Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-06-11, 01:43   #1
Nova
Medlem
 
Nova sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 50
Nova er på en erverdig vei

Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Gikk det bra?

Jeg er gravid og vil VELDIG gjerne være i ketose rett etter fødsel. Bare litt lavkabo er ikke tingen for meg.
Jeg vet det er gjort lite forskning på dette, men mistet du melken eller gikk ammingen bra?

Nova er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 10:00   #2
Nnem
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 456
Nnem er ny på veien

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Jeg var ubevisst. Begynte på lavkarbo i januar og fant ut at jeg var i ketose i februar. Jeg sluttet å amme. Nå var ungen min ca 10 mnd da, men han hadde begynt å kaste opp. Vet ikke om det hadde sammenheng med ketosen eller ei.

__________________




Motto: This is my year to shine
Nnem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - mellom 20-30 karbs Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 10:28   #3
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Jeg var ikke i ketose mens jeg fullammet, men jeg gikk over til ketogent kosthold da jeg hadde vært tilbake i jobb et par uker. Da var poden 8-9 mnd, og jeg ammet to ganger om dagen. Jeg hadde nok melk til disse to måltidene (men jeg var en melkeku av dimensjoner), men jeg merket at etterhvert som jeg kom i ketose virket det som om sønnen min ikke likte smaken lengre og etter noen dager i ketose ville han ikke ha pupp mer og jeg kuttet ut ammingen helt.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 10:33   #4
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Her gikk det veldig greit så lenge jeg spiste nok. Siden sultfølelsen forsvinner har jeg litt lett for og glemme maten, og det merket jeg fort.
Men som sagt, med nok mat gikk det knirkefritt. Kvaliteten på melken ble en helt annen. Den ble fetere og og babyen ble fortere mett.
Hun ble også ekstremt "puppsjuk" mens jeg var i ketose, og nektet annen mat, så jeg fullammet til hun var 9 måneder.
Var ikke i ketose hele tiden, rett og slett pga dårlig viljestyrke.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 10:34   #5
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Jeg ventet med ketosen til ammingen var overstått, men den var jo overstått etter 2 uker.... Du kan jo vente å se hvordan det går med ammingen først, ikke alltid den går like greit som man hadde planlagt! Det var trist at ammingen ikke funket, men nå er det 2 mndr siden fødsel, og er snart kvitt babyvekten
Tror ikke man MISTER melken pga ketosen, men jeg tror jeg ville vært forsiktig med ketosen ja. Hvem vet, kanskje du er en av dem som raser ned i vekt pga ammingen?

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 10:39   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Her er en historie. Jeg vet ikke om hun ammet, leste over og så ikke noe om det - men siden hun har blog kanskje du kan spørre?
Det står en del på kostdoktorn.se - det var en heftig ammedebatt i Sverige for en stund siden. Søk på amning oppe til høyre så får du opp mye og mange som kommenterer har egne erfaringer. Ser ut som om det er forskjellige opplevelser med amming og lite karbohydrater.
Her er et sitat fra Hexeberg:

Sitat:

Jeg har ikke lest mye og har ikke særlig erfaring med det, men får en del spörsmål om graviditet og amming og jeg svarer som følger (basert på den polske legen Jan Kwasniewski), fysiologisk kunnskap og sunn fornuft:

Din kropp trenger 30-40 gram karbo per dag. Hvis du ikkke spiser karbohydrater vil kroppen din lage 30-40 gram hver dag fordi hjernen trenger litt sukker. Istedenfor at kroppen din skal lage dette sukkeret kan du spise det i form av grønnsaker, nötter, bär osv. Når du er gravid er det en voksende hjerne som også trenger sukker. Anbefaler derfor at du öker inntaket av karbohydrater med 5 gram per mnd, slik at du ved slutten av graviditeten inntar ca. 80-100 g. Når du ammer kan du innta samme mengde karbohydrater som i slutten av graviditeten.

