Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Enkle "hybelgryter" for enkle kokker

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-11, 21:15   #1
Fero
Medlem
 
Fero sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Fero er ny på veien

Enkle "hybelgryter" for enkle kokker

For de som ikke gidder å lese masse bla bla bla - scroll ned til bunnenfor fremgangsmåte Teskje-versjon kommer først.

Jeg er temmelig simpel når det kommer til matlaging, så det er en utfordring for meg å lage mat, og særlig med variasjon. Jeg liker at det er enkelt og med enkle ingredienser, og at jeg får middag/lunsj til 3-4 dager.

Disse rettene gir ca 4 porsjoner, give or take. Jeg spiser en samme dag og fryser resten i porsjoner for deretter å ta med til lunsj eller varme opp en dag jeg ikke orker å lage mat. Perfekt for en ungkarskvinne som meg!

Hva trenger du for å lage hybelgryter?

Creme Fraiche (CF)
Fløte
Krydder av alle slag, noe du liker!
Tomatpuré eller salsa (jeg bruker veldig lite om gangen så synes kh er ok)
Strimlet kjøtt eller kjøttdeig 3-400g ettersom hva du har (lyst på) og hva som er på tilbud på butikken
Sopp og/eller asparges på boks, om du liker
Ost til gratinering
Løk (jeg bruker rødløk)

CF, fløte, krydder og kjøtt i en eller annen form har jo mange gjerne stående når man spiser lavkarbo, og jeg hamstrer også inn de små boksene med sopp og asparges siden de er enkle og billige. Jeg kjøper rødløk og de varer en evighet, for jeg bruker kanskje 1/5 av en løk til en gryte. Av og til har jeg brokkoli og blomkål i hus, og da slenger jeg oppi litt av det også!

Så, da har vi gått gjennom det som er basic. Så hvordan mekker du en simpel hybelgryte uten å ha tittelen Iron Chef?

Jo, du gjør som følger: stek strimlet kjøtt, kjøttdeig eller lavkarbopølser i biter sammen med litt løk for god smak. Jeg steiker i smør og krydrer etter hva jeg har lyst på der og da. Et tips er å kjøpe inn et nytt krydder i ny og ne, for krydder er kjekt å ha, pluss at det holder seg i årevis når det er lukket! Typisk bruker jeg salt og pepper i en eller annen form, malt, kvernet eller hele pepperkorn, alt er lov! Ta også gjerne litt paprikakrydder eller chili, eller kanskje en kryddermix du finner på butikken. Eller bare gastromat om du er den typen Ja, du skjønner tegninga. For tacogryter, sleng oppi spisskummin, som et lite tips, eller søk på tacrokrydder her på forumet for oppskrift.

Når du har stekt kjøtt og løk kan du slenge oppi CF (eller rømme) og en skvett med fløte. La det putre litt mens du evt. koker litt brokkoli eller blomkål. Ønsker du å smake til kommer da salsaen/tomatpureen inn i bildet. Dette er ikke et must, bare for de som vil, og føler de kan unne seg uten å gå over grensa. Jeg bruker IKKE mye, typ 1 ss tomatpuré og 2 ss salsa i hele greia, og det er jo ikke stort Ha nå oppi hermetikken du vil ha, bare husk å helle av vannet, ellers blir det tynn suppe. Har du brukt mye fløte/CF kan du bruke litt johannesbrødkjernemel for å tykne det. Alternativ 2 er å ikke ha i noe som helst i panna (best ved kjøttdeig) men heller klatte på rømme lagvis i den ildfaste formen.

Mens du holder på med dette har jo selvfølgelig ovnen blitt varm, så det du trenger da er en ildfast form stående klar. Jeg bruker en som ikke er så stor, og som er som en "bolle", altså ikke en flat bred. Du kan sikkert bruke det også, men jeg liker "bollene". Jeg legger da lagvis kjøtt, grønnsaker, og evt ost (og CF), og deretter ostelokk på toppen. 180-200 grader til osten er gyllen, og vips, du har laget en enkel men smakfull gryte!

