Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Pankretitt

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-01-13, 14:36   #1
eutrofi
Juniormedlem
 
eutrofi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Østfold
Innlegg: 10
eutrofi er på en erverdig vei

Pankretitt

Hallo på dere.
Ser ut til at det er både erfarne og kloke hoder samlet her inne.

Er helt i startgropen med hensyn til lavkarbo. Litt utrygg rett og slett, fordi jeg har kronisk pankretitt, og som følge av den, operert bort galleblæren.

Noen her som KAN noe om dette? Min lege har null erfaring med lavkarbo, og sier bare: "spis sunnt slik vi alltid har gjort"

Siden jeg er ca 70 kg overvektig sier det seg selv at noe bør gjøres. Da operasjon ikke er et alternativ for meg, ønsker jeg å prøve dette.

Men...som sagt...litt nervøs pga pankretitten.

eutrofi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 16:10   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Pankretitt

Jeg tenker at du rett og slett må ta sjansen og prøve deg frem!
Å ikke ha galleblære behøver ikke være noe problem, men pankreatitten kompliserer ting litt ekstra.
Så begynn med lite fett og øk heller svært forsiktig. Dukker fettdiareen opp, må du trappe litt ned på fettet igjen.

Med såpass stor overvekt vil du ha godt av lavkarbokosthold, men det vil gi stor helsegevinst også om du velger en variant med mindre fett, feks Fedon Lindbergs retning! Du kan jo evnt ta kontakt med Lindberg- klinikken i Oslo for hjelp og veiledning!

Massemasse lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 16:26   #3
eutrofi
Juniormedlem
 
eutrofi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Østfold
Innlegg: 10
eutrofi er på en erverdig vei

Sv: Pankretitt

Sier tusen takk for det.

Ja, fordøyelsen holdes i "orden" ved hjelp av Creon. Hvilket er et spørsmål jeg må ta opp med min indremedisiner. Problemet er at jeg tror ikke hun vet så mye om dette med lavkarbo hun heller. For, Creonen avhjelper jo insulinproduksjonen, og det er jo nettopp den som skal påvirkes mht fett/fettlagring/forbrenning av fettceller. Derfor er der noen spørsmål som jeg sliter med å få svar på.

Om lavkarbo/fett....vil ha den samme effekten i og med Creon.

Skal ta en kikk på den klinikken du snakker om. Men de fleste slike svarer ikke på generelle spørsmål om man ikke er pasient der, og det koster skjorta. Jeg tok kontakt med tilsvarende i Sandvika, men da måtte jeg ha vunnet i Lotto først om jeg skulle få snakke med en lege der. Så....ikke like enkelt. Det er alltid noen som skal sko seg stort!

Hadde et microhåp om at det var andre her inne i samme situasjon

eutrofi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 17:36   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Pankretitt

Du kan også sende en pm til Torkil her inne!
Han er lege og forfatter av boken Slank med ketolyse!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 22:09   #5
eutrofi
Juniormedlem
 
eutrofi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Østfold
Innlegg: 10
eutrofi er på en erverdig vei

Sv: Pankretitt

Ham kjenner jeg til ja. Takk for tipset, da skal jeg jammen gjøre det og se om han svarer.

Tusen takk for dine svar!!!

Ha en varm aften videre.

eutrofi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 22:32   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Pankretitt

Bare hyggelig!

Det kan nok ta litt tid, men han svarer så vidt jegvet alltid!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 22:48   #7
Colt-pixy
Seniormedlem
 
Colt-pixy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Bergen
Alder: 34
Innlegg: 797
Colt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlys

Sv: Pankretitt

Vil bare titte innom og si hei og velkommen. Jeg er ikke en av de erfarne på dette forumet, eneste jeg kan dele er av mine egne erfaringer

Jeg hadde neste 40 kilo overvekt når jeg begynte på lavkarbo for 6 måneder siden og har nå gått ned 12 kilo. Jeg tar vekt nedgangen helt rolig fordi jeg tidligere led av spiseforstyrrelse. Jeg har ikke noe peiling på pankretitt, men jeg håper ting ordner seg for deg og at du får det livet du vil ha og fortjener!

__________________


Colt-pixy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 08:08   #8
eutrofi
Juniormedlem
 
eutrofi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Østfold
Innlegg: 10
eutrofi er på en erverdig vei

Sv: Pankretitt

Tusen takk gode du.
Glad for å se slike positive meldinger. Det støtter min
vaklende besluttsomhet.

Jeg har heller ikke noe ønske om å gå veldig fort ned. Fordi jeg tror vel at det kan holde lengre og gjøre kroppen bittelitt mindre slaskete, enn ved kjapp nedgang. Men, i min alder er det vel neppe noe håp om å unngå det slaskete. Da blir det å velge det minste av to onder

Ha en flott lavkarbodag.

eutrofi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 18:51   #9
eutrofi
Juniormedlem
 
eutrofi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Østfold
Innlegg: 10
eutrofi er på en erverdig vei
Smile

Sv: Pankretitt

Hei på dere igjen

Ville bare stikke innom igjen......og takke for gode ord. Og, fortelle at jeg til nå har gått ned 14 kg, at jeg helt har sluttet med medisin ( "min" indremedisiner vet det ! ) og føler meg utrolig vel!

Systemet fungerer altdeles utmerket og vi koser oss med masse god mat.

