Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Lavkarbo usunt? Føler jeg må forsvare valget mitt ...

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-13, 11:22   #1
S&U
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 9
S&U er på en erverdig vei

Lavkarbo usunt? Føler jeg må forsvare valget mitt ...

Jeg har etter mye lesing av alle måter man kan legge om til et sunnere kosthold på, kommet fra til at jeg skal begynne med lavkarbo.
De få jeg har nevnt det til har med en gang sagt "nei, dumt ikke gjøre det! Det er jo ikke sunt! Det sier jo alle leger!"

Jeg føler jeg må forsvare meg og har derfor ikke sagt det til flere...
Føler meg jo nesten flau!

Jeg kan jo generelt lite om mat og hva som er sunt og ikke, og føler at jeg derfor ikke har grunnlag til å si noe om verken hvorfor det ikke er usunt eller hvorfor jeg har valgt akkurat lavkarbo. Eneste grunnlaget jeg har er at jeg har lest og lest og lest og at jeg føler at det er det som kan passe meg best!
Og så er jeg vel såpass naiv at når alle her inne er så for det, så er det så bra...
Det er liksom ikke nok føler jeg... :knegg:

Kan dere hjelpe meg med litt mer "kjøtt" til forsvarstalen min når "alle" kommer med at jeg ikke må begynne med det?

Hvorfor er det sunt med lavkarbo? Hvorfor er det ikke usunt? Osv osv.

S&U er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke enda. Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 12:26   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo usunt? Føler jeg må forsvare valget mitt....

Hva er det som er usunt med å spise seg mett på brokkoli, spinat, jordbær, auberginer, blomkål, paprika, laks, makrell, bringebær, mandler, avocado, sopp, tomater, kål, salat, kylling, osv osv osv?

Hva er det som er usunt med å IKKE spise sukker, raffinert hvetemel og halvfabrikata av ymse slag?


Mange som hører ordet lavkarbo tror at det BARE består i bacon og smør - som er godt og helt ok i lavkarbosammenheng, men aldeles valgfrie bestanddeler, og ikke selve grunnmuren.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 12:42   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo usunt? Føler jeg må forsvare valget mitt ...

Det er sunt fordi kroppen faktisk har godt av ren og ubearbeidet mat, og ikke minst nok mat! Den trenger passe med proteiner for å bygge og opprettholde muskelmasse og aminosyrer, en viss mengde fett for å absorbere en hel rekke vitaminer, for huden og hjernen sin skyld, og for å ha en jevn forbrenning, og for de essensielle fettsyrene sin del. Karbohydrater er ikke essensielt, og kroppen trenger det i utgangspunktet ikke. Men når det angår de karbohydratkildene som anbefales på lavkarbo, så er det kjempesunt å spise et helt arsenal av varierte grønnsaker, sopp, og kanskje noe bær og nøtter for alle vitaminer, mineraler og sporstoffer kroppen trenger for å holde seg frisk og sunn.
Korn har lite om noe kroppen faktisk trenger. Rotgrønnsaker og søt frukt er enten så fulle av stivelse eller cellulose og fruktsukker at næringsstoffene ikke veier opp for den mengden som normalt anbefales. Sukker og hvitt mel har ingen næringsverdi, og trigger i grunn bare fettlagring.

Jeg tror at en del folk går ut fra at det som går under lavkarboparaplyen er så milevidt fra hva som normalt anbefales, som Rin sier: at det bare er egg og bacon og fløte det består i. Men faktisk er det i de fleste lavkarbofilosofier bare noen detaljer som skiller fra det som kalles "normal, sunt kosthold". Tar du ut brød og pasta og kutter litt på frukten og tilsetter noe mer animalsk fett og bytter ut magre med hele produkter, så er du der.
Lavkarbo er vanlig mat!

Ellers tror jeg du kan få noen gode argumenter til de som er skeptiske ved å lese deg opp om sukkeret/stivelsens påvirkning på blodsukker, insulin og kortisol.
Og det at "alle leger" er mot lavkarbo er nok ganske langt fra sannheten. Flere og flere leger åpner øynene for en eller annen form for karbohydratreduserte kosthold, og jevnt de fleste som har gitt ut lavkarbo-litteratur er leger.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 14:54   #4
S&U
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 9
S&U er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo usunt? Føler jeg må forsvare valget mitt ...

Tusen takk for gode svar! Etter at jeg posta innlegget fant jeg en artikkel der jeg fant "brukanes" argumenter.
Og sammen med det jeg leste der og svarene deres føler jeg meg allerede tryggere på å kunne forsvare valget jeg har tatt.

Jaja.. De får være skeptiske nå, og så får de se hvor sunn og fin jeg er om et halvt år og så får de komme etter da....

S&U er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke enda. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
14 dager på lavkarbo/ketose, lagt på meg dramatisk rundt magen og føler meg elendig annannanna Spørsmål og svar 19 21-10-11 08:47
For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt? Biggie Small Spørsmål og svar 116 07-10-11 23:58
Lavkarbo er uhøflig og usunt Skriblerier Nyheter / media 30 04-10-11 00:19
Vg føler seg truet av lavkarbo! Areola Nyheter / media 31 02-05-09 13:33
Morsomme argumenter på at lavkarbo er usunt donjuanwannabe Lavkarbo generelt 5 20-12-05 09:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no