Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

35+

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-09, 06:17   #1
Hilde Kristin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Hønefoss
Innlegg: 9
Hilde Kristin er på en erverdig vei
Smile

35+

Hei. Jeg har nettopp startet opp med lavkarbo-diett. Jeg går veldig mye sulten, og det er kanskje ikke meningen. Sliter med å finne ut hva jeg kan spise og ikke. Finnes det ingen knekkebrød eller vanlig brød, som man kan spise? Er det noen som har forslag til hva jeg kan spise til de forskjellige måltidene. Hva er lurt å spise av gr.saker, frukt og bær. Hva med pepsi-max og fun saft? Er det noe en kan spise hvis man ønsker å kose seg litt? Jeg håper så om noen vil hjelpe meg litt i gang her, og gi tips på hva jeg skal spise for å unngå å være så sulten hele tiden

Hilde Kristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 09:16   #2
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: 35+

Det er ikke meningen at du skal gå sulten. Da spiser du for lite mat eller fett. I begynnelsen kan det være litt vanskelig for man er fremdeles inne i vanene med å spise brød/knekkebrød, og å spise mellom måltidene.

Har du prøvd å lage "knekkebrød" av osteskiver i microbølgeovnen? Legg osteskiver (gjerne to opp på hverandre) og legg de på matpapir inn i micro'n i 2-4 minutter (avhengig av styrken på mikroen din). Da blir de sprø og fungerer som knekkebrød.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 09:38   #3
Luna*
Seniormedlem
 
Luna* sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Hordaland
Alder: 48
Innlegg: 703
Luna* er en juvelLuna* er en juvelLuna* er en juvel

Sv: 35+

Hei og velkommen

Jeg er veldig glad i omelett for tiden, synes det er greit å spise nå i varmen også.
Lager omelett av 3 egg, vann, det krydderet som du ønsker, paprika, bacon/skinke, litt tomat og masse ost. Denne metter veldig og smaker godt!
Jeg har ikke spist salat ved siden av, men det kan du gjerne.

Litt Cottagecheese med Heistad syltetøy er godt som et mellommåltid hvis du trenger det. Jeg synes det kan minne litt om ris-lunsj.


Salat med kokte egg, osteterninger, paprika, agurk, tomat og bacon/skine/kylling er også snadder.

Dette var bare noen eksempler på hva jeg spiser.

Vi anbefale deg å kikke rundt på forumet og i oppskriftene for å få mer kunnskap og ideèr.

Lykke til

__________________
Påskeutfordring:


Luna* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 09:52   #4
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: 35+

Hei hei.
Til frokost pleier jeg å spise noe jeg kan steke, slik at jeg får i meg nok fett fra morgenen av. Da slipper jeg å bli sulten etter 2 timer. Faktisk kan jeg fint går fra kl. 10 til kl. 16-17 uten å spise, fettet holder meg mett.

Som regel blir det stekt egg, raskt og enkelt. Spiser litt grønt ved siden av, litt grønne blader (det jeg har i hus, ruccola, issalat etc), en halv tomat og 5-6 skiver agurk.

Og så kan man jo fint spise "middagsmat" til frokost og. Steke en kotelett, eller litt kyllingfilet, fiskefilet etc.

Oopsierolls med pålegg på er også greit. Men da blir jeg fortere sulten igjen. Løser det ved å ta med en oopsieroll som lunsj.

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 13:07   #5
martine
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 38
Innlegg: 82
martine er ny på veien
Smile

Sv: 35+

Eggerøre - med mer meierismør og fløte enn hva du tror holder, servert med en enkel salat til, evt litt røkelaks el annet... lettvint å lage, lett i sommervarmen, å smaker veldig godt.

martine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 13:23   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 35+

Jeg ville holdt meg unna vanlig knekkebrød, men nå skriver du ikke noen ting om hvilken retning du følger, lavkarbo er ikke bare lavkarbo altså, det er feks kjempestor forskjell på lindberg og Skaldeman.
Det finnes noen oppskrifter her på lavkarbobrød og knekkebrød om du er helt nøden, men jeg tror at du mister lysten på brød om du lærer deg å spise deg mett på fett og protein og karbo fra grønnsaker ( hold deg til de med 5g pr 100g eller mindre). Blir du fort sulten igjen, så har du spist for lite. Det er vanlig å spise ekstra mye de første ukene tror jeg, jeg hadde det i allefall slik, og har det dann og vann, og slike dager spiser jeg mye, men passer på at mesteparten ( 75-80% av energien) kommer fra fett.

Eggerøre med div tilbeør er godt til frokost, stek opp en del på kvelden og spis resten til frokost med feks spekeskinke og agurk med majones. Ha i masse smør i eggerøra, du vil bli overrasket over hvor mye smør eggerøre kan sluke uten at det ødelegger smaken, men eller fremhever smaken.

Salat med biter av kylling, svinefilèet el.l mm hvitløksdressing er godt, ha ferdigstekt kjøtt i kjøleskapet.

