Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

- Vi er genetisk tilpasset korn!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-06-07, 01:26   #1
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

- Vi er genetisk tilpasset korn!

Tatt fra:
http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.2658964

Gentetisk tilpasset korn?

Anne Tjønneland skal lede et stort fellesnordisk forskningsprosjekt hvor universiteter i alle de nordiske land deltar, blant andre Universitetet i Tromsø.

Målet er å finne ut mer om hva fullkorn betyr for helsa vår. Prosjektet er finansiert av NordForsk og forskningsrådene i alle de nordiske landene.

Tjønneland forklarer at folk i Norden gjennom ti tusen år er blitt genetisk tilpasset til et kosthold med mye fullkorn.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 10:23   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Hvorfor er vi så mange som blir sjuke av det da ? Er vi genetiske misfostre ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 05:57   #3
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Målet er å finne ut mer om hva fullkorn betyr for helsa vår. Prosjektet er finansiert av NordForsk og forskningsrådene i alle de nordiske landene.

Tjønneland forklarer at folk i Norden gjennom ti tusen år er blitt genetisk tilpasset til et kosthold med mye fullkorn.

Burde ikke Tjønneland vente med konklusjonen til etter undersøkelsen?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 17:56   #4
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

I følge Iver Mysterud i boka "Mat, menneske og evolusjon" begynte de å dyrke i korn i Skandinavia for ca. 7000-7500 år siden. Jordbruksrevolusjonen startet i Midt-Østen for ca.10000 år siden.
Så tallene for Skandinavia er altså ikke korrekte. Og "Skandinavia" vil ikke nødvendigvis si at det over hele området plutselig ble dyrket korn i store mengder.
At det kornet som ble dyrket og brukt i mat var fullkornsprodukter i motsetning til dagens raffinerte melprodukter er nå så sin sak.
Anbefaler alle å lese boka til Mysterud. Kjapt lest!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 14:59   #5
Fettet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 50
Innlegg: 7
Fettet er på en erverdig vei

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Våre gener er 99,98 % identisk med den gener vi hadde for ca 40 000 år siden. Det er ikke en teori, men et faktum. Hvorvidt dette prosentallet er eksakt kan selvsagt diskuteres, men det er hevet over enhver tvil at genene våre praktisk talt er uendret i denne perioden.

Altså er vi IKKE tilpasset korn bare fordi vi har spist det i 10 000 år.

Så får bare Anne Tjønneland mene hva hun vil. Kanskje hun bør spørre sge hvorfor stadig flere blir diagnostisert med cøliaki og andre mildere former for intoleranse mot korn/gluten...

Fettet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 15:15   #6
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Genene våre er 98% identisk med sjimpansens, så 2% kan utgjøre en svært stor forskjell. 0.02% er mer enn tilstrekkelig mengde genetisk informasjonsmateriale dersom den endrede informasjonen er den som skal til for å spise korn. Så prosent-telling fører oss ikke frem til noen konklusjon.

(Ja, jeg mener det er verre med folk som har rett på svakt grunnlag enn folk som tar feil på sterkere grunnlag. Det er kun ved å ha et ordentlig grunnlag vi kan sikre oss at vi har størst mulig sjans for å finne ut hva som er rett.)

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 16:11   #7
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Ja, jeg er enig. Selv om vi er lavkarbotilhengere, så betyr det ikke at vi bør basere oss på ingenting i slike saker. Vitenskapelige bevis er tingen.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 10:13   #8
Fettet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 50
Innlegg: 7
Fettet er på en erverdig vei

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Dette med at 99,98 % av genene våre er identiske med dem vi hadde for 40 000 år siden er selvsagt ikke noe bevis for at vi ikke er genetisk tilpasset korn. Men kanksje det er en meget sterk indikasjon! Endringen på 0,02 % kan potensielt inbefatte mye rart. Det er ingen spesielt rimelig antakelse at det dreier seg genetisk tilpassning til korn.

Uansett: Spørsmålet er hvem bevisbyrden ligger hos? Dem som hevder vi er genetisk tilpasset korn, eller dem som hevder vi ikke er det...

Å legge bevisbyrden på dem som hevder vi er genetisk tilpasset korn er ikke urimelig i og med at det rett og slett ikke er sannsynlig at vi i løpet av bare 10 000 år har tilpasset oss korn, gitt at våre gener praktisk talt er uendret i denne tidsperioden. En svært kort tidsperiode i evolusjonistisk sammenheng.

