Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-05, 21:53   #26
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

---


Sist redigert av Ziggy : 16-01-08 kl 15:42.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 17-10-05, 22:32   #27
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Mener samtidig å huske at Atkins ber folk som opplever platåer til å kutte i inntaket av bl.a. proteiner, og øke inntaket av fett for å bryte disse barrierene.

Neeeei, det er ikke helt riktig nei. Proteiner blir det ikke snakket så mye om i det hele tatt på Atkins - utrolig nok......

Men man blir minnet på å ikke være redd for fett, og passe på at en spiser nok. Men først og fremst blir man bedt om å kutte ut ferdigmat (lavkarboprodukter som barer og shaker), kunstig søtstoff (lettprodukter som lettbrus etc) og sjekke kostholdet for "skjulte karber" (siden de fleste tor de kan beregne karber utfra øyemål og så få egentlig mestrer den kunsten og derved spiser mye mer enn det de tror).

Dessverre baserer bl.a. Mat & Helse seg på den norske oversettelsen av den utdaterte 1992 utgaven av Atkins. Det kom ny utgave i 1999 OG i 2001/2002 etter nye erfaringer og forskningsresultater. Det har ikke blitt oppdatert i de nye opptrykkene av boka her i Norge. Noe Mat & Helse, Midelfart og forlaget har blitt gjort oppmerksom på - uten å ha reagert nevneverdig. Da blir det litt vranglære rundtomkring dessverre. Men etter noen år blir en trøtt og lei av å sende brev og mailer uten å få svar eller rettelser av åpenbare feil.

Men dette blir jo pirk i den store sammenhengen.
Skjønner godt hva du sier/mener Ziggy og er helt enig med deg i det store og hele. Har sansen for Kwasniewskis filosofi utfra det jeg har lest. Har bare ikke rukket å sette meg skikkelig inn i den enda. Så mange bøker en skulle lest !!!

Fortell gjerne mer !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-10-05, 22:41   #28
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille


...Dessverre baserer bl.a. Mat & Helse seg på den norske oversettelsen av den utdaterte 1992 utgaven av Atkins. Det kom ny utgave i 1999 OG i 2001/2002 etter nye erfaringer og forskningsresultater. Det har ikke blitt oppdatert i de nye opptrykkene av boka her i Norge. Noe Mat & Helse, Midelfart og forlaget har blitt gjort oppmerksom på - uten å ha reagert nevneverdig. Da blir det litt vranglære rundtomkring dessverre. Men etter noen år blir en trøtt og lei av å sende brev og mailer uten å få svar eller rettelser av åpenbare feil. ...



Takker for den Nille!

kan du forresten hjelpe meg med å opdatere kostanbefalingene for protein- fett- og karbohydratfordelingen mellom de ulike fasene av Atkins kostholdet?

Introduksjonen: 20-25% Protein : 70-75 % Fett : 5 % Karbohydrater

Vedvarende Vekttap: xx% Protein : xx% Fett : xx% Karbohydrater

Vedlikehold: xx% Protein : xx% Fett : xx% Karbohydrater

Disse burde være lett tilgjengelig slik at man enkelt kan danne seg et bilde av hvor mye man bør innta av de ulike næringsstoffene... når sulten blir borte er det som kjent lett å "slurve" litt med matmengdene, og ende opp med å¨spise langt mindre enn man burde, både når detv gjelder matmengde og måltidshyppighet...


Sist redigert av Ziggy : 17-10-05 kl 23:45.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 00:01   #29
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

kan du forresten hjelpe meg med å opdatere kostanbefalingene for protein- fett- og karbohydratfordelingen mellom de ulike fasene av Atkins kostholdet?.

Det finnes ikke noen bestemt protein-, fett og karbofordelings anbefaling på Atkins. Det var så vidt vi fikk ut av dem hva dem optimale fordelingen på induksjon var. (70-75 % fett, 20-25 % protein og 5 % karbohydrater).
20 karber rp dag på Induksjon. Man øker med 5 karber pr uke på vedvarende (etter stigen) helt til man er ca,. 5 kg fra målvekt. Deretter øker en med 10 karber pr uke til man har nådd målet ov vekttapet stanser opp. I løpet av denne prosessen finner en ut hvor mye karber en tåler, dvs. hvor høyt en kan gå utejn å legge på seg.

