Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

FOS-pulver som søtning?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-12, 22:11   #1
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

FOS-pulver som søtning?

Noen som har testa FOS-pulver? Hvordan er det med smaken? Er den litt isende som sukrin? Bitter som stevia? Slik jeg leser det, så er det et bedre alternativ enn en del søtning, i hvertfall om smaken er ok, og det om at GI er 0 faktisk stemmer. Det er jo helt naturlig og sånn, men kan gi litt mageaction har jeg skjønt, i hvertfall i begynnelsen. Noen som har noen tanker eller meninger?

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:33   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: FOS-pulver som søtning?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Noen som har testa FOS-pulver? Hvordan er det med smaken? Er den litt isende som sukrin? Bitter som stevia? Slik jeg leser det, så er det et bedre alternativ enn en del søtning, i hvertfall om smaken er ok, og det om at GI er 0 faktisk stemmer. Det er jo helt naturlig og sånn, men kan gi litt mageaction har jeg skjønt, i hvertfall i begynnelsen. Noen som har noen tanker eller meninger?

Fos er en mild sukkerform uten bismak. Minner om søt melk i smaken, men er altså tørt da. (Søt tørrmelk? )
Jeg bruker det i te (tar FOS for å fore de gode tarmbakteriene), men for meg virker det som at søtheten forsvinner i varme? Har også brukt det i hjemmelaget sjokolade, men da som ett av mange søtstoffer.

Og så vil jeg advare - det krever tilvenning. Mange reagerer på så lite som 1/4 ts og toleransen må bygges opp. Jeg startet med 2-3 x 1/4 ts daglig og har nå bygd meg opp til 4-5ts daglig. Det hadde ikke fungert i starten.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:34   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: FOS-pulver som søtning?

Det er faktisk utrolig godt ... har brent meg på det et par ganger og overdrevet inntaket litt

Ikke bittert, ikke isende - det har bare en god søtsmak. Litt karamellaktig, på en måte? Men altså - vær forsiktig!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:42   #4
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: FOS-pulver som søtning?

Dette høres jo veldig lovende ut, i alle fall hva smak angår. Jeg er ikke superfan av sukrin, og synes fort at stevia blir for bittert. Har ikke lyst til å bruke de kunstige søtningsstoffene, selvom jeg mistenker at de er veldig gode. Tror jammen jeg må teste ut FOS, jeg. Skal ha i minne advarslene deres.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:31   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: FOS-pulver som søtning?

FOS = Fructooligosaccharides
http://en.wikipedia.org/wiki/Fructooligosaccharide

Sitat:

Most people can eat 5-10 gram of FOS without gaseous discomfort, whereas others have problems with 1 gram. The estimated optimal dose for adults is around 5-10 gram/day


arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Grønt pulver Babycherry Kosttilskudd 139 19-01-12 07:46
Pulver-eggerøre timich Lavkarbo generelt 18 05-05-10 15:25
Pulver og ketolyse? ***Gulla*** Spørsmål og svar 3 20-04-10 18:02
Pulver? Joika Ketolysekuren 0 12-05-08 14:30
Protein pulver Hibbedi Generell ernæringsdebatt 4 20-02-04 12:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no