Det som vel overrasker meg aller mest....er at matpengene varer mye lengre, og...det er så deilig å slippe å fly på butikken til stadighet!

Kunne nok spist en god del mere fett, men jeg sliter litt med det da jeg ikke er glad i hverken fløte eller smør. Men, steker i det såklart..og så spiser jeg da masse fete oster. Sikkert ikke beste alternativet, men noe må jeg jo gjøre. Noen tips fra dere her om det er andre som ikke er så glade i fett??

Vel...takk for meg idag Håper alle ser våren lyst i møte. Det gjør jeg !

eutrofi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 19:24   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Pankretitt

Gratulerer med 14kg ned! Og det høres ikke så galt ut med fett om du spiser masse fete oster.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 19:31   #11
eutrofi
Juniormedlem
 
eutrofi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Østfold
Innlegg: 10
eutrofi er på en erverdig vei

Sv: Pankretitt

Tusen takk ! Når stagnerer det ? Moro med pangstart...men er vel fornuftig med langtids

eutrofi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 19:35   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Pankretitt

Opprinnelig lagt inn av eutrofi, her.

Tusen takk ! Når stagnerer det ? Moro med pangstart...men er vel fornuftig med langtids

Ikke godt å si, noen går jevnt og trutt ned i vekt, andre er som meg som stadig stanger hodet i veggen. Jeg har brukt 1 1/2 år på mine kilo..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 19:53   #13
eutrofi
Juniormedlem
 
eutrofi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Østfold
Innlegg: 10
eutrofi er på en erverdig vei

Sv: Pankretitt

Da må jeg si jeg er full av beundring! Ikke sikker på om jeg hadde vært så tålmodig Flink du !!!

eutrofi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 20:23   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Pankretitt

Opprinnelig lagt inn av eutrofi, her.

Da må jeg si jeg er full av beundring! Ikke sikker på om jeg hadde vært så tålmodig Flink du !!!

Jeg må bare være tålmodig, kiloene brukte noen år på å legge seg på også.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 20:55   #15
eutrofi
Juniormedlem
 
eutrofi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Østfold
Innlegg: 10
eutrofi er på en erverdig vei

Sv: Pankretitt

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg må bare være tålmodig, kiloene brukte noen år på å legge seg på også.

Ja, det er noe med det....vi bruker glatt 20 år på å legge på oss 40 kg, men vil ned igjen på et halvt år om mulig

Men jeg vet at jeg har Andreas Eenfeldt å takke!! Kostdoktorn er bare super, hans bok " Matrevolusjonen" gjorde underverker med meg og min innstilling. Fikk en masse aha'er, og forstår nå til fulle hva som har forårsaket både min fedme og min sykdom. Så i dette huset vil vi nok aldri noensinne vende tilbake til gammelt kosthold. Vi virkelig nyder tilværelsen med så mye god mat. Alt som før var forbudt er nå lov.....

eutrofi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-03-13, 12:19   #16
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Pankretitt

Opprinnelig lagt inn av eutrofi, her.

Ja, det er noe med det....vi bruker glatt 20 år på å legge på oss 40 kg, men vil ned igjen på et halvt år om mulig

Men jeg vet at jeg har Andreas Eenfeldt å takke!! Kostdoktorn er bare super, hans bok " Matrevolusjonen" gjorde underverker med meg og min innstilling. Fikk en masse aha'er, og forstår nå til fulle hva som har forårsaket både min fedme og min sykdom. Så i dette huset vil vi nok aldri noensinne vende tilbake til gammelt kosthold. Vi virkelig nyder tilværelsen med så mye god mat. Alt som før var forbudt er nå lov.....


Ja, er det ikke en fantastisk følelse når det ene aha-et etter det andre fører til at puslespill-bitene faller på plass? Jeg har ikke lest boken til Eenfeldt, men den er sikkert veldig bra. Jeg fikk den samme følelsen da jeg leste Skaldemans bok "Spis deg ned i vekt" for mange år siden.

Lykke til videre!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-13, 15:25   #17
Janis
Medlem
 
Janis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 42
Innlegg: 308
Janis er en juvelJanis er en juvelJanis er en juvel

Sv: Pankretitt

Jeg har også operert bort galleblæra, etter mye betennelser.
Er nå ca 4 uker siden
Har gått på ketolyse før, og var skeptisk til å starte opp igjen nå.

Men det har gått bra, og jeg har gått ned 3 kilo.

Janis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 09:13   #18
eutrofi
Juniormedlem
 
eutrofi sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Østfold
Innlegg: 10
eutrofi er på en erverdig vei

Sv: Pankretitt

Opprinnelig lagt inn av Janis, her.

Jeg har også operert bort galleblæra, etter mye betennelser.
Er nå ca 4 uker siden
Har gått på ketolyse før, og var skeptisk til å starte opp igjen nå.

Men det har gått bra, og jeg har gått ned 3 kilo.

Andreas Eenfeldt skriver endel om dette med galleproblematikk. Verd å lese. Siden hans http://www.kostdoktorn.se/matrevolutionen/.....der ligger første kapitel. Også masse linker som er svært informative. Det er jo det å holde produksjonen igang som er viktig, det visste jeg ikke før Men når man får det servert på et vettugt vis er det lett og forstå, selv for meg

Lykke til videre du og, jeg har iallafall ikke hatt noen problemer ved å følge hans råd.

eutrofi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no