Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-11, 04:09   #1
Nalle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 4
Nalle er på en erverdig vei

Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Det er jo så godt! Men er det virkelig så lite karbo i det som det står på posen(1,9 på 100 g)?
For her i norge hvertfall, så sies det at hvetegluten inneholder 20 g karbo pr 100 g. På brødposen så står det at den inneholder 37 % hvetegluten. Hvis det er av melblandingen, vil det si at bare denne ene ingrediensen har 27 karber. Men det ser egentlig ut som om det er 37 % av hele brødet og det vil si 44 g karber. Bare denne ene ingrediensen, gjør at brødet har mange ganger mer karbo enn det står på posen. Når brødet veier 600 g vil det si at pr 100 g så er bare hvetegluten alene 4.5-7 karber.

Håper noen har en annen god forklaring. For dette brødet gjør livet på ketolyse såååå mye enklere.

Nalle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 10:43   #2
Mortil1
Medlem
 
Mortil1 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 96
Mortil1 er på en erverdig vei

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Send de en mail med dette regnestykket og spør? Kanskje de er feilmerket, og er 1,9 karber pr skrive istedet?

__________________
Mor til 1
Min blogg


Mortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 09:22   #3
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Bumper denne og håper på svar

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 10:41   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Send en pm til medlem jvsandem her inne, han driver med lavkarbohuset

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 17:27   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Jeg er enig... Dette henger ikke på greip.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 20:06   #6
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 45
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

noen som har funnet ut av det? jeg begynte å stusse jeg også, nå.
men i dag fikk jeg tak i et annet lavkarbobrød fra funksjonell mat som ikke inneholder hvetegluten. 1 karb per 40 g

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:15   #7
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Bra noen er våkne her... Har ikke tenkt på å regne ut engang. Dette hørtes rart ut.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 10:39   #8
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Ingen som har funnet ut av dette? Hadde planer om å bestille meg noen poser, men venter til dette er oppklart.

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 04:26   #9
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Hei

Så ikke denne før nå.

Jeg er heller ikke ekspert på dette med karber osv, så jeg sendte en mail til produsenten i Tyskland, og fikk til svar at det som står på posen er det korrekte. Brødet er testet hos IGV Institut für Getreideverarbeitung GmbH, på norsk noe ala Institutt for kornbearbeidelse AS. Det er blandt annet et laboratorium der slikt analyseres. Jeg har lagt opp prøverapporten på min egen webserver, så det er bare å laste den ned for de som vil lese.

Mvh
Jon Sandem

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 06:53   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Slik jeg leser dette vedlegget er ikke karbene til gluten tatt med. Hvis det er gluten det er 33 gram av pr 100 gram. (crude protein). Men hvis all cruden er splittet opp i ymse deler må vel crude protein være rent protein og ikke gluten? En oversettelsesfeil med andre ord?

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 13-09-11 kl 07:02.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 07:35   #11
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

I følge google translate (ja, jeg vet..) er crude protein råoljeprotein. Vil det da si at det ikke er glutenmel i dette brødet i det hele tatt?

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 22:54   #12
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Slik jeg leser dette vedlegget er ikke karbene til gluten tatt med. Hvis det er gluten det er 33 gram av pr 100 gram. (crude protein). Men hvis all cruden er splittet opp i ymse deler må vel crude protein være rent protein og ikke gluten? En oversettelsesfeil med andre ord?

Gluten består som alt annet av forskjellige næringsstoffer, protein, fett og karber. I en slik analyse er ikke de forskjellige ingrediensene spesifisert, kun næringsinnholdet.

Gluten er ikke et næringsstoff, gluten er et næringsmiddel. Det tyske glutenmelet jeg har stående har følgende næringsinnhold:
Energi: 365 kcal
Protein: 80 g
Karbohydrat: 8 g
Fett: 2 g

Ikke vet jeg hvorfor det er forskjell på karbohydratinnholdet her i forhold til det norske glutenmelet, men så gjennomregulert som Tyskland er på slike ting kan jeg ikke tenke meg at det ikke stemmer.

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 19:19   #13
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Hei!

Jeg kjøpte dette brødet på helsekost i går UTEN å sjekke innholdsfortegnelsen. Da jeg så det var hvetegluten i det tenkte jeg at det var det, prøver ut kost fritt for hvete og gluten. Men las denne nå og lurer på om det likevel er glutenfritt? Eller misforstår jeg (ønsketenkning, altså!)