Grunnen til at det i utgangspunktet ikke finnes noen prosentmessig fordeling er at folk selv skal finne sitt nivå. Dette kan være veldig forskjellig fra person til person. Det blir også litt for mye for folk flest når de i tillegg til karber også skal regne prosenter av fett & proteiner ! Det skal være enkelt, slik at det ikke bare er for "spesielt interesserte". Atkins gir regningslinjene, så finner en selv ut hva som funker best for en selv. Så lenge en følger reglene/retningslinjene/mengdene som blir gitt i boka, listene over tillatte matvarer og går over til vedvarende etter vedvarende stigen, for så å følge reglene for pre-vedlikehold og til slutt vedlikehold, - vil en ved det alene automatisk justere inntaket - er Atkins filosofi. Og det funker veldig bra. Når karbene øker, minsker fettet noe. Alle måltider skal bestå av en proteinkilde, fett og grønnsaker. Som tidligere nevnt er den eneste anbefalingen for protein som blir gitt 1 gram pr kilo kroppsvekt. (http://atkins.com/Archive/2005/3/10-805820.html).

Her er forresten Atkins sin matpyramide:



Vet ikke om dette gir noe tilfredsstillende svar på det du spør om....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 00:25   #30
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Disse burde være lett tilgjengelig slik at man enkelt kan danne seg et bilde av hvor mye man bør innta av de ulike næringsstoffene... når sulten blir borte er det som kjent lett å "slurve" litt med matmengdene, og ende opp med å¨spise langt mindre enn man burde, både når detv gjelder matmengde og måltidshyppighet...

Sultfølelsen kommer tilbake etterhver som man går ut av ketose. Og NÅR man går ut av ketose er også veldig forksjellig fra person til person. Noen kommer ikke i ketose før de ligger under 20 karber pr dag, men de fleste vil være i ketose fra ca. 20 til de inntar 35-40 karber pr dag. Dvs. et stykke opp på vedvarende stigen. Noen få er i ketose til langt over 40, men det er ikke mange.

Og når man er ute av ketose vil man etterhvert kjenne sultfølelsen igjen. faren er her at man, om man ikke følger reglene nøye, faktisk spiser for mye og ikke for lite. Protein og fett metter godt. Jeg har prøvd, og jeg kan love deg at det ikke er lett å spise for MYE protein (dvs. over anbefalt mengde). Jeg har dårlig muskelbygging og får beskjed fra både trener og ernæringsfysiolog om å spise MER protein. Men jeg får det ganske enkelt ikke til uten å være ekstremt bevisst på det. Her er et snitt pr dag fra mitt matinntak en uke på pre-vedlikehold:

Total: 1741 Fat:122 1098 65% Sat:21 187 11% Poly:18 163 10% Mono:22 200 12%Carbs:53 119 7% Fiber:23 0 0%Protein:116 463 28%Alcohol:0 0 0%

1741 kalorier, 122 gram fett (65 %) 30 netto karber (7%) og 116 gram protein (28 %).

Nå er jeg på vedlikehold og fører ikke lenger matregnskap, men antar jeg ligger et sted rundt 60% fett, 10% karber og 30% protein (trener 5 dager) pr uke). Ligger rundt 40-45 netto karber pr dag....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 01:44   #31
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Hovedforskjellen mellom Atkins og Optimal Ernæring, er nettop det at Atkins anbefaler en større andel proteiner i kosten enn det Kwasniewski anbefaler.

Hvem som har rett kan man strides om,men det er vel kjent at om man spiser mere proteiner enn det kroppen har bruk for som byggesteiner, så vil de nødvendigvis bli omdannet til glukose gjennom glukogenese bl.a. i levra, og denne glukosen har samme effekt og funksjon på kroppen som glukosen fra karbohydrater har...
.

ikke at det betyr så mye ,men blant konvensjonelle ernæringseksperter så ligger den grensen for at protein skal omdannes til glukose så høyt at det er vanskelig å oppnå. Mulig at forutsetningene endres dramatisk med et fettbasert kosthold.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 02:19   #32
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

---


Sist redigert av Ziggy : 16-01-08 kl 15:43.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 02:29   #33
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Begod

ikke at det betyr så mye ,men blant konvensjonelle ernæringseksperter så ligger den grensen for at protein skal omdannes til glukose så høyt at det er vanskelig å oppnå. Mulig at forutsetningene endres dramatisk med et fettbasert kosthold.

