Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

2 viktige spørsmål

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-09-04, 18:31   #1
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

2 viktige spørsmål

Opprinnelig lagt inn av ukjent - ordtak

Det er ikke hvordan man har det,
men hvordan man tar det!

Jeg har merket en ting, at når jeg har lite energi så spiser jeg dårlig mat, lite mat, og skipper måltider. Dette tapper selvfølgelig meg for enda mer energi...

Og når jeg har god energi så spise jeg godt, sunt og til riktige tider...

Er det noen av dere som har tenkt på at faktisk kan påvirke energien vår, planlegge den litt? Kombinere ting som tapper og gir slik at vi kommer ut i pluss? Treffe svigermor på resturant for eksempel? Ta vennene som maser for mye med på kino? Rydde til energigivende musikk? mm.

Men for å kunne gjøre dette må vi jo vite hva som gjør hva... Tygg på disse spørsmålene, gi deg selv 2 minutter til idemyldring/brainstorming, også 2 minutter for å konkretisere. (For eksempel: 'en Intellektuell diskusjon med Lise' gir meg energi). Så rangerer du disse, også tester du dem ut om faktisk rangeringen er riktig. Så når du er ferdig med det så har du en hel smørbrødliste over ting du kan gjøre når du mangler energi, eller for å motvirke 'energityver'.

  1. Hva gir meg energi og gode følelser?
  2. Hva tapper meg for energi og gode følelser?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 21-09-04 kl 10:06. Årsak: rettet morsom stavefeil... :snill:
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 18-09-04, 22:51   #2
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Skal nok ...

... bruke litt tid på disse spørsmålene, men må bare få sagt at det skulle vært gøy å vært flue på veggen når du og Lise har interlektuelle diskusjoner

Hva snakker man om da tro


Kanskjejegvarlittstyggnå,menjegkanikkedymegnårjegf innermorsommestavefeil



__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 12-10-04, 22:10   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Nalana: Vi er vant til å bli mobbet for skrivefeil... Det er derfor vi har MHM her...

Nå har jeg tenkt litt på disse spørsmålene.

1. Hva gir meg energi og gode følelser:
* å ha det ryddig rundt meg
* å ha system og orden på ting
* å bruke tid på bønn og meditasjon
* å danse eller trene Yoga
* å klare å være tilstede i øyeblikket
* å være ute i naturen
* å synge
* å mestre
* å klare å gå gjennom noe jeg tidligere har vært redd for (som å klatre, reise med Ulriksbanen osv)
* Gode samtaler med min kjære
* å prate med noen som er på samme bølgelengde som meg

2. Hva tapper meg for energi og gode følelser:
* å ha det rotete rundt meg
* tankene jeg har om rotet
* å tenke på å rydde istedet for å bare gjøre det
* å tenke på annet enn det som skjer i øyeblikket
* å la tankene styre seg selv (særlig på tunge dager)
* Dårlig eller ikkeeksisterende kommunikasjon
* Mas og krav til hva jeg burde gjøre (særlig alle som ringer og maser på at vi MÅÅÅ møte dem helst tre ganger mens vi er på helgebesøk i Bergen og har en lang liste og egentlig ikke orker)
* å sitte for mye i ro
* å ikke ha oversikt over hva som skal gjøres og når (Da bare surrer tankene i hodet mitt omkring alt som skal gjøres og jeg får ikke fred...

Etter å ha gjort denne øvelsen sitter jeg igjen med en tanke: Herlighet: Det finnes så masse praktisk å gjøre for å løfte humøret, og allermest: Ta tak i tankene, de er jo årsak til alle energityvene... (også den å sitte for mye i ro, for uten negative tanker så sitter jeg ikke mye i ro, det er jeg bare ikke typen til.... )

(det er sikkert mer, men dette var det jeg kom på nå....)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...


Sist redigert av Summer : 12-10-04 kl 22:13. Årsak: skrivefeil...;)
Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-10-04, 00:34   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

1. Hva gir meg energi og gode følelser:
* å trene (eller kanskje etterpå...?)
* å rydde (eller kanskje etterpå...?)
* å elske (eller kanskje etterpå...?)
* å virkelig SE barna mine
* å være i naturen - særlig fjellet
* å veksle mellom spøk og alvor med mine venninner
* å lykkes med et foredrag
* å fyre på peisen, tenne stearinlys og gjøre ingenting
* å ligge på sofaen til mamma og pappa
* å kjøpe noe fint til meg selv

2. Hva tapper meg for energi og gode følelser:
* å krangle/kjegle/mase/kjefte på ungene
* å jatte med svigermor
* å ha det rotete/møkkete hjemme
* å oppleve forventninger til meg om hva jeg MÅ eller BØR
* å føle at mannen min og jeg er på forskjellig planet
* å tilbringe dagen foran pc-en mens jeg ikke får gjort noe av det jeg egentlig skulle
* å overspise

Får heller skrive inn mer her senere. Nyttig øvelse!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 04-11-04, 19:15   #5
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av HP

[left] [/center]

Men for å kunne gjøre dette må vi jo vite hva som gjør hva... Tygg på disse spørsmålene, gi deg selv 2 minutter til idemyldring/brainstorming, også 2 minutter for å konkretisere.

