Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Høyt blodsukker og lavkarbo.

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-07, 18:26   #1
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Høyt blodsukker og lavkarbo.

Jeg er på dag 4 på Kethogenic Diet som er en nordamerikansk variant av ketolyse. Jeg inntar mellom 15-20 karber daglig.

F.eks. i går inntok jeg 14 g karber (2,7 %), 181 g fett (78.7%)og 96 g protein (18,6%). Mitt fastende blodsukkeret har etter jul lagt på mellom 8 og 9. (Vi snakker ikke høyt om hva det lå på i desember ). Det har ikke gått ned siden jeg starta på lavkarbo og i dag tidlig lå det på hele 10,5. Jeg har nevnt litt om det i dagboka mi her.

Jeg vil ta blodsukker profil i morgen. D.v.s. blodsukker måling før hvert måltid og ca 1,5 til 2 timer etter måltid og ved sengetid.

Jeg lurer på hva dette kan skyldes. Noen som har noen teorier der ute? Noen nettsider man kan henvise meg til?

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 22:45   #2
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Profesjonelt svar?

Jeg vet ikke hva det kan komme av, men det høres ut som noe jeg for min del ville løpt til en lege med peiling på lavkarbo-kosthold og betalt ham for å svare på. Barry Sears (zone) mener at dt han kaller ekstreme lavkarbodietter kan gi utslag som økte insulinsvingninger på lang sikt, og du er kanskje en av dem som får de problemene han beskriver. Det er alltid slik: En manns medisin er en annen manns gift. Kanskje en diett med under 20% karbo ikke er noe for deg (selv om vi andre kunne levd utelukkende på blå castello), slik at du burde prøve en versjon av low-carb med noe høyere karbohydratinntak?

Men jeg kan ærlig talt for lite til å uttale meg. Du burde høre med en ekspert. Fingern i lufta ... velge ... ring Fedon.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 00:09   #3
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Profesjonelt svar?

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Jeg vet ikke hva det kan komme av, men det høres ut som noe jeg for min del ville løpt til en lege med peiling på lavkarbo-kosthold og betalt ham for å svare på. Barry Sears (zone) mener at dt han kaller ekstreme lavkarbodietter kan gi utslag som økte insulinsvingninger på lang sikt, og du er kanskje en av dem som får de problemene han beskriver. Det er alltid slik: En manns medisin er en annen manns gift. Kanskje en diett med under 20% karbo ikke er noe for deg (selv om vi andre kunne levd utelukkende på blå castello), slik at du burde prøve en versjon av low-carb med noe høyere karbohydratinntak?

Men jeg kan ærlig talt for lite til å uttale meg. Du burde høre med en ekspert. Fingern i lufta ... velge ... ring Fedon.

Jeg er kun på dag 4 med ekstrem lavkarbo. Og jeg bor i Canada og min lege og de fleste legene på mitt lille tettsted i de kanadiske skogene følger tradisjonelle kostholdsanbefalinger. Jeg skal til diabetes sykepleieren min og ernæringsfysiologen min kommende onsdag, men de er også helt tradisjonelle når det gjelder kosthold.

Jeg skal sjekke om det finnes noen lavkarbovennlige leger i Thunder Bay som ligger noen timer unna. Men dessverre lister de seg ikke som lavkarbovennlige.

Jeg får ta tiden til hjelp og se hvordan det går de neste ukene. Til opplysning jeg har levd få et Fedon inspirert (lav glykemisk belastning) diett i lang tid unntatt i julen.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 00:33   #4
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Så ikke før nå at du har diabetes (selv om blodsukkeret ditt burde vært et hint). Desto viktigere at du har en (lavkarbovennlig) fagperson til å uttale seg, og helst raskt.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 04:53   #5
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Dessverre når man bor på et så lite sted og lang vei til større by er det ikke så lett å få tak i en slik fagperson. Heldigvis er legen min litt på gli og har vært villig til å la meg forsøke.

Det ser nå ut til at min blodsukker økning har med min syklus å gjøre siden blodsukkeret alltid stiger i forbindelse med det månedlige. Men det er som sagt kun dag 4 så jeg vil avvente noe og se utviklingen av blodsukkeret. Heldigvis er det ganske stabilt og har ikke hatt noen fjeller og daler som det har hatt i perioder.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 13:59   #6
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Blodsukkeret mitt bruker ca 2-3 uker på "ekstrem lavkarbo" for å bli relativt normalt. Da snakker vi nedgang fra over 20 til mellom 6-7.

