Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Lette på hjertet i nattens utskeielser

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-09, 04:01   #1
niacin74
Juniormedlem
 
niacin74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 28
niacin74 er på en erverdig vei

Lette på hjertet i nattens utskeielser

Skeie ut : det er vel mange måter å skeie ut på, det være seg matgilde/alkohol eller andre eventualiteter.....

Mine erfaringer så langt når det gjelder mat er at det ikke spiller så veldig stor rolle med mindre man overdriver mengder eller varighet på utskeielser. Om man f.eks en gang i uken skeier ut med et måltid så er det iallefall ikke noe problem, til nød så går det med flere måltider i løpet av en dag pr. uke. Dette gjelder iallefall for meg. Når det kommer til sammenligning og målbarhet så er ikke det så enkelt jamfør vi er alle litt forskjellig i hva vi tåler av utskeielser o.l. Noen kan ikke skeie ut mer enn en gang i måneden, andre sprekker hvis man skeier ut en eneste gang. Med sprekker mener jeg at det går tid før man klarer å gå tilbake til lavkarbo-kosthold. Hvis man er nettopp startet med en eller annen form for lavkarbo, burde man ikke tenke på å skeie ut med et første, iallefall vente en stund (les:minst 3-4 uker) før man vurderer noe.

Når det gelder alkohol, så trenger ikke utskeielser å være så ille med mindre man overdriver hyppigheten og selvfølgelig hva man heller i seg. Min erfaring er iallefall at ved inntak av alkohol med et lavt karbohydrat inntak, så tåler man helt klart mindre enn ved høy-karbo inntak. Men det hindrer ikke direkte noe nedgang i vekten men leveren prioriterer å forbrenne alkoholen først, og dermed blir alt det andre satt på vent. Selv så skeier jeg ikke så ofte ut med alkohol... det hender selvsagt, men som oftest er jeg bevisst på inntaket mitt, men det finnes selvsagt unntak, som i dette øyeblikk, og i morgen pga en fest jeg skal på. Ellers drikker jeg sjeldent.... i motsetning til før.......

Livet mitt har iallefall fått en annen vending etter at jeg startet med lavkarbo. Føler meg mye bedre, mister kilo og cm på kroppen krymper for hver måned. Har til og med startet så smått med å trene ! men det er mest pga at jeg har mer energi og føler behov for å gjøre noe. Ikke bare sitte i ro slik som stort sett tidligere. Jeg har egentlig aldri følt et problem med de ekstra kiloene... men nå når jeg har tatt av litt, så merker jeg egentlig "problemet" jeg hadde.

Må bare få sagt hvor strålende fornøyd jeg er med "mitt nye liv" og ikke minst hvor bra dette forumet er med hensyn til gode råd, tips, motivasjon og ikke minst gode mat-tips. Det tror jeg helper mange i en vanskelig hverdag.

Når det gjelder temaet : slanke seg ! så kjenner jeg en som kjørte på med 1000 kalorier dagen + hard trening (løp flere ganger i uken og gikk en time rask gange 5 ganger uken til og fra jobb.... Han slanket seg 18 kilo på 4 måneder og dette er snart 5 år siden( han holder vekten enda). Han spiste forsåvidt mindre karbohydrater enn normalt, men fokuserte på total energimengde over tid. Det vil si at hvis han visste at det ble f.eks en fest en kommende helg, så reduserte han inntaket slik at selv om han drakk øl i store mengder på festen, så ville totalenergi bli mindre enn gjennomsnittelig energibehov iløpet av uken/måneden osv... Dette fungerte som bare rakkern, men han så ut som en belsenfange eller som han hadde kreft i siste stadium. og det tok nesten 6 måneder med tilpasninger etter nedgangen før han så litt normal ut igjen.

Hvorfor jeg nevner dette ? jo fordi jeg ser at mange er så utrolig opptatt av antall kilo man går ned på kortest mulig tid. Dette er ikke noe man bør legge så mye vekt på. Det er mye bedre å ta det over tid, ha en plan, og prøve å følge den. Det er mye bedre å gi kroppen tid til å justere seg.
Jaja, dette er nå selvsagt bare min subjektive mening... Har egentlig masse jeg ville si nå, men dette burde holde for en stund, ettersom det på tide å krype til køys

I svarte som jeg babler her da konklusjon min må vel bli man kan skeie ut med måtehold, det handler om helhetlig gjennomføring av kostholdsfilosofien man har valgt.

__________________


Min Journal
niacin74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofakuren Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 15:19   #2
Bambolona
Juniormedlem
 
Bambolona sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 36
Innlegg: 47
Bambolona er på en erverdig vei

Sv: Lette på hjertet i nattens utskeielser

1000kcal om dagen? Er det bare meg, eller er ikke det helseskadelig lite..? Jaja, hvis det funker for noen så...

Jeg har ikke gjort store endringer i mitt kosthold, men har kuttet ut alt av pasta, ris, poteter, hvitt brød og ferdigmat. Føler ikke at det har vært vanskelig å gjøre i det hele tatt, men jøss for en forandring! Jeg krymper, sakte men sikkert, og savner ikke potetene eller pastaen i det hele tatt...
"Skeier ut" omtrendt hver dag... i og med at jeg er totalt avhengig av iskaffe. Skal kutte ned på den etterhvert. Men så langt har jeg klart å gå ned nesten 5kg på 2 måneder... med iskaffe, så jeg er kjempefornøyd!

__________________




Bambolona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 11:07   #3
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: Lette på hjertet i nattens utskeielser

Niacin.. jeg syns du hadde et godt innlegg, med mange fornuftige tanker.
Vi som har latt ting gå så langt av vi har såpass mange kilo og ta av nå, må innse at det nytter ikke å rase ned masse kilo for så og fortsette som før.

Vi må forandre livsstil, vår holdning til mat og finne en aksept inne i oss selv, at vi må ikke spise "alt godt" og "mye godt".

Det nytter ikke å hive innpå en stor sjokolade og tenke "at dette har jeg fortjent i dag " . Hvorfor i alle dager har kroppen vår fortjent så mye "gurbas" ?

Er litt på vidda nå i forhold til det du skrev.. sorry men mente bare at vi må greie å forandre tankegangen var ihht. mat. dvs. hvis vi lever generelt fornuftig hver dag.. så burde det ikke gjøre noe hvis vi skjeiet ut en gang i blandt ..
Men inntil vi får et fornuftig syn på dette, er det jo lett for at en slik utskjeielse varer i et år, før man hånker seg inn igjen.

Ble visst masse bubbel fra meg også nå

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjertet er en muskel TAM Spørsmål og svar 2 16-01-09 20:38
Utskeielser ElinPelin Dr Lindbergs 4 11-01-09 11:30
Kjekke og lette ting i løpet av dagen janine75 Ketolysekuren 2 18-01-08 21:42
Utskeielser og innhenting igjen Ariel Lavkarbo generelt 3 04-07-06 13:52
Alternativer til utskeielser... HP Fysisk og mental helse 4 03-10-04 17:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no