Kort-versjon
Stek kjøtt med løk og krydder. Bruker du strimlet kjøtt eller pølsebiter, ha i CF og/eller fløte og la det putre. Ha deretter i hermetisert aspargesskudd/sjampinjong og bland godt. Finn frem en ildfast form og legg lagvis kjøtt og grønnsaker/ost. Legg noen klatter CF lagvis i tillegg om du har brukt kjøttdeig og ikke hadde dette i stekepanna. Legg hva som helst lagvis med kjøtt: høvlet squash, raspet blomkål, brokkolibuketter, rosenkål, stekt paprika, forskjellige osteslag, hakket eller fersk spinat, urter, kinakål, you name it!

I dag lagde jeg pølsegryte med brokkoli, og det var en hit! Neste gryte blir kylling curry med kokosmelk tror jeg, men da skipper jeg nok gratineringen. Hva blir det hos deg?

God apetitt!

__________________
Det er bedre å prøve og feile, enn å ikke prøve i det hele tatt!


Handle på iHerb.com? Bruk gjerne min kode og få $5 i rabatt første gang! **TAD607**

Sist redigert av Fero : 01-03-11 kl 00:01. Årsak: typo
Fero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:27   #2
Fero
Medlem
 
Fero sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Fero er ny på veien

Sv: Enkle "hybelgryter" for enkle kokker :)

Eksempel 1
400 gram kjøttdeig
1/2 boks CF
1/4 blomkål raspet og nuket i mikroen
1/4 rødløk i små biter
1 liten boks skivet champignon
1 liten boks aspargesskudd i biter
Smør
Krydder
Ost

Stek kjøttdeig med løk og ha i det hermetiske. Legg lagvis kjøttdeig, en god skje CF og blomkålris. Ha også i ost lagvis om du vil. Toppes med CC-lokk om ønskelig, og ost oppå der igjen. Gratineres til osten er gyllen.

Eksempel 2
250 lavkarbopølser i biter
1/4 rødløk
1/4 boks CF
1 dl kremfløte
1/2 brokkoli
2 bokser asparges
1 boks sopp
Smør, krydder og ost som ovenfor

Stek pølsebiter sammen med løk, ha deretter i CF og fløte og la det koke noen minutter på svak varme. Ha i hermetikk og legg deretter lagvis sammen med brokkolibukettere (som du koker opp mens du steker pølsene). Strø over ost på toppen og gratinér til denne er gyllen.

__________________
Det er bedre å prøve og feile, enn å ikke prøve i det hele tatt!


Handle på iHerb.com? Bruk gjerne min kode og få $5 i rabatt første gang! **TAD607**

Sist redigert av Fero : 01-03-11 kl 18:08. Årsak: typo
Fero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:51   #3
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Enkle "hybelgryter" for enkle kokker

Utrolig flott innlegg! Du tar deg god tid til å forklare oppskriften, og det er kjempebra!

Bare et spørsmål, mener du Creme Fraiche. (CF), eller Cottage Cheese (CC)?

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 23:59   #4
Fero
Medlem
 
Fero sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Fero er ny på veien

Sv: Enkle "hybelgryter" for enkle kokker

Takk! Jeg mener CF ikke CC.. Hjelpes, takk for den, jeg skal rette opp skriveleifene Gryteretter med CC høres liksom ikke digg ut, spør du meg

__________________
Det er bedre å prøve og feile, enn å ikke prøve i det hele tatt!


Handle på iHerb.com? Bruk gjerne min kode og få $5 i rabatt første gang! **TAD607**
Fero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 00:32   #5
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Enkle "hybelgryter" for enkle kokker

Opprinnelig lagt inn av Fero, her.

Takk! Jeg mener CF ikke CC.. Hjelpes, takk for den, jeg skal rette opp skriveleifene Gryteretter med CC høres liksom ikke digg ut, spør du meg


Bare hyggelig, hadde jo vært dumt om noen laget det med CC, blir sikkert ikke sååå godt!

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 13:50   #6
Godzilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 1
Godzilla er på en erverdig vei

Sv: Enkle "hybelgryter" for enkle kokker

"250 lavkarbopølser skjæres i biter".....? Blir endel restmiddager av denne da...? Sorry, klarte ikke å la være, regner med det skal være 250 gram?

Godzilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Veldig enkle seikarbonader Roteloftet Middag 5 06-02-11 13:51
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Enkle kyllingretter sjokoman Middag 1 20-06-09 15:27
Enkle middager på Fedon-nivå? celma Middag 0 11-06-09 16:07
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no