Sitat:


Dette er det jeg sier og jeg tror det er optimalt for i utgangspunktet friske og slanke kvinner.

Til de overvektige sier jeg at dersom blodsukkeret stiger, du får mye vätske i kroppen så må du trappe deg ned på karboinntaket til disse symptomene forsvinner.

Jeg har noen pasienter som har ammet og på eget iniativ startet ketogen kost med karboinntak på ca. 20 gram per dag. De har fortalt at de føler seg vel, barnet liker melken og trives. Da sier jeg at så lenge mor og barn trives og har det bra kan hun fortsette slik. Men det er ikke nødvendig å legge ekstra stress på kroppen i perioder hvor man er gravid eller ammer.

Naturen er innrettet på reproduksjon og artens overlevelse. Hvis en gravid kvinne får i seg for lite kalk tar fosteret det det trenger fra hennes skjelett. Ved mangelfull kost går det primært utover mor sin kropp. Jeg antar at kvinnekroppen kan produsere de mengder sukker som er nödvendig for henne og barnet. Tidligere eskimoer spiste nesten ikke karbo, fødte friske barn og jeg har ikke hørt om at ammingen var noe problem.

Vet ikke om det er gjort noen forsøk hvor man har målt sukkerinnholdet i melken til en kvinne som går på LCHF – det ville jo gitt svaret.

Vennlig hilsen

Sofie Hexeberg, lege, dr.med.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:51   #7
Nova
Medlem
 
Nova sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 50
Nova er på en erverdig vei

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Nå var det de som bevisst valgte å være i ketose mens de ammet jeg ønsket svar fra, svarene dere andre gir blir derfor ikke så relevante for meg...

Nova er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:52   #8
Nova
Medlem
 
Nova sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 50
Nova er på en erverdig vei

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Her gikk det veldig greit så lenge jeg spiste nok. Siden sultfølelsen forsvinner har jeg litt lett for og glemme maten, og det merket jeg fort.
Men som sagt, med nok mat gikk det knirkefritt. Kvaliteten på melken ble en helt annen. Den ble fetere og og babyen ble fortere mett.
Hun ble også ekstremt "puppsjuk" mens jeg var i ketose, og nektet annen mat, så jeg fullammet til hun var 9 måneder.
Var ikke i ketose hele tiden, rett og slett pga dårlig viljestyrke.

Høres jo logisk ut det Blir spennende å se hva jeg velger, mulig jeg vil prøve nemlig

Nova er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:53   #9
Nova
Medlem
 
Nova sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 50
Nova er på en erverdig vei

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Her er en historie. Jeg vet ikke om hun ammet, leste over og så ikke noe om det - men siden hun har blog kanskje du kan spørre?:

Takk for tipset

Nova er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 13:55   #10
Nova
Medlem
 
Nova sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 50
Nova er på en erverdig vei

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av bigmum, her.

Jeg ventet med ketosen til ammingen var overstått, men den var jo overstått etter 2 uker.... Du kan jo vente å se hvordan det går med ammingen først, ikke alltid den går like greit som man hadde planlagt! Det var trist at ammingen ikke funket, men nå er det 2 mndr siden fødsel, og er snart kvitt babyvekten
Tror ikke man MISTER melken pga ketosen, men jeg tror jeg ville vært forsiktig med ketosen ja. Hvem vet, kanskje du er en av dem som raser ned i vekt pga ammingen?

Hvorfor skal jeg vente og se an om jeg kan amme først? Hele poenget er jo at jeg vil være i ketose imens jeg ammer

Nova er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:02   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Jeg prøvde ketose for å få opp melkemengden. Det hadde ingen effekt, men var liksom andre ting som spilte inn der, så hadde nok ikke noe å si

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:04   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Nå var det de som bevisst valgte å være i ketose mens de ammet jeg ønsket svar fra, svarene dere andre gir blir derfor ikke så relevante for meg...

