Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Glutamin

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-05, 02:18   #1
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Glutamin

Dette er en artikkel jeg kom over på et annet norsk nettsted. God lesning!

Glupsk på Glutamin
Av David Kennedy

Hvorfor denne aminosyren er et must for alle som trener seriøst med vekter
Har du noengang fundert på hvorfor det ikke finnes bønder i Mojave ørkenen? (Neppe, men vær med meg et øyeblikk.)
Uansett, det er sant...så vidt vi vet finnes det ikke en eneste busk i dette hellige ødelandet som befinner seg ca. 41,5 mil fra Los Angeles. Så med dens tilsynelatende ideelle beliggenhet og rike tradisjon, hvorfor lar vi denne delen av førsteklasses "eindom" bare ligge der og gro kaktus?
Ingen bonde ved sine fulle fem ville noensinne prøve å gro sin avling i Mojave ettersom landet der suger...bokstavelig talt. I løpet av noen millisekunder suger den opp hver eneste dråpe av de skarve 10 centimeter regn som kommer hvert år - noe som etterlater lite væske for at vekster skal overleve, og i alle fall trives. Mojaveørkenen er virkelig tørr, øde og ufruktbar - neppe et miljø for vekst...på samme måte som muskelcellene vår etter en intens treningsøkt...
Som du forstår, muskelceller, på samme måte som avlinger, er til en stor grad et produkt av miljøet. Hvor bra veksten er, beror på deres evne til å ta opp, fra miljøet, de viktige næringsstoffene som trengs for å gi næring for vekst. For eksempel, vitenskapelige studier viser at når en muskelcelle får lov til å leve i et miljø hvor det er mulig å samle opp alle de nødvendig næringsstoffene den trenger for å holde seg fullstendig hydrert, eller "volumisert", er den klar for ny vekst og ressistent mot nedbrytning.
Så dersom du er seriøs i forhold til å forstørre musklene og bli sterkere, på en sikker og naturlig måte, må du gjøre alt du kan for å holde disse muskelcellene volumiserte. Problemet er, som jeg hintet om for noen paragrafer siden, er at intens trening tapper mengden av hydrerende næringsstoffer i musklecellene dramatisk - de går fra å være fullt hydrerte til å være alvorlig dehydrerte bare i løpet av noen minutter.
I følge nye studier er faktisk ikke disse dehydrerte cellene i stand til å vokse i det hele tatt når de går inn i en katabolsk fase, hvor de bokstavelig talt spiser opp seg selv i deres tørst etter hydrering. I følge ne studie som ble publisert i "Sports Medicine" er tapping av muskelceller og dehydrering en tilstand som oppstår hos flesteparten av akutte trenende som ikke tar forholdsregler for å forhindre at dette destruktive forholdet oppstår. Ikke en bra ting.
Heldigvis har noen av verdens smarteste biokjemikere de siste årene fokusert forskning kun på å finne sikre og effektive måter å hjelpe konkurrerende idrettsfolk i verdenstoppen med å oppnå og beholde status av forstørret muskelcellecolum. Målet? Å forbedre resultatene til disse idrettsfolkene ved å skape et anabolt miljø "forsynt" med superlativ vekst i muskelstørrelse og styrke.
I følge biokjemikere som stod bak noe av denne nye forskningen på cellevolumisering, har denne forskningen, så fort den blir "mainstream", potensiale til å forandre ansiktet til den vanlige resultatfremmende teknologien ved å gi hundretusner av vekttrenende idrettsfolk hjelp til å skape substansielle og raske økninger i muskelvekst på en sikker måte.