Løvstek med hjemmelaget bearnaise og salat er kjempegod kosemat!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-06-09, 15:26   #7
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: 35+

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

..., men nå skriver du ikke noen ting om hvilken retning du følger, lavkarbo er ikke bare lavkarbo altså, det er feks kjempestor forskjell på lindberg og Skaldeman.
---
Løvstek med hjemmelaget bearnaise og salat er kjempegod kosemat!

Fint innlegg, Imse. Du fikk fram de tingene jeg satt og tenkte på når jeg leste innlegget også. Kjempeviktig å vite hvilken "filosofi" man skal følge - og da er det lettere for oss å gi råd også.

Bær og frukt er f.eks. ikke blant de tingene vi spiser så mye av på ketolysekuren, mens det kan spises i moderate mengder i andre dietter.

Og løvstek med bearnaise er kjempegodt - spesielt med fløtegratinert blomkål til! Da føler jeg at jeg "synder" i massevis! Nydelig!

Lykke til Hilde Kristin!

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 06:03   #8
Hilde Kristin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Hønefoss
Innlegg: 9
Hilde Kristin er på en erverdig vei

Sv: 35+

000

Hilde Kristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 06:11   #9
Hilde Kristin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Hønefoss
Innlegg: 9
Hilde Kristin er på en erverdig vei

Sv: 35+

Hei. Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Er det absolutt ikke noen form for brød eller knekkebrød man ikke kan spise? Jeg skulle gjerne hatt oppskrift på dressing og saus. Er det noen som kunne gitt meg tips på det? Jeg er heller ikke så stø på det tekniske innen data her. Jeg skrev først en ny tråd. Og så svarte dere meg, men hvordan skal jeg svare på det igjen? Er det sånn jeg har gjort nå? <hurtigsvar på mitt innlegg?

Hilde Kristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 06:15   #10
Hilde Kristin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Hønefoss
Innlegg: 9
Hilde Kristin er på en erverdig vei

Sv: 35+

Jeg glemte å skrive at jeg følger lavkarbo-diett. Dressing og saus ønsker jeg å spise, ønsker meg så opskrift på dette. FInnes det noen dessert man kan lage seg? Hvilke frukt, gr.saker og bær man spise. Håper veldig på svar.

Hilde Kristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 06:21   #11
Hilde Kristin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Hønefoss
Innlegg: 9
Hilde Kristin er på en erverdig vei

Sv: 35+

Dette ble mange spørsmål. Men det jeg lurer på nå er hvor mange karbo man skal spise om dagen. Det jeg også lurer på, er om inntak av mengde med karbo, variere i forhold til hvor mye man veier i utgangspunktet. Jeg vet det er sånn når det gjelder kalorier-kurer. Hvis man veier veldig mye, skal man spise nesten 1000 kalorier mer, ift vekt. Håper så på svar. Men nå har jeg mast fryktelig her inne, så nå må jeg roe meg litt, og vente spent om jeg får svar på alle spørsmålene mine.

Hilde Kristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 08:49   #12
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: 35+

He he. Vel, ser du fant ut selv hvordan du får svart på dine egne innlegg

Øverst på denne siden er det en svart linje. Der står det bl.a. "oppskrifter". Hvis du fører musa over der og trykker, kommer du til en side med masse oppskrifter, delt opp i frokost, middag, bakst, osv osv. Så er det bare å trykke seg inn og lese der du vil. Du finner masse gode ideer der.

Ang. det siste spørsmålet ditt så kommer det litt an på hva slags lavkarbo du går på. Atkins, Skaldeman...? Dette finner du og informasjon om her inne. Let deg frem på forsiden, så finner du de forskjellige filosofiene og kan lese deg frem i trådene under det (se linja under den sorte linja. Der står det "lavkarbo.no :: Karbojunkie..." Trykk der, så kommer du på forsiden.

Lykke til.

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 09:13   #13
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: 35+

Et godt råd som er gitt til mange andre nybegynnere her inne er:
Velg deg først en filosofi/retning/lavkarbodiett - kjøp eller lån boka på bibliotek og les til øyet blir stort og vått!

Når du skriver "lavkarbo-diett" så vet ikke vi hva du følger - det blir for generelt. Så når du spør om hvor mange karb'er du skal ligge på pr. dag, så vil svaret variere veldig. På ketolysekuren skal vi f.eks. ligge på mellom 15 og 20 g karbohydrater hver dag, mens andre igjen skal ligge på kanskje 30-40 g. Hvor mye du skal ligge på hver dag finner du ut når du har valgt hvilken filosofi/retning/lavkarbodiett du skal følge.

Og bare spør! Vi har alle vært nye i dette gamet!

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 23:39   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 35+

Tror kanskje du bør lese deg opp på temaet og velge en filosofi å følge. For som Carmtassen sier, ingen kan gi deg et godt svar når du sier du følger lavkarbo, for det er et så himla vidt spenn fra feks Skaldemann med maks 12g karbodrat om dagen og mest fett til Fedon Lindberg der man spiser båder bønner og linser og ikke så me fett og elst plantefett...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no