Spiller det så stor rolle om det var bevisst eller ubevisst? Man har da likevel erfaring med amming og ketose

Jeg søkte en del på dette emnet da jeg ammet og skulle over på ketogent kosthold, og så da at erfaringene er så ulike. Noen opplevde økt produksjon og muligens også mer feit melk, andre igjen opplevde at melkeproduksjonen gikk ned. Jeg opplevde som sagt ingen endring i melkeproduksjonen, men at sønnen min antakeligvis ikke likte smaken på melka.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:11   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Som et lite apropo levde jeg strengt Fedonsk både mens jeg gikk gravid og mens jeg fullammet og jeg hadde melkeproduksjon på grensen til det plagsomme og en sønn som ikke klarte å svelge unna alt selv om han var svært puppegal, så du skal ikke se bort fra at et karbohydratredusert kosthold kan gi økt melkeproduksjon. Men siden jeg ikke har andre barn har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag, så jeg vet ikke om det var kostholdet eller om jeg bare er en av disse med stor produksjon.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 17:43   #14
Nova
Medlem
 
Nova sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 50
Nova er på en erverdig vei

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg prøvde ketose for å få opp melkemengden. Det hadde ingen effekt, men var liksom andre ting som spilte inn der, så hadde nok ikke noe å si

Ok skjønner Håpet mitt er ikke nødvendigvis å få mer melk, men jeg håper bare at det ikke gjør mengden mindre sånn at jeg må ut av ketose. Blir spennende Vet ennå ikke hva jeg velger

Nova er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 18:35   #15
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Ok skjønner Håpet mitt er ikke nødvendigvis å få mer melk, men jeg håper bare at det ikke gjør mengden mindre sånn at jeg må ut av ketose. Blir spennende Vet ennå ikke hva jeg velger

Tror ikke nødvendigvis du får mindre melk av å være i ketose, kan ikke helt skjønne hvorfor det.
Noen av årsakene til at man anbefaler ammende å ikke være i ketose, er at det oftest kombineres med slanking, noe som ikke er anbefalt når man ammer. Men om du f eks ikke har så mye mer enn det du har lagt på deg nder graviditeten er det jo greit.
Selv klarte jeg faktisk ikke å fungere uten karbohydrater da jeg ammet. Man produserer jo karbohydrater - ganske mye - i melken, så her regulerte det seg selv.
Lykke til! Blir spennende å høre om dine erfaringer.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 19:04   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Jeg vet jeg var i ketose med begge podene mine selv om jeg aldri målte det..
Førsten ammet til han var 8 måneder.. Men han fikk annen mat fra 6 måneder..
Nesten fikk brødskivemos av morsmelk og leverpostei da han var bare 6 uker for han ble aldri mett av melka... Så jeg tro det er HELT individuelt hvordan ketosen funker.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 21:09   #17
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg vet jeg var i ketose med begge podene mine selv om jeg aldri målte det..
Førsten ammet til han var 8 måneder.. Men han fikk annen mat fra 6 måneder..
Nesten fikk brødskivemos av morsmelk og leverpostei da han var bare 6 uker for han ble aldri mett av melka... Så jeg tro det er HELT individuelt hvordan ketosen funker.

Var det noen som rådet deg til å gi mos av brød, morsmelk og leverpostei da han var 6 uker? Tålte han det, fordøyelsen altså? Lurer på om ikke morsmelkerstatning er et bedre valg om man havner i en slik situasjon.
Dessuten er det marginalt få barn som ikke blir mett av morsmelk, ketose eller ei, det det mest sannsynlig er snakk om er at man ikke produserer nok morsmelk av ulike årsaker. Mange myter ute og går her.
Nå aner ikke jeg om hvordan gutten din viste tegn på å ikke bli mett. Som oftest er det jo manglende vektoppgang som kan vise dette. Men snuppa her var veldig urolig, gråt mye, men det viste seg at hun var intolerant for melkeprotein, og det ble bedre når jeg kuttet ut alle melkeprodukter.
Men jeg tror ikke det har noe som helst med ketose å gjøre, om barnet får nok melk eller ei. Man produserer etter etterspørsel. Kroppen produserer den optimale melken til barnet, det er morens lager det går ut over om man har for lite av noe, f eks jern.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 00:21   #18
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Det er nok ikke slik at melken er perfekt uansett hva moren spiser. Man bør tenke litt på hva man spiser.

