Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Valg av lavkarbo-retning

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-07-09, 10:53   #1
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Valg av lavkarbo-retning

Jeg har selv holdt på noen uker nå på ketolyse (i alle fall nært opptil, ikke 100% etter boka), og var nå i helga på en tur med en venninne, som ble veldig inspirert av det jeg fortalte, og hun spurte i vei om hva jeg spiser og ikke spiser av ulike matvarer. Hun har bare noen få kilos "overvekt", men diabetes (uten medisiner) og høyt kolesterol. Hun vil legge om kostholdet inspirert av dette jeg gjør, men jeg anbefaler henne å lese bøker + på nettsider (som denne) for å lære og å finne oppskrifter på "alternativ mat". Og kanskje også lufte dette med legen sin før hun starter. Jeg tenker at Ketolyse jo er for de av oss som trenger å gå ned mye i vekt, og derfor er en for "ekstrem" variant ift. hva hun trenger å satse på. Det er jo for å oppnå helsegevinst, ikke primært vektreduksjon som er hennes behov.

Hvilken lavkarbo-variant vil dere erfarne anbefale henne ut fra dette jeg har skrevet? Fedon? Jeg har ellers kjøpt Torkils bok "Etter slankekuren" (jadda, altfor tidlig for min del, men den er nå kjøpt inn allikevel...). Har også et par av Fedons bøker, samt selvsagt Ketolyse-boka, og en generell lavkarbo-kokebok (inndelt etter antall g kh per rett), men den er litt misvisende, for utrolig mange av bildene viser retten med ris/brød etc. Alle bøker hun kan få låne av meg, dersom det er en av disse retningene som hun bør prøve.

Noen som har råd og anbefalinger for henne?

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 10:57   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Vel, mamma spiser vledig lite karber enda hun og det er maaaaange år siden hun kom ned i ønket vekt. Skaldeman spiser fortsatt ketont, flere år etter avsluttet vektnedgang.
Skulle tro at for henne med diabetes at det er viktig å spise mat som ikke påvirker blodsulleret nevneverdig, så mulig hun kan trives fint med et ketont kosthold. Og man må vel bare finne sin grense.

Jeg anser ikke ketont kosthold for ekstremt egentlig, forfredrene våre spiste jo slik hele tiden de.....

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 11:03   #3
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Jeg skrev "ekstremt" i gåseøyne nettopp fordi det ikke er ekstremt, men kall det gjerne strengere enn Fedon, med tanke på hvilke matvarer man skal holde seg unna. For meg funker det i alle fall strålende med Ketolyse, og da spesielt det at jeg er kvitt så å si alt som heter "fysing" etter is, brød, snop (sukker/karbe-mat) som var mitt store problem tidligere. Alt som bidra til å gi meg en følelse av å ha null viljestyrke... Nå har jeg til og med vært på pizzarestaurant uten å fyse på pizza!

Og det er mye dette hun vil oppnå, bli kvitt sug og fysing etter uheldige matvarer som får blodsukkeret hennes til å svinge.

Men kan man oppnå dette på kosthold som eksempelvis Fedon, så får hun jo tross alt et større spekter av matvarer som er "lov", eksempelvis Fedon-brød (hun er ikke så glad i å bake selv, det er igrunnen ikke jeg heller).

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 11:34   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Fedon er jo en lav terskel og fin introduksjon til en lavkarbo-livsstil, speseilt med tanke på regulering av blodsukkersvingninger. Så kan hun jo få mer påfyll av andre ting etterhvert som hun finner seg tilrette?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 11:42   #5
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Mulig du har rett. Ser bare at det er litt ulikt fokus, med GI som viktiste "måleverdi" å Fedon og karber på Ketolyse. Hun får jo selvsagt bestemme selv etter å ha lest litt forskjellig.

Det er jo flere retninger enn disse to, og kanskje noen andre som ligger et sted i mellom, tenker eksempelvis LCHF, som jeg ikke kjenner i like stor grad.

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 13:39   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Selv synes jeg Lutz sin "bedre uten brød" forklarer mye på en god måte. Han mener man kan spise opp til 72g karbohydrater per dag, og ellers rikelig med naturlig fett. Ellers har jo svenske Litsfeld spist seg frisk fra kostindusert diabetes, og har skrevet noen bøker om dette. Som denne.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 14:13   #7
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Selv synes jeg Lutz sin "bedre uten brød" forklarer mye på en god måte. Han mener man kan spise opp til 72g karbohydrater per dag, og ellers rikelig med naturlig fett. Ellers har jo svenske Litsfeld spist seg frisk fra kostindusert diabetes, og har skrevet noen bøker om dette. Som denne.