I følge min lege er det en bedre indikator å måle 1.5-2 timer etter hvert måltid enn å måle fastende. MItt blodsukker er i perioden frem til jeg har stabilisert det alltid høyere om morgenen/fastende enn etter at kroppen får det den trenger i mat.

Trening hver dag senker også blodsukkeret mitt med ca 1 "poeng" i forhold til dager uten trening.

  Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 17:47   #7
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av firth, her.

Blodsukkeret mitt bruker ca 2-3 uker på "ekstrem lavkarbo" for å bli relativt normalt. Da snakker vi nedgang fra over 20 til mellom 6-7.

I følge min lege er det en bedre indikator å måle 1.5-2 timer etter hvert måltid enn å måle fastende. MItt blodsukker er i perioden frem til jeg har stabilisert det alltid høyere om morgenen/fastende enn etter at kroppen får det den trenger i mat.

Trening hver dag senker også blodsukkeret mitt med ca 1 "poeng" i forhold til dager uten trening.

Tusen takk for svaret. Det var det jeg lurte på. Ja, mitt blodsukker om morgenen er alltid mye høyere enn resten av dagen. Jeg skal ta blodsukker profil i dag håper jeg. Det er mest praktisk å gjøre det en arbeidsdag fordi dagen er mer oversiktlig. Jeg må bare begynne å trene igjen. Jeg går litt hver dag, men vil øke mengen.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 21:51   #8
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av firth, her.

Blodsukkeret mitt bruker ca 2-3 uker på "ekstrem lavkarbo" for å bli relativt normalt.

Hm, jeg tror du reagerte på bruken min av uttrykket "ekstrem". Men merk at ordet egentlig ikke betyr noe negativt; det betyr bare "ytterpunkt". "Ytterpunktet av lavkarbo" er jo bare når du er i nærheten av nullkarbo. Og så har vi følgende flotte soundbite av Karl Hess, da:

Extremism in the defense of liberty is no vice. ... Moderation in the pursuit of justice is no virtue.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 23:35   #9
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Nei gitt, reagerte overhodet ikke på din bruk av "ekstrem". Jeg skrev "ekstrem lavkarbo" fordi det er det jeg selv kaller det når jeg en perioder er "svært nære null" karber;-) Burde sikkert nevnt det i innlegget mitt.

Jeg tar en slik periode fordi notatene mine viser at det stabiliserer blodsukkeret mitt raskere etter en periode med avvikende kosthold.

  Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 18:29   #10
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av BiggestLooser, her.

Tusen takk for svaret. Det var det jeg lurte på. Ja, mitt blodsukker om morgenen er alltid mye høyere enn resten av dagen. Jeg skal ta blodsukker profil i dag håper jeg. Det er mest praktisk å gjøre det en arbeidsdag fordi dagen er mer oversiktlig. Jeg må bare begynne å trene igjen. Jeg går litt hver dag, men vil øke mengen.

Mitt morgen blodsukker er fremdeles stigende. I dag var det på 11,5 fastende. Jeg tok blodsukker profil om onsdagen og da var det fastende blodsukkeret på 8,5 og hold seg på omkring 8 hele dagen, både før og 1,5 time etter måltid. Leveren min må være en veldig god sukker produsent for jeg spiser kun 15 g karber om dagen.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 19:49   #11
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Hvor lang tid går det fra du spiser på kvelden, til du måler fastende blodsukker dagen etter?

Det kan tenkes at blodsukkeret holdes mer stabilt, og er lavere fastende, dersom du får i deg _litt_ mat rett før du legger deg. I hvertfall funka det for meg, uten at jeg kan si 100% at det var spisingen rett før leggetid som gjorde utslaget.

Jeg pleide spise litt egg og bacon, eller eggerøre med spekemat...

  Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 22:37   #12
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Det kan være der problemet ligger. Jeg spiser ofte siste måltid ved 21 tiden og er i seng ved 23 tiden. Frokosten spiser jeg ca kl. 7.30 på hverdager

Kanskje jeg skal prøve "bedtime snack" som diabetessykepleieren min sa. Men hun ville at jeg skulle spise noe karbohydratrikt (langsomme karber) ved sengetid. Eggerøre eller noe høres mer yummie ut.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 23:16   #13
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Vel, det funka for meg;-) Prøv noe digg med fett og proteiner. Lykke til!

  Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 04:52   #14
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Når jeg tenker etter kan en medvirkende årsak til høyere blodsukker i dag være at jeg visste jeg skulle til tannlegen å ha tannuttrekking og boring av et hull. Dessverre viste det seg at hullet hadde gått helt inn til nerven og jeg må ha rotfylling. Jeg har ikke hatt det minste ubehag i den tanna. Jeg regner med at blodsukkeret kan holde seg på et litt høyere nivå grunnet tannlege stress og husbyggings stress. Men det gode er at blodsukkeret holder seg veldig stabilt og går ikke i berg- og dalbane lenger.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 18:25   #15
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Jeg måtte dessverre etter beskjed fra legen kutte ut ketogenic diet (nordamerikansk varient av ketolysekuren) Nyrene mine tålte det ikke. Jeg lakk ut store mengder protein og andre uhumskheter. Jeg er nå tilbake på mitt kosthold mer basert på lav glysemisk belastning.

Det underlige er at selv om vekten har gått litt opp siden vannet jeg mistet under ketolysen har kommet tilbake så har blodsukkeret blitt mye lavere og holder seg stabilt utover dagen.

Legens teori er at kroppen kom under så mye stress under ketolysen at blodsukkeret ikke gikk ned bare p.g.a. stresset. Den fikk en liten vekker og måtte omstille seg igjen til et annet kosthold og reagerer positivt på det. Hun sa til og med at jeg kanskje noen ganger i året kunne gå over til en ketogenisk diett for 7 til 14 dager. Spesielt når jeg kom på et platå bare for å omstille kroppen litt i en periode.

Men blodsukkeret er om ikke optimalt normalt så holder det seg under 10.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 23:10   #16
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

BiggestLooser - dette var en interessant tråd å lese også for en som ikke har tilsvarende problemer med blodsukkerverdiene. På meg virker det som at du - etter litt prøving og feiling og diverse råd fra ulike hold - er kommet frem til et kosthold som du har tro på er det beste for akkurat deg. Det er i virkeligheten det dette forumet går ut på - støtte til å finne sin individuelle tilpasning. Så vidt jeg skjønner er du tilbake på en type Fedon kosthold, evt kanskje også i tråd med Allan/Lutz som tilrår ca 72 karber per dag, etter å ha funnet ut at du ikke er i stand til å nyttiggjøre deg de gevinstene en ketogen kur kan gi over en viss periode.

Ditt valg virker fornuftig og underbygget - og hele historien viser at du er fantastisk flink til å ta tak i dine problemer på en konstruktiv måte. La oss få høre hvordan det går videre. Lykke til!

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 01:53   #17
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Tusen takk, tbear. Jeg har en grei lege som det går an å snakke med. Jeg har nå til og med fått lov til å "tweake" mine medisiner. Jeg kutta ut på egenhånd Avandia som hadde ingen effekt og driver nå med å forandre på Glyburide doseringen. "Trusselen" jeg har hengende over hodet er at jeg må starte med insulin injeksjoner fordi det ser ut til at jeg ikke bare er insulinresistent men produserer alt for lite insulin selv.

Men vi ble enige om å avvente dette til min stressende periode er over og alt har roet seg ned. Blodsukkeret påvirkes også av stress i hverdagen.

Kostholdet mitt er på ingen måte et lavkarbo kosthold. Karbonivået varierer mellom 40-55% av daglig inntak. Det er mer karbokontrollert i og med at jeg er bevisst på hva slags karber jeg får i meg.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 23:04   #18
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 60
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Høyt blodsukker og lavkarbo.

Blodsukkeret er nå nede på et helt normalt nivå. Jeg fikk følingsymptomer i formiddag, men målte blodsukkeret først. Det var en "falsk" føling. Ekte føling er når blodsukkeret er 3,5 eller mindre. Jeg hadde 4,8 og det er normalt. Legen sa at siden kroppen min har vært så vant til å ligge høyt vil den reagere med falske følinger når blodsukkeret går ned. Min kropp er ikke vant til normale tall.

Jeg har ikke gjort noe kostholdsmessig og dagliglivets stress er som vanlig. Men min tweaking med Glyburide dosene kan nok ha sitt. Jeg tror nok at når blodsukkeret ligger under 5 fastende så vil jeg ta 2,5 mg Glyburide og ikke 5 mg. 5 mg kan jeg ta på dager som jeg ligger over dette. *Note to self*

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.





BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Langvarig lavkarbo skadelig? Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 6 08-12-06 01:12
graviditet og Lavkarbo Lynx Lynx Lavkarbo generelt 16 28-10-05 16:25
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 23:30
Ragnas erfaringer med høyt og lavt stoffskifte. RAGNA Stoffskifte / hormonproblemer 0 22-02-05 13:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no