Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Speltmel?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-07, 12:38   #1
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Speltmel?

har søkt litt på forumet her men finner egntlig bare oppskrifter...
lurer på hva spelt mel er jeg? leste på en pakk økologisk speltmel i butikken i går og der stod det at speltmel ikke har samme innvirkning på blodsukkeret som hvete mel..det stod ikke på pakken hvor mye karber det var i så derfor lurer jeg på,er det noen av dere som bruker det? eller eventulet ikke bruker det,og hvorfor ?

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 12:48   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: speltmel?

62 g karbohydrater pr. 100 g vare

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4234

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 13:10   #3
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: speltmel?

oki,takk,er vist meg som er blind så rart at det stod på den pakken
at den ikke hadde innvirkning på blod sukkeret da..vist det er samme gi og...hmm holde meg unna dette jeg da..sukk..

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:29   #4
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: speltmel?

spelt er et mye sunnere alternativ nettop fordi det ikke påvirker blodsukkert i slik grad hvetemel gjør det. man blir mye fortere mett og blir ikke sugen etterpå slik man f.eks. blir av å spise loff, kneip o.l.
Jeg tror du fint kan unne deg en halv skive speltbrød i ny og ne, og hvertfall når du er mål og skal stabilisere vekta.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:43   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: speltmel?

Prøv speltbrød fra helsekosten ... grovt, smakfullt, KJEMPEGODT! Du trenger ikke mye av det for å bli tilfreds

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:56   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: speltmel?

Opprinnelig lagt inn av Titti, her.

spelt er et mye sunnere alternativ nettop fordi det ikke påvirker blodsukkert i slik grad hvetemel gjør det. man blir mye fortere mett og blir ikke sugen etterpå slik man f.eks. blir av å spise loff, kneip o.l.
Jeg tror du fint kan unne deg en halv skive speltbrød i ny og ne, og hvertfall når du er mål og skal stabilisere vekta.

Også har jeg lært et sted at i spelten sitter næringstoffene i selve kornet, og ikke i skallet som på hvete.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 17:57   #7
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Speltmel?

Nå som jeg er stort sett i mål, bruker jeg bitte litt sammalt speltmel av og til, f eks til å mele seibiff, eller noen ganger når det bare MÅ være brun saus til maten. Resten av familien protesterer overhodet ikke, bortsett fra at datteren syns jeg lager den sausen lovlig tynn.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 20:59   #8
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Speltmel?

ok...ble litt nyskjerrig på spelt når jeg så peppes hadde fått spelt bunner
håpte jo litt på at dette kunne være veien tilbake til litt brød i ny og ne men..huff masse karbo da..selv bruker jeg 1 ts hvetemel når jeg lager kjøttkaker eller litt hvete mel til fisk fileter..kansje bare bytte ut med spelt da iallefall

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 03:01   #9
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Speltmel?

Peppes speltbunner er dessverre ikke noe alternativ for oss. Synd, for jeg tenker egentlig at lavkarbolivet er en stadig kamp for å finne ut hvordan vi skal lage pizzabunn. . . Sånn egentlig!

Men jeg spiser egentlig bare pizza to ganger i året - dvs, da MÅ og SKAL det være pizza. Det er 1) den norske og 2) den internasjonale finalen i MGP. ()

Jeg har eksperimentert litt, men jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd f eks Isets bunn - med masse egg og sånn.

Jeg har lagd bunner av bakemix ++, havremel ++, glutenmel ++. og så videre. . .

Ender opp med å ta en liten bolle av den vanlige deigen som jeg lager til de andre, når den ikke har fått alt melet oppi, og tilsette noen blitzede havregryn, litt spelt, og litt av hvert ellers . . . Og så kjevler jeg den syle, syle tynn. Og dynger på med fyll.

Jo mindre "ellers" jeg kan tilsette, jo mer pizza blir det.

Men nå er jo jeg på lifetime maintenance, da. Muligens burde jeg være på noe helt annet - burde tatt meg en Nille-uke nå, for jeg trenger å gå ned de siste kiloene.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 08:20   #10
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Speltmel?

ja tror pizza bunnen er det ultimale målet for flere her inne
jeg lagde isets pizza 2 første mnd og levde nesten utelukkende
på den...nå blir jeg dårlig bare av å tenke på det hehe...begrensninger
begrensninger

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:42   #11
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Speltmel?

Samme her, Stinasol. Orker ikke tanken på en ketolysepizza lenger
Da lar jeg heller være å lage bunn og lager bare fyllet

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 11:15   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Speltmel?

Jeg lager den med pannekakebunn jeg, sånn som de spiser den i nederland

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Speltmel Gamla Generell ernæringsdebatt 3 04-01-05 20:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no