For et friskt menneske vil den normale gjenbruket/turnover av protein ligge på 1 til 2% av kroppens totale proteininnhold.Denne turnoveren resluterer fortrinnsvis fra nedbrytingen av proteiner i musklene til aminosyrer, i følge Kwasniewskis kostholdsfilosofi. Dette er basert på biokjemiske forskningsresultater.

Han påpeker videre at kroppen ikke trenger å få tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket"/turnoveren av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i danelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen).

Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn 30 til 40 gram pr. dag i gjennomsnitt.

Men, som kjent, for hver fremlagt forskningsresultat man kan komme over, så finnes det alltid minst en rapport som sier det motsatte...

Husk da at han her snakker om gjennomsnitt, i dataprogrammet som der kan prøve ut gratis, så kan dere kalkulere induviduelt tilrettelagte kostholdsanbefalinger når detv gjelder sammensetningen av de ulike næringsstoffene.

Det er dette som danner bakgrunnen for disse beregningene...

.


Sist redigert av Ziggy : 18-10-05 kl 02:55.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 09:33   #34
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Jag har bara bläddrat snabbt i Kwasniewskis bok och därefter lånat ut den, så jag kan inga detaljer om vad han säger. Men vad jag kunde se har vi ungefär samma budskap. Vill man gå ner i vikt så är det enklast att sänka proteinandelen och öka fettandelen.

Själv håller jag alltid kolhydratandelen (karbohydraterna) lågt. Det blir sällan mer än 30 gram om dagen, oftare ca 15 gram. Istället spelar jag med fett och protein. 25-30 procent protein om dagen när jag vill hålla vikten. 15-20 procent protein om dagen när jag vill gå ner. Och hela tiden ungefär 5 procent kolhydrater.

Det gäller idag, när jag är ungefär normalviktig. När jag hade stor övervikt kunde jag äta mer protein. Då fungerade 20-25 procent protein bra för viktnedgång.

Kalorierna räknar jag inte. Jag äter mig mätt. Jag åt mycket i början och jag äter lite nu.

Jag menar att man kan följa denna typ av "diet" utan att göra några som helst beräkningar. (Om man inte tänker skriva en bok...) Det är bara att äta mycket kött, med sikte på de feta bitarna, och att fylla på med en rimlig mängd ovanjordgrönsaker, i första hand till middagen. Då hamnar man automatiskt på ca 20 procent protein, ca 75 procent fett och ca 5 procent karbohydrater.

Jag har inte läst Atkins själv, men jag tror inte på hans idé om att plussa på med kolhydrater varje vecka för att se var den kritiska gränsen går. Det är nog bara en marknadsföringsidé. Jag tittade på hans pyramid och jag vill flytta bären högre upp och flytta ner de feta mejeriprodukterna. Men det är jag det. Vi är alla olika. Jag menar alltså att den som är känslig för karbohydrater bör stanna kvar i "induktionsfasen" tills målvikten är nådd. Men det är ju ett tuffare budskap och det säljer inte lika många böcker.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 09:47   #35
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Kjempeinteressant det du forteller Ziggy ! Skal laste ned på PC'en hjemme (er på jobb nå). Det er godt mulig at denne modellen lett lar seg implementere i et tradisjonelt Atkins Kosthold også, - bare at man har litt mer strukturerte rammer å sette det inn i !! Jeg mener for de som har problemer med å finne "sin Atkins" om du skjønner hva jeg mener !

Atkins er ikke for alle, - det har jeg sagt ofte. Selv om filosofien har vært tilgjengelig i over 30 år, har funket godt og hjulpet mange, er det ikke dermed sagt at det ikke finnes bedre metoder. Vi må ikke utestenge andre for det.....

Skal lese litt mer om Kwasniewki - nå spørs det bare hvem jeg skal lese først, han eller Skaldeman

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 10:01   #36
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Thumbs up

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Jag har bara bläddrat snabbt i Kwasniewskis bok och därefter lånat ut den, så jag kan inga detaljer om vad han säger. Men vad jag kunde se har vi ungefär samma budskap. Vill man gå ner i vikt så är det enklast att sänka proteinandelen och öka fettandelen.

Själv håller jag alltid kolhydratandelen (karbohydraterna) lågt. Det blir sällan mer än 30 gram om dagen, oftare ca 15 gram. Istället spelar jag med fett och protein. 25-30 procent protein om dagen när jag vill hålla vikten. 15-20 procent protein om dagen när jag vill gå ner. Och hela tiden ungefär 5 procent kolhydrater.