Cellevolumisering=muskelvekst
Cellevolumisering er prosessen hvor en øker den cellulære hydreringen. Nye studier viser at denne økningen i hydrering (og det resulterende økningen i cellulær volum), er direkte korrelativ til et virkningsfullt og positivt anabolsk signal for ytterligere muskelvekst. I følge Dr. Dieter Haussinger - en av verdens fremste autoriteter innen forskning på cellevolumisering - "ser det ut som at oppsvulming av celler (eller volumisering) opptrer som et 'anabolt signal'" - som dermed stimulerer muskelcellen til å vokse som svar på stress, slik som vekttrening er. I tilegg til dens anabolske egenskaper, vil cellene når de er oppsvulmet med vann, forhindre nedbrytning av protein, glykogen og glykose (som trengs som energi til muskulaturen).
I kontrast til dette, vil i følge Dr. Haussinger, dehydrering av celler (krymping) direkte stimulere til katabolisme. Dette kan bokstavlig talt " spise opp" hardt opparbeidet muskelfibre og være dødsdommen for de som ønsker å øke muskelveksten.
Interesant nok, så kan volumisering av muskelceller delvis gi en forklaring på de tidligere observerte vekstfremmende effektene som spesielle næringsstoffer, slik som protein, gir.
For eksempel, aminosyrer, som er proteinets byggestener, har lenge vært kjent som essensielle for å stimulere til muskelvekst. Nyere forskning viser at visse aminosyrer fungerer som det Dr. Haussinger kaller "intramuskulær ocmolyter", som rett og slett betyr at de drar vann inn i cellen. Dette setter igjen i gang det "anabolske signalet" som Dr. Haussinger fortalte om tidligere som på en eller annen måte fyrer opp det muskeloppbyggende maskineriet til cellen.
Av alle aminosyrer som er studert i forhold til cellulære volumiseringseffekter, ser glutamin ut til å være den viktigste. I følge Dr. Haussinger er faktisk forholdet mellom glutamin og cellulær hydrering fundamental for proteinsyntesen. I en studie som ble publisert i "The European Journal of Biochemistry", oppdaget Dr. Haussinger og hans kollegaer at cellevolumet kan økes med så mye som 12 prosent innen to minutter etter glutamininfusjon og holde seg på dette økte volumet så lenge glutamin er tilstede. Med andre ord, så lenge at glutamininnholdet holder seg høyt innen muskelcellen, holder cellevolumisering og de anabolske prosesser seg på topp. Forskning har derimot vist at med en gang glutamin er tappet fra muskelen, mister muskelen vann fort, og da begynner en "muskelsøsende tilstand.

Glutamin - det vekstfremmende muskelpumpende supermiddel.
Som allerede nevnt, så er glutamin kjent for å fyre opp det vekstfremmende maskineriet i muskelcellene. Intill nylig trodde man at glutamin ga dets "vekst" effekter kun ved å tilføre en av de 20 aminosyrene som brukes for å lage protein. Ny forskning foreslår derimot at glutamin, i tilegg, indirekte fremmer vekst ved å øke hydreringen, og dermed volumisere tilstanden til muskelcellene.
For å si det teknisk, glutamin er ikke en "essensiell aminosyre" blant næringseksperter - kroppen har mulighet til å produsere det selv. Men når det gjelder idrettsfolk som driver med intens vekttrening, så er glutamin nødvendig.
Sammen med taurin har glutamin blitt kjent som en "betinget essensiell" aminosyre. I en sunn kropp kan glutamin lages fra en mengde andre aminosyrer, først og fremst glutamins syre, valin og isoleucin. Men i perioder med sykdom eller stress (vekttrening er stress), hungrer visse deler av kroppen så mye etter glutamin at kroppen ikke klarer å produsere nok. I disse tilfellene er den eneste måten å beholde både blod- og muskellagre med glutamin, og dermed holde muskelcellene volumiserte, å spise mer av det.
Glem ikke at kroppen bruker mye glutamin hver eneste dag. Faktisk så står glutamin for ca. 60% av kroppens totale intramuskulære frie aminosyrehav og ca. 20% av den totale sirkulasjonen av aminosyrer. Problemet er at musklene ikke er det eneste vevet som bruker det.
Glutamin er for eksempel viktig i megadoser for å beholde en bra funksjon av nyrer, bukspyttkjertel, galleblære og lever (kort sagt det meste).
Glutamin er også en viktig "nitrogentransportør" - den fører ammoniakk fra noen deler av kroppen (særlig hjernen og lungene) og overfører det til andre steder (tarmene og nyrene). I tilegg blir store mengder glutamin også brukt som byggestener for det som mest sannsynlig er kroppens viktigste antioksydant, glutahione (som er lagd av glutamin, cystein og glycine).
Glutamin ser også ut til å være viktig for ordentlig muskel glykogenplassering. Nå skal du forstå hvorfor vi har så mye glutamin i muskelcellene og horfor mange biokjemikere tror det kan være den aller viktigste aminosyren i kroppen på grunn av den store betydningen den har for metabolismen.
Topp, det er kjempebra stoff...men hva har alle disse "beteydningene" medå øke muskelstørrelse og styrke å gjøre?

