Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-12-11, 15:09   #1
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir ...

Hensikten med denne tråden er å komme med tips til hva man bør prøve ut hvis vektnedgangen uteblir, noen er innlysende, andre kanskje ikke. Hadde vært flott om folk kunne delt sine tips\erfaringer og kanskje ei såpass god liste at den havner i stickyn etterhvert

OBS: Ikke prøv alle rådene på en gang da det kan bli i overkant stor endring, prøv å finne ut hva som fungerer for deg, vi er alle skrudd sammen litt forskjellige og responderer ulikt på ulike ting, kanskje kan en av tingene her være nok til å føre midjemålet i riktig retning?

TIPS:
- Kom deg i ketose! Ketose gir økt metthetsfølelse hos mange, ketosticks er ikke alltid pålitelige, men har man kontroll på karbomengden kan man fort se om man er i ketose eller ikke. Om vektnedgangen uteblir på moderat lavakarbo, prøv å gå lavere på KH og se om det hjelper.
- Øk proteininntaket! Protein metter best av næringsemnene samtidig som et adekvat inntak gjør at du beholder mer muskler på veg ned i vekt. Økt proteininntak kombinert med ketose fungerer svært bra for mange. Protein gir dessuten en liten metabolsk fordel, dvs man forbrenner ekstra kalorier siden protein er tungt å bryte ned for kroppen. Er du sedat vil et inntak på ca 1 gram pr kg kroppsvekt være adekvat, trener du utholdenhet bør du ligge rundt 1-1,5. Trener du styrke bør du ligge på 1,5+.
- Ligg unna alt som er søtt, ihvertfall for en periode. Noen opplever søtsug av søt mat og sprekker lett, den beste måten er å kutte det ut. Noen greier seg med f.eks spise litt frukt, bær, drikke lettbrus etc, kommer man seg ned i vekt med det er det greit, men for endel fungerer ikke dette mens man går ned. Man kan heller være litt mer liberal når idealvekta er nådd.
- Øk inntaket av omega 3 fra sjømat og økologiske kjøttprodukter. Omega 3 har i studier vist seg å kunne hjelpe på å redusere fettandelen samt redusere magefettet spesifikt.
- Mer krydder i hverfagen! Enkle triks for å få opp forbrenninga kan være å bruke noen typer krydder som pepper, chili og grønn te. Om du ikke drikker kaffe jevnlig vil det å introdusere noe koffeinholding kunne øke forbrenninga litt.
- Velg først og fremst mat som gir god metthetsfølelse. Spesielt egg, fisk, kjøtt, fiberrike grønnsaker, frukt (om du går ned på moderat lavkarbo) og nøtter fører hos mange til at man inntar færre kalorier i.l.a et døgn siden man blir mettere. Alt av kornprodukter og sukker pleier å mette dårlig, nå er ikke dette et problem for de fleste her, men stopper vektnedgangen kan det kanskje være lurt å droppe de tre rugsprøene og heller ta seg et egg eller en liten neve nøtter.
- Drikk 1-2 glass vann før hvert måltid, man spiser da mindre siden det er mindre plass og metthetsfølelsen blir ikke nødvendigvis dårligere.
- Prøv periodisk faste. Spis det du vil innenfor et tidsrom på 8 timer, fast de resterende 16. Innta gjerne noe proteinrikt når du bryter fasten og når du begynner den. Slik faste over tid kan bedre insulinfølsomheten og gjør at du kan spise deg mer mett i måltidene du har innenfor 8-timersperioden.
- Sov godt! God, og nok søvn må til, ca 8 timer hver natt er noe de fleste bør forsøke å få til.
- Ikke forvent å automatisk gå ned i vekt uten trening eller kaloritelling, hvis du allerede er normalvektig.
- Å kutte ut meieriprodukter kan være til god hjelp for flere.
- Forsøk å unngå stress! Stresshormoner kan virke negativt inn på vektnedgangen og det er vanskeligere å følge opp livsstilsendringene man går gjennom ved mye stress.
- Ta en kikk på Thomas Geisners blogg: http://tgeisner.com/2011/08/11/en-st...e-fett-tap-n1/ her står noen av de nevnte tipsene ovenfor.
- Regn med at det kan gå litt opp og ned. Tar man seg en ferie, sklir ut litt på høsten, feirer jul, er i bursdag etc er det lov å unne seg litt om man ikke føler man må veldig fort ned i vekt, noe som uansett ikke er å anbefale. Det er hva du gjør de resterende 50 ukene i året som teller framfor det man gjør noen få dager i året.
- Vent med karbo til kvelden. Forskning viser at man beholder en større andel muskler ved å spise lite karbo tidlig på dagen å samle opp det man spiser mot slutten av dagen. F.eks drøye endel av grønnsakene og nøttene til kvelden og kutte ned på de største fettkildene da. Unntaket er ved veldig lavt karboinntak.