Det gäller idag, när jag är ungefär normalviktig. När jag hade stor övervikt kunde jag äta mer protein. Då fungerade 20-25 procent protein bra för viktnedgång.

Kalorierna räknar jag inte. Jag äter mig mätt. Jag åt mycket i början och jag äter lite nu.

.
Helt enig med deg, Sten Sture!

Men for mange er det litt "skremmende" å tenke på at man skal spise mye fett (jeg tenker IKKE på deg her Nille....), da man i årtier har blitt bombardert med informasjon om at fett er usunt og kan forårsake kreft og hjerteinfarkt, angina mv...

Har du forresten sett på programmet Calculus Vitus?

Det ligger en drøss med oppskrifter der, og du får samtidig testet beregningene til Optimal Ernæring opp mot din egen kostholdsfilosofi...

Teller forøvrig på knappene om jeg skal kjøpe den svenske versjonen av boka di, eller vente på den norske versjonen...


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 10:15   #37
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Thumbs up

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

Kjempeinteressant det du forteller Ziggy ! Skal laste ned på PC'en hjemme (er på jobb nå). Det er godt mulig at denne modellen lett lar seg implementere i et tradisjonelt Atkins Kosthold også, - bare at man har litt mer strukturerte rammer å sette det inn i !! Jeg mener for de som har problemer med å finne "sin Atkins" om du skjønner hva jeg mener !

Joda Nille, jeg skjønner godt hva du mener..og er helt enig med deg!

Husker selv usikkerheten jeg følte når jeg skulle gå over fra introduksjonen til vedvarende, kan jeg... skal jeg... er det for mye.... er det for lite... ødelegger jeg alt nå...

Det er nettop derfor et slikt verktøy som Calculus Vitus er til stor hjelp, ikke minst for meg i kampen om en god helse og tilnærmet normal vekt...

Og husk forskjellen mellom kroppens behandling av fett og proteiner.

For store mengder med protein i kosten fører bl.a. til at kroppen omgjør overskuddet av proteinene til glukose gjennom en prosess kalt glukogenese i leveren. Denne glukosen blir så enten benyttet som energi, eller den blir lagret som kroppsfett.

Fordøyelsesprosessen vår kan, i motsetning til ved karbohydrater og proteiner, bare ta opp en begrenset mengde med fett. Opptaket av fettstoffer gjennom fordøyelsessystemet er fysisk begrenset til 12-15 gram pr. time, uansett hvor mye fett det forefinnes i maten som fordøyes. Alt fett over denne mengden vil derfor bli utskilt gjennom avføringen.

Det er derfor man kan si at en kalori ikke bare er en kalori, og at energi inn ikke nødvendigvis er lik energi ut. Men spiser man for mye fett så er det nettop det som skjer...det kommer ut isteden for å bli lagret som overskuddsenergi i form av fett på kroppen...


.


Sist redigert av Ziggy : 18-10-05 kl 10:38.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 13:11   #38
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman


Själv håller jag alltid kolhydratandelen (karbohydraterna) lågt. Det blir sällan mer än 30 gram om dagen, oftare ca 15 gram. Istället spelar jag med fett och protein. 25-30 procent protein om dagen när jag vill hålla vikten. 15-20 procent protein om dagen när jag vill gå ner. Och hela tiden ungefär 5 procent kolhydrater.



.
Et spørsmål til deg Sten Sture, når det gjelder karbohydrater og fiberinnhold...


- Regner du karbohydratene med eller uten kostfiberinnholdet når det gjelder energien fra karbohydratene i kostholdet ditt??

Kostfibrene tas jo ikke opp av kroppen, så skal man tilføre kroppen et visst antall karbohydrater som brukes av røde og hvite blodceller, samt hjernevev, så har jeg kun tatt med energien tilført bare fra karbohydratene- UTEN at kostfiberinnholdet telles med når det gjelder energitilførselen fra karbohydratene.

Hva mener du om dette???



.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 18:06   #39
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Til ziggy: kor mange måltider anbefaler Kwasniewski per dag?

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 18:54   #40
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

.
Et spørsmål til deg Sten Sture, når det gjelder karbohydrater og fiberinnhold...


- Regner du karbohydratene med eller uten kostfiberinnholdet når det gjelder energien fra karbohydratene i kostholdet ditt??
(snip)
.