Ketose eller ei? Det trenger ikke være bare litt lavkarbo om du ikke er i ketose. Du kan fint spise forholdsvis streng lavkarbo uten å være helt i ketose. Er det en spesiell grunn til at du ønsker å være i ketose rett etter fødselen?

Og til dere som har masse melk etter fødsel, og føler at dere har overskudd til det; donèr melken bort, det er så mange som trenger den

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 01:07   #19
Nova
Medlem
 
Nova sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 50
Nova er på en erverdig vei

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Er det en spesiell grunn til at du ønsker å være i ketose rett etter fødselen?

Det er fordi jeg lider av overspising (spiseforstyrrelse) og jeg lever derfor store deler av året i ketose rent fordi det er det som gjør at jeg klarer å kontrollere matinntaket. Uten ketose må jeg ta medisiner, noe jeg ikke er interessert i. Jeg er ikke blant de som nesten slutter å spise i ketose, da hadde det jo gått utover ammingen, men det hindrer meg i å fråtse.
Kan jeg ikke være i ketose under amming, er selvsagt medisiner fortsatt utelukket fordi jeg ammer, men da har jeg det altså ikke like bra med meg selv.

Derfor Hehe.

Nova er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 10:54   #20
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Hmmm...hvis jeg hadde vært NØDT til å være i ketose, så hadde jeg gitt MME jeg. For å være på den sikre siden, kroppen kvitter seg med både ketoner og avfallstoffer gjennom melka, og det er forsket lite på det. Men det er jo bare min personlige mening, og DEN har du ikke bedt om ,hehe. Hilsen mamma med 2 Nanbarn.

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 11:28   #21
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Det er fordi jeg lider av overspising (spiseforstyrrelse) og jeg lever derfor store deler av året i ketose rent fordi det er det som gjør at jeg klarer å kontrollere matinntaket. Uten ketose må jeg ta medisiner, noe jeg ikke er interessert i. Jeg er ikke blant de som nesten slutter å spise i ketose, da hadde det jo gått utover ammingen, men det hindrer meg i å fråtse.
Kan jeg ikke være i ketose under amming, er selvsagt medisiner fortsatt utelukket fordi jeg ammer, men da har jeg det altså ikke like bra med meg selv.

Derfor Hehe.

Så flott at du klarer å kontrollere matinntaket ved å være i ketose! Jeg tror nok det går bra å amme når du er i ketose, siden du spiser nok. Det jeg har erfart er at man tåler endel mer karbohydrater når man ammer, siden man jo priduserer mye karbohydrater i melka. Så du må nesten prøve deg fram, blir du slapp og sliten og veldig sulten uansett hvor mye du spiser, kan det være at du må spise litt karbohydrater (slik opplevde jeg det i alle fall).
Men dette er mer aktuelt utover i ammeperioden. I starten er det ikke så mye den lille spiser, men jeg merket det da hun var to måneder og oppover.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 11:31   #22
Nova
Medlem
 
Nova sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 50
Nova er på en erverdig vei

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av bigmum, her.

Hmmm...hvis jeg hadde vært NØDT til å være i ketose, så hadde jeg gitt MME jeg. For å være på den sikre siden, kroppen kvitter seg med både ketoner og avfallstoffer gjennom melka, og det er forsket lite på det. Men det er jo bare min personlige mening, og DEN har du ikke bedt om ,hehe. Hilsen mamma med 2 Nanbarn.

