Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Karber i knekkebrød.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-08-07, 09:50   #1
Murmeline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 49
Innlegg: 34
Murmeline er på en erverdig vei

Karber i knekkebrød.

Jeg skal bake knekkebrødet som ligger ute på www.ketolyse.no Det står ikke noe om hvor mange karber oppskriften inneholder, noen som vet det? Og noen som har prøvd oppskriften som vet hvor mange knekkebrød man får av den?

Murmeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 10:20   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Karber i knekkebrød.

Den oppskriften ligger ikke her på forumet tror jeg (?), så uten å vite ingrediener blir det jo ren gjetting.....

Spør på forumet på www.ketolyse.no du. Der har de sikkert prøvd den ut !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 10:29   #3
Murmeline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 49
Innlegg: 34
Murmeline er på en erverdig vei

Sv: Karber i knekkebrød.

Her er oppskriften



Knekkebrød:
4 mellomstore egg
2 ts bakepulver
40 g olivenolje
100 g seterrømme
1/2 - 1 ts salt (lo/seltin)

30 g solsikkefrø
30 g sesamfrø
30 g linfrø
- alle frøene knuses til mel

25 g kruskakli
40 g Bakemiks


Røra helles utover et bakepapir og fordeles til en jevn flat kake. Deles opp i passende stykker like etter steking.
150 grader i 1 time gir et knekkebrødaktig brød.



Hvordan regner dere ut antall karber forresten? Er det erfaringen dere har eller er det noen knep? Jeg her heeelt fersk på dette, starter kuren i morgen.

Murmeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 10:36   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Karber i knekkebrød.

Grovt regna uten bakemixen (som jeg ikke aner hva inneholder) skulle det bli omtrent 24 karber for hele oppskriften. Da kommer det an på hvor mange knekkebrød du lager av den.

Synså ha hørt 1- 1.5 karber pr knekkebrød et sted, men er ikke sikker.

Jeg bruker www.fitday.com til å regne ut karber i oppskrifter, men jeg har lagt inn en del varer er sjøl da...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 11:25   #5
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karber i knekkebrød.

Jeg har brukt Mat på data for å regne ut næringsinnholdet i hele oppskriften, og fikk dette resultatet:

Fett:145,9g
Protein: 75,7g
Karbohydrat:21.6g

Siden jeg ikke kjenner innholdet i ketolyse bakemix, har jeg brukt Atkins bakemix i utregningen. Håper de ikke er så altfor ulike.

Som dere ser har jeg fått et lavere karboinnhold enn Nille som har brukt Fitday-programmet. Men uansett må det bety at hele oppskriften har et karboinnhold på ca. 21-24g.

Mat på data kan lastes ned gratis fra http://matportalen.no/. Desverre har det den svakheten at det er mer nøyaktig på fettinnholdet enn karboinnholdet i enkelte matvarer. Kanskje Fitday er bedre, men siden Mat på data er laget for norske forhold holder jeg meg til det programmet.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 11:29   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Karber i knekkebrød.

Bakemixen har 8g karber på 100gram.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 11:31   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Karber i knekkebrød.

Mat på data er ikke helt oppdater. Bl. anna er rømme der oppgitt med 1,6 gram, men det skal være 2,9gram

Jeg kutta ut å bruke det etter ei stund. Ble for mye småfeil.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 11:38   #8
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karber i knekkebrød.

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Mat på data er ikke helt oppdater. Bl. anna er rømme der oppgitt med 1,6 gram, men det skal være 2,9gram. Jeg kutta ut å bruke det etter ei stund. Ble for mye småfeil.

Jeg er klar over den feilen med rømme (den står også i næringsmiddeltabellen), så det har jeg justert i utregningen. For å få programmet mest mulig nøyaktig lønner det seg å legge inn matvarer selv.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 11:41   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Karber i knekkebrød.

Nå har jeg regna på det. (Brukt den store matvaretabellen) og kommet frem til:

Knekkebrød:
4 mellomstore egg 3,6(regna 0,9 pr egg)
2 ts bakepulver
40 g olivenolje 0
100 g seterrømme 2,9
1/2 - 1 ts salt (lo/seltin)

30 g solsikkefrø 3,21
30 g sesamfrø 3,36 (med skall) 1,35(uten skall)
30 g linfrø 0
- alle frøene knuses til mel

25 g kruskakli 4,6
40 g Bakemiks 3,2


Totalt kommer jeg til 20,87 karber (sesamfrø med skall)
18,86 karber(sesamfrø uten skall)
Da er ikke bakepulver medregna.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 11:57   #10
Murmeline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 49
Innlegg: 34
Murmeline er på en erverdig vei

Sv: Karber i knekkebrød.

Takk skal dere ha. Da går jeg ut i fra at den har en plass mellom 20-24 karber og deler dette på antall knekkebrød jeg får. Da blir det letter å ha oversikt. Gubben forlanger knekkebrød hehe.

Murmeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 12:42   #11
Murmeline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 49
Innlegg: 34
Murmeline er på en erverdig vei

Sv: Karber i knekkebrød.

Nå er knekkebrødene i ovnen, dette blir spennende

Murmeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 13:46   #12
Sandrine
Medlem
 
Sandrine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
Sandrine er en juvelSandrine er en juvelSandrine er en juvel

Sv: Karber i knekkebrød.

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Da er ikke bakepulver medregna.

2 ts (10 g) bakepulver blir 3,7 karber, så jeg ser ingen grunn til å ikke telle med dette i totalen.

__________________
Discipline is remembering what you really want...
Sandrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - vedlikehold Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 17:44   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Karber i knekkebrød.

Opprinnelig lagt inn av Sandrine, her.

2 ts (10 g) bakepulver blir 3,7 karber, så jeg ser ingen grunn til å ikke telle med dette i totalen.

jeg gadd ikke veie opp når jeg satt her og regnet ut. Derfor skrev jeg at det ikke var med. Det var grunnen til at det ikke var med.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen av dere eksperter kommentere menyen min denne uka? Tette80 Ketolysekuren 7 03-05-07 15:11
Fett - Karber sammenheng Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 19 13-08-06 12:52
Karber og fiber...? Hvitveis Spørsmål og svar 1 10-07-06 12:50
Alkohol i julen friflex Lavkarbo generelt 34 23-12-04 23:14
SPØRSMÅL OM INDUKSJON Huldr Induksjonen 14 03-12-04 01:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no