Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trenger svar om insulinresistens (skeptisk kjæreste)

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-06-10, 08:24   #1
SuperSun
Juniormedlem
 
SuperSun sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 11
SuperSun er på en erverdig vei

Trenger svar om insulinresistens (skeptisk kjæreste)

Kjæresten min har vanskelig for å forstå/tro på hvordan fettlagring og forbrenning fungerer for oss med insulinresistens.

Jeg har forklart ham at insulinresistensen gjør det veldig vanskelig å forbrenne fett, men han sier at hvis man trener mye nok eller inntar færre kalorier enn man bruker, så vil man til slutt forbrenne fettet, uansett om man har insulinresistens. Jeg er jo enig i at hvis man sulter seg, og samtidig løper 10 mil om dagen, så vil man til slutt forbrenne fett.

Men er det ikke sånn at for oss med insulinresistens så går forbrenningen veldig ned? Og at selv om kroppen har masse lagret fett å ta av, så vil den ikke kunne forbrenne det selv om man løper og løper? Jeg husker i hvert fall at jeg leste noe om dette en gang. Da min insulinresistens var på sitt verste besvimte jeg noen ganger hvis jeg drev med fysiske utskeielser. Det må jo ha vært fordi jeg tross matinntaket ikke hadde nok energi å ta av?

Takknemlig for alle svar! Det er litt vanskelig å overbevise kjæresten om at jeg ikke bare er "lat" når jeg ikke har svarene selv...

SuperSun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 08:42   #2
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Trenger svar om insulinresistens (skeptisk kjæreste)

Kan ikke dette så godt i utenatt selv. Men hvis du leser "nybegynner trådene" og lenker om fett og fettforbrenning, så finner du masse informasjon.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:22   #3
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger svar om insulinresistens (skeptisk kjæreste)

Se på denne:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....sulinresistens

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 10:49   #4
SuperSun
Juniormedlem
 
SuperSun sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 11
SuperSun er på en erverdig vei

Sv: Trenger svar om insulinresistens (skeptisk kjæreste)

Takk for raske svar! Jeg har søkt og lest endel på forhånd, men synes fortsatt det er vanskelig å få helt tak på fakta.

Jeg vet blant annet, som det står i tråden det henvises til ovenfor, at:

"Å ha et forhøyet insulinnivå i blodet har mange negative helseeffekter. For en overvektig person er det særlig insulinets ”beskjeder”: 1) Lagre fett, 2) Ikke bruk av fettlagrene og 3) Jeg er sulten/har lyst på noe, som er motiverende å vite noe om. Vite at insulinet fungerer som et slags håndbrekk på ens egen fettforbrenning, og at behandlingen blir å få av håndbrekket. Først da vil man få en god forbrenning, og kan tillate seg et ganske høyt kaloriinntak uten å gå opp i vekt.
"

Forhøyet insulinnivå fører altså til at man lagrer energi fra karbohydrater som fett, og derfor ikke får brukt denne energien som brennstoff for kroppens mange aktiviteter. I tillegg vil kroppen ha en tendens til å ikke begynne å tære på fettet når den får underskudd av energi inn gjennom maten.

Problemet er at min kjæreste sier at hvis man har insulinresistens og dermed ikke kan utnytte energien man inntar (lagres som fett), og så får inn for lite energi gjennom mat (gjennom slanking - kaloriunderskudd), så vil man uansett begynne å tære på kroppens fettdepoter. Eller vil en med insulinresistens sulte i hjel hvis han/hun løper maraton hver dag, fordi kroppen simpelthen ikke kan utnytte hverken karbohydrater eller lagret fett som energi?

Dette er altså min kjærestes argumentering, og han mener altså at hvis man inntar mindre kalorier enn man bruker, så vil kroppen begynne å forbrenne av fettlagrene selv om man har insulinresistens. Er dette riktig, eller vil man med insulinresistens IKKE kunne utnytte energi lagret i form av fett, og dermed i ytterste konsekvens ikke ha nok brennstoff hvis man driver med masse fysisk aktivitet?

Håper dette ble forståelig.


Sist redigert av SuperSun : 02-06-10 kl 13:49.
SuperSun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 12:27   #5
mortenm
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 23
mortenm er på en erverdig vei

Sv: Trenger svar om insulinresistens (skeptisk kjæreste)

Jeg synes han skal lese Good calories, bad calories av Gary Taubes hvis han mener partneren sin bare er "lat" når man legger på seg med insulinresistens. Da kan han iallefall komme med påstandene med et kunnskapsbasert utgangspunkt.

Eventuelt er videoversjonen her:
http://video.google.com/videoplay?do...1487661765149#

__________________


mortenm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger svar *HASTER* Drømmeren Ketolysekuren 3 28-05-10 17:49
Ny her og har spørsmål som trenger svar Sincity Lavkarbo generelt 1 27-11-09 16:25
Kjæreste på lavkarbo, trenger litt råd! aslaug Lavkarbo generelt 17 18-09-09 20:53
Trenger sårt svar ...! julimamma Lavkarbo generelt 12 23-11-07 21:16
Vårrull? Trenger svar før kl.11 Thula Lavkarbo generelt 5 08-07-05 11:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no