Jag trodde att jag hade svarat på detta, men jag hittar inget svar. Ja. jag räknar alla karbohydrater. Det bör man göra när man äter få fibrer. Fibrer är för cellulosaätare.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 19:00   #41
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Jag trodde att jag hade svarat på detta, men jag hittar inget svar. Ja. jag räknar alla karbohydrater. Det bör man göra när man äter få fibrer. Fibrer är för cellulosaätare.

Sten Sture


.
Så du teller med energien fra både de rene karbohydratene og kostfibrene når du beregner energitilførselen fra karbohydrater til tross for at energien i kostfibrene ikke blir tatt opp av kroppen?

For, som du selv sier, fiber er for celluloseetere...


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 19:39   #42
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Til ziggy: kor mange måltider anbefaler Kwasniewski per dag?



.
Det anbefales mellom 2 og 3 måltider pr. dag.

Bakgrunnen for at vi i dag anbefales opptil 5-6 måltider pr. dag, er på grunn av dagens karbohydratdominerte blandingskosthold. Man er mett rett etter måltidet, men etter bare et par tre timer, ja så er man sulten igjen...

Dette skyldes at blodsukkeret i løpet av denne tiden har gått ned igjen, og kroppen har behov for mer av den dominerende energien man har tilført kroppen - nemlig glukose.

Det tar litt tid for kroppen å omstille cellene fra å bruke glukose som energi, til å ta i bruk fettsyrene som forefinnes i kroppen.

Når du spiser etter Optimal Ernæring, så gir du kroppen den energien den i utgangspunktet er konstruert for, nemlig fettsyrer. Det er dette næringsstoffet som cellenes mitokondrier har som oppgave å bryte ned å omdanne til energi.

Ved et blandingskosthold som mange i dag har, så benyttes som oftest glukose energi. Dette skjer hovedsakelig fordi kroppen MÅ kvitte seg med overskuddet av glukose på en eller annen måte. Derfor benytter den glukose som energi i stedet for fettsyrene som den egentlig er beregnet for, med det dette fører med seg...

Kroppen er nemlig desperat etter å kvitte seg med det overskytende blodsukkeret. Klarer den ikke det, er det faktisk dødelig, noe som er en av de største truslene for folk med Diabetes I.

På Optimal Ernæring gir du som sagt kroppen akkurat den energitypen den foretrekker, fettsyrer. Kroppens opptak av fettsyrer er langsom, noe som fører til at man føler seg mett mye lengre enn man fra før av er vant til gjennom et blandingskosthold. Mang vil faktisk bli overrasket over at man ”må spise igjen” fordi det er middagstid for resten av familien… og at de helt glemte å innta mellommåltidet man fra før av var vant til å innta for å holde ut til neste hovedmåltid…

Vær samtidig klar over at det er en fordel å la kroppens fordøyelsessystem arbeide i fred uten tilføring av nye næringsstoffer de første 3-4 timene etter måltidet. Bakgrunnen for dette er at kroppen da får gjennomført hele fordøyelsessyklusen uten at den må starte en ny nedbrytningsprosess, samtidig som den må absorbere og bearbeide den første maten man inntok. Dette gjør at kroppen blir i bedre stand til å ta opp og utnytte den nye energien og næringsstoffene som den ble tilført.

Derfor har ikke kroppen behov for flere enn 2 til 3 måltider, men, om man så skulle bli sulten mellom måltidene, ja så må kroppen få den energien den ber om. Dette hører nok heller til sjeldenhetene når man lar kroppens fettforbrenningssystem får arbeide under optimale forhold…

Håper dette ga deg svar på det du lurte på!


.


Sist redigert av Ziggy : 18-10-05 kl 22:41.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 20:29   #43
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Thumbs up

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

.
Legger ut en link til en norsk forskningsrapport som understøtter denne kostholdsfilosofien...

Sitat:






Paal Røiri:


.



Eskimo-kostholdets betydning for dødeligheten av
hjerte og karsykdommer







Hvilken betydning har det store inntaket av protein og mettet fett, langkjedete omega-3 fettsyrer samt det ubetydelige inntaket av karbohydrater? En dokumentasjon av at gjeldende norske kostholds-retningslinjer ikke er i pakt med foreliggende forskningsresultater, og bør revideres.


.



Fremlagt for Institutt for Ernæringsforskning,
Medisinsk fakultet, Universitetet i Oslo, den 30. oktober 2002.





2. utgave 5.1.2005

.



ISBN 82-92644-01-6


Enjoy!


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 00:00   #44
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Smile

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

.