Masse.
Du forstår, under normale fysiologiske forhold kan kroppen produsere alt fra glutaminet den trenger for alle disse biologiske prosessene. En skjør ballanse - en homeostasis - holdes mellom vev som produserer glutamin og av de som avhenger av det. Men når denne likevekten blir forstyrret av faktorer som det stresset vi opplever ved intens vekttrening tar cellevolumiseringen et langt skritt tilbake for å slippe fram andre biologiske prosesser som er viktigere for å holde oss i live. Tarmenes og immunforsvarets bruk av glutamin går foran muskelbygging og lite eller ikke noe glutamin blir tilgjengelig for å brukes til hydrering av muskelceller og økning av dets muskelfremmende potensiale.
Altså, mens det er ikke-essensielt under normale omstendigheter, er etterspørselen etter glutamin stor under intens vekttrening, og kan dermed overstige tilgangen; det er altså derfor vi kategoriserer den som en betinget essensiell aminosyre.
Dette har blitt støttet av flere kliniske studier, inkludert en som involverte godt trente soldater som deltok i en ytterst anstrengende motstandstrening over en periode på 10 dager. Blodprøver viste en nedgang på 50% i plasma glutamin samtidig med signifikante nedganger i proteinsyntese og prestasjoner. Forskerne noterte at glutaminnivåer ikke kom tilbake til det normale før soldatene hadde hatt seks dager på rad med hvile.
Andre studier har vist at etter en eneste økt med steintung trening kan glutaminnivåene i musklene gå til bunns mellom fire og seks timer etter trening, og det kan ta mer enn 24 timer før de er tilbake til det nivået de var på før treningen.
Disse resultatene, og flere med dem, har sendt et mangfold forskere på sportsmedisin inn i et kappløp for å finne en måte å reversere treningsrelatert tapping av glutamin på, med håp om å øke proteinmetabolismen og til slutt fremme den sportslige prestasjonen. De bebrømte biokjemikerene Dr. David G. Rowbottom og Dr. Alan R. Morton fra University if Western Australia foreslo nå nettopp i en studie som ble publisert i magasinet "Sports Medicine" at: "Retningen i framtiden når det gjelder å øke de anabolske effektene fra trening gjennom cellevolumisering, kan ligge i at glutamin er en 'betinget essensiell' aminosyre og man trenger kaskje å supplere kosten med denne i visse stressede situasjoner".
De sier videre at: "Det har blitt rapportert om at oralt inntatt glutamin kan være en sikker og effektiv måte å gi kroppen ekstra glutamin...og kan være fordelaktig for idrettsmenn i perioder med tung trening ved at man sparer intramuskulær glutamin, noe som hjelper på å beholde plasma glutaminnivåer, og antageligvis på å forhindre skade på immunforsvaret og økt risk for infeksjoner".

