Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tilbehør-tips?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-13, 01:54   #1
Tetra
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Hvor: Med kjæresten <3
Alder: 38
Innlegg: 138
Tetra er på en erverdig vei

Tilbehør-tips?

Kan dere skrive hva dere bruker som tilbehør, spesiellt til middag?
Gjerne med oppskrift,bilder og linker.

Begynner selv å bli rimlig lei av blomkålmos, brokolimos, salat og er snart lei kokte grønnsaker.
Tipper jeg ikke er helt alene...

__________________



Tetra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 02:48   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør-tips?

I gamle dager spiste de fleste av oss enten kokte poteter, kokt pasta eller kokt ris som tilbehør. Helt ærlig; det er ikke mange potetspisere som sier at poteta er den gode delen av middagen. Den er bare fyllmasse.
Veldig mange av oss var lite flinke til og variere grønnsakene; det ble liksom kokte gulrøtter eller kanskje en råkostsalat eller kanskje noe stekt løk og sopp.

Da jeg fikk diabetes og gikk over til lavkarbo sa min yngste sønn som da var 20 år at han var heldig som hadde ei mor med diabetes, fordi han fikk så god mat.
Lavkarbo er ingen brems i det hele tatt; det er bare og finne alternativer.

I stedet for pasta bruker jeg enten squash-pasta eller Dreamfield-pasta. Har planlagt og prøve oppskriften på hjemmelaget pasta som ligger her på forumet, men er ikke kommet så langt.
I stedet for pommes frites, lager jeg f.eks. sellerirot frites; minst like godt
I stedet for ris bruker jeg f.eks. blomkålris
I stedet for poteter bruker jeg f.eks et rikt utvalg av grønnsaker eller en spennende salat. En god salat knocker den gode gamle poteta rett vest, etter mitt syn.
Jeg liker og eksperimentere med mat og jeg elsker og spise mat.
Mine middager har alltid et rikt utvalg av grønnsaker, noen ganger i form av råkostsalat, noen ganger som en varm salat med f.eks. bacon eller scampi, noen ganger som en wok, andre ganger som ovnstekte, noen ganger som gratenger, etc.
Det er mye mer og velge mellom når man ikke alltid skal måtte spise den samme poteta dag ut og dag inn.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 08:48   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør-tips?

Jeg tror det er viktig å lære seg å ikke tenke på annen mat som ERSTATNING for pasta, ris osv, men lære hodet å utelukke den delen psykisk. Det tok meg mange år, for jeg tenkte på mat som blomkålmos osv som er ertatning for pastaen jeg elsket.

Nå spiser jeg enkelt og greit kjøtt, fisk og fugl osv og grønnsaker attåt. Grønnsakene er ikke erstatning for pastaen, de har alltid vært der, men jeg spiser mere av de.
Jeg vet at det ikke er dette du spør om, men det kan være greit å ha i bakhodet og prøve å huske på.

Jeg er veldig glad i feks finsnittet hodekål eller kinakål i wok, det fyller ut woken litt og gir litt mere crunsh. Eller revet blomkål som stekes i smør, salt og pepper i noen minutter, den trekker fint til seg saus, noe en gjerne kan savne når pasta, ris og potet blir borte. For en vi jo gjerne ha med seg den gode sausen da


Jeg woker mye, spiser mye supper på hverdagene til feks lunsj. Til middag har vi ofte wokede grønnsaker, eller en haug med skåler med oppkuttet paprika, agurk, selleri, gulrot( ungene spiser og jeg tar en og annen stripe) osv. Eller salater.
Noen spiser jo potet hver eneste dag, vil jo si at wok, salater, blomkålris, gratinert sellerirot/jordskokk/fennikel/reddiker/neper er mye mere variasjon i smak da

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 12:07   #4
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Tilbehør-tips?

Det der med tilbehør hører nesten ikke hjemme i min matlaging mer. Her lages som regel alt i en stekepanne og det er det hele. Når det er andre ikke-lavkarbere med i bildet, får jeg stadig spørsmål om "hva skal du ha til maten da?", og da referer er de som regel til ris, pasta, potet osv. Det slår meg egentlig som absurd at man skal spise "mat til maten", når man spiser seg god og mett på hovedretten, uten å spise noe ufint mye av dette.

Det jeg prøver å si er vel, HVORFOR tilbehør? Men, det var jo ikke det du spurte om, så jeg skal se om jeg klarer å komme på noen forslag.

- STEK grønnsakene. Enten i ovnen eller stekepannen(!). Ha godt med fett, salt, pepper, krydder. Gi det smak, liv og røre!
- Sellerirot! Lag sellerirotmos eller sellerirotfries! Sellerirotrøst er jo også digg!
- Er du litt mer liberal på karbene, kan du alltids lage flaskegresskarmos, eller bare stek det i biter godt med krydder.
- Gi ikke opp med brokkoli og blomkål. I tillegg til koking kan det jo males opp til ris, stekes, ostegratineres, fløtegratineres... Jeg er skamløst glad i å dekke kokt blomkål med en blanding hakkede egg og smeltet smør. Passer godt til fisk.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 13:35   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør-tips?

Spiser mye av typen wok-i-hop... med krydder eller saus. Eller mer klassisk stekt kjøtt/fisk med grønnsakspanne eller grønnsaksmos og saus til... eller supper.Vi har vel også mer eller midnre sluttet å spise grønnsakene som "tilbehør". De er MAT og ofte en stor del av maten.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 15:44   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tilbehør-tips?

Opprinnelig lagt inn av Tetra, her.

Kan dere skrive hva dere bruker som tilbehør, spesiellt til middag?
Gjerne med oppskrift,bilder og linker.

Begynner selv å bli rimlig lei av blomkålmos, brokolimos, salat og er snart lei kokte grønnsaker.
Tipper jeg ikke er helt alene...

jeg blir aldri lei ,kanskje fordi jeg har avokado og cc i salaten

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
poteterstatning, tilbehør


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tilbehør til middag - tips mottas med takk! AntoniaM Middag 8 19-02-11 11:31
Ett lite tips om tilbehør til ketolysemat fra meg idag;) marjusen Ketolysekuren 5 03-12-10 21:04
Et lite tips om dip/tilbehør Belin Lavkarbo generelt 1 01-12-10 18:19
Grillet laks - noen som har tips til tilbehør? fairy21 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 02-07-10 20:28
Skalldyraften..tips til tilbehør? Titti Oppskrifter 2 05-11-06 20:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no