Opprinnelig lagt inn av Nille

Skal laste ned på PC'en hjemme (er på jobb nå). Det er godt mulig at denne modellen lett lar seg implementere i et tradisjonelt Atkins Kosthold også, ...

.
Nå, hva syns du om kostholdsprogrammet for Optimal Ernæring, Nille?


For dere som ikke er kjent med dette programmet, så gir dette kostholdsprogrammet mulighet til følgende:

- Å beregne fordelingen mellom næringsstoffene pr. person basert på alder, kjønn, vekt, høyde og aktivitetsnivå
- En egen matvaretabell som man selv kan endre og supplere.
- Omfattende oppskriftsdel som man selv kan supplere med egne oppskrifter
- Innkjøpslister basert på antall valgte dager, meny, og antall personer det skal lages mat for

Dette programmet finnes som en 30 dagers prøveversjon, hvorpå man må kjøpe en lisens til ca. 4-500 kroner.

Her er forøvrig linken til dette programmet...

http://www.shareit.com/product.html?...lia teid=72693


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 00:37   #45
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

..
Nå, hva syns du om kostholdsprogrammet for Optimal Ernæring, Nille?
.

Det så veldig bra ut, men jeg fikk jo ikke prøvd det ut skikkelig, da det ikke kunne lagres eller lages noe på den gratis versjonen dessverre. Syns jeg fikk for lite frem til å kunne gjøre meg opp noen mening egentlig....... Hadde det virket skikkelig, slik som betalingsprogrammet gjør, hadde det vært mye lettere å uttale seg. Dvs. om en kunne legge inn egne data og se eksempel på hvordan det funket med mat & menyer etc. Nå var det bare ferdige eksempler på hvordan det kunne se ut.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 00:42   #46
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

.

Dette programmet finnes som en 30 dagers prøveversjon, hvorpå man må kjøpe en lisens til ca. 4-500 kroner.

Her er forøvrig linken til dette programmet...

http://www.shareit.com/product.html?productid=182425&languageid=1&affilia teid=72693


.

Hvorfor er det affiliate id i lenken din? Får du prosenter?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 01:28   #47
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av HP

Hvorfor er det affiliate id i lenken din? Får du prosenter?

.
Overhode ikke...men ser at det er flerte her inne som bruker ulike kostholdsprogrammer for å beregne sammensetningene av næringsstoffene i oppskriftene sine, og de jeg har sett inntil nå, har vært for kompliserte til at jeg har giddet å begynne og bruke dem.

For å vise at det fins et spesielt tilpasset program for akkurat denne kostholdsfilosofien som jeg bruker selv, så føler jeg at det er på sin plass å informere andre om dette programmet...

Ser ikke på dette som noe annet enn diverse omtaler av populære kostholdsbøker her inne, om de er på norsk elle engelsk...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 01:37   #48
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk
Lightbulb

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det så veldig bra ut, men jeg fikk jo ikke prøvd det ut skikkelig, da det ikke kunne lagres eller lages noe på den gratis versjonen dessverre. Syns jeg fikk for lite frem til å kunne gjøre meg opp noen mening egentlig....... Hadde det virket skikkelig, slik som betalingsprogrammet gjør, hadde det vært mye lettere å uttale seg. Dvs. om en kunne legge inn egne data og se eksempel på hvordan det funket med mat & menyer etc. Nå var det bare ferdige eksempler på hvordan det kunne se ut.....


.
Prøvde du beregningssystemet for å finne kostholdsanbefalingene som ville ha vært veiledende for deg om du hadde fulgt denne kostholdsfilosofien også???

Den funker, det er bare å klikke på fanen "People", og så på knappen "Add new person". Deretter er det bare å legge inn dataene dine, og trykke på fanen "Advice". Da får du fram de VEILEDENDE anbefalingene tilpasset deg om du skulle følge et Optimalt Ernæringskosthold.

Hva kom du fram til, og hva synes du om disse anbefalingene sett i forhold til ditt nåværende kosthold???


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 09:54   #49
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Overhode ikke...men ser at det er flerte her inne som bruker ulike kostholdsprogrammer for å beregne sammensetningene av næringsstoffene i oppskriftene sine, og de jeg har sett inntil nå, har vært for kompliserte til at jeg har giddet å begynne og bruke dem.

Jeg bare lurte på om det var din affiliate id

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 12:17   #50
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av HP

Jeg bare lurte på om det var din affiliate id


.



Neida, den er nok ikke det...


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no