Fakta
Som forklart ovenfor kan det å bruke glutamintilskudd være veldig viktig for en som ønsker å hente seg bedre inn, øke "fullheten" til musklene og bygge størrelse og styrke.
Forskning foreslår at den beste tiden å ta glutamin på er rett før en legger seg og rett etter trening.
Mange flere biokjemikere tror det kan være en fordel å ta en oppkjøringsfase med tilskudd som inneholder glutamin på samme måte som når en tar kreatin monhydrat.
I følge ny forskning som ble publisert i "the American Journal of Clinical Nutrition" kan det være enda en fordel. Logisk sett vil man, hvis man tar et tonn glutamin, forvente at det meste av det du får inn havner der det skal - som, for glutamin, er i blodomløpet. Men med glutamin skjer ikke dette.
Studier viser at mellom 50% og 85% av store glutamindoser som blir tatt oralt (i motsetning til intravinøst) ikke når blodomløpet. I stedet fører slike store doser ofte til at den røde varsellampen lyser, noe som umiddelbart får leveren til å skynde seg med å skille ut glutaminet fra blodomløpet.
Mindre doser, i størrelsen 2-3 gram, har vist å øke plasma glutaminnivået med cirka 19% uten å "provosere" leveren til å utføre "husarbeid".

Glutamin - ikke en hvilken som helst gammel aminisyre.
Så langt ser det ut som om glutamin er mer enn bare en av 20 aminosyrer som blir brukt til å lage protein. Den er et viktig næringsstoff i kroppen for å regulere flere metabolske prossesser, og er uten tvil den viktigste aminsyren for å fremme vekst ved at den øker oppsvulming (hydrering, og dermed volumisering) av muskelceller.
Forskningen er allikevel bare i et tidlig stadium når det gjelder dette området. Men basert på det vi vet om herjingene intensiv trening kan ha på kroppens glutamin og den essensielle viktigheten denne aminosyren har for å skape et anabolt miljø i muskelcellene ser det ikke ut til å være tvil om at å ta glutamintilskudd kan være veldig fordelaktig for de som trener hardt.

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 14:50   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Wov! for en bra artikkel, vet du hvor en kan få tak i glutamin. Har de det på helsekosten?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 15:21   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

i min proteinshake så er det ca 4 gram l-glutamic-acid pr scoop. er det samme greia, og får jeg i meg nok når jeg tar en scoop om dagen, og to de dagene jeg trener?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 16:37   #4
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Det med mengde glutamin er ikke enkelt og gi deg svar på Aline, for det varierer veldig hvor mye de enkelte tar. Noen tar 15-20g 3 ganger om dagen Jeg holder meg til en stor teskje (ca 6g) etter hver trening for og hjelpe med restitusjonsprosessen, og dette har funket bra for meg synes jeg.

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 16:37   #5
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Ja Kristian, de fleste helsekostbutikker har glutamin!

SunKost har Tech Nutrition sin feks..

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 16:38   #6
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Glutasym

Mitt Glutamin:

http://www.tn.no/shop/shopdisplaypro...asp?Search=Yes

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 16:39   #7
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Ellers får du glutamin til gode priser hos mange av nettbutikkene også.

Feks www.proteinfabrikken.no
www.ej-shop.no
www.tn.no

..og mange flere jeg ikke har i hodet akkurat nå

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 16:44   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

psst.. gidder dere slenge dette i produktanbefalingstråden "min"?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 21:47   #9
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Har gjort det nå Mofe

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 15:50   #10
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Vil bare legge tll at jeg har utrolig god nytte av glutamin.
Er kansje det enkelt tilskuddet som gir meg best effekt av treningen.

( Samenligner med zma, kreatin)

Det er viktig at det glutaminet man kjøper er i peptidform
da l-glutamin tas dårlig opp.

så en advarsel mot ej-shops peptid power. Det gir kjempegod effekt men smaker dritt og klumper seg. Er umulig å drikke rent ( det er heller ikke meningen). Tror ikke det er så mange her som vil drikke proteinshak med klumper og som smaker vondt slik som jeg har gjort.

Man kan lese mer om glutamin i denne tråden:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=289

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 18:04
L-glutamin Kristian Kosttilskudd 7 15-05-06 14:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no