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 11:18   #14
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Dette brødet er ikke glutenfritt nei. En del gluten i det og

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:45   #15
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Det var det jeg tenkte meg, ja.... bomkjøp, altså!
Men takk for svar!

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 20:14   #16
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Kjøpte denne bakemixen i dag og det står 4,40 gram karbohydrater per 100g.

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 10:38   #17
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Kjøpte denne bakemixen i dag og det står 4,40 gram karbohydrater per 100g.

Hei. Da har du kjøpt den økologiske brødmiksen, den har litt mer karbohydrater enn Adams Lavkarbobrød.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 11:00   #18
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Jeg lurer på om hovedinnlegger her regnet 37% av vekten, eller 37 % av energien. Vanligvis er ingredienser oppgitt i energiprosent trodde jeg. Nå har jeg ikke regnet på det, men stemmer det bedre om det er snakk om energiprosent og ikke i gram?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 13:02   #19
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Opprinnelig lagt inn av jvsandem, her.

Hei. Da har du kjøpt den økologiske brødmiksen, den har litt mer karbohydrater enn Adams Lavkarbobrød.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge

Ja, det står Lavkarbohusets lavkarbobrød. Uansett 4,40 g karbo per 100g er strålende i min bok, all den tid alle andre lavkarbobrød ser ut og smaker svamp. Dette brødet var veldig, veldig godt!

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 20:02   #20
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg lurer på om hovedinnlegger her regnet 37% av vekten, eller 37 % av energien. Vanligvis er ingredienser oppgitt i energiprosent trodde jeg. Nå har jeg ikke regnet på det, men stemmer det bedre om det er snakk om energiprosent og ikke i gram?

Nei, det er snakk om total vekt. Og det er sjekket med laboratoriet i Hamburg, karboinnholdet stemmer.

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 20:03   #21
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Ja, det står Lavkarbohusets lavkarbobrød. Uansett 4,40 g karbo per 100g er strålende i min bok, all den tid alle andre lavkarbobrød ser ut og smaker svamp. Dette brødet var veldig, veldig godt!

Det er dette brødet jeg foretrekker selv også. Dessverre gjør det at det er økologisk sitt til at det dessverre blir ganske dyrt.

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 20:13   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg lurer på om hovedinnlegger her regnet 37% av vekten, eller 37 % av energien. Vanligvis er ingredienser oppgitt i energiprosent trodde jeg. Nå har jeg ikke regnet på det, men stemmer det bedre om det er snakk om energiprosent og ikke i gram?

Fortsett å regne du for jeg får ikke dette til å stemme, uansett hvor mye jeg regner.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 20:27   #23
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Fortsett å regne du for jeg får ikke dette til å stemme, uansett hvor mye jeg regner.

Jeg finner ikke ut av det totale kaloriinnhold pr 100g, vet du? For i såfall burde det være en smal sak og regne ut. Jeg vet heller ikke hvordan det skulle stemme med det karboinnholdet produsenten sier heller, det stemmer jo ikke det heller..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 20:27   #24
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Sv: Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Opprinnelig lagt inn av jvsandem, her.

Det er dette brødet jeg foretrekker selv også. Dessverre gjør det at det er økologisk sitt til at det dessverre blir ganske dyrt.


Ok, så koster det litt, men jeg baserer ikke kostholdet mitt på å spise brød daglig. Det blir 4-6 skiver i uka, enten i helgen eller lunsj på jobb hvis jeg ikke gidder å lage noe annet, så da holder et slikt brød et par uker. Skjærer det i skiver med mellomleggspapir og slenger det i frysen. Derfor ser jeg ikke på prisen for et brød som faktisk smaker som høykarbobrød.

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Doktorgrad i ernæring skeptisk til lavkarbokosthold Oystein85 Spørsmål og svar 2 09-04-11 21:10
Litt spørsmål om brød Kullinelle Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 05-08-10 13:04
Er litt skeptisk til ketolysen - help me out of it! DjangO Lavkarbo generelt 13 24-04-10 12:27
Easy-Life Er det bare jeg som er skeptisk? Goggen Generell ernæringsdebatt 45 22-05-08 06:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no