Jeg trengte litt mer enn 2 minutter jeg HP
Du ga meg virkelig mye å tenke på. Jeg har hatt livet mitt på vent* i så mange år nå, at jeg hadde faktisk problemer med å komme på hva jeg i det hele tatt liker .
Måtte faktisk "jukse" litt, og bruke listene til Lise og MHM for å kjenne etter om noe av deres "ting" var riktige for meg også. Og så kom jeg heldigvis på litt egne ting også etter hvert

*(Sikkert ikke alle som skjønner dette, men jeg har ventet med veldig mye i livet mitt, til jeg skulle bli slank. Både fordi det er mye jeg ikke har glede av når jeg er misfornøyd med meg selv, men også fordi jeg har ønsket å gjemme meg. Skulle jo liksom alltid snart bli slank, så det var ingen vits i å risikere at gamle kjente fikk se hvordan det sto til)

Rekkefølgen er helt tilfeldig her, det får jo være måte på utlevering :


1.HVA GIR MEG ENERGI OG GODE FØLELSER:


- å trene

- å være i naturen, lengter etter fjellet

- avslappede storfamiliesamtaler rundt mammas store spisestue, med høyt volum og både alvor og sær intern humor. (ja, vi er ganske italienske ; )


- Sex

- Feste eller spise med gamle venner

- Å lese avis eller ukeblad og kose meg med noe godt ved siden av


- Å spise riktig

- å ha det ryddig rundt meg


- å ha system og orden på ting

- å ligge i sola, og kjenne varmen på huden

- å få være i varm sjø

- gå på skjøyter, ski

- å synge (i kirka eller karaoke) (gjør ingen av delene mer enn en gang i året kanskje)

- å ha lært noe nytt


- Gode samtaler med venner eller familie

- å snakke med noen som tenker litt som meg, eller jeg har felles interesser med

- gjøre noe som er litt skummelt, for eksempel noe som inneholder litt fart. (Ikke noe farlig altså, men for eksempel stå på ski ned en bakke som er akkurat nok utfordrende for meg ; )


2. Hva tapper meg for energi og gode følelser:

- å ha det rotete rundt meg

- krangle med min datter

- å ha rydding eller rengjøring hengende over meg

- Uoversiktelige plikter og forventninger til meg. Blir stresset når jeg har for mye hengende i lufta, som jeg bør få gjort, men vet ikke helt når jeg skal begynne. Kan ofte skjyldes at jeg generelt har mye fritid, som jeg ikke er flink nok til å bruke riktig enda.

- å prøve å være på bølgelengde med personer jeg har vanskelig for å omgåes, men som det forventes at jeg skal omgåes med jevne mellomrom.

Skal begynne med MUP igjen til mandag, og skal se om jeg kan komme til noen konklusjoner etter denne listen som jeg omsider har klart å klore ned. Det vil si noen tiltak for å få det bedre som jeg kan ta med i MUPen. Kjenner jeg begynner å glede meg til å komme i gang igjen snart

PS.: skal ikke du lage liste HP?






__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 15-12-04, 02:49   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

min energi :)

Så denne tråden nå - så fin den er!

Og slik står det til med meg: (tar det i omvendt rekkefølge jeg, så jeg sitter igjen med å ha tenkt på hva som er positivt)


Hva tapper meg for energi og gode følelser?

  • Våkne altfor sent.
  • Stå opp, titte ut av vinduet, og oppdage at det er elendig vær.
  • Alle former for stress.
  • Forventninger fra andre, som jeg ikke føler jeg kan oppnå.
  • Pengemangel.
  • Føle at jeg ikke er til nytte for andre.
  • Et rotete/møkkete kjøkken.
  • Uoverenstemmelser med noen jeg er glad i (og som jeg faktisk bryr meg om hva mener om meg) (ikke alle jeg er glad i som jeg bryr meg om hva mener om meg, selv om det kanskje høres rart ut)
  • Andre mennesker som stresser og som jeg ikke får roet ned uansett hvor mye jeg prøver.
Hva gir meg energi og gode følelser?
  • Våkne tidlig av meg selv, og føle meg uthvilt.
  • Stå opp, titte ut av vinduet og oppdage at det er strålende vær.
  • Høstens farger.
  • Gnistrende sol.
  • Naturen. Alt det innebærer. Kvitrende fugler, mektige fossefall, grønt gress, firkløvere, solsikker, grønnsakshager, etc etc.
  • Kontakt med dyr.
  • Sykle på butikken.
  • Senga mi.
  • Nærhet med kjæresten.
  • Søstra mi - jeg er så glad i henne, uansett.
  • Å få til noe jeg i utgangspunktet ikke trodde jeg var kapabel til.
  • Svømme. Jeg elsker vann. (Er kreps.)
  • Skravle jentesnakk med mamma.
  • Bruke laaaang tid på badet, med god samvittighet, uten forstyrrelser.
  • Plantene mine.
  • Få brev av søster.

Hvis jeg kommer på mere, skal jeg skrive det


__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 10:08   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sånn, da har jeg flyttet denne tråden slik at dere finner den igjen.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål til HP nalana Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 03-05-11 00:26
Spørsmål ang Eurodiett Charlie Eurodiett 15 08-06-06 15:37
Noen spørsmål - noen som kan svare? Mokia Lavkarbo generelt 3 08-01-05 13:25
Flere spørsmål fra meg! apple Lavkarbo generelt 1 30-08-04 10:14
Liste med karbohydrater/100g og GI + spørsmål rsy Induksjonen 0 09-02-04 21:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no