Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Maltodextrin

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-07-10, 18:14   #1
villvill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 16
villvill er på en erverdig vei

Maltodextrin

Jeg har glutenallergi og ser at det er maltodextrin i krom tablettene. Dette er laget av hvetestivelse, som jeg ikke kan ha.
Noen som har erfaring med dette?? Hvor mye Maltodextrin det er i hver tablett?? Gjør det noe om jeg kutter ut disse tablettene under kuren??

villvill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 20:09   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Maltodextrin

Det er jo kun en mulighet for spor av gluten i maltodextrin og pillene veier jo stort, så det bør ikke være et problem så lenge du "kun" er allergisk og ikke har cøliaki!
Kommer jo også an på om du har reagert på svært små mengder tidligere!

Krom demper søtsug, så det er ingen krise om du dropper disse pillene. Ellers finnes det sikkert kromtabletter på markedet som ikke inneholder fare for gluten!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 21:28   #3
villvill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 16
villvill er på en erverdig vei

Sv: Maltodextrin

Takk for svar
Glutenallergi er cøliaki. Ja er ganske sensitiv. Så tror jeg skal prøve å finne noen uten maltodextrin i.

villvill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 23:43   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Maltodextrin

Glutenallergi er allergisk reaksjon på gluten. Det er en matvareallergi. Og man kan ha det uten å ha cøliaki.
Man kan ha vanlige matvareallergi symtomer som problemer med magen, slapphet, irritasjon, sinne , liten/dårlig impulskontroll, utslett, atopisk eksem, sensitiv hud, svekket immunforsvar, dårlig ernæring - både undervekt og overvekt kan være symptomer.

Hos pasienter med cøliaki, derimot, vil inntak av gluten gi en betennelsestilstand i tynntarmen, en slags mekanisk rekasjon på gluten.
Denne betennelsen er mest uttalt øverst i tynntarmen og gjør at tarmtottene forsvinner. Dermed reduseres evnen til å ta opp næring fra kosten.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 19:48   #5
villvill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 16
villvill er på en erverdig vei

Sv: Maltodextrin

Ok du har helt sikkert helt rett Trodde de betydde det samme jeg. Men jeg har hvertfall Cøliaki og ikke glutenallergi da Fikk det påvist i november.

villvill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 19:53   #6
villvill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 16
villvill er på en erverdig vei

Sv: Maltodextrin

Søkte glutenallergi fort opp på google. Der har rikshospitalet skrevet Cøliaki med glutenallergi i parantes. Så blir jo litt forvirret men...

villvill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 20:04   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Maltodextrin

Opprinnelig lagt inn av villvill, her.

Søkte glutenallergi fort opp på google. Der har rikshospitalet skrevet Cøliaki med glutenallergi i parantes. Så blir jo litt forvirret men...

Jeg vet, men etter laaaaang utredning av datter,( på Riksen) vet jeg at det er 2 forskjellige ting, selv om mange tar det for det samme! Mye er jo likt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 22:18   #8
villvill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 16
villvill er på en erverdig vei

Sv: Maltodextrin

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg vet, men etter laaaaang utredning av datter,( på Riksen) vet jeg at det er 2 forskjellige ting, selv om mange tar det for det samme! Mye er jo likt!

Oki. Ja da er nok du litt mer inni tingene enn meg

villvill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 22:36   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Maltodextrin

Opprinnelig lagt inn av villvill, her.

Oki. Ja da er nok du litt mer inni tingene enn meg

Vet ikke så mye mer enn det jeg lærte på sykepleierskolen og det som kom frem da snuppa holdt på med utredning av både cøliaki og glutenallergi på Riksen i løpet av 3,5 år. men har fått med meg litt, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Splenda - Maltodextrin Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 1 14-06-06 13:51
Maltodextrin MHM Generell ernæringsdebatt 11 02-06-06 19:27
Søtningstoff - Suketter m/ maltodextrin mofe Lavkarbo generelt 3 10-02-05 15:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no