Fettet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 11:59   #9
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Burde ikke Tjønneland vente med konklusjonen til etter undersøkelsen?

Enig, Solan.
Dette ser ut til å være nok et forskningsprosjekt som skal prøve å "bevise" et synspunkt man har inntatt på forhånd. Fra artikkelen ser det ikke ut som de er helt redelige ift Mysteruds påvisning av genetiske faktorer, og de underkjenner også betydningen av kjøtt i middehavskostholdet.

Men, det er likevel positivt at proskjektet faktisk erkjenner at:

Fra andre befolkningsgrupper ute i verden har forskerne lært at livsstilssykdommer ofte oppstår når man bytter ut kost man er genetisk tilpasset til med annen mat.
Det burde i det minste være et fruktbart utgangspunkt.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 01:17   #10
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Men enkelte befolkningsgrupper, f.eks. nordeuropeere, klarte jo relativt raskt å genetisk tilpasse seg evnen til å fordøye enzymet laktase (i melk), noe vi fra naturens side ikke er skapt til å fordøye etter 3-4-årsalderen.
Det tok ca 250 generasjoner, mens jordbruksalderen som begynte for ca 10.000 år siden tilsvarer 500 generasjoner.

Men jeg tror problemet begynte for 100-200 år siden, med den industrielle revolusjon (og senere den teknologiske), og mer og mer raffinerte og behandlede varer. 100 år er selvsagt altfor kort tid til at genene skal endre seg. Men det er altså mulig å gjøre det på 10.000 år, men det er nok store forskjeller mellom folkegrupper.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 08:29   #11
Don Vito Corleone
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 128
Don Vito Corleone er på en erverdig vei

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Sakset fra de samme folka:

"Fem enkle råd for et hjertevennlig kosthold

1. Spis mindre fett, særlig mettet fett (animalsk fett)

Mettet fett finnes det mye av i fete meieriprodukter og fett kjøtt. Hold deg til de magre produktene og rent kjøtt og kylling uten skinn.

2 . Erstatt noe mettet fett med umettet fett.

Umettet fett er fett fra plante- og fiskeriket. Oljer, myke plantemargariner, nøtter og mandler og fet fisk er gode kilder.

3 . Spis mer frukt og grønnsaker, 5 porsjoner om dagen

Varier med ulike typer frukter og grønnsaker. Juice og poteter regnes med.

4 . Spis mindre kolesterolrike matvarer.

Hold deg til 2 egg per uke og lever og innmat maks 1 gang per måned.

5. Bruk minst mulig sukker og alkohol ved høye triglyserider og overvekt

Overvekt med fettet plassert rundt maven, er hovedårsaken til for høye triglyserider. Et lavere energiinntak og mer mosjon er derfor hovedrådene. "

Jeg skulle med andre ord ligget for døden nå hvis dette stemte

__________________
Delmål 1: 144 kg Delmål 5: 116 kg
Delmål 2: 137 kg Delmål 6: 109 kg
Delmål 3: 130 kg Delmål 7: 95 - 105kg
Delmål 4: 123 kg
Status: 0.5 kg unna delmål 2 !

Sist redigert av Don Vito Corleone : 09-07-07 kl 08:35.
Don Vito Corleone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Skaldeman/Lokkebiff Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 09:36   #12
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: - Vi er genetisk tilpasset korn!

Det stemmer vel til en viss grad, for kombinerer man høyt inntak av både karbohydrater og fett vil det jo være uheldig, og det er vel utgangspunktet de har..
Men lavkarbo er så mye mer fleksibelt enn lavfett. For et kjedelig kosthold :P

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppskrifter tilpasset Optimal Ernæring av Jan Kwasniewski Albertine Oppskrifter 36 18-02-09 01:55
"Vi er ikke tilpasset moderne mat" Tuttan Artikler 3 17-04-07 09:43
Ris, korn, poteter og sukker Miriell Spørsmål og svar 7 21-03-07 01:25
korn på linberg Helene Dr Lindbergs 2 13-09-05 21:35
Link om "evolusjonskost" mofe Nyheter / media 2 12-02-05 01:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no