bryte fettet til ketoner som igjen krever mer oksygen? Jeg merket at pustefrekvensen og ikke minst pulsen min har gått betraktelig ned. Er det sånn du må puste inn mer luft når du skal trene på kondisjonen din?

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 16:40   #20
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Trening og ketose

Og ikke minst er ketoner og mettet fett det foretrukne drivstoffet for hjertemuskelen. Ta den, alle dere som fortsatt mener fett er farlig for hjertet!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 17:06   #21
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose

Men hva er konklusjonen her? Jeg trener 2-3 gg i uken. Idag begynner jeg på lavkarbo igjen. og skal på trening. Hvilke forutsetninger bør jeg ta?

(nb. jeg trente ikke da jeg gikk på lavkarbo sist gang)

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 17:53   #22
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Trening og ketose

Bare kjør på. Trener du for å bli strongman-utøver eller styrkeløfter er kanskje ikke lavkarbo det lureste men etter et par uker vil du antagelig ikke merke store forskjellen på vektløftinga, og for utholdenhetstrening er lavkarbo fantastisk! Man går bare aldri tom for energi når man først kommer i gang. ^^

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:28   #23
xeena82
Medlem
 
xeena82 sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Alta
Alder: 41
Innlegg: 220
xeena82 har en fantastisk aura rundt segxeena82 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose

opplever også at melkesyreterskelen er helt sinnsyk... både når jeg jogger og sykler. det er visst en kjent sak... at det er sånn....

xeena82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:45   #24
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Bare kjør på. Trener du for å bli strongman-utøver eller styrkeløfter er kanskje ikke lavkarbo det lureste men etter et par uker vil du antagelig ikke merke store forskjellen på vektløftinga, og for utholdenhetstrening er lavkarbo fantastisk! Man går bare aldri tom for energi når man først kommer i gang. ^^

Fantastisk

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:46   #25
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trening og ketose

Opprinnelig lagt inn av xeena82, her.

opplever også at melkesyreterskelen er helt sinnsyk... både når jeg jogger og sykler. det er visst en kjent sak... at det er sånn....

er det sant? For godt til å være sant....

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
ketose, mosjon, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om ketose, trening og meg Bulldog Trening 9 16-05-10 21:13
Trening på kh vs ketose Viclin Ketolysekuren 2 28-09-09 20:51
Ketose og trening Frank Atkins kosthold 0 20-05-08 09:16
Ang karber og ketose og trening annabanana Ketolysekuren 3 02-04-08 19:04
Trening og induksjon/ketose? Iset Trening 2 07-07-05 00:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no