Til og med folk som røyker anbefales å amme istedet for å gi tillegg fordi fordelene veier opp ulempene, og da er det så ulogisk for meg at ketoner skal være farligere enn å røyke, liksom. Det er jo det folk spiste før i tiden, et kosthold med lite karber. Men jeg ser hva du sier

Nova er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 11:31   #23
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av bigmum, her.

Hmmm...hvis jeg hadde vært NØDT til å være i ketose, så hadde jeg gitt MME jeg. For å være på den sikre siden, kroppen kvitter seg med både ketoner og avfallstoffer gjennom melka, og det er forsket lite på det. Men det er jo bare min personlige mening, og DEN har du ikke bedt om ,hehe. Hilsen mamma med 2 Nanbarn.

Dette må jeg si meg helt uenig i. Hvilken sikker side?
Det er ikke ketosen som gjør at man kvitter seg med avfallsstoffer i melka, men vektnedgangen.
Altså, man er frarådet å bruke amming som slankemetode. Eks: man har vært overvektig i mange år før graviditeten, og bruker ammingen bevisst for å kvitte seg med denne overvekten. Det er avfallstoffene i dette fettet som ikke er så bra.
TS har jo vært i ketose i mange år, så dermed har hun mest sannsynlig kvittet seg med dette.
Her står det litt info fra Ammehjelpen om slanking:http://ammehjelpen.no/artikkel/32/Slanking
(jeg er litt over middels interessert i temaet, derfor engasjementet )

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 11:32   #24
Nova
Medlem
 
Nova sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 50
Nova er på en erverdig vei

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Så flott at du klarer å kontrollere matinntaket ved å være i ketose! Jeg tror nok det går bra å amme når du er i ketose, siden du spiser nok. Det jeg har erfart er at man tåler endel mer karbohydrater når man ammer, siden man jo priduserer mye karbohydrater i melka. Så du må nesten prøve deg fram, blir du slapp og sliten og veldig sulten uansett hvor mye du spiser, kan det være at du må spise litt karbohydrater (slik opplevde jeg det i alle fall).
Men dette er mer aktuelt utover i ammeperioden. I starten er det ikke så mye den lille spiser, men jeg merket det da hun var to måneder og oppover.

Ja jeg må nok bare prøve meg fram. Jeg skal samtidig snakke med legen min og høre hva hun tenker

Nova er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 19:55   #25
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Dere som bevisst valgte ketose under amming?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Dette må jeg si meg helt uenig i. Hvilken sikker side?
Det er ikke ketosen som gjør at man kvitter seg med avfallsstoffer i melka, men vektnedgangen.
Altså, man er frarådet å bruke amming som slankemetode. Eks: man har vært overvektig i mange år før graviditeten, og bruker ammingen bevisst for å kvitte seg med denne overvekten. Det er avfallstoffene i dette fettet som ikke er så bra.
TS har jo vært i ketose i mange år, så dermed har hun mest sannsynlig kvittet seg med dette.
Her står det litt info fra Ammehjelpen om slanking:http://ammehjelpen.no/artikkel/32/Slanking
(jeg er litt over middels interessert i temaet, derfor engasjementet )

Nei det er klart, at hvis hun ikke mister vekt, så blir det vel kanskje ikke så mye avfallstoffer Jeg forbinder bare ofte ketose med slanking, my bad Men ketoner finnes det jo iallefall. Og DET er den sikre siden du etterlyser, hehe.

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Amming og ketose? Sjokoholiker Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 7 12-02-11 14:26
Amming og ketose susiequ Ketolysekuren 7 09-07-10 12:52
Hvordan var det med ketose og amming? Dolly Ketolysekuren 13 01-10-08 19:18
Hva er grunnen til at dere valgte ketolyse? Titti Ketolysekuren 12 26-10-06 03:34
Amming og ketose. ritamaa Lavkarbo generelt 2 31-01-05 15:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no