Sist redigert av taraquin : 13-12-11 kl 14:22.
taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 15:25   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Siden første råd er å komme seg i ketose bør i det minste tråden legges et annet sted enn i "generell lavkarbo" seksjonen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 15:37   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Og - 2 til:
Sov godt! God, og nok søvn må til.

Ikke forvent vektnedgang under sykdom. Sykdom er stress for kroppen og under stress er det mange ganger så vanskelig å gå ned som ellers.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 15:50   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Siden første råd er å komme seg i ketose bør i det minste tråden legges et annet sted enn i "generell lavkarbo" seksjonen.

Why? Folk får vel velge de rådene som passer for en selv, vil man ikke være i ketose eller har prøvd det allerede er det jo bare å droppe det da.

Ett til:

- Ikke forvent å automatisk gå ned i vekt uten trening eller kaloritelling, hvis du allerede er normalvektig.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 18:20   #5
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Siden første råd er å komme seg i ketose bør i det minste tråden legges et annet sted enn i "generell lavkarbo" seksjonen.

Denne skjønte jeg ikke helt.... vil ikke dette komme som en naturlig reaksjon i mer eller mndre grad/effekt av det å ha mer eller mindre strengt lavkarbo kosthold?

Synes ikke den IKKE hører hjemme her som et generelt råd da?

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:41   #6
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Hei nellie, har du forslag til hvor ellers den kan være? Følte selv den passet inn under lavkarbo generelt, under generell diskusjon hører den ihvertfall ikke hjemme. FLott med forslagene deres folkens, føyd de til på lista!

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:45   #7
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Dersom rådene, slik jeg forstår er ment som enkelt-tiltak, ikke som gjør alt dette, så ser jeg ikke hvorfor et råd skal gjøre det galt å legge den under lavkarbo generelt.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:54   #8
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Takk for tips. Skal teste ut noen av rådene. Har hatt platå i laaaang tid.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 20:16   #9
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

VSB: Har spesifisert det bedre nå, men ja, det var min intensjon, samt at folk kunne dele ting de har opplevd som var til hjelp for dem

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 20:43   #10
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Når jeg kutta ut meieriprodukter, så begynte vekta og gå nedover

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:39   #11
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Hei,
Bare sniker meg innom for å minne om denne klistrede tråden: Opplever der stagnasjon i vektapet – sjekk her

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 23:03   #12
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Her er en ganske lik tråd som er stappfull av gode tips http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20923

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 09:16   #13
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

arnakristin: Har sett den og den går spesifikt mot ketolysekuren, denne tråden er ment å favne mye bredere.

miemari: Der stod det mye bra, MEN hvert enkelt tips står i en og en post, noe som gjør det tidkrevende og upraktisk å finne alle tipsene. Hadde trådstarter samlet alle i introen hadde min tråd vært unødvendig. Om trådstarter er villig til det og det står noen nye tips her som kan tas med kan jeg godt slette denne tråden

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 14:59   #14
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Nei, ikke slett tråden...Det er bare dumt.....

Legger til tips: IKKE STRESS !! Da går du i alle fall ikke ned i vekt....

Tips:
På høsten i "feitetiden" kan det være at mange som nærmer seg målvekt går litt opp i vekt, eller stopper vektnedgang, fordi en er genetisk innstilt på å legge på seg på denne tiden..... Så ta det med ro...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 15:49   #15
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Ja også var det Thomas Geisner sin blogg da:
http://tgeisner.com/2011/08/11/en-st...e-fett-tap-n1/

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 14:20   #16
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Noen enkle tips hvis vektnedgangen uteblir...

Lagt til de 2 siste

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hei! Noen enkle spørsmål! Haense Spørsmål og svar 28 26-05-11 19:09
Har noen tips på enkle middagsoppskrifter som ikke kreves spesielle ingredienser? betty86 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 13-04-10 13:55
Hei, hvis noen har tid Patella Mer enn 30 kg overvekt 10 10-07-09 11:34
Noen enkle oppskrifter for frokost,lunsj og middag ? dydde Optimal Ernæring 0 03-03-08 17:58
Hvis ost er sunt.. (Tips og spørsmål) Forveten Lavkarbo generelt 5 30-01-05 23:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no