Tusen takk! Mulig hun sliter litt med å lese svensk (er utenlansk), men nå har jeg i alle fall flere alternativer jeg kan tipse henne om!

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 14:45   #8
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Er enig med Zincite om Bedre uten Brød. Det er en god innføring i lavkarbo-kosthold, og den fokuserer ikke kun på vektnedgang, men også på alle helsegevinstene man får ved lavkarbokost. Lutz "Bedre ute Brød" er på norsk. Vet ikke om den finnes på engelsk hvis hun foretrekker det.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 15:04   #9
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Hun foretrekker engelsk når det er tilgjengelig, men leser også norsk. (Når man ikke er 100% flytende i norsk, så er nok svensk litt mer krevende å lese enn for deg og meg.) Hun var akkurat bortom hos meg på jobb her nå og lånte med seg Fedon-bøkene mine, og så nevnte jeg "Bedre uten brød"-boka (men den har jeg ikke, så den må hun skaffe selv i såfall).

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 15:57   #10
Mercudia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Mercudia er på en erverdig vei

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Heisann

Jeg kjøpte nettopp "Bedre uten brød" til 69 kr på capris.no

(tenkte jeg bare skulle tipse om den)

Ps. Den er VELDIG interessant, omend litt mer akademisk enn mange andre jeg har lest.

Mercudia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 16:05   #11
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Anbefaler denne , spesielt om hun er engelskspråklig. Den er i en helt annen divisjon enn f.eks. ketolysebøkene, og mye mer oppdatert enn Bedre ute brød og Atkins. Lindberg er ok, men han har fettfobi og en overdreven tro på middelhavskost (som har vist seg å være en myte). Bibelen er selvsagt Good Calories, Bad Calories, men den kan være litt tung for mange - og inneholder ikke noen spesifikk diett. Protein Power er vel det nærmeste du kommer en praktisk tilnærming til Gary Taubes GCBC.


Sist redigert av Chunky : 20-07-09 kl 16:29.
  Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 00:17   #12
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Selv synes jeg Lutz sin "bedre uten brød" forklarer mye på en god måte. Han mener man kan spise opp til 72g karbohydrater per dag, og ellers rikelig med naturlig fett. Ellers har jo svenske Litsfeld spist seg frisk fra kostindusert diabetes, og har skrevet noen bøker om dette. Som denne.

Snakk om å være glemsk, jeg hadde helt glemt at jeg faktisk kom over "Bedre uten brød" samt en bok av Litsfeldts "Spis deg sukkerfri" på capris.no for 69 kr/stk, det samme for Skaldemans "GI-null!". Og pakken kom i dag! hehe

Passer bra da, skal ta de med til kollegaen/venninnen min på torsdag (jeg skal ikke på samme kontor som henne før da). Så kan hun kikke på disse også, og selv gjøre seg opp en mening om hva som appellerer mest til hennes behov.

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 00:18   #13
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Valg av lavkarbo-retning

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Anbefaler denne , spesielt om hun er engelskspråklig. Den er i en helt annen divisjon enn f.eks. ketolysebøkene, og mye mer oppdatert enn Bedre ute brød og Atkins. Lindberg er ok, men han har fettfobi og en overdreven tro på middelhavskost (som har vist seg å være en myte). Bibelen er selvsagt Good Calories, Bad Calories, men den kan være litt tung for mange - og inneholder ikke noen spesifikk diett. Protein Power er vel det nærmeste du kommer en praktisk tilnærming til Gary Taubes GCBC.

Takk for tips!

Tror imidlertid at det går greit med de bøkene hun nå får tilgjengelig på norsk.

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Valg av bok Iselilja Dr Lindbergs 3 26-07-09 13:46
Ingen "retning", hvilken fordeling av karbo/protein/fett? FakeSmile Lavkarbo generelt 1 02-05-09 00:27
Valg av diett Charl8 Spørsmål og svar 5 12-03-09 21:56
Kan noen se om jeg holder meg innenfor riktig retning i matveien min? miss_chica Ketolysekuren 2 06-01-09 13:26
Valg av karbohydrater dydde Fysisk og mental helse 14 30-03-08 12:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no